Με απόφαση του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, κηρύχθηκε τριήμερο εθνικό πένθος, ενώ με απόφαση των υπουργών Μ.Βορίδη και Χρ. Σταϊκούρα, Δημοσία δαπάνη θα τελεστούν οι κηδείες των θυμάτων
Λίγο μετά τις 23:00 το βράδυ της μοιραίας Τρίτης 28 Φεβρουαρίου 2023 επιβατική αμαξοστοιχία με 342 επιβάτες και 10 άτομα προσωπικό που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία (2 άτομα προσωπικό) φορτωμένη με κοντέινερ που κινούνταν στην ίδια γραμμή, ερχόμενη από Θεσσαλονίκη, στο ύψος του Ευαγγελισμού, κοντά στα Τέμπη.
Η σύγκρουση ήταν σφοδρότατη (σε εκείνο το σημείο η επιβατική αμαξοστοιχία Inter - City κινείται με μια ταχύτητα της τάξης των 160 χλμ/ώρα), με αποτέλεσμα τα πρώτα βαγόνια και των δύο αμαξοστοιχιών να έχουν μετατραπεί σε μια άμορφη μάζα, ενώ προκλήθηκε και φωτιά, η οποία κατασβέστηκε στη συνέχεια.
Ενδεικτικό της σφοδρής σύγκρουσης είναι πως πολλοί από τους νεκρούς εντοπίστηκαν σε απόσταση πολλών μέτρων από το σημείο της σύγκρουσης, ενώ μαρτυρίες διασωστών αναφέρουν πως κανείς από τους επιβάτες στα βαγόνια, όπου αναπτύχθηκαν θερμοκρασίες έως και 1.500 βαθμών Κελσίου, δεν ήταν ζωντανός.
Βάσει των τελευταίων επίσημων στοιχείων, μέχρι στιγμής οι επιβεβαιωμένοι νεκροί ανέρχονται σε 40 (εκτιμάται πως οι περισσότεροι ήταν νεαρής ηλικίας, κάτω των 30 ετών) ενώ από τους 85 συνολικά τραυματίες, αυτή τη στιγμή οι 57 νοσηλεύονται σε νοσοκομεία της ευρύτερης περιοχής, εκ των οποίων οι 6 σε μονάδες εντατικής θεραπείας.
Με απόφαση του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, κηρύχθηκε τριήμερο εθνικό πένθος, ενώ με απόφαση των υπουργών Μ.Βορίδη και Χρ. Σταϊκούρα, Δημοσία δαπάνη θα τελεστούν οι κηδείες των θυμάτων. Την παραίτησή του υπέβαλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη για την εθνική τραγωδία. Διάδοχός του μέχρι τις βουλευτικές εκλογές ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης. Σε δήλωσή του ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε για τραγικό ανθρώπινο λάθος ενώ προναήγγειλε τη σύσταση επιτροπής για τα αίτια της εθνικής τραγωδίας.
Η ασύλληπτη τραγωδία αποκάλυψε την παντελή έλλειψη των κατάλληλων μέσων σηματοδότησης και ασφαλείας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στο μεταξύ, την εποπτεία των ερευνών για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα ανέθεσε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, στον εισαγγελέα Λάρισας, Σταμάτη Δασκαλόπουλο. Στην παραγγελία του προς τον κ. Δασκαλόπουλο ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός αναφέρει ότι «με αφορμή το συμβάν της σύγκρουσης τρένων στα Τέμπη την 28-02-2023, παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες, στο πλαίσιο της εκ του άρθρου 32 ΚΠΔ αρμοδιότητάς σας ως προς την εποπτεία του ανακριτικού έργου, προς την κατεύθυνση της επίσπευσης της ανάκρισης στη συγκεκριμένη υπόθεση. Επίσης να μας ενημερώσετε με αιτιολογημένη αναφορά σας αν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 32 ΚΠΔ», δηλαδή, να εισαχθεί η υπόθεση στο ακροατήριο κατ' απόλυτη προτεραιότητα».
Βίντεο ντοκουμέντο
Ένα συγκλονιστικό video από τη στιγμή της σύγκρουσης των δυο τρένων στα Τέμπη την Τετάρτη (28/2/2023) ελήφθη από κάμερα από κύκλωμα ασφαλείας και βλέπει το φως της δημοσιοότητας.
Το video αποκαλύπτει τη στιγμή της σύγκρουσης των δυο τρένων στα Τέμπη και αρχικά φαίνεται με έντονη λάμψη που συνοδεύεται από μεγάλη έκρηξη.
Προσπάθειες απεγκλωβισμούΕικόνα από την σύγκρουση των 2 τρένων στα Τέμπη εχθές. pic.twitter.com/FnGbb3Vb28
— RealPolitik (@machiavelli_gr) March 1, 2023
Η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού στο σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος είναι σε εξέλιξη και θα συνεχιστεί κατά τη διάρκεια της νύχτας, ενώ οι δυνάμεις των διασωστών, αφού ολοκλήρωσαν τις έρευνές τους στο βαγόνι της πρώτης θέσης της επιβατικής αμαξοστοιχίας και στο βαγόνι - εστιατόριο, τώρα επιχειρούν στο πρώτο επιβατικό βαγόνι της δεύτερης θέσης. Επιπλέο η διαδικασία ταυτοποίησης στο βαγόνι - εστιατόριο διεξήχθη υπό ακραίες συνθήκες υψηλού πυροθερμικού φορτίου της τάξεως των 1300 βαθμών Κελσίου, γεγονός που δυσχέραινε τη σχετική διαδικασία.
Αυτή την ώρα επιχειρούν 72 πυροσβέστες με 24 οχήματα, 3 ομάδες της Ειδικής Μονάδας Αντιμετώπισης Καταστροφών και 2 ομάδες της Ειδικής Μονάδας Δασικών Επιχειρήσεων, ενώ συνεχής είναι η παρουσία του Εθνικού Κέντρου 'Αμεσης Βοήθειας.
Παράλληλα, από την πρώτη στιγμή ενεργοποιήθηκε από τον γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, το Ειδικό σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών.
Ταυτόχρονα, ενεργοποιήθηκε η Α' Στρατιά και οι Στρατιωτικές Μονάδες Θεσσαλίας σύμφωνα με το πρωτόκολλο συναγερμού.
Επίσης, ενεργοποιήθηκε η Ομάδα ΙΚΑΡΟΣ της Περιφερειακής Πυροσβεστικής Διοίκησης Θεσσαλίας με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, για επιτήρηση από αέρος, και όλες οι Πυροσβεστικές Υπηρεσίες της Θεσσαλίας τέθηκαν σε γενική επιφυλακή.
Κατά τη διάρκεια της επιχείρησης, 194 επιβάτες μεταφέρθηκαν με 5 λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη, με έκτο λεωφορείο 20 επιβάτες στη Λάρισα καθώς και 8 επιβάτες μεταφέρθηκαν στην Κατερίνη.
Ομολογία σταθμάρχη
Ο σταθμάρχης της Λάρισας κατά την προανακριτική απολογία του, ομολόγησε το μοιραίο λάθος, ενώ πιθανότατα την Πέμπτη 2/3 μετά την άσκηση ποινικής δίωξης θα εισαχθεί στην ολομέλεια του Εφετείου της Λάρισας το θέμα, προκειμένου να ανατεθεί η υπόθεση σε εφέτη ειδικό ανακριτή.
Ειδικότερα, ο σταθμάρχης, που την Πέμπτη 2 Μαρτίου προσάγεται στον εισαγγελέα με βαρύτατες κατηγορίες, παραδέχθηκε ενώπιον εισαγγελέα τις εγκληματικές παραλείψεις του, δηλαδή πως έβαλε τη μοιραία αμαξοστοιχία σε λάθος τροχιά και πρόσθεσε ότι κατάλαβε το λάθος που κόστισε ανθρώπινες ζωές, μόλις πληροφορήθηκε για το τραγικό δυστύχημα.
Τότε αντιλήφθηκε τις συνέπειες των όσων είχε κάνει, δρομολογώντας την επιβατική αμαξοστοιχία σε λάθος ράγες.
Ταυτοποίηση θυμάτων
Παράλληλα, στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας έχει αρχίσει η διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης των θυμάτων. Όπως έγινε γνωστό, υπάρχει αριθμός νεκρών για την οριστική αναγνώριση των οποίων θα πρέπει να πραγματοποιηθεί διαδικασία βιολογικής ταυτοποίησης.
Η διαδικασία αναγνώρισης και ταυτοποίησης των θυμάτων στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας γίνεται παρουσία αξιωματικών και ειδικών ψυχολόγων της Ελληνικής Αστυνομίας.
Στα Τέμπη Μητσοτάκης: Οι σκέψεις μας στους συγγενείς των θυμάτων - Εγγυώμαι ότι θα μάθουμε τα αίτια
«Είναι πάρα πολύ δύσκολο αυτό που βιώνουμε σήμερα ως χώρα. Μιλάμε για μία ανείπωτη τραγωδία. Η σκέψη μας σήμερα είναι πρώτα και πάνω απ’ όλα με τους συγγενείς των θυμάτων. Υποχρέωσή μας είναι να περιθάλψουμε τους τραυματίες και από εκεί και πέρα να ταυτοποιήσουμε τις σορούς.
Από εκεί και πέρα, ένα πράγμα μπορώ να εγγυηθώ: θα μάθουμε τα αίτια αυτής της τραγωδίας και θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μην ξανασυμβεί ποτέ κάτι τέτοιο», δήλωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την επίσκεψή του στον τόπο της σιδηροδρομικής τραγωδίας έξω από τα Τέμπη.
Στα Τέμπη Σακελλαροπούλου, Ανδρουλάκης, Τσίπρας
Στα Τέμπη και το σημείο της τραγωδίας μετά τη σύγκρουση τρένων, μετέβη η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κ. Σακελλαροπούλου, η εξέφρασε τη βαθιά μου θλίψη και τη συμπαράστασή της στις οικογένειες των θυμάτων.
Επίσης, στα Τέμπη μετέβη ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Α. Τσίπρας, δηλώνοντας μεταξύ άλλων, ότι "τούτη την ώρα που ακόμα μετράμε τους νεκρούς μας και πενθούμε, δεν θέλω να μιλήσω για ευθύνες τώρα, θα τα πούμε στην ώρα τους".
Σημειώνεται ότι ήδη με εντολή του Αλέξη Τσίπρα, έχει μεταβεί στα Τέμπη ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Ν. Παππάς.
Ακόμη, στο σημείο της τραγωδίας βρέθηκε κλιμάκιο του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, έφτασε και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Ν. Ανδρουλάκης, κάνοντας λόγο για ανείπωτη εθνική τραγωδία.
Επιπλέον, κλιμάκιο του ΚΚΕ μετέβη στον τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Θ. Παφίλης, ενημερώθηκε για την κατάσταση από τους υπεύθυνους του Πυροσβεστικού Σώματος και σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους καταλόγισε διαχρονικές ευθύνες στις κυβερνήσεις για τα προβλήματα στις σιδηροδρομικές μεταφορές, μίλησε για προβλήματα στο δίκτυο των σιδηροδρόμων, ελλείψεις σε προσωπικό και τόνισε ότι οι ιδιωτικοποιήσεις είχαν αρνητικά αποτελέσματα.
Δεν λειτουργεί τίποτα
Για τραγικά λάθη και παραλείψεις όσον αφορά τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη κάνει λόγο ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας λέγοντας χαρακτηριστικά πως τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν λειτουργούν εδώ και χρόνια.
«Έχει συμβεί το αδιανόητο. Τα δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή. Το ένα ανέβαινε προς Θεσσαλονίκη, το επιβατικό και το εμπορικό κατέβαινε από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και απ’ ότι φαίνεται υπήρχε μετωπική σύγκρουση, με τα τραγικά αποτελέσματα που βλέπουμε», είπε αρχικά μιλώντας στην ΕΡΤ ο κ. Γενηδούνιας.
Παράλληλα, αναφέρθηκε και στις ευθύνες που θα πρέπει να αναζητηθούν για την ενημέρωση των μηχανοδηγών.
Συγκεκριμένα όσον αφορά το ζήτημα του κεντρικού ηλεκτρονικού ελέγχου ο κ. Γενηδούνιας υπογράμμισε ότι δεν λειτουργεί τίποτα και όλα γίνονται χειροκίνητα.
«Δεν λειτουργεί τίποτα, όλα γίνονται χειροκίνητα, με ανθρώπινο παράγοντα.
Είμαστε στο manual σε όλο το δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όπως και στο σημείο αυτό», είπε τονίζοντας ότι ούτε οι ενδείξεις, τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος κυκλοφορίας λειτουργούν.
Τραγικές παραλείψεις
«Αν αυτά λειτουργούσαν, οι οδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 500 μέτρων μεταξύ τους.
Δεν λειτουργούν εδώ και καιρό, έχουμε κάνει αιτήματα» συμπλήρωσε ο κ. Γενηδούνιας, υπογραμμίζοντας ότι ο μηχανοδηγός λαμβάνει εντολές από τον ένα σταθμάρχη στον άλλον για να προχωρήσει.
«Δηλαδή στην Αθήνα λέει «θα πάτε μέχρι το Μενίδι.
Στο Μενίδι θα πάτε μέχρι τα Κιούρκα.
Αυτό γίνεται περίπου σε 15 σημεία στη διαδρομή από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη γιατί δεν λειτουργεί κανένα σύστημα, τηλεδοιήκησης, φωτοσήμανσης.
Δεν λειτουργεί τίποτα.
Τα συστήματα υπήρχαν, πλέον δεν λειτουργούν και οι ευθύνες θα πρέπει να αναζητηθούν από τους αρμόδιους, εμείς συνεχώς διαμαρτυρόμαστε» είπε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών ΟΣΕ.
Καταγγελίες επιβατών: «Πάμε και όπου βγει».
Επιβάτης της αμαξοστοιχίας κατήγγειλε ότι το τρένο είχε καθυστέρηση στο Παλαιοφάρσαλο και άκουσε από τον ασύρματο να λέγεται: «Πάμε και όπου βγει».
«Όταν ακούσαμε τον οδηγό να μιλάει με τον υπεύθυνο εισιτήριων και να λέει ‘πάμε και όπου βγει’, σίγουρα, είσαι προϊδεασμένος ότι κάτι δεν πάει καλά.
Το άκουσα μέσω των ασυρμάτων, ‘πάμε και όπου βγει’.
Αυτό ακριβώς, τίποτα άλλο.
Μας καθυστέρησαν λόγω φόρτου κίνησης των σιδηροδρομικών γραμμών, είπαν ότι θα καθυστερήσουμε 15 λεπτά, γιατί είναι μονής οδού.
Μάλλον έπρεπε να καθυστερήσουμε παραπάνω, δεν ήταν σωστά προγραμματισμένα» είπε μιλώντας στο MEGA ένας επιβάτης.
«Σπάζανε τζάμια και ούρλιαζαν οι άνθρωποι… Τα 2/3 του βαγονιού ήταν γεμάτο…
Δεν είδαμε τίποτε, απλά άρχισε το τρένο να τραντάζεται όλο και περισσότερο μέχρι που καταλήξαμε 45 μοίρες γωνία…
Μπροστά το τρένο να φλέγεται ολόκληρο, είχε πέντε τραυματίες μόνο στο σημείο που ήμουν εγώ…
Τα μπροστινά βαγόνια καταστράφηκαν ολοσχερώς…
Καμένο σίδερο μόνο» ανέφερε ένας αυτόπτης μάρτυρας ενώ άλλοι κάνουν λόγο για απίστευτες εικόνες, με λιωμένα μεταλλικά κομμάτια από τα βαγόνια, με ανθρώπους που δεν πρόλαβαν να βγουν από τα φλεγόμενα βαγόνια.
«Τα έχασα στην αρχή, όπως και οι περισσότεροι επιβάτες, αλλά προσπάθησα να κρατήσω την ψυχραιμία μου για να βοηθήσω τους συνεπιβάτες μου να βγουν από το βαγόνι.
Όλοι γίναμε ένα για να βοηθήσουμε.
Πολλοί δεν αντιλήφθηκαν τι ακριβώς είχε συμβεί, διότι κοιμόντουσαν.
Κι εγώ κοιμόμουν και με τάραξε ένα απότομο φρενάρισμα.
Αργότερα, όμως, όταν συνειδητοποιήσαμε τι έγινε, προσπαθήσαμε να βγούμε από το βαγόνι και όταν τα καταφέραμε, είδαμε το χάος», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πού μπορούν να επικοινωνούν οι συγγενείς
Οι συγγενείς των επιβατών της αμαξοστοιχίας που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη μπορούν να καλούν στα τηλέφωνα 2410683175 και 2410683176 της Διεύθυνσης Αστυνομίας Λάρισας, προκειμένου να πάρουν πληροφορίες για τους επιβάτες που μετακινήθηκαν με ασφάλεια στην Θεσσαλονίκη και για αυτούς που έχουν μεταφερθεί στα νοσοκομεία.
Κλιμάκια ψυχολογικής υποστήριξης
Στα νοσοκομεία υποδοχής τραυματιών της Λάρισας, συγκροτήθηκαν κλιμάκια από την Ψυχιατρική Κλινική του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας, του Γενικού Νοσοκομείου Λάρισας, καθώς και φορέων Ψυχικής Υγείας Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα, εποπτευόμενων από το υπουργείο Υγείας, που λειτουργούν στη Θεσσαλία (ΘΕΨΥΠΑ, ΕΠΑΨΥ, Αποστολή, Συνειρμός).
Επίσης, συγκροτήθηκαν κλιμάκια στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης ΑΧΕΠΑ από την Ψυχιατρική Κλινική του Νοσοκομείου, αλλά και στο Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Γ. Γεννηματάς» από κλιμάκιο του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης.
Οι τραυματίες, που διεκομίσθηκαν στο Γενικό Νοσοκομείο Κατερίνης υποστηρίζονται από τον φορέα ΕΨΥΚΑ.
Επίσης, έχει συσταθεί ομάδα ψυχολόγων από την τηλεφωνική Γραμμή Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης 10 306 και καλεί τους συγγενείς και τις οικογένειες τραυματιών και θυμάτων προκειμένου να τους παρέχει ψυχολογική υποστήριξη και καθοδήγηση.
Ξενοδοχεία για τις οικογένειες των τραυματιών και των θυμάτων
Έχουν εξασφαλιστεί κλίνες για την εξυπηρέτηση των οικογενειών τραυματιών και θυμάτων στα παρακάτω ξενοδοχεία της Λάρισας: Imperial, Divani και Metropol.
Για τις κλίνες στα ξενοδοχεία, οι συγγενείς μπορούν να καλούν τους τηλεφωνικούς αριθμούς της Διεύθυνσης Αστυνομίας Λάρισας 2410683175 και 76 που λειτουργούν ήδη για την παροχή πληροφοριών για τους επιβάτες που μετακινήθηκαν με ασφάλεια στη Θεσσαλονίκη, καθώς και για όσους έχουν μεταφερθεί στα νοσοκομεία.
Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στη Θεσσαλονίκη
Λίγα λουλούδια και κεριά στη μνήμη των θυμάτων του δυστυχήματος στα Τέμπη, άφησαν φοιτητές, στον νέο Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης την Τετάρτη 1/3/2023
Οι φοιτητές πραγματοποίησαν καθιστική διαμαρτυρία κρατώντας πλακάτ που έγραφαν “Ή τραγωδία δεν θα ξεχαστεί» «Ήταν νέοι, ήταν παιδιά» και «Θα μπορούσε να είναι ο καθένας μας».
Αστυνομικές δυνάμεις παρατάχθηκαν μπροστά από τους φοιτητές.
Διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν έξω από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό, ανταποκρινόμενοι στον κάλεσμα φοιτητικών συλλόγων και οργανώσεων της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς.
Κρατούσαν πανό και φώναξαν συνθήματα, ενώ σχημάτισαν με κεριά τη λέξη «έγκλημα».
Ακολούθησε μαζική πορεία σε κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης, η οποία κατέληξε στο Διοικητήριο.
24ωρη απεργία των σιδηροδρομικών στις 2 Μαρτίου
Κανένα δρομολόγιο της Hellenic Train δεν θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 2 Μαρτίου, λόγω της 24ωρης απεργίας που εξήγγειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ).
Το διοικητικό συμβούλιο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και Μέσων Σταθερής Τροχιάς ως και οι διοικήσεις του συνόλου των πρωτοβαθμίων σωματείων που λειτουργούν στον ελληνικό σιδηρόδρομο, σε έκτακτη συνεδρίασή τους αποφάσισαν ομόφωνα την προκήρυξη 24ωρης απεργίας την Πέμπτη, του συνόλου του προσωπικού που απασχολείται σε όλες τις σιδηροδρομικές εταιρείες.
«Η απαξίωση που διαχρονικά επέδειξαν οι Κυβερνήσεις στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο οδήγησαν στο τραγικό αποτέλεσμα των Τεμπών.
Investigate Europe: Οι Ελβετοί έστειλαν τα τρένα ETR 470 για σκραπ, η Hellenic Train τα έβαλε στο Αθήνα - Θεσσαλονίκη
Για χρόνια, τα τρένα ETR 470 ήταν ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος των ελβετικών σιδηροδρόμων.
Στο τέλος οι Ελβετοί τα έστειλαν για σκραπ.
Αλλά οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι (Ferrovie dello Stato Italiane - FS Italiane), στους οποίους ανήκει η πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ -νυν Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι- παρουσίασαν τα ίδια τρένα… ως υπερσύγχρονα.
“Μείνετε μακριά από αυτά τα τρένα” έλεγαν στελέχη που τα γνώριζαν από πρώτο χέρι.
Γιατί, λοιπόν, αυτό το τρένο, που έχει βάλει επανειλημμένα σε κίνδυνο τους επιβάτες του στο παρελθόν, αποκτά νέα πνοή;»
Αναρωτιόταν το 2022 ο ενημερωτικός ιστότοπος Invstigate Europe…
Πριν από είκοσι χρόνια, ο ελβετικός Τύπος ονόμασε το τρένο ETR 470, που εκτελούσε τη διαδρομή Μιλάνο-Ελβετία, «Pannenzug», που σημαίνει «τρένο βλάβης».
Δύο πρώην αξιωματούχοι, που γνώριζαν τα προβλήματα του τρένου, και με τους οποίους είχε επικοινωνήσει η ομάδα των Investigate Europe και Reporters United, δυσκολεύονται να πιστέψουν ότι τα πέντε εναπομείναντα ETR 470 που δεν στάλθηκαν για σκραπ διαφημίζονταν ως το μέλλον της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας-Θεσσαλονίκης, την πιο σημαντική διαδρομή στην Ελλάδα.
«Η συμβουλή μας από την Ελβετία είναι η εξής: μακριά από αυτά τα τρένα», ανέφερε ο Walter Finkbohner, πρώην γραμματέας του διοικητικού συμβουλίου της Cisalpino AG, της θυγατρικής των ιταλικών και ελβετικών σιδηροδρόμων που αγόρασε τα ETR 470s από τη Fiat Ferroviaria τη δεκαετία του 1990.
«Αγοράστε δοκιμασμένα τρένα ή καινούργια τρένα.
Δεν υπάρχει τίποτα δωρεάν στη ζωή», προσθέτει.
Όμως η Ελλάδα δεν είναι σε θέση να δεχτεί τέτοιες συστάσεις, ούτε να επιλέξει ποιο τρένο θα κυκλοφορεί στις γραμμές της, αφού οι σιδηρόδρομοί της ιδιωτικοποιήθηκαν πλήρως πριν από έξι χρόνια, όπως απαιτούσαν οι πιστωτές της.
Η ιταλική κρατική εταιρεία Ferrovie dello Stato Italiane (FSI) αγόρασε το 100% της πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας, έναντι μόλις 45 εκατ. ευρώ.
Η σύμβαση ιδιωτικοποίησης παραμένει μυστική, αλλά άνθρωποι που γνωρίζουν τους όρους της, όπως ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης, την αποκαλούν «αποικιακή».
Αυτή είναι ασυνήθιστα δυνατή γλώσσα από μέλος συντηρητικής κυβέρνησης.
Το ελληνικό υπουργείο Μεταφορών συμφώνησε να επιδοτήσει την ιταλική εταιρεία με 50 εκατ. ευρώ ετησίως για την εκτέλεση ορισμένων δρομολογίων, όπως περιγράφεται σε σύμβαση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας (PSO).
Μυστικά συμβόλαια
Ωστόσο, και αυτή η σύμβαση παραμένει μυστική, παρά τα αιτήματα που είχαν υποβάλει βουλευτές της αντιπολίτευσης.
Έτσι, οι επιβάτες στην Ελλάδα μπορούν μόνο να διαμαρτυρηθούν για τις επιδοτούμενες διαδρομές που διαλύονται ή παραμελούνται, χωρίς να μπορούν να αποδείξουν αθέτηση σύμβασης.
Εν τω μεταξύ, οι συμβάσεις μεταξύ σιδηροδρομικών εταιρειών και των περισσότερων άλλων κυβερνήσεων της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ferrovie dello Stato και της κυβέρνησης της Ιταλίας, είναι δημόσιες.
Η ελληνική κυβέρνηση υπόσχεται περισσότερη διαφάνεια και καλύτερη εποπτεία από εδώ και στο εξής.
Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει εξασφαλίσει, έως το 2024, μια εξαίρεση από τον κανονισμό της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών που υποχρεώνει τις σιδηροδρομικές εταιρείες να αποζημιώνουν τους επιβάτες για ατυχήματα.
Στην πράξη, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μερικές φορές δίνει αποζημίωση για καθυστερήσεις και ακυρώσεις, αλλά αυτές οι πληρωμές είναι εθελοντικές και τα ποσά καθορίζονται από την εταιρεία.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η μητρική της ανταπαντούσαν στις επικρίσεις λέγοντας πως η επικείμενη κυκλοφορία των «νέων τρένων που θα βελτιώσουν την άνεση, την ασφάλεια και την ταχύτητα στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη».
«Όταν ολοκληρωθούν οι αναβαθμίσεις της δικτυακής υποδομής με την εφαρμογή του συστήματος διαχείρισης κυκλοφορίας ETCS (European Train Control System) το 2022/2023, θα είναι δυνατή η μέγιστη ταχύτητα 200 km/h, καλύπτοντας την απόσταση μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης σε λιγότερο από 3,5 ώρες» υποστήριζε ο εκπρόσωπος της Ferrovie dello Stato, Carlo Valentino.
Το ETR 470 είναι όντως ένα γρήγορο τρένο, πιο γρήγορο από τα 160 χλμ/ώρα που μπορεί να υποστηρίξει το ελληνικό δίκτυο στη σημερινή του κατάσταση.
Η ταχύτητα, ωστόσο, δεν είναι το μόνο χαρακτηριστικό που μετράει στην αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου και πολύ λιγότερο στην προμήθεια πέντε μεταχειρισμένων τρένων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών