Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

UBS: Οι εκλογές θα καθυστερήσουν την επενδυτική βαθμίδα της Ελλάδας... Δύσκολη η αναβάθμιση το 2023

UBS: Οι εκλογές θα καθυστερήσουν την επενδυτική βαθμίδα της Ελλάδας... Δύσκολη η αναβάθμιση το 2023

Πάνω από 15 μ.β. θα μειωθεί το ελληνικό χρέος έως το 2024

Σημαντική επιβράδυνση, στο 2,5%, θα έχει η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας το 2023 σύμφωνα με τη UBS, η οποία όμως εκτιμά ότι ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα ενισχυθεί στο 3,5% το 2024, εξαιτίας της συμβολής του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ.
Ως εκ τούτου, το ελληνικό χρέος θα υποχωρήσει σημαντικά, στο 151,5% το 2024, από 167% φέτος.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει η UBS, αναμένει η αύξηση του ΑΕΠ της Ελλάδας να επιβραδυνθεί από το αναθεωρημένο προς τα πάνω 6,4% το 2022 σε μόλις 2,5% το 2023, πριν ανακάμψει στο 3,2% το 2024 - βοηθούμενο από την απορρόφηση των κεφαλαίων του RRF και τη βελτίωση των οικονομικών των νοικοκυριών.

Επενδυτική βαθμίδα;

Οι προβλέψεις της UBS είναι λίγο πιο αισιόδοξες, και για το δημόσιο χρέος, το οποίο θα μπορούσε να μειωθεί στο 159% του ΑΕΠ το 2023 μετά από 167% του ΑΕΠ το 2022.
Το Υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να εκδώσει ομόλογα αξίας 8 δισ. ευρώ το επόμενο έτος, το οποίο είναι στα ίδια επίπεδα με αυτά που έχει αντλήσει η Ελλάδα μέχρι στιγμής το 2022.
Η Ελλάδα στοχεύει επίσης να αποπληρώσει 2,7 δισ. ευρώ δανείων αξίας 2,7 δισ. ευρώ από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στις αρχές του 2023.
Η κυβέρνηση έχει καταθέσεις ύψους 33 δισ. ευρώ περίπου στην Τράπεζα της Ελλάδος.
Για το 2024, προβλέπει ότι η Ελλάδα θα επιστρέψει σε επίπεδο πρωτογενούς πλεονάσματος της τάξης του 1,5% του ΑΕΠ και το δημόσιο χρέος να μειωθεί περαιτέρω στο 152% του ΑΕΠ.
Το επόμενο ορόσημο για τις αγορές είναι ο χρόνος μιας πιθανής αναβάθμισης της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας σε επενδυτική βαθμίδα.
Δεδομένης της εγγύτητας των εκλογών του Ιουλίου 2023 η UBS πιστεύει ότι οποιαδήποτε αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας θα μπορούσε να συμβεί το νωρίτερο το δεύτερο εξάμηνο του 2023.

Μείωση του δημόσιου χρέους

Η Ελλάδα αναμένεται να επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα στον προϋπολογισμό το επόμενο έτος.
Έτσι, η UBS εκτιμά ότι το δημόσιο χρέος θα μειωθεί στο 152% του ΑΕΠ έως το 2024.
Παραμένει, επίσης, εποικοδομητική για τα ελληνικά μακροοικονομικά μεγέθη.
Αυξάνει την πρόβλεψή της για το ΑΕΠ στο 6,4% το 2022 από 5,7% νωρίτερα, αντανακλώντας δύο παράγοντες.
Πρώτον, η ισχυρότερη διαδοχική αύξηση του ΑΕΠ το β΄ τρίμηνο του 2022 (1,2% σε τριμηναία βάση) συνεπάγεται μεταφορά ανάπτυξης κατά 620 μ.β. για το 2022.
Δεύτερον, τα εισερχόμενα στοιχεία του γ΄ τριμήνου παρέμειναν αρκετά εύρωστα: τόσο οι επενδύσεις όσο και οι λιανικές πωλήσεις σημείωσαν σημαντική άνοδο τον Ιούλιο-Αύγουστο σε σχέση με το δ΄ τρίμηνο επίπεδα (3,5% και 1,6% αντίστοιχα), ενώ οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων σημείωσαν άλμα 24% το γ΄ τρίμηνο.
Το ίδιο μήνυμα μεταφέρουν και τα στοιχεία σε ετήσια βάση: ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων αυξήθηκε κατά 50,1% σε ετήσια βάση τον Ιούλιο - Αύγουστο (44,7% το β' 3μηνο) και η πιστωτική επέκταση επίσης επιταχύνθηκε (6,1% τον Σεπτέμβριο έναντι 4,2% τον Ιούνιο).
Τα διαθέσιμα ήπια στοιχεία για το 4ο τρίμηνο υποδηλώνουν υποχώρηση της δυναμικής: η εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων υποχώρησε απότομα στα επίπεδα των αρχών του 2021, και οι δείκτες PMI επίσης υποχώρησαν.


Η στασιμότητα στην Ευρωζώνη

Η UBS προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,5% για την Ελλάδα το 2023 - κυρίως λόγω της στασιμότητας στην Ευρωζώνη: οι ιστορικές παλινδρομήσεις υποδηλώνουν ότι η κατά 1 π.μ. ασθενέστερη αύξηση του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη θα μείωνε την ελληνική οικονομική ανάπτυξη κατά 1-1,2 π.μ.
Υπάρχουν δύο βασικά χαρακτηριστικά των ελληνικών μακροοικονομικών μεγεθών που θα μπορούσαν να να συμβάλουν στη διατήρηση της ανάπτυξης.
Πρώτον, η Ελλάδα βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο απορρόφησης των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης στηριζόμενη στο πρόγραμμα "Ελλάδα 2.0".
Αυτά τα κεφάλαια θα αποτελέσουν συνολικά 11 δισ. ευρώ (5% του ΑΕΠ) από τα 30,5 δισ. ευρώ που είναι διαθέσιμα.
Είναι σημαντικό ότι η Ελλάδα έχει ήδη εγκρίνει έργα αξίας 13,5 δισ. ευρώ για επιχορηγήσεις του ΤΑΙΠΕΔ (372 έργα) και επενδυτικά έργα αξίας 8,2 δισ. ευρώ (210 συμβάσεις) που θα χρηματοδοτηθούν εν μέρει από δάνεια του ΤΑΙΠΕΔ (3,5 δισ. ευρώ).
Αυτό σηµαίνει ότι τα προσδιορισθέντα έργα θα καλύψουν περισσότερο από το 55% του διαθέσιμου κονδυλίου και θα πρέπει να ωθήσουν την πιστωτική επέκταση, δεδομένου του στοιχείου της συγχρηματοδότησης.
Το "Ελλάδα 2.0" θα μπορούσε να ενισχύσει το ΑΕΠ κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες το 2023, σύμφωνα με τις κυβερνητικές εκτιμήσεις.
Δεύτερον, ενώ τα ελληνικά νοικοκυριά αντιμετωπίζουν εισοδηματική συμπίεση από τον υψηλό πληθωρισμό, υπάρχουν κάποιοι ελαφρυντικοί παράγοντες το 2023, όπως:
α) ισχυρό σημείο εκκίνησης στην αγορά εργασίας (η απασχόληση είναι η υψηλότερη από τις αρχές του 2011)
β) συνεχιζόμενη δημοσιονομική στήριξη (το προσχέδιο του προϋπολογισμού υποθέτει μέτρα 13 δισ. ευρώ ή περίπου 5,7% του ΑΕΠ για την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο - που καταβάλλεται από το Ταμείο Πράσινης Μετάβασης - και 2% του ΑΕΠ για μέτρα διακριτικής ευχέρειας),
γ) 7% προγραμματισμένες αυξήσεις στις συντάξεις,
δ) πιθανή αύξηση του κατώτατου μισθού τον Μάιο του 2023 (μετά από μια αύξηση κατά 10% σε δύο στάδια το 2022), και
ε) τα νοικοκυριά έχουν ακόμα 10% του ΑΕΠ συσσωρευμένες αποταμιεύσεις σε καταθέσεις (μετά την πανδημία) διαθέσιμες για να χρησιμοποιηθούν.

Κορύφωση του πληθωρισμού

Ο πληθωρισμός είναι πιθανό να έχει κορυφωθεί τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τη UBS, καθώς η προκαταρκτική μέτρηση του ΕνΔΤΚ στην Ελλάδα υποχώρησε στο 9,8% ετησίως τον Οκτώβριο από 12,1% ετησίως τον Σεπτέμβριο λόγω της επίδρασης της ενεργειακής βάσης.
Καθώς ο πυρήνας του πληθωρισμού ήταν αρχικά πολύ υποτονικός στην Ελλάδα (4,9% τον Σεπτέμβριο) και οι επιδράσεις στις τιμές της ενέργειας/των τροφίμων θα πρέπει να γίνουν αποπληθωριστικές, η UBS αναμένει ότι ο πληθωρισμός θα μειωθεί γρήγορα από περίπου 10% κατά μέσο όρο το 2022 σε περίπου 4% το 2023 και στη συνέχεια σε 2% το 2024.
Η εκτέλεση του προϋπολογισμού παραμένει πολύ ισχυρή στην Ελλάδα το 2022: το πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο κατέγραψε ένα μικρό πλεόνασμα 37 εκατ. ευρώ την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου.
Ένα μεγάλο μέρος της υπεραπόδοσης των φορολογικών εσόδων προέρχεται από τον ΦΠΑ και τους φόρους εισοδήματος.
Η τρέχουσα εκτέλεση με τον χαμηλότερο ρυθμό παροχής των ενεργειακών επιδοτήσεων για το Νοέμβριο-Δεκέμβριο αυξάνει την πιθανότητα το πρωτογενές δημοσιονομικό έλλειμμα να είναι χαμηλότερο από τον στόχο της κυβέρνησης του -1,7% του ΑΕΠ.
Η ελληνική κυβέρνηση προβλέπει ότι το πρωτογενές ισοζύγιο θα κινηθεί σε πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ το 2023.
Ο βασικός κίνδυνος, κατά την άποψη της UBS είναι ότι δεν υπάρχει μεγάλος δημοσιονομικός χώρος (1 δισ. ευρώ) για πρόσθετη αύξηση δαπανών/ή ένα έλλειμμα εσόδων.


www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης