γράφει : Νίκος Θεοδωρόπουλος
Η προθεσμία λήγει στις 8 Μαρτίου
Σύμφωνα με πληροφορίες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών θα καταθέσει τροπολογία στη Βουλή για την παράταση της Ειδικής Διαχείρισης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που να σημειωθεί λήγει τη Δευτέρα 8 Μαρτίου.
Στο ενδεχόμενο να μην ανανεωθεί ο χρόνος στα ναυπηγεία θα οδηγηθούν σε πτώχευση.
Πάντως τα «δύσκολα» για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι τους επόμενους μήνες καθώς πρέπει να δοθεί στη δημοσιότητα η νέα πρόσκληση ενδιαφέροντος μετά την ατυχή κατάληξη του περασμένου Δεκεμβρίου.
Η κυβέρνηση έχει θέσει σε πρώτη προτεραιότητα την πώλησή τους και τη είσοδο των ναυπηγείων στη νέα εποχή. Όμως η μικρή συμμετοχή των υποψηφίων όπως κι οι υψηλές οικονομικές απαιτήσεις του πωλητή κάνουν ακόμη πιο δύσκολη την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Ασαφές τοπίο
Μέχρι σήμερα οι αρμόδιοι δεν έχουν σαφή εικόνα για το χρόνο δημοσιοποίησης της νέας πρόσκλησης ενδιαφέροντος διότι απαιτείται κι ο συγχρονισμός της ΕΤΑΔ για το υπόλοιπο 50% που έχει στην κατοχή της.
Τα «κάστανα από τη φωτιά» θα κληθεί να βγάλει ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος πρέπει να κατεβάσει τον πήχη των προσδοκιών μετά την αποτυχία του διαγωνισμού της ΕΤΑΔ που ζητούσε ως ελάχιστο τίμημα τα 55 εκατ. ευρώ.
Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν πως δεν υπάρχει η σκέψη στην νέα προκήρυξη να καθοριστεί ελάχιστο τίμημα. Ωστόσο στην αγορά αναμένουν τις κινήσεις της κυβέρνησης και της ειδικής διαχείρισης για την επίλυση αδυναμιών και προβλημάτων που οδήγησαν στην προσφορά των 15,1 εκατ. ευρώ από την Pyletech Shipyards και την ουσιαστική αποχώρηση της Onex από τη διεκδίκηση.
Πάντως, η Pyletech μέλος του ομίλου North Star του εφοπλιστή Θ. Πριόβολου έχει ανακοινώσει ότι το ενδιαφέρον της και για τα δύο οικόπεδα παραμένει «Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και αναμένουμε τις επόμενες αποφάσεις της ΕΝΑΕ και της ΕΤΑΔ, ώστε να έρθουν άμεσα οι νέοι διαγωνισμοί, σε ρεαλιστική πια βάση και χωρίς επιβλαβείς για τη χώρα και την οικονομία καθυστερήσεις».
Να σημειωθεί ότι όμιλος του εφοπλιστή Πριόβολου έχει παραγγείλει επενδύσεις που θα ξεπεράσουν τα 700 εκατ. ευρώ όταν έρθουν στην κατοχή του.
Εμπλοκές στην Ελευσίνα
Την ίδια στιγμή προβλήματα εντοπίζονται και στα Ναυπηγεία Ελευσίνας καθώς όλα δείχνουν ότι θα απαιτηθούν αρκετοί ακόμη μήνες για την κατάθεση της αίτησης εξυγίανσης από την Onex, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το άρθρο 106 (παράγραφοι β και δ) του Πτωχευτικού Κώδικα. Και αυτό διότι ο οικονομικός και διαχειριστικός έλεγχος της ΕΥ στα στοιχεία της εταιρείας έδειξε πως τα χρέη της, προσεγγίζουν τα 450 εκατ. ευρώ. Βρίσκονται δηλαδή πολύ πάνω από τις αρχικές εκτιμήσεις των 270-300 εκατ. ευρώ.
Πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης έχει αναφέρει είναι ότι το μεγαλύτερο τμήμα των χρεών, πάνω από 200 εκατ. ευρώ αφορούν το Δημόσιο (Πολεμικό Ναυτικό, εφορία και ΕΦΚΑ). Και αυτό σημαίνει πως τα χρέη αυτά δεν μπορούν να διαγραφούν, γιατί θα θεωρηθεί κρατική ενίσχυση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Παράλληλα θα πρέπει να πληρωθούν και τα περίπου 34 εκατ. ευρώ που οφείλονται στους εργαζόμενους των Ναυπηγείων.
Οι φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού
Το κλειδί που… ξεκλειδώνει την ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία είναι το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού με την μητρική εταιρεία της ONEX την DFC να ζητάει μέρος του προγράμματος να κατευθυνθεί στα Ναυπηγεία Ελευσίνας με τη συνολική αξία του να φτάνει τουλάχιστον τα 5 δις. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση ως τελευταία προθεσμία θεωρείται ο Σεπτέμβριος του 2021.
Και αυτό γιατί τα συμφωνητικά μεταβίβασης του 53% των μετοχών της μητρικής των Ναυπηγείων, Νεώριο Συμμετοχών, στην Onex προβλέπουν την ακύρωσή της μεταβίβασης αν μέχρι τότε δεν έχει υποβληθεί το σχέδιο εξυγίανσης.
Τέλος να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση ανέβασε ψηλά τον πήχη για το μέλλον των ναυπηγείων και μέχρι σήμερα οι εξελίξεις την εμφανίζουν να περνά κάτω από τον πήχη που ή ίδια έβαλε.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnerws.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών