Την αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού έχουν προκαλέσει οι διατάξεις με τα κίνητρα για συγχωνεύσεις, εξαγορές και συνεργασίες μεταξύ των εταιριών που προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο της Ανάκαμψης.
Σύμφωνα με πληροφορίες η αρμόδια Διεύθυνση της Ε.Ε. έχει ήδη ενημερώσει την κυβέρνηση ότι πρόκειται για κίνητρα που δεν εξασφαλίζουν ισότιμους και δίκαιους όρους ανταγωνισμού για όλες τις ελληνικές επιχειρήσεις αναδεικνύοντας παράλληλα τον κίνδυνο δημιουργίας μονοπωλιακών ή ολιγοπωλιακών καθεστώτων.
Πρόκειται για ενστάσεις οι οποίες διατυπώνονται στο «παρά ένα» της αποστολής του Εθνικού Σχεδίου στην Κομισιόν, αφού κατατίθεται σήμερα το πρωί στα γραφεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυκαλάκη.
Έτσι μέχρι αργά χθες το βράδυ η ελληνική πλευρά βρισκόταν σε εκτεταμένες διαβουλεύσεις με την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε μια προσπάθεια να ξεπεραστούν αυτά τα εμπόδια και να προχωρήσει ο έλεγχος στο κομμάτι των έργων.
Περισσότερα από 170 έργα και μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνονται στην τελική λίστα που θα παραλάβουν σήμερα οι Βρυξέλλες και τα οποία πρόκειται να εξεταστούν «ένα προς ένα» από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν πριν δοθεί η οριστική έγκριση.
Το σχέδιο προβλέπει επιχορηγήσεις και δάνεια συνολικού ύψους 31 δισ. ευρώ (18,2 δισ. ευρώ επιδοτήσεις και 12,7 δισ. δάνεια που αυξάνουν το δημόσιο χρέος) τα οποία αντιστοιχούν στο 17,8% του ΑΕΠ και θα κινητοποιήσουν επενδύσεις, δημόσιες και ιδιωτικές, συνολικού ύψους 57,4 δισ. ευρώ έως το 2026.
Τα δάνεια θα αρχίσουν να εγκρίνονται όταν επικυρωθεί το ελληνικό Σχέδιο και θα καλύπτουν το πολύ το 50% της αξίας του έργου, ενώ κατά μέσον όρο υπολογίζεται ότι η κρατική συμμετοχή θα φτάνει στο 40%.
Το υπόλοιπο θα καλύπτεται από τραπεζική χρηματοδότηση κατά τουλάχιστον 30% και ίδια κεφάλαια των επενδυτών κατά τουλάχιστον 20%.
Η χρηματοδότηση προβλέπεται να διαρκεί 8-12 χρόνια, ενώ θα υπάρχει περίοδος χάριτος 2-3 χρόνια, πριν από την έναρξη αποπληρωμής του δανείου. Αυτό σημαίνει ότι όσες επιχειρήσεις λάβουν φέτος δάνειο θα αρχίσουν να το αποπληρώνουν μετά το 2023-2024.
Το 2021 η Ελλάδα αναμένει προκαταβολές 3,9 δισ. ευρώ μετά τον Αύγουστο και εφόσον πληροί τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης των έργων και των μεταρρυθμίσεων η ελληνική οικονομία θα λαμβάνει κονδύλια και δάνεια 5,31 δισ. ευρώ κάθε χρόνο για την επόμενη πενταετία.
Οι επενδύσεις θα πρέπει να ικανοποιούν ένα τουλάχιστον από τα εξής πέντε κριτήρια επιλεξιμότητας: πράσινη ανάπτυξη, ψηφιακή ανάπτυξη, εξωστρέφεια, καινοτομία, μεγέθυνση μέσω συγχωνεύσεων, εξαγορών και συνεργασιών.
Από το πακέτο των έργων εκτός έμειναν οι οδικοί άξονες με εξαίρεση τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και τον Ε65 (αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) για τον οποίο στις 18 Ιανουαρίου 2021 Επιτροπή Ανταγωνισμού ενέκρινε ως συμβατή με τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς τη χρηματοδότηση του Αναδόχου για την κατασκευή του Βορείου Τμήματος (Τρίκαλα – Εγνατία) μήκους 70,5 χιλιομέτρων.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 442 εκ. ευρώ και η διάρκεια κατασκευής του θα είναι τρία χρόνια.
Το σχέδιο αναπτύσσεται σε 4 άξονες οι οποίοι έχουν εξής:
Αξονας 1 – πράσινη μετάβαση (6 δισ. ευρώ)
- Εξοικονομώ κατ’ οίκον (1,081 δισ. ευρώ) Περιλαμβάνει αντικατάσταση κουφωμάτων και διπλά τζάμια, αναβάθμιση συστημάτων ψύξης και θέρμανσης, ηλιακούς θερμοσίφωνες, αντλίες θερμότητας, έξυπνα συστήματα ενεργειακής εξοικονόμησης, φωτοβολταϊκά στις στέγες κ.τ.λ. Αλλα 450 εκατ. προβλέπονται για τη δράση «Εξοικονομώ Επιχειρώντας», για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και 200 εκατ. για την αντίστοιχη δράση στο Δημόσιο.
- Συστήματα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας (450 εκατ.)
- Ηλεκτρική διασύνδεση νησιών – Κυκλάδων (195 εκατ.)
- Στρατηγικές αστικές αναπλάσεις, π.χ. Ελαιώνας, νότιο παραλιακό μέτωπο Αττικής, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και αλλού (475 εκατ.)
- Ανακαίνιση ΟΑΚΑ (43 εκατ.).
- Πολεοδομικά σχέδια σε όλη την Ελλάδα (250 εκατ.)
- Ηλεκτροκίνηση συγκοινωνιών (220 εκατ.)
- Εθνικό σχέδιο αναδάσωσης (224 εκατ.)
Αξονας 2 – ψηφιακή μετάβαση (2,1 δισ. ευρώ)
- Ασύρματα δίκτυα 5G στο εθνικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων (130 εκατ. ευρώ). Θα αναπτυχθούν σε 6 αυτοκινητοδρόμους, καλύπτοντας 2.011 χλμ
- Υποθαλάσσια καλώδια οπτικών ινών για σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με τα νησιά και με άλλες χώρες, όπως η Κύπρος (89 εκατ.)
- Ψηφιοποίηση των αρχείων του κράτους (565 εκατ.). Θα αφορούν διάφορους τομείς, όπως η Δικαιοσύνη, οι πολεοδομίες, το κτηματολόγιο, η μετανάστευση, ο ΕΦΚΑ, με στόχο τη βελτίωση της ταχύτητας εξυπηρέτησης του πολίτη
- Ψηφιακός μετασχηματισμός μικρομεσαίων επιχειρήσεων (375 εκατ.). Αφορά την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών ηλεκτρονικών πληρωμών, εργασία από απόσταση, ψηφιακό γραφείο, digital marketplace, κυβερνοασφάλεια κτλ.
Αξονας 3 – απασχόληση, δεξιότητες και κοινωνική συνοχή (5,2 δισ. ευρώ)
- Νέα στρατηγική για τη διά βίου μάθηση και το εθνικό σύστημα αναβάθμισης δεξιοτήτων (1,040 δισ. ευρώ). Προβλέπει τη συστηματική και διαρκή αξιολόγηση των παρόχων, συνδέει την αμοιβή τους και την αμοιβή των καταρτιζομένων με πιστοποίηση απόκτησης δεξιοτήτων από τρίτους
- Μεταρρύθμιση των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης (479 εκατ.). Θα χρηματοδοτηθούν προγράμματα επιδοτούμενης απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα για ανέργους, για την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας, καθώς και ειδικά προγράμματα για περιοχές μετάβασης (απολιγνιτοποίησης), καθώς και αντίστοιχες με προβλήματα αποβιομηχάνισης και περιοχές με μεγάλα ποσοστά εποχικής απασχόλησης
- Προώθηση της ποιότητας, της καινοτομίας και της εξωστρέφειας στα πανεπιστήμια (471 εκατ.)
- Ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης (364 εκατ.). Περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ψηφιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού, ψηφιακές υποδομές σε όλες τις τάξεις
- Ανακαινίσεις και εκσυγχρονισμός των νοσοκομείων σε όλη την Ελλάδα (317 εκατ.)
- Ενίσχυση της παιδικής προστασίας, με δημιουργία βρεφονηπιακών σταθμών ή θέσεων σε σταθμούς, μεταρρύθμιση των προγραμμάτων τους, ενίσχυση των προγραμμάτων αποϊδρυματοποίησης παιδιών με σοβαρές αναπηρίες (184 εκατ.)
Αξονας 4 – ιδιωτικές επενδύσεις και μετασχηματισμός της οικονομίας (4,8 δισ.)
- Ψηφιακός μετασχηματισμός της ΑΑΔΕ με στόχο την αύξηση της αποτελεσματικότητας στη συλλογή των φόρων (174 εκατ.).
- Πρόγραμμα βελτίωσης οδικής ασφάλειας (450 εκατ.)
- Ανάπτυξη και διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος με παρεμβάσεις για τον ορεινό τουρισμό, τον τουρισμό υγείας και ευεξίας (ιαματικές πηγές), τον αγροτουρισμό και τη γαστρονομία, την αναβάθμιση των τουριστικών λιμανιών, τον καταδυτικό τουρισμό, την προσβασιμότητα των παραλιών (260 εκατ. ευρώ)
- Μετασχηματισμός του γεωργικού τομέα (520 εκατ.)
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών