Οι θέσεις του πρώην στελέχους του ΔΝΤ P. Thomsen ότι όλος αυτός ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός και η εκτόξευση του δημοσίου χρέους… θα μεταφραστούν σε κρίση χρέους και μνημόνια είναι γνωστές αλλά είναι ρεαλιστικές.
Στην Ελλάδα, έχουμε μια τάση ότι είναι αρνητικό είτε να το απαξιώνουμε, είτε να το περιθωριοποιούμε… ωστόσο το πρόβλημα παραμένει.
Η Ελλάδα έτσι όπως είναι δομημένη η οικονομία της, δεν μπορεί να επιτύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Ας ληφθεί υπόψη ότι οι εκτιμήσεις για 4% με 5% αύξηση του ΑΕΠ που δεν θα επιβεβαιωθούν, στηρίζονται στην γενναία στήριξη του Ταμείου Ανάκαμψης.
Η Ελλάδα το 2021 θα επιτύχει ΑΕΠ περίπου 172,8 δισεκ. και το χρέος της κεντρικής διοίκησης θα έχει φθάσει στο 380 δισεκ. αυτό μεταφράζεται σε 219% σχέση χρέους προς ΑΕΠ.
Ένα σενάριο από το μέλλον
Η Ελλάδα με βάση τις δικές της δυνατότητες, μπορεί να επιτυγχάνει αύξηση του ΑΕΠ σε μακροχρόνια βάση 2,5%.
Άρα κρατάμε το 2,5% που σε όρους 2021 σημαίνει 4 με 4,2 δισεκ. αύξηση του εθνικού πλούτου.
Βέβαια όσο αυξάνεται το ΑΕΠ θα αυξάνεται και το απόλυτο μέγεθος που αντιστοιχεί στο 2,5%.
Το χρέος της Ελλάδος μπορεί να έχει βελτιωμένους όρους ληκτότητας αλλά 248 δισεκ. δάνεια που χρωστάμε στους μηχανισμούς στήριξης είναι υπέρογκο ποσό και φέρει υποχρέωση αποπληρωμής.
Την ίδια στιγμή αυξάνεται και το χρέος που συνδέεται με τις εκδόσεις ομολόγων προσεγγίζει τα 80 δισεκ. μαζί με τα repos ήταν στα 55 δισεκ. πριν λίγο καιρό.
Για την ώρα το ζήτημα του χρέους βρίσκεται παραγκωνισμένο επειδή…. χειραγωγεί η ΕΚΤ τα επιτόκια, οπότε το 10ετές ελληνικό ομόλογο έχει επιτόκιο 0,81% και αντίστοιχα σε ιστορικά χαμηλά έχουν Ιταλία, Πορτογαλία, Ισπανία και άλλες χώρες.
Η αύξηση του χρέους, η αδύναμη ανάπτυξη – που με εξαίρεση το 2021 και 2022 λόγω της σύγκρισης με το χαοτικό 2020… θα είναι υψηλά ως ποσοστό – όταν οι οικονομίες επανέλθουν στην φάση της κανονικότητας… πως θα αντιμετωπιστούν τέτοιας κλίμακας υποχρεώσεις;
Είναι πιθανή και η κρίση χρέους και τα νέα μνημόνια
Η κρίση χρέους αλλά και τα νέα μνημόνια, δεν πρέπει να διαγραφούν ως προοπτική.
Η επιστροφή των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2023 μπορεί να λειτουργήσει σε κάποιο βαθμό ως μηχανισμός εξισορρόπησης, αλλά στην πράξη η Ελλάδα με τις σοβαρές παθογένειες που εμφανίζει στην οικονομία της, τις υψηλές υποχρεώσεις, την χαμηλή ανάπτυξη σχεδόν 42 με 44 δισεκ. ΑΕΠ σε τριμηνιαία βάση μπορεί να παράγει η Ελλάδα, σε συνδυασμό με το βάρος του χρέους που σέρνει από την εποχή των 3 μνημονίων αλλά και το ρίσκο που θα προκύψει από την σταδιακή αλλαγή πολιτικής από την ΕΚΤ και των τοξικών προγραμμάτων νομισματικής και δημοσιονομικής χαλάρωσης, δημιουργούν σοβαρές αβεβαιότητες για το μέλλον της Ελλάδος.
Η κρίση χρέους και τα νέα μνημόνια και στην Ελλάδα, δεν αποτελούν μόνο θεωρητικό κίνδυνο αλλά δυνητικό, άπαξ και η χώρα ακόμη παραμένει καθηλωμένη, συντηρεί μια αδύναμη οικονομία, με σοβαρές παθογένειες οι οποίες με οποιαδήποτε αλλαγή πολιτικής θα έρθουν στην επιφάνεια.
Απλά τώρα βρίσκονται εκτός προσκηνίου επειδή, ο κορωνοιός επισκίασε την οικονομική λογική και επέτρεψε τον δημοσιονομικό εκτροχιασμό.
Όταν η Ελλάδα θα υποχρεωθεί σε δημοσιονομική προσαρμογή και ξεκινήσουν οι δυσκολίες από την αύξηση των επιτοκίων το ζήτημα του ΑΕΠ μπορεί να έρθει στο προσκήνιο.
Για την ώρα τα μνημόνια δεν είναι άμεσος κίνδυνος αλλά η ελληνική εμπειρία έχει αποδείξει, ότι ποτέ μην λες ποτέ..
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών