Κάτι δεν πάει καλά στην Ελλάδα, μεταξύ της επικοινωνιακής στρατηγικής που προωθεί η κυβέρνηση και τα βλέπει όλα ρόδινα και της πραγματικότητας που εσχάτως απομυθοποιεί τις υψηλές προσδοκίες που έχουν καλλιεργηθεί.
Η βασική ερώτηση είναι η εξής.
Η Ελλάδα ποντάρει μόνο στο Ταμείο Ανάκαμψης καθώς οι μεν ιδιωτικοποιήσεις έχουν παγώσει πλήρως, το εμβληματικό έργο του Ελληνικού ουσιαστικά έχει μετατραπεί σε έργο κατοικιών και βιλών, χωρίς καζίνο παρά τις προσπάθειες του Γεραπετρίτη του υπουργού Επικρατείας.
Οι τράπεζες με την βοήθεια του κράτους εξυγιαίνονται – και αυτή ίσως είναι η μόνη πραγματική μεταρρύθμιση της ελληνικής κυβέρνησης – αλλά οι τράπεζες δεν είναι διατεθειμένες να χορηγήσουν δάνεια.
Οι αναφορές των τραπεζιτών ότι θα χορηγήσουν πολλά δισεκ. δάνεια τελούν υπό μεγάλη αμφισβήτηση.
Το εμβληματικό έργο στο Ελληνικό… δεν είναι εμβληματικό
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Mohegan είχαν δημιουργήσει κοινοπρακτικό σχήμα 35% με 65% ώστε να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη Καζίνο.
Η Mohegan πλέον είναι στην πράξη εκτός διαγωνισμού.
Είναι δεδομένο ότι θα αλλάξει η δομή του κοινοπρακτικού σχήματος ώστε να βρεθεί άλλη εταιρία που ειδικεύεται στα καζίνο.
Ωστόσο εάν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πάρει την Εγνατία Παραχωρήσεις, όπως διαφαίνεται και ήδη έχει αναφέρει το bankingnews, δεν έχει λόγο να υποστηρίξει την προοπτική καζίνο στο Ελληνικό.
Πληροφορούμαστε ότι ο Γεραπετρίτης ο υπουργός Επικρατείας έχει εμπλακεί ώστε να βρεθεί μια λύση, μέσω ενός μηχανισμού συγχώνευσης των Καζίνο αλλά μάλλον είναι απίθανο να βρεθεί άλλος ενδιαφερόμενος που θα εκδηλώσει ενδιαφέρον για τέτοιες δραστηριότητες.
Το Ελληνικό μετατρέπεται σε κατοικίες επί της ουσίας και στις ξενοδοχειακές μονάδες.
Οπότε η έννοια εμβληματικό έργο παύει να ισχύει απλά αξιοποιείται ακίνητη περιουσία του δημοσίου για να χτιστούν πολυτελείς κατασκευές που θα πωληθούν σε βάθος χρόνου.
Ακόμη και αυτή η εξέλιξη τελεί υπό πολλούς περιορισμούς με κυριότερο ποια θα είναι η αξία των ακινήτων και τι θα συμβεί εάν… δεν επιτευχθούν οι στόχοι στις πωλήσεις πολυτελών κατοικιών.
Η αξιοποίηση του Ελληνικού ήταν η ανέγερση κατοικιών;
Βάλτωσαν οι ιδιωτικοποιήσεις
Εν μέσω πανδημίας εύλογα, το επενδυτικό ενδιαφέρον ατονεί.
Ωστόσο η Ελλάδα είχε παρουσιάσει ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο ιδιωτικοποιήσεων το οποίο έχει πλήρως παγώσει και από ότι φαίνεται στα μεγάλα έργα ειδικά στην Ενέργεια… απομακρύνεται από τα χρονοδιαγράμματα.
Π.χ. παγώνει η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ υποδομών και εμπορίας, άπαξ και η ΔΕΠΑ εξυγιαίνεται κ.α.
Ωστόσο δεν υπάρχει κάποια ουσιώδη ιδιωτικοποίηση στον ορίζοντα πλην μεθόδων ώστε κάποιοι επενδυτές – family office να αποκτήσουν τον έλεγχο της τράπεζας Πειραιώς.
Προφανώς και αυτό δεν νοείται ιδιωτικοποίηση.
Τα έργα που βαίνουν προς ιδιωτικοποίηση είναι περιορισμένα με ελάχιστη επίδραση στο ΑΕΠ.
Οι τράπεζες εξυγιαίνονται αλλά δεν χορηγούν δάνεια
Μέσω του Ηρακλή 1 και Ηρακλή 2 όπου το κράτος παρέχει εγγυήσεις στις τιτλοποιήσεις προβληματικών δανείων οι ελληνικές τράπεζες έμμεσα ανακεφαλαιοποιήθηκαν και μαζί με τις πρωτοβουλίες που έλαβαν για να σηκώσουν κεφάλαια βρίσκονται στην τελική φάση εξυγίανσης τους.
Ωστόσο απέχουν πολύ από το να χρηματοδοτήσουν την οικονομία.
Οι αναφορές ότι θα δώσουν δάνεια είναι έωλες και δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα.
Τα δάνεια θα συνεχίσουν όλο το 2021 να μειώνονται ώστε να συρρικνωθούν κοντά στα 105 με 110 δισεκ. ευρώ πλην λίγα χρόνια ήταν τα δάνεια ιδιωτών 260 δισεκ. ευρώ.
Οι τράπεζες δεν θα μπορέσουν να χορηγήσουν καθαρά πάνω από 2 ή 2,5 δισεκ. η κάθε μια ετησίως δηλαδή 10-12 δισεκ. δάνεια τον χρόνο στο θετικό σενάριο.
Οι εταιρίες διαχείρισης NPEs έχουν προβληματικό σχέδιο
Οι εταιρίες διαχείρισης προβληματικών ανοιγμάτων NPEs έχουν προβληματικό σχέδιο.
Με εξαίρεση τα 600 εκατ που επέστρεψε ως ενήμερα η doValue στην Eurobank και ενώ όλες οι εταιρίες διαχείρισης NPEs διαχειρίζονται περίπου 70 δισεκ. καμία ουσιαστική αναδιάρθρωση δανείων δεν έχουν πραγματοποιήσει.
Οπότε εγείρεται ένα θέμα.
Οι εταιρίες διαχείρισης NPEs δημιουργήθηκαν για να κάνουν την βρώμικη δουλειά, την οποία για πολλούς λόγους δεν μπορούσαν να κάνουν οι τράπεζες.
Παρ΄ όλα αυτά μέχρι τώρα μια ουσιαστική εξυγίανση μεγάλου προβληματικού επιχειρηματικού δανείου π.χ. δεν έχει γίνει.
Σε βαλτωμένα νερά βρίσκονται και οι εταιρίες διαχείρισης προβληματικών ανοιγμάτων.
Η πραγματική αύξηση του ΑΕΠ είναι στο 2%
Η Ελλάδα εκμεταλλεύεται το Πρόγραμμα Πανδημίας της ΕΚΤ η οποία αγοράζει ελληνικά ομόλογα και έτσι οι αποδόσεις διατηρούνται πέριξ του 0,80%.
Ωστόσο η Ελλάδα δεν μπορεί να διαθέτει τόσο χαμηλά επιτόκια στα ομόλογα.
Εφόσον η αντίστροφη μέτρηση ξεκινήσει από το 2022, στο τέλος του α΄ τριμήνου 2022 τελειώνει το Πρόγραμμα Πανδημίας της ΕΚΤ, θα πρέπει να δούμε τι επίδραση θα έχουν όλα αυτά στα ελληνικά ομόλογα.
Έως τότε η ΕΚΤ θα έχει αγοράσει 30-32 δισεκ. ελληνικό χρέος και θα συντηρεί τα ομόλογα αυτά μέσω του προγράμματος επαναγορών.
Πως συνδέονται όμως όλα αυτά με το ΑΕΠ;
Έχει μεγάλη σημασία η Ελλάδα να μπορεί να επιτύχει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης ώστε να συντηρεί την προσδοκία της αναβάθμισης της οικονομίας σε επενδυτική βαθμίδα αλλά το κυριότερο η ανάπτυξη να καλύπτει τα πρωτογενή πλεονάσματα που θα ξεκινήσουν από το 2023.
Όταν όμως μιλάμε για ρυθμό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας υπάρχει μια σύγχυση… το 4% ή 5% που δυνητικά μπορεί να επιτύχει η Ελλάδα οφείλεται σε έκτακτους παράγοντες λόγω του Ταμείου Ανάκαμψης και των 31 δισ. που θα εισρεύσουν 18,5 δισ. επιδοτήσεις και 12,5 δισ. δάνεια.
Οι πραγματικές δυνατότητες της Ελλάδος σε ρυθμό ανάπτυξης είναι 2% οπότε και οι οίκοι αξιολόγησης θα αποτιμήσουν την Ελλάδα με δύο τρόπους τις πραγματικές τις δυνατότητες και την επίδραση του Ταμείου Ανάκαμψης στο ΑΕΠ που σωρευτικά θα φθάσει στο 7% με 7,5%.
Εάν η Ελλάδα αποτιμηθεί με βάση τις πραγματικές δυνατότητες παραγωγής εθνικού πλούτου στο 2% ή εύρος 2% με 2,5% και το έκτακτο ΑΕΠ από το Ταμείο Ανάκαμψης μετατραπεί σε πρωτογενές πλεόνασμα καθώς από το 2023 η Ελλάδα θα πρέπει να διατηρεί πρωτογενές πλεόνασμα 2,2%, τότε εξάγεται το συμπέρασμα ότι ο πραγματικός ρυθμός ανάπτυξης θα διατηρηθεί κοντά στο 2% δηλαδή κοντά στις πραγματικές δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας.
Άρα η Ελλάδα θα βρεθεί με πραγματικό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας 2% και με το πρόγραμμα Πανδημίας να τελειώνει τέλη Μαρτίου 2022 και το πρωτογενές πλεόνασμα να επανέρχεται από το 2023.
Τι σημαίνουν όλα αυτά;
Ότι απλά το Ταμείο Ανάκαμψης δεν θα βοηθήσει την ανάπτυξη αλλά τις υποχρεώσεις της Ελλάδος προς τους δανειστές.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών