Τελευταία Νέα
Οικονομία

Δύο σενάρια για το ΑΕΠ της Ελλάδας στον προϋπολογισμό 2021 - Στο +5,5% ή στο +7,5%, υπό την αίρεση των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης - Επιβεβαίωση ΒΝ

Δύο σενάρια για το ΑΕΠ της Ελλάδας στον προϋπολογισμό 2021 - Στο +5,5% ή στο +7,5%, υπό την αίρεση των κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης - Επιβεβαίωση ΒΝ
Στο 1% του ΑΕΠ το πρωτογενές έλλειμμα με το σενάριο βάσης από 6,75% το 2020
Με δύο σενάρια ανάπτυξης κατατέθηκε το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2021 από το Υπουργείο Οικονομικών, επιβεβαιώνοντας πλήρως τις πληροφορίες του bankingnews.gr (δείτε εδώ).
Όπως αναφέρεται στο προσχέδιο, για την πορεία της οικονομίας αλλά και τον προϋπολογισμό, πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι ευρωπαϊκοί πόροι που η χώρα διασφάλισε στη διαπραγμάτευση του Ιουλίου του 2020 και θα εισρεύσουν το 2021 στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης και του React EU.
Οι πόροι αυτοί ενισχύουν την ανάκαμψη της χώρας προσθέτοντας δύο ποσοστιαίες μονάδες στην ανάπτυξη το 2021, ανεβάζοντάς την από το 5,5% (σενάριο βάσης), στο 7,5% (τελική πρόβλεψη Προσχεδίου).
Στο δυσμενές σενάριο για την εξέλιξη της πανδημίας, είτε εντός του 2020, είτε στο δεύτερο τρίμηνο του 2021, η ανάπτυξη στο επόμενο έτος θα περιοριστεί, ως ποσοστό του ΑΕΠ, στο 4,5% με 5%.
Image

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ

Καταθέτοντας το κείμενο του Προσχεδίου, ο Υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας και ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών κ. Θόδωρος Σκυλακάκης δήλωσαν:

«Καταθέτουμε προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2021, σε μια περίοδο κατά την οποία η παγκόσμια οικονομία και οι κοινωνίες συνεχίζουν να δοκιμάζονται από τη σοβαρότερη υγειονομική κρίση της τελευταίας εκατονταετίας και τη – συνεπακόλουθη – χειρότερη ετήσια παγκόσμια ύφεση από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο προϋπολογισμός του 2021 καταρτίζεται, δυστυχώς, υπό παράδοξες και εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες και υπό το καθεστώς σοβαρής αβεβαιότητας, που συνεπάγεται η ευμετάβλητη πιθανολόγηση του χρόνου λήξης της πανδημίας και επιστροφής της παγκόσμιας οικονομίας σε τροχιά κανονικότητας, σημαντικής ανάταξης και διατηρήσιμης ανάπτυξης.
Η εγγενής αυτή αβεβαιότητα και οι μεταφερόμενες οικονομικές και δημοσιονομικές συνέπειες της ύφεσης το επόμενο έτος, οδήγησαν τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα στην απόφαση να ισχύσει, και το 2021, στα δημοσιονομικά των χωρών μελών της ευρωζώνης, η γενική ρήτρα διαφυγής.
Απόφαση που έχει ως στόχο να προφυλαχθεί, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, από τις επιπτώσεις της πανδημίας ο παραγωγικός και κοινωνικός ιστός και να μην παρεμποδιστεί η σημαντική ανάκαμψη που σε κάθε περίπτωση προβλέπεται για το επόμενο έτος.
Στο πλαίσιο της γενικής ρήτρας διαφυγής, αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού, η εμπιστοσύνη που απολαμβάνει η χώρα τόσο στις αγορές όσο και μεταξύ των εταίρων και πιστωτών της.
Αυτή αντανακλάται στα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων που βρίσκονται σήμερα σε ιστορικά χαμηλά και είναι κατά τάξεις μεγέθους μικρότερα από αυτά με τα οποία δανειζόταν η προηγούμενη κυβέρνηση.
Επίσης πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν στον προϋπολογισμό του 2021 οι ευρωπαϊκοί πόροι που η χώρα διασφάλισε στη διαπραγμάτευση του Ιουλίου του 2020 και θα εισρεύσουν το 2021 στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης και του React EU.
Οι πόροι αυτοί ενισχύουν την ανάκαμψη της χώρας προσθέτοντας δύο ποσοστιαίες μονάδες στην ανάπτυξη το 2021, ανεβάζοντάς την από το 5,5% (σενάριο βάσης), στο 7,5% (τελική πρόβλεψη Προσχεδίου).
Στο δυσμενές σενάριο για την εξέλιξη της πανδημίας, είτε εντός του 2020, είτε στο δεύτερο τρίμηνο του 2021, η ανάπτυξη στο επόμενο έτος θα περιοριστεί, ως ποσοστό του ΑΕΠ, στο 4,5% με 5%.
Η δυναμική ανάκαμψη η οποία προβλέπεται για το 2021 διευκολύνεται επίσης από τα μέτρα μείωσης του φορολογικού και ασφαλιστικού βάρους και ενθάρρυνσης της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, που περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του 2021.
Μέτρα που αφορούν – μεταξύ άλλων – στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις μονάδες από την 1.1.2021, στην κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα που προέρχονται από ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα και στη δυνατότητα προσλήψεων χωρίς ασφαλιστικές εισφορές για έξι μήνες και υπό ελάχιστες γραφειοκρατικές προϋποθέσεις, που ήδη ξεκίνησε από την 1η Οκτωβρίου του 2020.
Η ανάκαμψη διευκολύνεται επίσης από τα εκτεταμένα αλλά συνετά μέτρα στήριξης του 2020, που έχουν δημοσιονομικές επιπτώσεις και το 2021.
Στον προϋπολογισμό του 2021 διατηρείται, για λόγους ασφάλειας, το ειδικό αποθεματικό που δημιουργήθηκε το 2020 για τον Covid-19, ώστε να υπάρχει δυνατότητα αντιμετώπισης αναγκών που μπορεί να δημιουργηθούν τόσο από τις υγειονομικές όσο και από τις οικονομικές πτυχές της πανδημίας τους πρώτους μήνες του 2021.
Οι ανάγκες αυτές και οι συνέπειες της ύφεσης του 2020 οδηγούν σε πρόβλεψη πρωτογενούς ελλείμματος ύψους 1% για το 2021, ποσοστό που συνδυάζει τη συνέχιση της επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής με την αναγκαία όμως σύνεση που απαιτεί η διασφάλιση της μακροχρόνιας ισορροπίας της Ελληνικής οικονομίας.
Το ποσοστό αυτό θα επιδεινωθεί και θα κινηθεί στην περιοχή του 3% στην περίπτωση του δυσμενούς μακροοικονομικού σεναρίου.
Ο προϋπολογισμός του 2021, εκ της φύσεώς του αλλά και λόγω των υποχρεώσεων όλων των χωρών στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, δεν μπορεί να περιλαμβάνει μόνιμα δημοσιονομικά μέτρα.
Η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων, για τον ταχύτατο ηλεκτρονικό εκσυγχρονισμό των κρατικών δομών και οι παράλληλες μεταρρυθμίσεις που προγραμματίζουν τα Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την αποτελεσματική καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της αδήλωτης εργασίας, σε συνδυασμό με τη συνολική πολιτική της κυβέρνησης για την ενθάρρυνση νέων επενδύσεων, που ενισχύεται σημαντικά και από το Ταμείο Ανάκαμψης, αναμένεται ότι θα δημιουργήσουν μόνιμο δημοσιονομικό χώρο από το 2022 και εντεύθεν.
Η δυναμική ανάκαμψη θα επιτρέψει, μετά τη λήξη της πανδημίας, να πετύχει η Ελλάδα μια σημαντική δημοσιονομική βελτίωση το 2021, και να εισέλθει στη συνέχεια, με τη βοήθεια των μεταρρυθμίσεων που υλοποιούνται, σε τροχιά εξάλειψης του επενδυτικού κενού, περιορισμού της ανεργίας και μείωσης του φορολογικού και ασφαλιστικού βάρους και εισόδου σε έναν ενάρετο μακροχρόνιο κύκλο υψηλής, διατηρήσιμης, έξυπνης και πράσινης οικονομικής ανάπτυξης και αυξανόμενης κοινωνικής ευημερίας».

Τι ανέφερε νωρίτερα το bankingnews.gr

Προϋπολογισμός 2021: Στο 1% του ΑΕΠ το πρωτογενές έλλειμμα με το σενάριο βάσης από 6,75% το 2020 - Το ΑΕΠ αύξηση +5,5% έως +7,5% !!!

Δύο σενάρια για το έλλειμμα και την πορεία της ελληνικής οικονομίας το 2021 ενσωματώνει το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού και το οποίο αναμένεται να αναθεωρηθεί στο σύνολο του με το τελικό κείμενο που θα κατατεθεί 21 Νοεμβρίου στη βουλή.
Λόγω της πολύ μεγάλης αβεβαιότητας που προκαλεί στο παγκόσμιο οικονομικό στερέωμα η πανδημία του κορωνοϊού, το προσχέδιο εμπεριέχει δύο σενάρια:
το βασικό που προβλέπει πρωτογενές έλλειμμα 1% του ΑΕΠ και ανάπτυξη 5,5% το 2021, και το εναλλακτικό όπου ο πήχης για την ανάκαμψη τοποθετείται στο 7,5%  (!) για το 2021 και τελεί υπό την αίρεση ότι θα απορροφηθούν κονδύλια τουλάχιστον 3,5 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Στο εναλλακτικό σενάριο ο στόχος για το πρωτογενές έλλειμμα είναι για 0,5% του ΑΕΠ αν και η άσκηση που τρέχει στο πίσω μέρος του μυαλού του οικονομικού επιτελείου είναι για ισοσκελισμένο προϋπολογισμό.
Πράγμα εξαιρετικά δύσκολο διότι η οικοδόμηση του εναλλακτικού σεναρίου ξεκινά από το γεγονός ότι η ύφεση φέτος της ελληνικής οικονομίας είναι πρωτοφανής.
Η υπόθεση για την ταχύτητα της ανάκαμψης το επόμενο έτος βασίζεται στην πρόβλεψη ότι η ύφεση έπιασε πάτο στο δεύτερο τρίμηνο του έτους με το 15,2%, και εφόσον αυτή περάσει σε μεγαλύτερη εστία βάθους στο τρίτο τρίμηνο του 2020 λόγω των αναιμικών εισπράξεων από τον τουρισμό, τότε η ετήσια ύφεση μάλλον κλίνει προς το 9% - 10% καταρρίπτοντας όλα τα προηγούμενα δυσμενή σενάρια.
Επισημαίνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην 7η έκθεση ενισχυμένης εποπτείας εμμένει στην αρχική πρόβλεψη για ύφεση 9% ενώ οι διεθνείς οίκοι «βλέπουν» διψήφια συρρίκνωση του ΑΕΠ με κατώτατο όριο το 10%.
Ωστόσο ακόμα και αν οι εξελίξεις στη πραγματική οικονομία επιβεβαιώσουν το οικονομικό επιτελείο το αγκάθι της δημοσιονομικής προσαρμογής παραμένει μεγάλο καθώς σε απόλυτα ποσά θα αγγίξει τα 11 - 12 δις. ευρώ.
Κι αυτό γιατί το πρωτογενές έλλειμμα από 6,75% του ΑΕΠ που αναμένεται να κλείσει φέτος αν ληφθεί υπόψη και η δαπάνη για τα αναδρομικά των συνταξιούχων (0,8% του ΑΕΠ) θα πρέπει να κατέβει στο 0,5% του ΑΕΠ σύμφωνα με το εναλλακτικό σενάριο του υπουργείου Οικονομικών.
Αν και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους θεωρούν ότι η αποκλιμάκωση του ελλείμματος θα επέλθει σχεδόν αυτόματα από την απόσυρση των μέτρων που ελήφθησαν φέτος για τη στήριξη της οικονομίας τόσο στο σκέλος των δαπανών όσο και στο σκέλος των εσόδων ωστόσο το σκηνικό για το επόμενο έτος παραμένει θολό καθώς ουδείς γνωρίζει τη τροχιά της πανδημίας και αν και τι είδους μέτρα θα χρειασθούν το 2021.
Τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών ποντάρουν στα πακέτα της Κομισιόν για να αυξήσουν τις ανάσες ρευστότητας στη αγορά και να προστατέψουν το μαξιλάρι των ταμειακών διαθεσίμων που έχει αρχίσει να «ξεφουσκώνει» κυρίως λόγω των έκτακτων μέτρων στήριξης.

Στον προϋπολογισμό ενσωματώνονται τα προσωρινά μέτρα ύψους 6,8 δισ. ευρώ που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός από το φόρουμ της Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα:

 -Η κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα για τα εισοδήματα που θα αποκτήσουν από την 1η Ιανουαρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021. Στο μέτρο εντάσσονται οι εργαζόμενοι σε ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ και οι ιδιοκτήτες ακινήτων ενώ εξαιρούνται δημόσιοι υπάλληλοι, Συνταξιούχοι. Η επιβάρυνση για τον προϋπολογισμό φθάνει τα 770 εκατ. ευρώ, αφού το χαράτσι σήμερα επιβάλλεται σε εισοδήματα πάνω από τα 12.000 ευρώ οπότε οι άμεσα ευνοημένοι είναι οι υψηλόμισθοι και φυσικά οι ελεύθεροι επαγγελματίες.
 - Η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ στα 28 μικρότερα νησιά της χώρας (Φούρνοι, Αη Στράτης, Οινούσσες, Ψαρά, Αγαθονήσι, Λειψοί, Κάσος, Καστελόριζο, Τήλος, Χάλκη, Νίσυρος, Γαύδος, Ερεικούσα, Οθωνοί κ.α.) με το κόστος να ανέρχεται σε 1,5 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
 - Εξάμηνη παράταση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ, έως τον Απρίλιο του 2021, στις μεταφορές, στον καφέ, στους κινηματογράφους και στις τουριστικές υπηρεσίες, με κόστος 150 εκατ. ευρώ.
- Εφαρμογή μέτρου για υπεραποσβέσεις (200%) για ψηφιακές και πράσινες επενδύσεις, παγίου κεφαλαίου. Το μέτρο θα ισχύσει για 3 έτη από το 2021 έως το 2023. Θα υπάρξει μικρή απώλεια εσόδων, η οποία εξαρτάται από το ύψος των επενδύσεων που θα πραγματοποιηθούν.
- Εξάμηνη αναστολή (μέχρι και τις 30 Απριλίου 2021) είσπραξης φορολογικών υποχρεώσεων.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης