του Χάρη Ντιγριντάκη
Colpo Grosso κάνει η κρουαζιέρα στην Ελλάδα το 2022 υπερβαίνοντας τις αρχικές προσδοκίες, ανεβάζοντας ταυτόχρονα τον πήχη των προσδοκιών για το 2023.
Τα στοιχεία μέχρι και τον Σεπτέμβριο δείχνουν ότι το 2022 είναι η καλύτερη έως σήμερα χρονιά κρουαζιέρας για την Ελλάδα σε προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια, με συνολικά 5.000 προσεγγίσεις να αναμένονται έως το τέλος της χρονιάς –αύξηση 25% σε σύγκριση με το 2019. Ταυτόχρονα, η χώρα πλησιάζει τα προ της πανδημίας μεγέθη και στις χωρητικότητες, με τις πληρότητες να κυμαίνονται φέτος μεταξύ 60% και 90%.
Όπως υπογραμμίζει η κα Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια για την Ανατολική Μεσόγειο της CLIA (η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας), το 100% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας των μελών της CLIA είναι και πάλι σε λειτουργία. Σημειώνεται ότι η CLIA εκπροσωπεί σήμερα 279 κρουαζιερόπλοια που διαθέτουν 579.000 lower berths (κλίνες) και τα οποία συνιστούν το 92.5% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας.
Η κα Δεληγιάννη τονίζει ότι μετά την πτώση που προκάλεσε η πανδημία, ο κλάδος έχει ανακάμψει σε μεγάλο βαθμό και η πρόβλεψη είναι ότι το 2023 θα ξεπεράσει τα προ-πανδημικά μεγέθη.
«Η Ανατολική Μεσόγειος βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των θετικών επιδόσεων, καθώς έχει αυξηθεί σημαντικά η δημοφιλία της, γεγονός στο οποίο έχει συμβάλει, μεταξύ άλλων, το ο ηγετικός ρόλος της Ελλάδας εν μέσω πανδημίας καθώς και η αύξηση της δυναμικής του Ισραήλ, που γίνεται πόλος έλξης για πολλές εταιρείες, τόσο ως προορισμός όσο και για homeporting.
Ειδικά για την Ελλάδα, είναι πλέον ξεκάθαρο ότι μέσα από την κρίση γεννήθηκε μία ευκαιρία. Ο ενεργός ρόλος της χώρας στην ομαλή και άμεση επανεκκίνηση του κλάδου εν μέσω πανδημίας ενίσχυσε σημαντικά τη θέση της στο χάρτη της κρουαζιέρας. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι φέτος οι κρουαζιέρες στην Ελλάδα ξεκίνησαν ήδη από τον Μάρτιο, ενώ ο σχεδιασμός των εταιρειών για ταξίδια στην περιοχή επεκτείνεται έως και το πρώτο τρίμηνο του 2023», υποστηρίζει η Διευθύντρια για την Ανατολική Μεσόγειο της CLIA.
Το σπουδαιότερο όλων πάντως είναι η αισθητή αύξηση του homeporting στην Ελλάδα, καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας επενδύουν πλέον στην χώρα και στην ευρύτερη περιοχή, συνεχίζοντας και ενισχύοντας την τάση που είχε παρατηρηθεί από πέρσι. Ως γνωστόν ο Πειραιάς, το Ηράκλειο, η Κέρκυρα, το Λαύριο και η Θεσσαλονίκη (πάνω από 50 οι προσεγγίσεις φέτος με σημαντικό έργο από τον ΟΛΘ) είναι τα κύρια λιμάνια homeporting της χώρας και η επιβίβαση/αποβίβαση των τουριστιών από αυτά που συνεπάγεται και διαμονή προν και μετά το αεροπορικό ταξίδι ενισχύει σημαντικά και τον προορισμό.
Φέτος πλέουν στις ελληνικές θάλασσες 87 κρουαζιερόπλοια μελών της CLIA εκ των οποίων το 54%, δηλαδή 47 από αυτά, πραγματοποιούν ολική ή μερική επιβίβαση επιβατών κρουαζιέρας σε ελληνικά λιμάνια.
Η κα Δεληγιάννη αναφέρει ότι : «οι παραπάνω θετικές προοπτικές ενισχύονται και από τις τάσεις που βλέπουμε παγκοσμίως σε ό,τι αφορά την επιλογή της κρουαζιέρας ως τρόπου διακοπών. Τα στοιχεία της πρόσφατης διεθνούς έρευνας καταναλωτών της CLIA, σε δείγμα 4.000 παραθεριστών από όλο τον κόσμο, δείχνουν ότι η επιθυμία για ταξίδια κρουαζιέρας είναι πλέον μεγαλύτερη από ό,τι το 2019. Από τους ταξιδιώτες κρουαζιέρας που ερωτήθηκαν αυτό το καλοκαίρι, το 84% δήλωσε ότι σκοπεύει να κάνει κρουαζιέρα ξανά (αύξηση 5% σε σχέση με το 2019), ενώ μεταξύ αυτών που δεν έχουν κάνει ποτέ κρουαζιέρα, το 67% δηλώνει ανοιχτό σε αυτό το είδος διακοπών. Το πιο ενθουσιώδες κοινό σε ό,τι αφορά την πρόθεση να επαναλάβει ένα ταξίδι κρουαζιέρας είναι οι νεαροί ταξιδιώτες, με το 86% της γενιάς των Gen X και το 88% των Millennial να δηλώνουν ότι θα ξανακάνουν κρουαζιέρα. Τα ίδια ποσοστά GenX και Millennial θα συνιστούσαν στην οικογένεια και τους φίλους τους να κάνουν διακοπές κρουαζιέρας».
Νέες προκλήσεις και κίνδυνοι
Είναι κοινός τόπος ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας στη χώρα μας βρίσκεται μπροστά σε νέες προκλήσεις. Τα μηνύματα, ήδη, για πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα είναι ενθαρρυντικά καθώς οι προκρατήσεις για το 2023, σύμφωνα με στελέχη ταξιδιωτικών γραφείων, παρουσιάζουν αύξηση και οδηγούν τον κλάδο στα επίπεδα του 2019.
Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου της κρουαζιέρας που επικαλούνται στοιχείων διεθνών οίκων αναλύσεων, ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως το 2022 αναμένεται να είναι μειωμένος κατά 22,41% σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα το 2022 ο αριθμός επιβατών που έκανε κρουαζιέρα αναμένεται να ανέλθει σε 22,5 εκατ. επιβάτες έναντι 29 εκατ. το 2019.
Αναφέρουν επίσης ότι το 2023 ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να κλείσει κατ εκτίμηση στα 26,5 εκατ. επιβάτες πτώση 9,43% σε σχέση με το 2019 ενώ το 2024 στους 29,8 εκατ. επιβάτες άνοδο κατά 2,68% σε σχέση με το 2019.
Παρά τις ανησυχίες στον κλάδο για την επικείμενη εφαρμογή των νέων συνοριακών ελέγχων από την Ευρωπαϊκή Ένωση εντός του 2023, αφού πολλά λιμάνια δεν καλύπτουν ακόμη τις απαιτούμενες προδιαγραφές, ο κλάδος ανακάμπτει και όλοι και περισσότεροι είναι αυτοί που επιθυμούν να ταξιδέψουν για διακοπές με ένα κρουαζιερόπλοιο.
Προβληματισμός για τις νέες απαιτήσεις
Την ίδια ώρα προβληματισμός επικρατεί σε πολλές εταιρείες κρουαζιέρας αν πράγματι μπορούν να εφαρμοστούν οι νέοι συνοριακοί έλεγχοι επιβατών από την Ευρωπαϊκή Ένωση στα λιμάνια της ΕΕ και της Ελλάδας εντός της Άνοιξης του 2023.
Ο λόγος για το Σύστημα Εισόδου-Εξόδου (EES) και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS), τα οποία, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει οριστεί, θα τεθούν σε λειτουργία έως το Μάιο του 2023 αντίστοιχα.
Οι δυο νέες απαιτήσεις αρχικά ήταν να εφαρμοστούν από τον Σεπτέμβριο του 2022 αλλά λόγω διαφόρων προβλημάτων η εφαρμογή τους μετατέθηκε για τον Μάιο του 2023.
Το Σύστημα Εισόδου/Εξόδου (EES) είναι ένα νέο σύστημα πληροφορικής μεγάλης κλίμακας που θα επιτρέψει την εγγραφή εισόδου και εξόδου υπηκόων τρίτων χωρών (ΥΤΧ) προς και από τον χώρο Σένγκεν. Το σύστημα θα αντικαταστήσει το τρέχουσα πρακτική της χειροκίνητης σφράγισης διαβατηρίων, με ηλεκτρονική εγγραφή σε κεντρική βάση δεδομένων βιογραφικών και βιομετρικές πληροφορίες, καθώς και την ημερομηνία και τον τόπο είσοδος/έξοδος για επισκέψεις έως 90 ημέρες.
Πηγή: www.tourismtoday.gr
www.bankingnews.gr
Τα στοιχεία μέχρι και τον Σεπτέμβριο δείχνουν ότι το 2022 είναι η καλύτερη έως σήμερα χρονιά κρουαζιέρας για την Ελλάδα σε προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων σε ελληνικά λιμάνια, με συνολικά 5.000 προσεγγίσεις να αναμένονται έως το τέλος της χρονιάς –αύξηση 25% σε σύγκριση με το 2019. Ταυτόχρονα, η χώρα πλησιάζει τα προ της πανδημίας μεγέθη και στις χωρητικότητες, με τις πληρότητες να κυμαίνονται φέτος μεταξύ 60% και 90%.
Όπως υπογραμμίζει η κα Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια για την Ανατολική Μεσόγειο της CLIA (η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας), το 100% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας των μελών της CLIA είναι και πάλι σε λειτουργία. Σημειώνεται ότι η CLIA εκπροσωπεί σήμερα 279 κρουαζιερόπλοια που διαθέτουν 579.000 lower berths (κλίνες) και τα οποία συνιστούν το 92.5% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας.
Η κα Δεληγιάννη τονίζει ότι μετά την πτώση που προκάλεσε η πανδημία, ο κλάδος έχει ανακάμψει σε μεγάλο βαθμό και η πρόβλεψη είναι ότι το 2023 θα ξεπεράσει τα προ-πανδημικά μεγέθη.
«Η Ανατολική Μεσόγειος βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των θετικών επιδόσεων, καθώς έχει αυξηθεί σημαντικά η δημοφιλία της, γεγονός στο οποίο έχει συμβάλει, μεταξύ άλλων, το ο ηγετικός ρόλος της Ελλάδας εν μέσω πανδημίας καθώς και η αύξηση της δυναμικής του Ισραήλ, που γίνεται πόλος έλξης για πολλές εταιρείες, τόσο ως προορισμός όσο και για homeporting.
Ειδικά για την Ελλάδα, είναι πλέον ξεκάθαρο ότι μέσα από την κρίση γεννήθηκε μία ευκαιρία. Ο ενεργός ρόλος της χώρας στην ομαλή και άμεση επανεκκίνηση του κλάδου εν μέσω πανδημίας ενίσχυσε σημαντικά τη θέση της στο χάρτη της κρουαζιέρας. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι φέτος οι κρουαζιέρες στην Ελλάδα ξεκίνησαν ήδη από τον Μάρτιο, ενώ ο σχεδιασμός των εταιρειών για ταξίδια στην περιοχή επεκτείνεται έως και το πρώτο τρίμηνο του 2023», υποστηρίζει η Διευθύντρια για την Ανατολική Μεσόγειο της CLIA.
Το σπουδαιότερο όλων πάντως είναι η αισθητή αύξηση του homeporting στην Ελλάδα, καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας επενδύουν πλέον στην χώρα και στην ευρύτερη περιοχή, συνεχίζοντας και ενισχύοντας την τάση που είχε παρατηρηθεί από πέρσι. Ως γνωστόν ο Πειραιάς, το Ηράκλειο, η Κέρκυρα, το Λαύριο και η Θεσσαλονίκη (πάνω από 50 οι προσεγγίσεις φέτος με σημαντικό έργο από τον ΟΛΘ) είναι τα κύρια λιμάνια homeporting της χώρας και η επιβίβαση/αποβίβαση των τουριστιών από αυτά που συνεπάγεται και διαμονή προν και μετά το αεροπορικό ταξίδι ενισχύει σημαντικά και τον προορισμό.
Φέτος πλέουν στις ελληνικές θάλασσες 87 κρουαζιερόπλοια μελών της CLIA εκ των οποίων το 54%, δηλαδή 47 από αυτά, πραγματοποιούν ολική ή μερική επιβίβαση επιβατών κρουαζιέρας σε ελληνικά λιμάνια.
Η κα Δεληγιάννη αναφέρει ότι : «οι παραπάνω θετικές προοπτικές ενισχύονται και από τις τάσεις που βλέπουμε παγκοσμίως σε ό,τι αφορά την επιλογή της κρουαζιέρας ως τρόπου διακοπών. Τα στοιχεία της πρόσφατης διεθνούς έρευνας καταναλωτών της CLIA, σε δείγμα 4.000 παραθεριστών από όλο τον κόσμο, δείχνουν ότι η επιθυμία για ταξίδια κρουαζιέρας είναι πλέον μεγαλύτερη από ό,τι το 2019. Από τους ταξιδιώτες κρουαζιέρας που ερωτήθηκαν αυτό το καλοκαίρι, το 84% δήλωσε ότι σκοπεύει να κάνει κρουαζιέρα ξανά (αύξηση 5% σε σχέση με το 2019), ενώ μεταξύ αυτών που δεν έχουν κάνει ποτέ κρουαζιέρα, το 67% δηλώνει ανοιχτό σε αυτό το είδος διακοπών. Το πιο ενθουσιώδες κοινό σε ό,τι αφορά την πρόθεση να επαναλάβει ένα ταξίδι κρουαζιέρας είναι οι νεαροί ταξιδιώτες, με το 86% της γενιάς των Gen X και το 88% των Millennial να δηλώνουν ότι θα ξανακάνουν κρουαζιέρα. Τα ίδια ποσοστά GenX και Millennial θα συνιστούσαν στην οικογένεια και τους φίλους τους να κάνουν διακοπές κρουαζιέρας».
Νέες προκλήσεις και κίνδυνοι
Είναι κοινός τόπος ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας στη χώρα μας βρίσκεται μπροστά σε νέες προκλήσεις. Τα μηνύματα, ήδη, για πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα είναι ενθαρρυντικά καθώς οι προκρατήσεις για το 2023, σύμφωνα με στελέχη ταξιδιωτικών γραφείων, παρουσιάζουν αύξηση και οδηγούν τον κλάδο στα επίπεδα του 2019.
Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου της κρουαζιέρας που επικαλούνται στοιχείων διεθνών οίκων αναλύσεων, ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως το 2022 αναμένεται να είναι μειωμένος κατά 22,41% σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα το 2022 ο αριθμός επιβατών που έκανε κρουαζιέρα αναμένεται να ανέλθει σε 22,5 εκατ. επιβάτες έναντι 29 εκατ. το 2019.
Αναφέρουν επίσης ότι το 2023 ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να κλείσει κατ εκτίμηση στα 26,5 εκατ. επιβάτες πτώση 9,43% σε σχέση με το 2019 ενώ το 2024 στους 29,8 εκατ. επιβάτες άνοδο κατά 2,68% σε σχέση με το 2019.
Παρά τις ανησυχίες στον κλάδο για την επικείμενη εφαρμογή των νέων συνοριακών ελέγχων από την Ευρωπαϊκή Ένωση εντός του 2023, αφού πολλά λιμάνια δεν καλύπτουν ακόμη τις απαιτούμενες προδιαγραφές, ο κλάδος ανακάμπτει και όλοι και περισσότεροι είναι αυτοί που επιθυμούν να ταξιδέψουν για διακοπές με ένα κρουαζιερόπλοιο.
Προβληματισμός για τις νέες απαιτήσεις
Την ίδια ώρα προβληματισμός επικρατεί σε πολλές εταιρείες κρουαζιέρας αν πράγματι μπορούν να εφαρμοστούν οι νέοι συνοριακοί έλεγχοι επιβατών από την Ευρωπαϊκή Ένωση στα λιμάνια της ΕΕ και της Ελλάδας εντός της Άνοιξης του 2023.
Ο λόγος για το Σύστημα Εισόδου-Εξόδου (EES) και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS), τα οποία, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει οριστεί, θα τεθούν σε λειτουργία έως το Μάιο του 2023 αντίστοιχα.
Οι δυο νέες απαιτήσεις αρχικά ήταν να εφαρμοστούν από τον Σεπτέμβριο του 2022 αλλά λόγω διαφόρων προβλημάτων η εφαρμογή τους μετατέθηκε για τον Μάιο του 2023.
Το Σύστημα Εισόδου/Εξόδου (EES) είναι ένα νέο σύστημα πληροφορικής μεγάλης κλίμακας που θα επιτρέψει την εγγραφή εισόδου και εξόδου υπηκόων τρίτων χωρών (ΥΤΧ) προς και από τον χώρο Σένγκεν. Το σύστημα θα αντικαταστήσει το τρέχουσα πρακτική της χειροκίνητης σφράγισης διαβατηρίων, με ηλεκτρονική εγγραφή σε κεντρική βάση δεδομένων βιογραφικών και βιομετρικές πληροφορίες, καθώς και την ημερομηνία και τον τόπο είσοδος/έξοδος για επισκέψεις έως 90 ημέρες.
Πηγή: www.tourismtoday.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών