Σε συμφωνία αναμένεται να καταλήξει πιθανότατα και εντός ημέρας, σήμερα Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου, η ΕΕ όσον αφορά την επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο στο ύψος των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Μόνο «εμπόδιο» προς το παρόν φαντάζει η αντίδραση της Πολωνίας, η οποία επιμένει ώστε το πλαφόν να τεθεί πολύ χαμηλότερα από τα 60 δολάρια/βαρέλι, έτσι ώστε να πληγεί σημαντικά η ρωσική οικονομία και η χρηματοδότηση της ρωσικής πολεμικής μηχανής.
Σε μια προσπάθεια να ξεπεραστούν οι ενστάσεις της Πολωνίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει παρουσιάσει ένα κείμενο της συμφωνίας, βάσει του οποίου το πλαφόν θα επανεξετάζεται κάθε δύο μήνες αρχής γενομένης από τον Ιανουάριο του 2023 ενώ θα διατηρείται κάθε φορά σε επίπεδα της τάξης του 5% χαμηλότερα από την τιμή που το εξάγει η Ρωσία.
Μάλιστα, για να κάμψει τις πολωνικές αντιδράσεις, η Κομισιόν δεσμεύεται ότι θα επισπεύσει τις διαδικασίες για την επιβολή και ενός νέου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας.
Απαγόρευση
Υπενθυμίζεται πως η ΕΕ έχει αποφασίσει από τις 5 Δεκεμβρίου να απαγορεύσει την εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου μέσω θαλάσσης (συνεχίζεται κανονικά η ροή στον αγωγό Ντρούζμπα προς κεντρική Ευρώπη – Ουγγαρία, Σλοβακία, Τσεχία).
Ήδη τις τελευταίες εβδομάδες η Ρωσία είχε χάσει τουλάχιστον το 90% της αγοράς της βόρειας Ευρώπης καθώς Λιθουανία, Πολωνία, Γερμανία και Γαλλία έχουν σταματήσει να προμηθεύονται ρωσικό αργό (από τις αρχές του 2023 Γερμανία και Πολωνία θα σταματήσουν να λαμβάνουν ποσότητες και μέσω του αγωγού Ντρούζμπα).
Με την Ευρώπη να εισάγει μέχρι πρότινος περίπου το μισό της ημερήσιας πετρελαϊκής παραγωγής της Ρωσίας, είναι προφανές πως η απαγόρευση θα επιφέρει σοβαρές οικονομικές συνέπειες στη Μόσχα και στην χρηματοδότηση του πολέμου της στην Ουκρανία, δεδομένου ότι το ρωσικό πετρέλαιο συνεισφέρει το 50% των εσόδων του προϋπολογισμού και το 20% του ΑΕΠ.
Εξαιτίας αυτής της απόφασης, εκτιμάται ότι περίπου 5,5 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου – περίπου 1,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως – που μεταφέρονται με τάνκερ, θα πρέπει να βρουν νέους αγοραστές.
Το πλαφόν
Η κατάσταση όμως αναμένεται να γίνει πιο περίπλοκη, διότι από την ίδια ημέρα, την 5η Δεκεμβρίου, θα εφαρμοστεί και άλλη μια απαγόρευση της ΕΕ: αυτή που προβλέπει πως απαγορεύεται σε εταιρείες που παρέχουν ναυτιλία και υπηρεσίες, όπως π.χ. ασφάλισης τάνκερ, να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο.
Και ενώ αυτή η κίνηση πραγματικά θα «μάτωνε» τους Ρώσους, καθώς θα καθιστούσε εξαιρετικά δύσκολη τη μεταφορά του ρωσικού αργού, παρενέβη ο αμερικανικός παράγοντας και πίεσε για την επιβολή πλαφόν, ορίζοντας – με τη σύμφωνη γνώμη της ΕΕ – ότι η ευρωπαϊκή απαγόρευση θα αίρεται, εάν το ρωσικό πετρέλαιο πωλείται κάτω από την θεσπισμένη ανώτατη τιμή.
Σήμερα η Ρωσία πουλά προς 62 με 63 δολάρια στη βόρεια Ευρώπη και προς 67 με 68 δολάρια στη Μεσόγειο, όταν το κόστος παραγωγής του υπολογίζεται στα 20 δολάρια το βαρέλι.
Ο βασικός στόχος των κινήσεων αυτών είναι να πληγούν μεν τα ρωσικά έσοδα, αλλά να μην υπάρξουν ανατιμήσεις και αναταράξεις στην παγκόσμια αγορά.
Το δεύτερο φαίνεται να επιτυγχάνεται, το πρώτο όχι καθώς η Ρωσία θα μπορεί να πουλά, αποκομίζοντας σημαντικά κέρδη.
Αγώνας δρόμου
Σύμφωνα με την Wall Street Journal, Ευρωπαίοι αξιωματούχοι θεωρούν βέβαιο ότι σήμερα θα υπάρξει συμφωνία για το πλαφόν, αλλά ανησυχούν μήπως η G7 δεν έχει τον χρόνο για να προετοιμαστεί επαρκώς κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.
Όπως αναφέρεται, εάν η ΕΕ συμφωνήσει στο πλαφόν, η απόφαση πρέπει να επιβεβαιωθεί γραπτώς από την G7.
Και το ερώτημα είναι εάν η G7 θα προλάβει να «τρέξει» εγκαίρως τη διαδικασία πριν τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο της Ευρώπης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών