Είναι η πρώτη φορά που ο Johnson τοποθετείται δημοσίως στο ζήτημα αυτό από την ημέρα που βρέθηκε στον πρωθυπουργικό θώκο
Σφοδρές είναι οι αντιδράσεις από τις δηλώσεις του Βρετανού πρωθυπουργού, Boris Johnson ο οποίος προκλητικά ανέφερε πως τα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο δεν πρόκειται ποτέ να επιστραφούν στην Ελλάδα με το Υπουργείο Πολιτισμού να απαντά με σκληρή ανακοίνωση.
Ειδικότερα, κάθετος στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών των Παρθενώνα εμφανίστηκε ο Βρετανός πρωθυπουργός.
«Αντιλαμβάνομαι τα έντονα συναισθήματα του ελληνικού λαού και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για το θέμα αυτό.
Ωστόσο, η βρετανική κυβέρνηση έχει μια σταθερή και μακροχρόνια θέση για τα Γλυπτά: αποκτήθηκαν νομίμως από τον Λόρδο Elgin σύμφωνα με τους νόμους που ίσχυαν εκείνη την εποχή.
Ο νόμιμος ιδιοκτήτης τους είναι οι επίτροποι του Βρετανικού Μουσείου από τότε που περιήλθαν στην κατοχή τους», ανέφερε χαρακτηριστικά σε συνέντευξη του στα Νέα.
Είναι η πρώτη φορά που ο Johnson τοποθετείται δημοσίως στο ζήτημα αυτό από την ημέρα που βρέθηκε στον πρωθυπουργικό θώκο.
Η τελευταία φορά ήταν πριν από επτά χρόνια, όταν, ως δήμαρχος Λονδίνου, ενεπλάκη σε φραστικό επεισόδιο με τον George Clooney, επειδή ο αμερικανός ηθοποιός ζήτησε την επανένωση των Γλυπτών που εκτίθενται από το 1817 στο Βρετανικό Μουσείο.
Απάντηση Μενδώνη στον Johnson για τα γλυπτά του Παρθενώνα: Δεν έχει ενημερωθεί για τα νέα ιστορικά δεδομένα
Σε απάντηση των δηλώσεων του Boris Johnson η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Από τη δήλωση του Πρωθυπουργού της Μεγάλης Βρετανίας κ. Boris Johnson αντιλαμβανόμεθα ότι δεν έχει ενημερωθεί από τις υπηρεσίες του, για τα νέα ιστορικά δεδομένα της Οθωμανοκρατίας, από τα οποία τεκμαίρεται ότι δεν υπήρξε νόμιμη κτήση από τον λόρδο Έλγιν των Γλυπτών του Παρθενώνα και συνεπώς ούτε από το Βρετανικό Μουσείο.
Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού μπορεί να προσκομίσει τα απαραίτητα τεκμήρια προκειμένου να ενημερωθεί ο βρετανικός λαός ότι το Βρετανικό Μουσείο κατέχει τα Γλυπτά παρανόμως.
Η Ελλάδα δεν αποδέχεται νόμιμη κατοχή, νομή και κυριότητα των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο.
Ο Παρθενώνας, ως σύμβολο της ΟΥΝΕΣΚΟ και του Δυτικού Πολιτισμού εκπέμπει πανανθρώπινες αξίες.
Προς την κατεύθυνση αυτή οφείλουμε να εργαστούμε όλοι».
Τα γλυπτά
Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα (ορθότερα: Γλυπτά του Παρθενώνα), γνωστά και ως Ελγίνεια Μάρμαρα από τους Άγγλους λόγω του Elgin , είναι συλλογή γλυπτών που προέρχονται από την Ακρόπολη των Αθηνών.
Αφαιρέθηκαν και κλάπηκαν από τον Thomas Braus, 7ο κόμη του Elgin πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από το 1799 μέχρι το 1803, και μεταφέρθηκαν στην Βρετανία το 1806. Εκμεταλλευόμενος την Οθωμανική ηγεμονία στην Ελληνική επικράτεια, κατάφερε και απέκτησε φιρμάνι από τον Οθωμανό Σουλτάνο για την αποκαθήλωσή τους από τον Παρθενώνα με σκοπό τη μέτρηση και την αποτύπωσή τους σε σχέδια, και στη συνέχεια προχώρησε στην αφαίρεση και φυγάδευσή τους.
Η ύπαρξη φιρμανιού και, αν υπήρχε, το ακριβές πνεύμα της άδειας, αμφισβητείται.
Το 2019 Τούρκοι ερευνητές υποστήριξαν ότι δεν υπήρξε τέτοιο φιρμάνι.
Τα γλυπτά αυτά αποθηκεύτηκαν στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου το 1816. Το 1936 τοποθετήθηκαν στην έκθεση Duveen που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό.
Από το 1983, με πρωτοβουλία της τότε Υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, η Ελλάδα καταβάλλει προσπάθειες να φέρει τα γλυπτά πίσω στην Αθήνα. Η προσπάθεια των ελληνικών αρχών για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στο τόπο καταγωγής και δημιουργίας τους υποστηρίζεται ενεργά από διεθνή, ομότιτλη επιτροπή.
Η αναγκαιότητα της επιστροφής τους στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την επίσημη θέση της εκπροσώπου της Unesco με βάση την αρχή της διατήρησης της ακεραιότητας των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομίας.
Κατά καιρούς έχουν δει τη δημοσιότητα διάφορες προτάσεις από έγκριτους, ουδέτερους παρατηρητές, με σκοπό την εξεύρεση μιας λύσης στη διαφωνία Ελλάδας και Βρετανικού Μουσείου επί του ζητήματος της επιστροφής των κλεμμένων γλυπτών.
www.bankingnews.gr
Ειδικότερα, κάθετος στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών των Παρθενώνα εμφανίστηκε ο Βρετανός πρωθυπουργός.
«Αντιλαμβάνομαι τα έντονα συναισθήματα του ελληνικού λαού και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για το θέμα αυτό.
Ωστόσο, η βρετανική κυβέρνηση έχει μια σταθερή και μακροχρόνια θέση για τα Γλυπτά: αποκτήθηκαν νομίμως από τον Λόρδο Elgin σύμφωνα με τους νόμους που ίσχυαν εκείνη την εποχή.
Ο νόμιμος ιδιοκτήτης τους είναι οι επίτροποι του Βρετανικού Μουσείου από τότε που περιήλθαν στην κατοχή τους», ανέφερε χαρακτηριστικά σε συνέντευξη του στα Νέα.
Είναι η πρώτη φορά που ο Johnson τοποθετείται δημοσίως στο ζήτημα αυτό από την ημέρα που βρέθηκε στον πρωθυπουργικό θώκο.
Η τελευταία φορά ήταν πριν από επτά χρόνια, όταν, ως δήμαρχος Λονδίνου, ενεπλάκη σε φραστικό επεισόδιο με τον George Clooney, επειδή ο αμερικανός ηθοποιός ζήτησε την επανένωση των Γλυπτών που εκτίθενται από το 1817 στο Βρετανικό Μουσείο.
Απάντηση Μενδώνη στον Johnson για τα γλυπτά του Παρθενώνα: Δεν έχει ενημερωθεί για τα νέα ιστορικά δεδομένα
Σε απάντηση των δηλώσεων του Boris Johnson η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Από τη δήλωση του Πρωθυπουργού της Μεγάλης Βρετανίας κ. Boris Johnson αντιλαμβανόμεθα ότι δεν έχει ενημερωθεί από τις υπηρεσίες του, για τα νέα ιστορικά δεδομένα της Οθωμανοκρατίας, από τα οποία τεκμαίρεται ότι δεν υπήρξε νόμιμη κτήση από τον λόρδο Έλγιν των Γλυπτών του Παρθενώνα και συνεπώς ούτε από το Βρετανικό Μουσείο.
Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού μπορεί να προσκομίσει τα απαραίτητα τεκμήρια προκειμένου να ενημερωθεί ο βρετανικός λαός ότι το Βρετανικό Μουσείο κατέχει τα Γλυπτά παρανόμως.
Η Ελλάδα δεν αποδέχεται νόμιμη κατοχή, νομή και κυριότητα των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο.
Ο Παρθενώνας, ως σύμβολο της ΟΥΝΕΣΚΟ και του Δυτικού Πολιτισμού εκπέμπει πανανθρώπινες αξίες.
Προς την κατεύθυνση αυτή οφείλουμε να εργαστούμε όλοι».
Τα γλυπτά
Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα (ορθότερα: Γλυπτά του Παρθενώνα), γνωστά και ως Ελγίνεια Μάρμαρα από τους Άγγλους λόγω του Elgin , είναι συλλογή γλυπτών που προέρχονται από την Ακρόπολη των Αθηνών.
Αφαιρέθηκαν και κλάπηκαν από τον Thomas Braus, 7ο κόμη του Elgin πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από το 1799 μέχρι το 1803, και μεταφέρθηκαν στην Βρετανία το 1806. Εκμεταλλευόμενος την Οθωμανική ηγεμονία στην Ελληνική επικράτεια, κατάφερε και απέκτησε φιρμάνι από τον Οθωμανό Σουλτάνο για την αποκαθήλωσή τους από τον Παρθενώνα με σκοπό τη μέτρηση και την αποτύπωσή τους σε σχέδια, και στη συνέχεια προχώρησε στην αφαίρεση και φυγάδευσή τους.
Η ύπαρξη φιρμανιού και, αν υπήρχε, το ακριβές πνεύμα της άδειας, αμφισβητείται.
Το 2019 Τούρκοι ερευνητές υποστήριξαν ότι δεν υπήρξε τέτοιο φιρμάνι.
Τα γλυπτά αυτά αποθηκεύτηκαν στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου το 1816. Το 1936 τοποθετήθηκαν στην έκθεση Duveen που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό.
Από το 1983, με πρωτοβουλία της τότε Υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, η Ελλάδα καταβάλλει προσπάθειες να φέρει τα γλυπτά πίσω στην Αθήνα. Η προσπάθεια των ελληνικών αρχών για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στο τόπο καταγωγής και δημιουργίας τους υποστηρίζεται ενεργά από διεθνή, ομότιτλη επιτροπή.
Η αναγκαιότητα της επιστροφής τους στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την επίσημη θέση της εκπροσώπου της Unesco με βάση την αρχή της διατήρησης της ακεραιότητας των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομίας.
Κατά καιρούς έχουν δει τη δημοσιότητα διάφορες προτάσεις από έγκριτους, ουδέτερους παρατηρητές, με σκοπό την εξεύρεση μιας λύσης στη διαφωνία Ελλάδας και Βρετανικού Μουσείου επί του ζητήματος της επιστροφής των κλεμμένων γλυπτών.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών