«Από την αρχή της πανδημίας, είδαμε πρώτη φορά θετικό πρόσημο (και όχι -) στους δείκτες που προσμετρούνται από τον Ιούνιο του 2021», τονίζει η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) κ. Λαμπρινή Καρανάσιου-Ζούλοβιτς. «Κάθε πρόβλεψη από πλευράς μου τη θεωρώ παρακινδυνευμένη καθώς σε μεγάλο βαθμό εξαρτώμεθα από τα δεδομένα της πανδημίας για την Αθήνα, από τη πρόοδο των εμβολιασμών αλλά και τις γενικότερες διεθνείς συγκυρίες και συνθήκες ταξιδιών» εξηγεί και προσθέτει ότι «η μέση πληρότητα 'έτους' για την ακρίβεια έως και τον Οκτώβριο 2021- δεν ξεπερνά το 45% έναντι του προηγούμενου έτους»
Συνέντευξη στη Νένα Ουζουνίδου
- Πέρυσι τέτοιο καιρό, τα ξενοδοχεία της Αθήνας παρέμεναν τυπικά ανοιχτά - ουσιαστικά κλειστά. Λειτουργούσαν δηλαδή χωρίς πελάτες. Πόσο «πλήρωσε» τελικά ο τουρισμός της Αθήνας την πανδημία; Έχετε κάνει υπολογισμό; Αυτή τη στιγμή, που κυμαίνεται η πληρότητα;
ΑΠ. Τα ξενοδοχεία της Αθήνας, τόσο εκείνα που παρέμειναν ανοιχτά (κυρίως για λόγους....ψυχολογικούς) αλλά και όσα επέλεξαν να παραμείνουν κλειστά κατά τη περίοδο της πανδημίας, έχουν πληγεί περισσότερο όλων στην χώρα μας, όπως και ο ίδιος ο προορισμός. Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους, ιδιαίτερα για το 2020, όπου σε συνεργασία και με άλλες Ενώσεις Ξενοδόχων αστικών προορισμών στη χώρα, παρουσιάσαμε τα αποκαρδιωτικά δεδομένα για επιχειρήσεις και εργαζομένους αλλά και τις οικονομικές απώλειες εκατομμυρίων ευρώ, στον Τύπο. Το 2021, εμπεριείχε περισσότερη αισιοδοξία και αυτό οφείλεται σε δύο κυρίως λόγους: Ο πρώτος ήταν η διάθεση των εμβολίων στις χώρες, η πρόοδος των εμβολιασμών, η εμπειρία της πρώτης χρονιάς σε ότι αφορά στην διαχείριση της πανδημίας και η καλύτερη προσαρμογή όλων μας στις συνθήκες μετά το πρώτο σοκ του 2020, στην καλή εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων από τον Τουρισμό, τα green pass κ.ά. Ο δεύτερος λόγος, ήταν η βελτίωση της κατάστασης με το άνοιγμα του Ελληνικού Τουρισμού και την θετική ανταπόκριση των αγορών. Ωστόσο, σε γενικές γραμμές και καθώς η Αθήνα είναι αστικός προορισμός, παρά τις πολλές επιπλέον δυνατότητες της και τα πολλά της συγκριτικά πλεονεκτήματα, έχει να αντιμετωπίσει την επιφυλακτικότητα του ταξιδιώτη που λόγω της πανδημίας covid-19 γίνεται πολύ πιο προσεκτικός και επιλέγει περισσότερο παραδοσιακούς προορισμούς διακοπών στην περιφέρεια και όχι αστικούς, γιατί 'ανακλαστικά' για κάποιους λόγους, κατανοητούς ως έναν βαθμό θα έλεγα, τους θεωρεί πολύ πιο ασφαλείς. Φυσικά, τα ξενοδοχεία της Αθήνας θωρακίστηκαν στην κυριολεξία σε ό,τι αφορά τα μέτρα και τους τρόπους υγειονομικής ασφάλειας, αλλά αυτή η αντίληψη του επισκέπτη, σε συνδυασμό με τα ιατρικά δεδομένα των κρουσμάτων στην Αθήνα και λοιπές πληροφορίες που επικοινωνούνται διεθνώς, δεν υποβοηθούν την πρωτεύουσα. Σύμφωνα τώρα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, από την αρχή της πανδημίας, είδαμε πρώτη φορά θετικό πρόσημο (και όχι - ) στους δείκτες που προσμετρούνται από τον Ιούνιο του 2021. Η μέση πληρότητα 'έτους' για την ακρίβεια έως και τον Οκτώβριο 2021- δεν ξεπερνά το 45% έναντι του προηγούμενου έτους. Οι δε καλύτεροι μήνες του 2021 για την Αθήνα, ήταν ο Ιούλιος και ο Σεπτέμβριος.
- Ωστόσο, βλέπουμε ότι η Αθήνα παραμένει ένας δημοφιλής προορισμός για τους ξένους στο διαδίκτυο, όπως και η Ελλάδα γενικότερα μέχρι τον Μάρτιο. Πιστεύετε ότι η επιτυχία του καλοκαιριού θα βοηθήσει;
AΠ. Σε ότι αφορά στη δημοφιλία της Αθήνας, είναι αδιαμφισβήτητη. Και αυτό δεν το λέμε εμείς ως ξενοδόχοι ή ως κάτοικοι της Αθήνας, το λένε οι ίδιοι οι επισκέπτες μας και καταγράφεται με στοιχεία και αριθμούς μέσω των ερευνών "Ικανοποίησης Επισκεπτών" που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο από την Ένωση σε συνεργασία με την GBR Consulting και στρατηγικούς μας συνεργάτες. Ο πρώτος και διαχρονικός λόγος που επιλέγουν την Αθήνα είναι το όνομά της, η ιστορία της, ο πολιτισμός, τα μνημεία της. Φτάνοντας όμως στην Αθήνα, ανακαλύπτουν μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα με άπειρες επιλογές θεματικών δραστηριοτήτων και ευκαιρίες για κοντινές ημερήσιες αποδράσεις (λ.χ. προς το παραλιακό μέτωπο, τα νησιά του Αργοσαρωνικού, γειτονικούς προορισμούς κ.λπ.) Αναγνωρίζουν λοιπόν πως ο προορισμός είναι πολύ πιο ελκυστικός απ' ότι φαντάζονταν πριν μας επισκεφθούν και δηλώνουν πως θα τον σύστηναν ανεπιφύλακτα σε συγγενείς, φίλους, συνεργάτες, κ.ά. Αυτό το γεγονός, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό 'κεφάλαιο' προς αξιοποίηση και σίγουρα οφείλουμε να εμπλουτίσουμε την πρόταση, την προσφορά μας και το τουριστικό μας προφίλ, προκειμένου να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο την ήδη ισχυρή δυναμική της Αθήνας και τη δημοφιλία της.
Όσον αφορά στην επιτυχία του καλοκαιριού, αυτή αφορά τον Ελληνικό Τουρισμό γενικότερα - στις λοιπές περιφέρειες της χώρας και σε έναν βαθμό στους παραθαλάσσιους επί μέρους προορισμούς της Αττικής, για τους λόγους που ήδη σας ανέφερα.
Κάθε πρόβλεψη λοιπόν, από πλευράς μου τη θεωρώ παρακινδυνευμένη καθώς σε μεγάλο βαθμό εξαρτώμεθα από τα δεδομένα της πανδημίας για την Αθήνα, από τη πρόοδο των εμβολιασμών αλλά και τις γενικότερες διεθνείς συγκυρίες και συνθήκες ταξιδιών. Πλεονέκτημα φυσικά αποτελεί η αεροπορική σύνδεση της Αθήνας με τις διεθνείς πρωτεύουσες.
- H ενίσχυση του city break πρόκειται να γίνει με εξειδικευμένες καμπάνιες του Yπουργείου Τουρισμού, του ΕΟΤ, του Δήμου Αθηναίων και άλλων φορέων. Εσείς ως Ένωση, έχετε καταθέσει προτάσεις;
ΑΠ. Η Ένωση εδώ και δεκαετίες θέτει ως μείζον ζήτημα την ενίσχυση του city break. Έχει υποστηρίξει την προσπάθεια εμπράκτως από το 2010 -αλλά και νωρίτερα- με την δρομολόγηση δράσεων υπέρ του θεματικού city break (πολιτιστικού, αθλητικού, οινικού, και άλλων κατηγοριών) αλλά και με δράσεις που η ίδια πρωτοστάτησε και υλοποίησε, αναδεικνύοντας ενίοτε και νέους τρόπους για την ενίσχυση της προσπάθειας. Από εποχής σύστασης ΕΑΤΑ και του CVB Athens υλοποιήσαμε πολλές δράσεις όπως συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις, ομαδοποίηση των δυνατοτήτων και προβολή του αθηναϊκού τουριστικού προϊόντος σε διεθνείς παρουσιάσεις, εξειδικευμένα fam & press trips (με επικαιροποιημένη πληροφορία και πρωτότυπες ξεναγήσεις για τις νεότερες δυνατότητες της πόλης), δημιουργήσαμε επίσης δίκτυο συνεργειών και συνεργατών, λειτουργήσαμε ως χορηγοί φιλοξενίας μεγάλων διεθνών διοργανώσεων επί σειρά ετών και πολλά άλλα σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων, το Υπουργείο και τον ΕΟΤ, με πολλά γραφεία ΕΟΤ Εξωτερικού, με την Περιφέρεια Αττικής, με φορείς όπως η Marketing Greece και το 'This is Athens' που δημιουργήθηκαν στην πορεία αλλά και σε συνεργασία με ελληνικές και ξένες αεροπορικές εταιρείες, με διεθνή δίκτυα κρατήσεων, με επιχειρήσεις της Αττικής, με σύγχρονα αλλά και καταστήματα παραδοσιακών επαγγελμάτων- μέλη του εμπορικού συλλόγου, με Πολυτεχνικές και πανεπιστημιακές σχολές, κ.ά. Το city break για εμάς, είναι υπόθεση όλων μας, διότι ακόμη και ως πολίτες οφείλουμε να συμμετέχουμε στην ανάδειξη κάθε πτυχής της ζωής της πόλης μας και να δείχνουμε στον επισκέπτη τις πολλαπλές ευκαιρίες και επιλογές που έχει ακόμη και για μια ημέρα, ή ένα σαββατοκύριακο ή τριήμερο στη πόλη μας. Από πλευράς μας, εν κατακλείδι, θα τολμούσα να πω πως όχι απλώς έχουμε προτείνει, αλλά έχουμε εργαστεί στην πράξη και με επιτυχή αποτελέσματα για τον σκοπό αυτό.
- Ο επαγγελματικός τουρισμός και ο συνεδριακός πότε βλέπετε να ανακάμπτουν; Θα γίνουν μεγάλες διοργανώσεις φέτος στην Αθήνα;
ΑΠ. Αποτελεί σκέψη, προβληματισμό, αλλά και ελπίδα όλων μας. Η Αθήνα παραδοσιακά βασιζόταν στον συνεδριακό, εκθεσιακό, επαγγελματικό τουρισμό, στα incentives, στις εκδηλώσεις στα ξενοδοχεία και στην κρουαζιέρα και όπως γνωρίζετε, όλες αυτές οι δραστηριότητες αφενός έχουν πληγεί ιδιαίτερα, αφετέρου επανατοποθετούνται και αναζητούν πλέον την νέα τους ταυτότητα, μέσω της τήρησης των αυστηρών υγειονομικών κανονισμών αλλά και της εξέλιξης της τεχνολογίας. Από πλευράς μας έχουμε επισημάνει από την αρχή της πανδημίας στους αρμόδιους Υπουργούς Τουρισμού, στον ΕΟΤ, στην Διεύθυνση Τουρισμού της Περιφέρειας, στον Δήμο Αθηναίων και γενικότερα σε όλους τους εμπλεκόμενους με τα θέματα τουρισμού της πόλης μας τα επί μέρους ζητήματα που προβληματίζουν τον κλάδο μας σχετικά με τον συνεδριακό και επαγγελματικό τουρισμό -και όχι μόνο. Επίσης έχουμε προτείνει τόσο αναγκαίες δράσεις προβολής και ενίσχυσης όσο και αναγκαίες υποδομές που πρέπει να προχωρήσουν για την ενίσχυση των τομέων. Παράλληλα, και σε αγαστή συνεργασία με τους φορείς του συνεδριακού τουρισμού (hapco, acvb κ.ά.) ενισχύουμε και πρακτικά με αιγίδες, με επιστολές υποστήριξης, με εύρεση δωματίων, με ειδικές προσφορές και υπηρεσίες από τα ξενοδοχεία -μέλη μας κάθε προσπάθεια που γίνεται για προσέλκυση διεθνών εκδηλώσεων και συνεδρίων, κινηματογραφικών παραγωγών, φεστιβάλς κ.ά διεθνών δραστηριοτήτων στην Αθήνα- Αττική. Ευελπιστούμε πως από το 2022 και με την πρόοδο των μεγάλων επενδύσεων λ.χ. σε παραλιακό μέτωπο, σε Ελληνικό. Τατόϊ, τα πράγματα θα είναι πολύ πιο θετικά για την Αθήνα και θα είναι σε θέση να επανέλθει στους σημαντικούς συνεδριακούς προορισμούς και με καλή σειρά διεθνώς, καθώς μπορεί να προσφέρει τα μέγιστα στον επισκέπτη σε πολλαπλούς συνδυασμούς.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών