Σταϊκούρας: Με 280 εκατ. ευρώ ο μετασχηματισμός και η εξυγίανση των ΕΛΤΑ
Η κυβέρνηση δεν αναστέλλει τον μεταρρυθμιστικό σχεδιασμό της ενώ δρα αποφασιστικά για τον περιορισμό της υγειονομικής κρίσης σημείωσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής λίγο πριν ψηφιστεί με ευρεία πλειοψηφία το νομοσχέδιο για την περιστολή του λαθρεμπορίου, την εξάλειψη του παράνομου εμπορίου καπνού, διατάξεις περί κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών, διατάξεις για τα τέλη κυκλοφορίας και τα τέλη ταξινόμησης, και κίνητρα για την προσέλκυση φορολογικών κατοίκων.
Ο ΥΠΟΙΚ αναφέρθηκε αναλυτικά στην ίδρυση του Παρατηρητήριου Ρευστότητας, με τη συμμετοχή των Υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων λέγοντας ότι σκοπός του Παρατηρητηρίου είναι η εν γένει παρακολούθηση της ρευστότητας στην αγορά, αυτοτελώς, καθώς και σε συνάρτηση με την πιστωτική επέκταση, στο πλαίσιο της κατεύθυνσης στήριξης της οικονομίας και της μέγιστης δυνατής αξιοποίησης των χρηματοδοτικών μέσων για την κάλυψη των αναγκών ρευστότητας των επιχειρήσεων.
Το πλάνο για τα ΕΛΤΑ
Όπως είπε το εν λόγω πλάνο αποσκοπεί στο να διασωθούν τα ΕΛΤΑ, να ανακάμψουν, να επιστρέψουν σε λειτουργική κερδοφορία, να εκσυγχρονισθούν, να αναπτύξουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες και να συνεχίσουν να επιτελούν το έργο τους, με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας.
ύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, τα ΕΛΤΑ είναι απαραίτητο να εκσυγχρονισθούν, γιατί αποτελούν βασική υποδομή του κράτους, συνιστούν σημαντικό εφεδρικό δίκτυο επικοινωνίας, η αξία του οποίου αναδείχθηκε με την πανδημία, διασφαλίζουν, ως φορέας της Καθολικής Υπηρεσίας, την εξυπηρέτηση όλων των περιοχών της χώρας και ιδιαίτερα της περιφέρειας και είναι το κύριο σημείο εξυπηρέτησης χιλιάδων πολιτών για να πληρώσουν λογαριασμούς, να στείλουν και να λάβουν χρήματα, αλληλογραφία και δέματα.
«Η Κυβέρνηση, η εταιρεία και ο μέτοχος, κατόπιν αξιολόγησης των εναλλακτικών λύσεων, όπως είναι το ενδεχόμενο εκκαθάρισης της εταιρείας ή διαχωρισμού της σε «καλή» και «κακή», τις οποίες και απέρριψαν, επέλεξαν τη βέλτιστη λύση, που είναι το σχέδιο μετασχηματισμού και εξυγίανσης που σήμερα συζητάμε. Σχέδιο που στηρίζεται στην εξασφάλιση 180 εκατ. ευρώ για την αποζημίωση παροχής του κόστους της Καθολικής Υπηρεσίας και στην πρόβλεψη αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ύψους 100 εκατ. ευρώ», είπε ο υπουργός.
Ο ίδιος ανέλυσε το σχέδιο μετασχηματισμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων, λέγοντάς πως εδράζεται στον εξορθολογισμό του μισθολογικού κόστους, με το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την εισαγωγή νέων υπηρεσιών, με την ανάπτυξη συνεργειών στη διανομή και τη διαλογή, με το νέο σύστημα ιχνηλασιμότητας αποστολών και παραδόσεων, με νέα συστήματα για ανάλυση δεδομένων, με νέα ψηφιακά προϊόντα, στην αναδιοργάνωση του δικτύου και στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Καθολικής Υπηρεσίας, με νέα μοντέλα καταστημάτων και στην αναδιοργάνωση των λειτουργιών και στη μείωση της γραφειοκρατίας, με αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
«Οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις δίνουν τη δυνατότητα στα ΕΛΤΑ να αξιοποιήσουν και να προσλάβουν, γρήγορα και ευέλικτα, εξειδικευμένο προσωπικό, να ρυθμίσουν την απόδοση του καθαρού κόστους παροχής της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας και να παρέχουν ευελιξία στην πολιτική προμηθειών, ώστε να επιταχυνθούν οι αναγκαίες επενδύσεις σε εξοπλισμό και ψηφιακή αναβάθμιση», τόνισε ο υπουργός.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι δρα γρήγορα, αποτελεσματικά και αποφασιστικά για να περιορίσει, όσο είναι εφικτό, τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης.
Και συνεχίζει να ενεργεί με μεθοδικότητα και υπευθυνότητα.
Αυτό αναγνωρίζεται εντός και εκτός Ελλάδας.
Αναγνωρίζεται από τους εταίρους, τους θεσμούς, τους επενδυτές, τις αγορές, τους οίκους αξιολόγησης, και φυσικά πρωτίστως, από την ελληνική κοινωνία.
Παράλληλα όμως, η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τον μεταρρυθμιστικό σχεδιασμό της.
Ξετυλίγει το νομοθετικό της έργο, με στόχο να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ταχεία ανάταξη, αρχικά, και βιώσιμη ανάπτυξη, μεταγενέστερα, της ελληνικής οικονομίας.
Αυτόν τον δρόμο ακολουθεί, και σε αυτό το «μονοπάτι» θα συνεχίσει να βαδίζει.
Αυτό επιβεβαιώνει και στο υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου, καθώς και στις τροπολογίες αυτού.
Θα αναδείξω 4 πτυχές του που το επιβεβαιώνουν:
1η Πτυχή: Για πρώτη φορά, αντιμετωπίζεται, ολιστικά και συστηματικά, το ζήτημα του λαθρεμπορίου καυσίμων, τσιγάρων και αλκοολούχων ποτών, εκσυγχρονίζεται το νομοθετικό πλαίσιο, ενδυναμώνεται ο επιχειρησιακός συντονισμός των υπηρεσιών, ενισχύονται οι αρμόδιες διωκτικές αρχές, και εισάγεται μια δέσμη νέων μέτρων και αυστηρών κυρώσεων.
Ειδικότερα:
-Αναβαθμίζεται το υφιστάμενο Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο και επεκτείνονται οι αρμοδιότητές του σε προϊόντα φόρου κατανάλωσης, όπως είναι ο καφές και τα καπνικά.
-Θεσπίζονται ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης της εφοδιαστικής αλυσίδας των αλκοολούχων ποτών.
-Δημιουργείται νέο ηλεκτρονικό μητρώο για την απογραφή των δεξαμενών αποθήκευσης και διακίνησης ενεργειακών προϊόντων.
-Αυστηροποιούνται τα διοικητικά μέτρα που λαμβάνονται σε περίπτωση νοθείας καυσίμων.
-Θεσπίζεται ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου των υγραερίων, με την επέκταση του συστήματος εισροών-εκροών σε όλες τις εγκαταστάσεις αποθήκευσής τους.
-Επικαιροποιείται το πλαίσιο φορολογικής σήμανσης υγρών καυσίμων και υγραερίων, με τη θέσπιση χρήσης μοριακού συστήματος ιχνηθέτησης και στα εν λόγω προϊόντα.
-Εισάγονται αυστηρές χρηματικές κυρώσεις για παραβάσεις των υποχρεώσεων περί εγκατάστασης συστημάτων εντοπισμού γεωγραφικής θέσης (GPS) σε βυτιοφόρα οχήματα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα (σλέπια).
-Ενισχύονται, πέραν των υφιστάμενων, και άλλες κρίσιμες δραστηριότητες, που ασκούνται, κατόπιν αδειοδότησης, στο πλαίσιο της εφοδιαστικής αλυσίδας των καπνικών προϊόντων.
-Προβλέπεται η διασύνδεση και διαλειτουργικότητα του εθνικού Ενιαίου Κεντρικού Μητρώου Εφοδιαστικής Αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών με το πληροφοριακό σύστημα του Μητρώου Ιχνηλασιμότητας Καπνικών Προϊόντων.
-Βελτιώνεται το θεσμικό πλαίσιο σχετικά με τα μέτρα δέουσας επιμέλειας των εταιρειών καπνικών προϊόντων.
-Αυστηροποιείται το πλαίσιο των προβλεπόμενων ποινών φυλάκισης και κάθειρξης για το αδίκημα της λαθρεμπορίας.
-Κυρώνεται το διεθνές Πρωτόκολλο για την εξάλειψη του παράνομου εμπορίου προϊόντων καπνού της Σύμβασης-Πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τον Έλεγχο του Καπνού, οι προβλέψεις του οποίου αποτελούν τη βάση για τη διακρατική συνεργασία και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας στον κρίσιμο τομέα του ελέγχου για τον εντοπισμό του παράνομου εμπορίου καπνικών προϊόντων και την περιστολή της λαθρεμπορίας.
2η Πτυχή: Παρέχονται κίνητρα για την προσέλκυση αλλοδαπών φορολογούμενων στην Ελλάδα.
Η αρχή έγινε με την ψήφιση του Νόμου 4646/2019, πριν από περίπου ένα έτος.
Νόμος που εισήγαγε τον θεσμό του “διαμένοντος μη κατοίκου” (Non-Dom), με στόχο την προσέλκυση αλλοδαπών φορολογικών κατοίκων οι οποίοι πραγματοποιούν σημαντικές επενδύσεις στη χώρα μας, επωφελούμενοι από εναλλακτικό καθεστώς φορολόγησης του παγκόσμιου εισοδήματός τους.
Ολοκληρώθηκε, μέσα στην πανδημία, η αποδοχή 20 αιτήσεων με τα πρόσθετα μέλη.
Με όλα τα μέλη της οικογένειας οι αιτήσεις φθάνουν τις 27.
Το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε περίπου 2 εκατ. ευρώ από τις επενδύσεις που αυτοί πραγματοποίησαν στη χώρα.
Ακολούθησε η ψήφιση του Νόμου 4714/2020, πριν από λίγους μήνες.
Νόμος που επέκτεινε την εναλλακτική φορολόγηση εισοδήματος σε συνταξιούχους του εξωτερικού, οι οποίοι μεταφέρουν τη φορολογική κατοικία στην πατρίδα μας.
Παρά την πολύ πρόσφατη νομοθέτηση, έχει ήδη ολοκληρωθεί η επεξεργασία και αποδοχή 7 αιτήσεων.
Το ενδιαφέρον είναι έντονο, και σύντομα εκτιμάται ότι θα ακολουθήσει μεγάλος αριθμός νέων αιτήσεων (αρκετές δεκάδες).
Και σήμερα, κλείνοντας την «τριχορδία» των σχετικών νομοθετικών παρεμβάσεων, προχωράμε στη θέσπιση φορολογικών κινήτρων για την προσέλκυση αλλοδαπών εργαζόμενων και αυτοαπασχολούμενων, αλλά και Ελλήνων που έφυγαν από τη χώρα στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, ώστε αυτοί να μεταφέρουν τη φορολογική κατοικία και να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά στην Ελλάδα το 2021.
Κίνητρα, όπως είναι η απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης του 50% του εισοδήματος που θα αποκτούν στην Ελλάδα.
Κίνητρα, τα οποία χορηγούνται σε όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους που μετοικούν στη χώρα μας, δίχως να τίθενται περιορισμοί που προβλέπονται σε νομοθεσίες άλλων χωρών, όπως διάκριση αν αφορά σε εξειδικευμένα στελέχη ή μη, στα προσόντα των εργαζομένων αυτών ή στο ύψος του εισοδήματος που αυτοί αποκτούν στη χώρα μας.
Αποδεικνύεται έτσι ότι η Κυβέρνηση εργάζεται με μεθοδικότητα, σοβαρότητα και διορατικότητα, προκειμένου να προσελκύσει επενδυτές, συνταξιούχους, εργαζόμενους, γενικότερα ανθρώπινο κεφάλαιο, στη χώρα μας.
3η Πτυχή: Καταθέτουμε και υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο πλάνο μετασχηματισμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Πλάνο για να διασωθούν τα ΕΛΤΑ, να ανακάμψουν, να επιστρέψουν σε λειτουργική κερδοφορία, να εκσυγχρονισθούν, να αναπτύξουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες, να συνεχίσουν να επιτελούν το έργο τους, με όρους όμως οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η κατάσταση στην οποία παραλάβαμε τα ΕΛΤΑ ήταν τραγική.
Επιδεινώθηκε με την υγειονομική κρίση.
Με αποτέλεσμα, να αντιμετωπίζει, μαζί με τις χρόνιες παθογένειες, αδυναμία συνέχισης λειτουργίας.
Βασικοί λόγοι;
-Η δραματική συρρίκνωση της ταχυδρομικής αγοράς, χωρίς να αντισταθμιστεί από άλλες δραστηριότητες.
-Η δαπανηρή εξυπηρέτηση της Καθολικής Υπηρεσίας, καθώς και οι μερικές και καθυστερημένες πληρωμές της.
-Το υψηλό μισθολογικό κόστος, το οποίο καλύπτει το 67% των εσόδων της εταιρείας.
-Η μη λήψη, επί μακρόν, διορθωτικών μέτρων.
-Η έλλειψη κεφαλαίων για επενδύσεις, αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση.
-Οι απαρχαιωμένες υποδομές και τα ανεπαρκή συστήματα.
Το αποτέλεσμα;
Μεγάλη μείωση εσόδων, αρνητική λειτουργική κερδοφορία και υψηλά ταμειακά ελλείμματα τα τελευταία χρόνια.
Συνεπώς, τα ΕΛΤΑ είναι απαραίτητο να εκσυγχρονισθούν, γιατί επιτελούν σημαντικό έργο:
-Αποτελούν βασική υποδομή του κράτους.
-Συνιστούν σημαντικό εφεδρικό δίκτυο επικοινωνίας, η αξία του οποίου αναδείχθηκε με την πανδημία.
-Διασφαλίζουν, ως φορέας της Καθολικής Υπηρεσίας, την εξυπηρέτηση όλων των περιοχών της χώρας και ιδιαίτερα της περιφέρειας.
-Είναι το κύριο σημείο εξυπηρέτησης χιλιάδων πολιτών για να πληρώσουν λογαριασμούς, να στείλουν και να λάβουν χρήματα, αλληλογραφία και δέματα.
Η Κυβέρνηση, με αυτές τις προτεραιότητες, και στο πλαίσιο εξεύρεσης βιώσιμης και μακρόπνοης λύσης στο πρόβλημα που κληρονόμησε, ανέθεσε στα ΕΛΤΑ, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, ως μετόχου, τόσο την άμεση λήψη δραστικών μέτρων, όσο και την προετοιμασία ενός μελετημένου και κοστολογημένου πλάνου μετασχηματισμού, στη βάση των βέλτιστων πρακτικών της Ευρώπης και των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας.
Ως προς το βραχυπρόθεσμο, ο Οργανισμός προχώρησε στον επανασχεδιασμό της διανομής, στην ενίσχυση της ρευστότητας, στη μερική αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας.
Ως προς το μεσομακροπρόθεσμο, η Κυβέρνηση, η Εταιρεία και ο μέτοχος, κατόπιν αξιολόγησης των εναλλακτικών λύσεων, όπως είναι το ενδεχόμενο εκκαθάρισης της εταιρείας ή διαχωρισμού της σε «καλή» και «κακή», τις οποίες και απέρριψαν, επέλεξαν τη βέλτιστη λύση, που είναι το σχέδιο μετασχηματισμού και εξυγίανσης που σήμερα συζητάμε.
Σχέδιο που στηρίζεται στην εξασφάλιση 180 εκατ. ευρώ για την αποζημίωση παροχής του κόστους της Καθολικής Υπηρεσίας και στην πρόβλεψη αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Σχέδιο που εδράζεται σε 4 βασικούς άξονες
-Στον εξορθολογισμό του μισθολογικού κόστους, με το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου.
-Στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την εισαγωγή νέων υπηρεσιών, με την ανάπτυξη συνεργειών στη διανομή και τη διαλογή, με το νέο σύστημα ιχνηλασιμότητας αποστολών και παραδόσεων, με νέα συστήματα για ανάλυση δεδομένων, με νέα ψηφιακά προϊόντα.
-Στην αναδιοργάνωση του δικτύου και στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Καθολικής Υπηρεσίας, με νέα μοντέλα καταστημάτων.
-Και τέλος, στην αναδιοργάνωση των λειτουργιών και στη μείωση της γραφειοκρατίας, με αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις δίνουν τη δυνατότητα στα ΕΛΤΑ να αξιοποιήσουν και να προσλάβουν, γρήγορα και ευέλικτα, εξειδικευμένο προσωπικό, να ρυθμίσουν την απόδοση του καθαρού κόστους παροχής της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας και να παρέχουν ευελιξία στην πολιτική προμηθειών, ώστε να επιταχυνθούν οι αναγκαίες επενδύσεις σε εξοπλισμό και ψηφιακή αναβάθμιση.
Συμπερασματικά, τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προχωρούν σε μια κομβική μεταρρύθμιση για την ιστορία των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Μία μεταρρύθμιση με πολλαπλά οφέλη για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις και το Δημόσιο.
Μία μεταρρύθμιση που αποσκοπεί στην πανελλαδική κάλυψη, στην καλύτερη εξυπηρέτηση με νέα σημεία και ψηφιακά κανάλια, σε νέα προϊόντα και υπηρεσίες, στην ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση για τον προϋπολογισμό, στην αξιοποίηση Ευρωπαϊκών κονδυλίων, και στη δημιουργία υπεραξίας από την ανάπτυξη της εταιρείας.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα και ταχύτερα προγράμματα μετασχηματισμού που έχουν εφαρμοστεί σε δημόσια επιχείρηση, με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας, ώστε να αντεπεξέλθει στον αυξανόμενο ανταγωνισμό της αγοράς ταχυδρομικών υπηρεσιών και να συνεχίσει να εκπληρώνει την κοινωνική της αποστολή.
4η Πτυχή: Συστήνεται Παρατηρητήριο Ρευστότητας, με τη συμμετοχή των Υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Σκοπός του Παρατηρητηρίου είναι η εν γένει παρακολούθηση της ρευστότητας στην αγορά, αυτοτελώς, καθώς και σε συνάρτηση με την πιστωτική επέκταση, στο πλαίσιο της κατεύθυνσης στήριξης της οικονομίας και της μέγιστης δυνατής αξιοποίησης των χρηματοδοτικών μέσων για την κάλυψη των αναγκών ρευστότητας των επιχειρήσεων.
Στο πλαίσιο επίτευξης του σκοπού του, το Παρατηρητήριο είναι αρμόδιο για:
α) Τη διαχρονική παρακολούθηση της ρευστότητας στην αγορά, είτε αυτή προέρχεται από τον χρηματοπιστωτικό κλάδο (πιστωτική επέκταση), είτε από ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα.
β) Την υποβολή προτάσεων, για τη βελτίωση των δράσεων που αποβλέπουν στην παροχή ρευστότητας, καθώς και της λειτουργίας των χρηματοδοτικών εργαλείων και προγραμμάτων που παρακολουθεί.
γ) Τη διαχρονική παρακολούθηση της ρευστότητας στην αγορά ιδίως μέσω του χρηματοπιστωτικού τομέα, ειδικών χρηματοδοτικών εργαλείων, προγραμμάτων και καθεστώτων ενίσχυσης, λαμβάνοντας υπόψη και τις προβλέψεις για την πορεία των βασικών δημοσιονομικών και μακροοικονομικών μεγεθών.
δ) Την υποβολή προτάσεων για ενέργειες και δράσεις για τη χάραξη πολιτικών και τη λήψη μέτρων που διασφαλίζουν την ύπαρξη ρευστότητας και την πιστωτική επέκταση.
Αρμόδιο για την επιτέλεση του σκοπού του Παρατηρητηρίου, την υλοποίηση του αντικειμένου του και την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, είναι το Συμβούλιο Ρευστότητας, το οποίο συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Σας μίλησα σήμερα για 4 ακόμη μεταρρυθμίσεις της παρούσας Κυβέρνησης.
Μεταρρυθμίσεις που υλοποιούνται, παρά τις αντίξοες συνθήκες που δημιουργεί η πανδημία.
Δεν σταματάμε, όμως, εδώ!
Το Υπουργείο Οικονομικών θα συνεχίσει δυναμικά, αποφασιστικά και μεθοδικά τη νομοθετική δράση και το μεταρρυθμιστικό έργο, προκειμένου το 2021 να αποτελέσει έτος σημαντικής ανάκαμψης και ώθησης για την επίτευξη, το συντομότερο δυνατόν, ισχυρής, διατηρήσιμης, έξυπνης και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης.
www.bankingnews.gr
Ο ΥΠΟΙΚ αναφέρθηκε αναλυτικά στην ίδρυση του Παρατηρητήριου Ρευστότητας, με τη συμμετοχή των Υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων λέγοντας ότι σκοπός του Παρατηρητηρίου είναι η εν γένει παρακολούθηση της ρευστότητας στην αγορά, αυτοτελώς, καθώς και σε συνάρτηση με την πιστωτική επέκταση, στο πλαίσιο της κατεύθυνσης στήριξης της οικονομίας και της μέγιστης δυνατής αξιοποίησης των χρηματοδοτικών μέσων για την κάλυψη των αναγκών ρευστότητας των επιχειρήσεων.
Το πλάνο για τα ΕΛΤΑ
Όπως είπε το εν λόγω πλάνο αποσκοπεί στο να διασωθούν τα ΕΛΤΑ, να ανακάμψουν, να επιστρέψουν σε λειτουργική κερδοφορία, να εκσυγχρονισθούν, να αναπτύξουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες και να συνεχίσουν να επιτελούν το έργο τους, με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας.
ύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, τα ΕΛΤΑ είναι απαραίτητο να εκσυγχρονισθούν, γιατί αποτελούν βασική υποδομή του κράτους, συνιστούν σημαντικό εφεδρικό δίκτυο επικοινωνίας, η αξία του οποίου αναδείχθηκε με την πανδημία, διασφαλίζουν, ως φορέας της Καθολικής Υπηρεσίας, την εξυπηρέτηση όλων των περιοχών της χώρας και ιδιαίτερα της περιφέρειας και είναι το κύριο σημείο εξυπηρέτησης χιλιάδων πολιτών για να πληρώσουν λογαριασμούς, να στείλουν και να λάβουν χρήματα, αλληλογραφία και δέματα.
«Η Κυβέρνηση, η εταιρεία και ο μέτοχος, κατόπιν αξιολόγησης των εναλλακτικών λύσεων, όπως είναι το ενδεχόμενο εκκαθάρισης της εταιρείας ή διαχωρισμού της σε «καλή» και «κακή», τις οποίες και απέρριψαν, επέλεξαν τη βέλτιστη λύση, που είναι το σχέδιο μετασχηματισμού και εξυγίανσης που σήμερα συζητάμε. Σχέδιο που στηρίζεται στην εξασφάλιση 180 εκατ. ευρώ για την αποζημίωση παροχής του κόστους της Καθολικής Υπηρεσίας και στην πρόβλεψη αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ύψους 100 εκατ. ευρώ», είπε ο υπουργός.
Ο ίδιος ανέλυσε το σχέδιο μετασχηματισμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων, λέγοντάς πως εδράζεται στον εξορθολογισμό του μισθολογικού κόστους, με το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την εισαγωγή νέων υπηρεσιών, με την ανάπτυξη συνεργειών στη διανομή και τη διαλογή, με το νέο σύστημα ιχνηλασιμότητας αποστολών και παραδόσεων, με νέα συστήματα για ανάλυση δεδομένων, με νέα ψηφιακά προϊόντα, στην αναδιοργάνωση του δικτύου και στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Καθολικής Υπηρεσίας, με νέα μοντέλα καταστημάτων και στην αναδιοργάνωση των λειτουργιών και στη μείωση της γραφειοκρατίας, με αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
«Οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις δίνουν τη δυνατότητα στα ΕΛΤΑ να αξιοποιήσουν και να προσλάβουν, γρήγορα και ευέλικτα, εξειδικευμένο προσωπικό, να ρυθμίσουν την απόδοση του καθαρού κόστους παροχής της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας και να παρέχουν ευελιξία στην πολιτική προμηθειών, ώστε να επιταχυνθούν οι αναγκαίες επενδύσεις σε εξοπλισμό και ψηφιακή αναβάθμιση», τόνισε ο υπουργός.
Αναλυτικά η ομιλία του
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι δρα γρήγορα, αποτελεσματικά και αποφασιστικά για να περιορίσει, όσο είναι εφικτό, τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης.
Και συνεχίζει να ενεργεί με μεθοδικότητα και υπευθυνότητα.
Αυτό αναγνωρίζεται εντός και εκτός Ελλάδας.
Αναγνωρίζεται από τους εταίρους, τους θεσμούς, τους επενδυτές, τις αγορές, τους οίκους αξιολόγησης, και φυσικά πρωτίστως, από την ελληνική κοινωνία.
Παράλληλα όμως, η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τον μεταρρυθμιστικό σχεδιασμό της.
Ξετυλίγει το νομοθετικό της έργο, με στόχο να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ταχεία ανάταξη, αρχικά, και βιώσιμη ανάπτυξη, μεταγενέστερα, της ελληνικής οικονομίας.
Αυτόν τον δρόμο ακολουθεί, και σε αυτό το «μονοπάτι» θα συνεχίσει να βαδίζει.
Αυτό επιβεβαιώνει και στο υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου, καθώς και στις τροπολογίες αυτού.
Θα αναδείξω 4 πτυχές του που το επιβεβαιώνουν:
1η Πτυχή: Για πρώτη φορά, αντιμετωπίζεται, ολιστικά και συστηματικά, το ζήτημα του λαθρεμπορίου καυσίμων, τσιγάρων και αλκοολούχων ποτών, εκσυγχρονίζεται το νομοθετικό πλαίσιο, ενδυναμώνεται ο επιχειρησιακός συντονισμός των υπηρεσιών, ενισχύονται οι αρμόδιες διωκτικές αρχές, και εισάγεται μια δέσμη νέων μέτρων και αυστηρών κυρώσεων.
Ειδικότερα:
-Αναβαθμίζεται το υφιστάμενο Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο και επεκτείνονται οι αρμοδιότητές του σε προϊόντα φόρου κατανάλωσης, όπως είναι ο καφές και τα καπνικά.
-Θεσπίζονται ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης της εφοδιαστικής αλυσίδας των αλκοολούχων ποτών.
-Δημιουργείται νέο ηλεκτρονικό μητρώο για την απογραφή των δεξαμενών αποθήκευσης και διακίνησης ενεργειακών προϊόντων.
-Αυστηροποιούνται τα διοικητικά μέτρα που λαμβάνονται σε περίπτωση νοθείας καυσίμων.
-Θεσπίζεται ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου των υγραερίων, με την επέκταση του συστήματος εισροών-εκροών σε όλες τις εγκαταστάσεις αποθήκευσής τους.
-Επικαιροποιείται το πλαίσιο φορολογικής σήμανσης υγρών καυσίμων και υγραερίων, με τη θέσπιση χρήσης μοριακού συστήματος ιχνηθέτησης και στα εν λόγω προϊόντα.
-Εισάγονται αυστηρές χρηματικές κυρώσεις για παραβάσεις των υποχρεώσεων περί εγκατάστασης συστημάτων εντοπισμού γεωγραφικής θέσης (GPS) σε βυτιοφόρα οχήματα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα (σλέπια).
-Ενισχύονται, πέραν των υφιστάμενων, και άλλες κρίσιμες δραστηριότητες, που ασκούνται, κατόπιν αδειοδότησης, στο πλαίσιο της εφοδιαστικής αλυσίδας των καπνικών προϊόντων.
-Προβλέπεται η διασύνδεση και διαλειτουργικότητα του εθνικού Ενιαίου Κεντρικού Μητρώου Εφοδιαστικής Αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών με το πληροφοριακό σύστημα του Μητρώου Ιχνηλασιμότητας Καπνικών Προϊόντων.
-Βελτιώνεται το θεσμικό πλαίσιο σχετικά με τα μέτρα δέουσας επιμέλειας των εταιρειών καπνικών προϊόντων.
-Αυστηροποιείται το πλαίσιο των προβλεπόμενων ποινών φυλάκισης και κάθειρξης για το αδίκημα της λαθρεμπορίας.
-Κυρώνεται το διεθνές Πρωτόκολλο για την εξάλειψη του παράνομου εμπορίου προϊόντων καπνού της Σύμβασης-Πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τον Έλεγχο του Καπνού, οι προβλέψεις του οποίου αποτελούν τη βάση για τη διακρατική συνεργασία και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας στον κρίσιμο τομέα του ελέγχου για τον εντοπισμό του παράνομου εμπορίου καπνικών προϊόντων και την περιστολή της λαθρεμπορίας.
2η Πτυχή: Παρέχονται κίνητρα για την προσέλκυση αλλοδαπών φορολογούμενων στην Ελλάδα.
Η αρχή έγινε με την ψήφιση του Νόμου 4646/2019, πριν από περίπου ένα έτος.
Νόμος που εισήγαγε τον θεσμό του “διαμένοντος μη κατοίκου” (Non-Dom), με στόχο την προσέλκυση αλλοδαπών φορολογικών κατοίκων οι οποίοι πραγματοποιούν σημαντικές επενδύσεις στη χώρα μας, επωφελούμενοι από εναλλακτικό καθεστώς φορολόγησης του παγκόσμιου εισοδήματός τους.
Ολοκληρώθηκε, μέσα στην πανδημία, η αποδοχή 20 αιτήσεων με τα πρόσθετα μέλη.
Με όλα τα μέλη της οικογένειας οι αιτήσεις φθάνουν τις 27.
Το Ελληνικό Δημόσιο εισέπραξε περίπου 2 εκατ. ευρώ από τις επενδύσεις που αυτοί πραγματοποίησαν στη χώρα.
Ακολούθησε η ψήφιση του Νόμου 4714/2020, πριν από λίγους μήνες.
Νόμος που επέκτεινε την εναλλακτική φορολόγηση εισοδήματος σε συνταξιούχους του εξωτερικού, οι οποίοι μεταφέρουν τη φορολογική κατοικία στην πατρίδα μας.
Παρά την πολύ πρόσφατη νομοθέτηση, έχει ήδη ολοκληρωθεί η επεξεργασία και αποδοχή 7 αιτήσεων.
Το ενδιαφέρον είναι έντονο, και σύντομα εκτιμάται ότι θα ακολουθήσει μεγάλος αριθμός νέων αιτήσεων (αρκετές δεκάδες).
Και σήμερα, κλείνοντας την «τριχορδία» των σχετικών νομοθετικών παρεμβάσεων, προχωράμε στη θέσπιση φορολογικών κινήτρων για την προσέλκυση αλλοδαπών εργαζόμενων και αυτοαπασχολούμενων, αλλά και Ελλήνων που έφυγαν από τη χώρα στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, ώστε αυτοί να μεταφέρουν τη φορολογική κατοικία και να δραστηριοποιηθούν επαγγελματικά στην Ελλάδα το 2021.
Κίνητρα, όπως είναι η απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης του 50% του εισοδήματος που θα αποκτούν στην Ελλάδα.
Κίνητρα, τα οποία χορηγούνται σε όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους που μετοικούν στη χώρα μας, δίχως να τίθενται περιορισμοί που προβλέπονται σε νομοθεσίες άλλων χωρών, όπως διάκριση αν αφορά σε εξειδικευμένα στελέχη ή μη, στα προσόντα των εργαζομένων αυτών ή στο ύψος του εισοδήματος που αυτοί αποκτούν στη χώρα μας.
Αποδεικνύεται έτσι ότι η Κυβέρνηση εργάζεται με μεθοδικότητα, σοβαρότητα και διορατικότητα, προκειμένου να προσελκύσει επενδυτές, συνταξιούχους, εργαζόμενους, γενικότερα ανθρώπινο κεφάλαιο, στη χώρα μας.
3η Πτυχή: Καταθέτουμε και υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο πλάνο μετασχηματισμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Πλάνο για να διασωθούν τα ΕΛΤΑ, να ανακάμψουν, να επιστρέψουν σε λειτουργική κερδοφορία, να εκσυγχρονισθούν, να αναπτύξουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες, να συνεχίσουν να επιτελούν το έργο τους, με όρους όμως οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η κατάσταση στην οποία παραλάβαμε τα ΕΛΤΑ ήταν τραγική.
Επιδεινώθηκε με την υγειονομική κρίση.
Με αποτέλεσμα, να αντιμετωπίζει, μαζί με τις χρόνιες παθογένειες, αδυναμία συνέχισης λειτουργίας.
Βασικοί λόγοι;
-Η δραματική συρρίκνωση της ταχυδρομικής αγοράς, χωρίς να αντισταθμιστεί από άλλες δραστηριότητες.
-Η δαπανηρή εξυπηρέτηση της Καθολικής Υπηρεσίας, καθώς και οι μερικές και καθυστερημένες πληρωμές της.
-Το υψηλό μισθολογικό κόστος, το οποίο καλύπτει το 67% των εσόδων της εταιρείας.
-Η μη λήψη, επί μακρόν, διορθωτικών μέτρων.
-Η έλλειψη κεφαλαίων για επενδύσεις, αυτοματοποίηση και ψηφιοποίηση.
-Οι απαρχαιωμένες υποδομές και τα ανεπαρκή συστήματα.
Το αποτέλεσμα;
Μεγάλη μείωση εσόδων, αρνητική λειτουργική κερδοφορία και υψηλά ταμειακά ελλείμματα τα τελευταία χρόνια.
Συνεπώς, τα ΕΛΤΑ είναι απαραίτητο να εκσυγχρονισθούν, γιατί επιτελούν σημαντικό έργο:
-Αποτελούν βασική υποδομή του κράτους.
-Συνιστούν σημαντικό εφεδρικό δίκτυο επικοινωνίας, η αξία του οποίου αναδείχθηκε με την πανδημία.
-Διασφαλίζουν, ως φορέας της Καθολικής Υπηρεσίας, την εξυπηρέτηση όλων των περιοχών της χώρας και ιδιαίτερα της περιφέρειας.
-Είναι το κύριο σημείο εξυπηρέτησης χιλιάδων πολιτών για να πληρώσουν λογαριασμούς, να στείλουν και να λάβουν χρήματα, αλληλογραφία και δέματα.
Η Κυβέρνηση, με αυτές τις προτεραιότητες, και στο πλαίσιο εξεύρεσης βιώσιμης και μακρόπνοης λύσης στο πρόβλημα που κληρονόμησε, ανέθεσε στα ΕΛΤΑ, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, ως μετόχου, τόσο την άμεση λήψη δραστικών μέτρων, όσο και την προετοιμασία ενός μελετημένου και κοστολογημένου πλάνου μετασχηματισμού, στη βάση των βέλτιστων πρακτικών της Ευρώπης και των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας.
Ως προς το βραχυπρόθεσμο, ο Οργανισμός προχώρησε στον επανασχεδιασμό της διανομής, στην ενίσχυση της ρευστότητας, στη μερική αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας.
Ως προς το μεσομακροπρόθεσμο, η Κυβέρνηση, η Εταιρεία και ο μέτοχος, κατόπιν αξιολόγησης των εναλλακτικών λύσεων, όπως είναι το ενδεχόμενο εκκαθάρισης της εταιρείας ή διαχωρισμού της σε «καλή» και «κακή», τις οποίες και απέρριψαν, επέλεξαν τη βέλτιστη λύση, που είναι το σχέδιο μετασχηματισμού και εξυγίανσης που σήμερα συζητάμε.
Σχέδιο που στηρίζεται στην εξασφάλιση 180 εκατ. ευρώ για την αποζημίωση παροχής του κόστους της Καθολικής Υπηρεσίας και στην πρόβλεψη αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Σχέδιο που εδράζεται σε 4 βασικούς άξονες
-Στον εξορθολογισμό του μισθολογικού κόστους, με το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου.
-Στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την εισαγωγή νέων υπηρεσιών, με την ανάπτυξη συνεργειών στη διανομή και τη διαλογή, με το νέο σύστημα ιχνηλασιμότητας αποστολών και παραδόσεων, με νέα συστήματα για ανάλυση δεδομένων, με νέα ψηφιακά προϊόντα.
-Στην αναδιοργάνωση του δικτύου και στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Καθολικής Υπηρεσίας, με νέα μοντέλα καταστημάτων.
-Και τέλος, στην αναδιοργάνωση των λειτουργιών και στη μείωση της γραφειοκρατίας, με αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις δίνουν τη δυνατότητα στα ΕΛΤΑ να αξιοποιήσουν και να προσλάβουν, γρήγορα και ευέλικτα, εξειδικευμένο προσωπικό, να ρυθμίσουν την απόδοση του καθαρού κόστους παροχής της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας και να παρέχουν ευελιξία στην πολιτική προμηθειών, ώστε να επιταχυνθούν οι αναγκαίες επενδύσεις σε εξοπλισμό και ψηφιακή αναβάθμιση.
Συμπερασματικά, τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, προχωρούν σε μια κομβική μεταρρύθμιση για την ιστορία των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Μία μεταρρύθμιση με πολλαπλά οφέλη για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις και το Δημόσιο.
Μία μεταρρύθμιση που αποσκοπεί στην πανελλαδική κάλυψη, στην καλύτερη εξυπηρέτηση με νέα σημεία και ψηφιακά κανάλια, σε νέα προϊόντα και υπηρεσίες, στην ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση για τον προϋπολογισμό, στην αξιοποίηση Ευρωπαϊκών κονδυλίων, και στη δημιουργία υπεραξίας από την ανάπτυξη της εταιρείας.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα και ταχύτερα προγράμματα μετασχηματισμού που έχουν εφαρμοστεί σε δημόσια επιχείρηση, με όρους οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας, ώστε να αντεπεξέλθει στον αυξανόμενο ανταγωνισμό της αγοράς ταχυδρομικών υπηρεσιών και να συνεχίσει να εκπληρώνει την κοινωνική της αποστολή.
4η Πτυχή: Συστήνεται Παρατηρητήριο Ρευστότητας, με τη συμμετοχή των Υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Σκοπός του Παρατηρητηρίου είναι η εν γένει παρακολούθηση της ρευστότητας στην αγορά, αυτοτελώς, καθώς και σε συνάρτηση με την πιστωτική επέκταση, στο πλαίσιο της κατεύθυνσης στήριξης της οικονομίας και της μέγιστης δυνατής αξιοποίησης των χρηματοδοτικών μέσων για την κάλυψη των αναγκών ρευστότητας των επιχειρήσεων.
Στο πλαίσιο επίτευξης του σκοπού του, το Παρατηρητήριο είναι αρμόδιο για:
α) Τη διαχρονική παρακολούθηση της ρευστότητας στην αγορά, είτε αυτή προέρχεται από τον χρηματοπιστωτικό κλάδο (πιστωτική επέκταση), είτε από ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα.
β) Την υποβολή προτάσεων, για τη βελτίωση των δράσεων που αποβλέπουν στην παροχή ρευστότητας, καθώς και της λειτουργίας των χρηματοδοτικών εργαλείων και προγραμμάτων που παρακολουθεί.
γ) Τη διαχρονική παρακολούθηση της ρευστότητας στην αγορά ιδίως μέσω του χρηματοπιστωτικού τομέα, ειδικών χρηματοδοτικών εργαλείων, προγραμμάτων και καθεστώτων ενίσχυσης, λαμβάνοντας υπόψη και τις προβλέψεις για την πορεία των βασικών δημοσιονομικών και μακροοικονομικών μεγεθών.
δ) Την υποβολή προτάσεων για ενέργειες και δράσεις για τη χάραξη πολιτικών και τη λήψη μέτρων που διασφαλίζουν την ύπαρξη ρευστότητας και την πιστωτική επέκταση.
Αρμόδιο για την επιτέλεση του σκοπού του Παρατηρητηρίου, την υλοποίηση του αντικειμένου του και την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, είναι το Συμβούλιο Ρευστότητας, το οποίο συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Σας μίλησα σήμερα για 4 ακόμη μεταρρυθμίσεις της παρούσας Κυβέρνησης.
Μεταρρυθμίσεις που υλοποιούνται, παρά τις αντίξοες συνθήκες που δημιουργεί η πανδημία.
Δεν σταματάμε, όμως, εδώ!
Το Υπουργείο Οικονομικών θα συνεχίσει δυναμικά, αποφασιστικά και μεθοδικά τη νομοθετική δράση και το μεταρρυθμιστικό έργο, προκειμένου το 2021 να αποτελέσει έτος σημαντικής ανάκαμψης και ώθησης για την επίτευξη, το συντομότερο δυνατόν, ισχυρής, διατηρήσιμης, έξυπνης και κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών