Σήμερα ένα γαλόνι βενζίνης είναι σχεδόν δύο φορές πιο ακριβό στην Ευρώπη από ό,τι στις ΗΠΑ. Αυτό μπορεί να μην προκαλεί σοκ, αλλά έχει συνέπειες.
Σύμφωνα με αναλυτή της JPMorgan, η παρέμβαση του Biden για τεχνητή μείωση των τιμών της βενζίνης θα αφαιρούσε μέρος του κινήτρου για τον περιορισμό της κατανάλωσης και στην πραγματικότητα θα ωθούσε τις τιμές της αντλίας υψηλότερα καθώς χαμηλότερες τιμές θα ενθάρρυνε τους ανθρώπους να οδηγούν περισσότερο.
Αντίθετα, η μακροπρόθεσμη ελάφρυνση των τιμών μπορεί να επιτευχθεί μόνο όταν αντιμετωπιστεί η ανεπαρκής ικανότητα διύλισης και άλλα ζητήματα από την πλευρά της προσφοράς ή όταν η ζήτηση μειώνεται σημαντικά (δηλαδή, ο Biden ωθεί την οικονομία των ΗΠΑ σε ύφεση).Ένα γρήγορο ανέκδοτο για το πόσο θα «εξοικονομούσε» η φορολογική άδεια του Μπάιντεν
Το πιο πρόσφατο μέτρο που εξετάζεται είναι η προσωρινή διακοπή του ομοσπονδιακού φόρου φυσικού αερίου -μια βασική πηγή χρηματοδότησης για ομοσπονδιακούς δρόμους και γέφυρες- που θα μπορούσε να μειώσει τις τιμές στην αντλία κατά 18,4 σεντ ανά γαλόνι (τα 18,4 σεντ ανά γαλόνι προέρχονται από 18,3 σεντς στον ειδικό φόρο κατανάλωσης φόρος συν 0,1 σεντ σε ένα τέλος αποθήκευσης).
Η εθνική μέση τιμή για ένα γαλόνι ήταν 4,955 $ ανά γαλόνι την Τρίτη 22 Ιούνιου, σύμφωνα με την AAA.
Μια διακοπή στην φορολόγηση του αερίου θα απαιτούσε απόφαση του Κογκρέσου, θέτοντας την απόφαση αυτή στα χέρια μιας εξίσου διαιρεμένης Γερουσίας.
Πόσο θα ωφελούσε η φορολογική αυή διακοπή έναν μέσο Αμερικανό οδηγό;
Εάν ο ομοσπονδιακός φόρος φυσικού αερίου είχε ανασταλεί για το υπόλοιπο του καλοκαιριού, κάποιος που οδηγεί 12.000 μίλια ετησίως με ένα αυτοκίνητο που έχει κατά μέσο όρο 22,8 μίλια ανά γαλόνι θα εξοικονομούσε μόνο περίπου 20 $.
Αστείο ποσό
Οι Αμερικανοί οδηγούν πολύ. Πολύ περισσότερο από τους κατοίκους άλλων χωρών.
Η μαζική μηχανοκίνηση, τα μεγάλα προάστια και ένα διακρατικό σύστημα που διασχίζει τις περισσότερες αστικές περιοχές των ΗΠΑ έχουν προωθήσει την πανταχού παρούσα ιδιοκτησία αυτοκινήτου.
Το σχετικά χαμηλότερο κόστος ιδιοκτησίας και χρήσης αυτοκινήτου βοήθησε με τη σειρά του να αυξηθεί η ζήτηση για ταξίδια με αυτοκίνητο στις ΗΠΑ από ό,τι στον υπόλοιπο κόσμο (Σχήμα 2).
Σήμερα ένα γαλόνι βενζίνης είναι σχεδόν δύο φορές πιο ακριβό στην Ευρώπη από ό,τι στις ΗΠΑ.
Αυτό μπορεί να μην προκαλεί σοκ, αλλά έχει συνέπειες.
Μόνο τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά των ΗΠΑ καταναλώνουν διπλάσια ποσότητα καυσίμου (12 mbd) από τον επόμενο μεγαλύτερο καταναλωτή, την Κίνα.
Σε σύγκριση με την ΕΕ, μόνο οι ΗΠΑ καταναλώνουν 1,8 φορές περισσότερο ντίζελ και βενζίνη, παρόλο που έχουν σχεδόν 100 εκατομμύρια λιγότερα οχήματα στους δρόμους.
Κατά συνέπεια, οι ΗΠΑ καταναλώνουν περισσότερο πετρέλαιο από οποιαδήποτε άλλη χώρα, αντιπροσωπεύοντας το 20,6% της παγκόσμιας κατανάλωσης (Σχήμα 3).
Καθώς εκατομμύρια Αμερικανοί προετοιμάζονται για οδήγηση το καλοκαίρι, συμπεριλαμβανομένων των διακοπών της 4ης Ιουλίου του επόμενου μήνα, η κυβέρνηση Biden συνεχίζει να αναζητά τρόπους να διευκολύνει τις τιμές ρεκόρ των καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων των φοροαπαλλαγών και να ζητήσει από τα διυλιστήρια να μειώσουν οικειοθελώς τις τιμές της αντλίας.
Η μείωση των φόρων στα καύσιμα, η αλλαγή των απαιτήσεων ανάμειξης και ο περιορισμός των εξαγωγών βενζίνης θα μπορούσαν το καθένα να προσφέρει κάποια προσωρινή ανακούφιση στους καταναλωτές των ΗΠΑ, ωστόσο, έως ότου αντιμετωπιστούν ζητήματα από την πλευρά της προσφοράς —δηλαδή η οξεία έλλειψη ικανότητας διύλισης, τα περισσότερα μέτρα αποσκοπούν στη μείωση της τιμής.
Αντίθετα, η βενζίνη πιθανότατα θα ενθαρρύνει τους Αμερικανούς να οδηγούν περισσότερο, οδηγώντας με τη σειρά της σε υψηλότερη ζήτηση βενζίνης και ωστόσο υψηλότερες τιμές βενζίνης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών