σύμβολα :
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ Α.Ε.
γράφει :
Πώς προχωράνε οι υποχρεωτικές επενδύσεις – Έλαβε παράταση ο ΟΛΠ μέσω τροποποίησης της σύμβασης καθώς δεν ευθύνεται για τις καθυστερήσεις
Αν και η φύση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του ΟΛΠ, όπως αναγράφεται στον ισολογισμό, εξαρτάται από εγχώρια και εξωτερικά μακροοικονομικά και γεωπολιτικά δεδομένα με έμφαση στις χώρες της Νοτιοανατολικής Μεσογείου και στις χώρες που εξυπηρετούνται μέσω του λιμανιού του Πειραιά, το λιμάνι παρά τις αντίξοες συνθήκες τα πήγε εξαιρετικά.
Το 2022 αναμένονταν σημαντικοί ρυθμοί ανάπτυξης καθώς η παγκόσμια οικονομία ανέκαμπτε από τις επιπτώσεις στις αλυσίδες παραγωγής και διανομής της πανδημίας του Covid 19.
Η έναρξη όμως της ένοπλης σύγκρουσης στην Ουκρανία και η αρνητική επίδραση στις τιμές ενέργειας δημιούργησε καταστάσεις πληθωρισμού με την Ευρωπαϊκή οικονομία που είχε αρνητική επίδραση στην ανάπτυξη.
Οι υψηλές πληθωριστικές πιέσεις κυρίως στην ΕΕ της τάξης του 9,3% (8,5% στη ζώνη Ευρώ) έχει επιπτώσεις στην κατανάλωση και κυρίως στο οικονομικό περιβάλλον καθώς δημιουργείται αβεβαιότητα σε σχέση με τις οικονομικές προοπτικές.
Στο ανωτέρω πλαίσιο αβεβαιότητας της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας σημαντική επίδραση καταγράφηκε από την πολιτική μηδενικών κρουσμάτων Covid19 στην Κίνα καθώς η εσωτερική κατανάλωση περιορίστηκε και οι εξαγωγές τον Οκτώβριο του 2022 κατέγραψαν μείωση επιδρώντας αρνητικά στις παγκόσμιες αλυσίδες τροφοδοσίας που μέχρι σήμερα δεν έχουν επανέρθει σε σταθερή ισορροπία.
Η αποτίμηση και τα αποτελέσματα
Ο ΟΛΠ έχει αποτίμηση 466 εκατ. ευρώ και είναι η εισηγμένη με τη χαμηλότερη αποτίμηση στον FTSE 25.
Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 52,9 εκατ. ευρώ από 36,7 εκατ. ευρώ που σημαίνει πως το p/e είναι στις 8,8 φορές, ήτοι εξαιρετικά χαμηλό.
Οι πωλήσεις ανήλθαν στα 194,5 εκατ. ευρώ από 154,1 εκατ. ευρώ και τα μικτά κέρδη ανήλθαν στα 111 εκατ. ευρώ από 76,8 εκατ. ευρώ και διαμορφώνουν μικτό περιθώριο κέρδους 57% από 49%!
Αυτή η αύξηση έχει να κάνει με την αλλαγή της σύνθεσης των φορτίων αλλά και με τις αυξήσεις τιμολογίων που έκανε ο Οργανισμός.
Τα ίδια κεφάλαια ανέρχονται στα 314,5 εκατ. ευρώ και δίνουν δείκτη p/bv 1,48 φορές.
Ο καθαρός δανεισμός είναι αρνητικός ακόμα και αν μετρήσουμε στα δάνεια την υποχρέωση από τη σύμβαση με το ελληνικό δημόσιο.
Στη χρήση 2022 είχε λειτουργικές ταμειακές ροές 99 εκατ. ευρώ, οι οποίες υπερκάλυψαν τις επενδυτικές εκροές, τα διανεμηθέντα μερίσματα, τους τόκους και τις αποπληρωμές δανείων αυξάνοντας επιπλέον τα ταμειακά διαθέσιμα κατά 36,5 εκατ. ευρώ και στα 171,5 εκατ. ευρώ.
Για τη χρήση 2022 το μέρισμα είναι 1,04 ευρώ που αντιστοιχεί σε μερισματική απόδοση 5,6%.
Στελέχη της αγοράς σημειώνουν πως θα μπορούσε η μετοχή να διαπραγματεύεται με σημαντικά υψηλότερο p/e κάτι που δίνει μεγάλο περιθώριο ανόδου.
Πριν την πανδημία η τιμή της μετοχής ήταν πάνω από 23 ευρώ που και τότε χαρακτηριζόταν χαμηλή.
Η πορεία ανά κλάδο δραστηριότητας
Ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων κατέγραψε αύξηση φορτίου 5,4% το 2022 σε συνέχεια αύξησης 13,9% το 2021.
Η διακίνηση εγχωρίου φορτίου αυξήθηκε 11,5% έναντι του 2021 υποβοηθούμενη από την σημαντική οικονομική δραστηριότητα στη χώρα το πρώτο εξάμηνο του έτους λόγω της αναβαλλόμενης ζήτησης από το 2021.
Ειδικά ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2022 καταγράφεται αύξηση 45,7% στη διακίνηση εγχωρίου φορτίου ως αποτέλεσμα της αναβαλλόμενης ζήτησης και της θετικής επίδρασης των υψηλών ροών τουρισμού, το δεύτερο εξάμηνο καταγράφονται αρνητικοί ρυθμοί -15,2% διακίνησης εγχωρίου φορτίου έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2021 καθώς η μείωσης της αγοραστικής δύναμης και οι υψηλές τιμές ενέργειας επιδρούν στον οικονομικό προγραμματισμό των νοικοκυριών.
Αυξημένη ήταν και η διακίνηση μεταφόρτωσης κατά 3,7%.
Παρόλες τις αβέβαιες προοπτικές για το 2023, το τερματικό εμπορευματοκιβωτίων κατέγραψε για πρώτη φορά θετικά οικονομικά αποτελέσματα το 2022 με κερδοφορία στη λειτουργία του ως αποτέλεσμα των αυξημένων όγκων, του βελτιωμένου μείγματος εγχωρίου/διαμετακόμισης και των μέτρων ελέγχου του κόστους.
Στον τομέα διαχείρισης οχημάτων, είναι ιδιαίτερα εμφανής η διατάραξη των αλυσίδων παραγωγής από την έλλειψη μικροεπεξεργαστών που πλήττει ιδιαίτερα τα ευρωπαϊκά εργοστάσια.
Μόλις στις 25 Ιανουαρίου, η ΤΟΥΟΤΑ ανακοίνωσε αναστολή της παραγωγής του εργοστασίου στη Τσεχία για τον Φεβρουάριο.
Επιπλέον, τα λιμενικά τερματικά αυτοκινήτων σε όλη την Ευρώπη καταγράφουν πολύ υψηλούς χρόνους αποθήκευσης των οχημάτων ως αποτέλεσμα της αδυναμίας των αλυσίδων μεταφοράς να απορροφήσουν τις ροές που είναι ακανόνιστες από τα εργοστάσια λόγω έλλειψης νταλικών ή αυτοκινητάμαξων στου σιδηροδρόμους.
Η επαναφορά παραγωγής των εργοστασίων οχημάτων δεν συνδυάστηκε με αύξηση της χωρητικότητας πλοίων και οι ναύλοι αυξήθηκαν αλλά κυρίως οι παραγωγοί πειραματίζονται πλέον με την αποστολή αυτοκινήτων σε container.
Ο ΟΛΠ διαχειρίζεται τερματικό εμπορευματοκιβωτίων και οχημάτων και έχει μοναδική ευελιξία να εξυπηρετήσει τέτοια φορτία.
Ήδη έχει εξυπηρετήσει τρία πλοία με 4019 οχήματα προέλευσης Κίνας σε πλατφόρμες μεταφοράς στο τερματικό εμπορευματοκιβωτίων ενώ η διανομή στο τελικό προορισμό έγινε με πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων από το τερματικών οχημάτων.
Ως αποτέλεσμα των προβλημάτων παραγωγής και της ανισορροπίας παραγωγής και διανομής οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ το 2022 καταγράφουν μείωση 14,6% με λιγότερα οχήματα ακόμη και σε σχέση με το 2020 που ήταν έτος πανδημίας.
Στην Ελλάδα οι ταξινομήσεις το 2022 κατέγραψαν αύξηση 4,3% ως αποτέλεσμα της αύξησης παραδόσεων καθώς το τερματικό αυτοκινήτων του ΟΛΠ είχε μειωμένη συμφόρηση στους αποθηκευτικούς χώρους αν και λειτουργεί σε ιδιαίτερα
υψηλά επίπεδα χρήσης της χωρητικότητας.
Η διακοπή ροών οχημάτων προς τις αγορές της Ουκρανίας και της Ρωσίας αποτελούν το κύριο λόγο μείωσης του φορτίου μεταφόρτωσης στο τερματικό αυτοκινήτων όπου καταγράφηκε μείωση 29%.
Παρόλα αυτά η θετική επίδραση από τη σημαντική αύξηση κατά 16,5% του εγχωρίου συνέβαλε στην βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του τερματικού
Στον τομέα κρουαζιέρας, μετά την σχεδόν ολική αναστολή του 2020, η κρουαζιέρα επανεκκίνησε στις 14 Μαΐου του 2021, γρηγορότερα από άλλα λιμάνια της Μεσογείου. Ο Πειραιάς με τη θετική δραστηριοποίηση τόσο κατά την πανδημία το 2020 και τη γρήγορη ανταπόκριση στην επανεκκίνηση της βιομηχανίας το 2021 έχει καταγραφεί ως αξιόπιστος εταίρος και η προτίμηση των εταιρειών κρουαζιέρας τη χρήση του λιμένα ως λιμάνι εκκίνησης (Homeport) καταγράφηκε έντονα το 2022.
Εκτός από την αύξηση επιβατών (+190%) και κατάπλων (+79%) σημαντική αύξηση καταγράφηκε στα πλοία και επιβάτες homeport και ενισχύεται περαιτέρω το 2023 με βάση τις προκρατήσεις, οι οποίες σήμερα είναι στις 835 και για το 2024 έχουν προγραμματιστεί ήδη 632 αφίξεις.
Η εν λόγω δομική μεταβολή είναι απόλυτη συμφωνία με τους στρατηγικούς στόχους τη Εταιρείας και η επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη θα επιτρέψει στον Πειραιά να κεφαλαιοποιήσει την επιτυχή διαχείριση της κρουαζιέρας κατά τα έτη πανδημίας μονιμοποιώντας τη χρήση του Πειραιά ως λιμάνι εκκίνησης (Homeport).
Στον τομέα της ακτοπλοΐας το 2022, καταγράφηκε αύξηση των ροών επιβατών και οχημάτων υποβοηθούμενη και από τις εξαιρετικά βελτιωμένες τουριστικές ροές. χωρίς όμως η διακίνηση να φτάσει τα μεγέθη του 2019.
Η συνολική διακίνηση επιβατών και οχημάτων στις εσωτερικές γραμμές το 2022 σημείωσε αύξηση 26% στους επιβάτες (14.976.394 έναντι 11.896.187 επιβάτες το 2022) και 10% (2.772.525 έναντι 2.521.898 οχήματα το 2022) στα οχήματα.
Παρά τη σημαντική βελτίωση στους όγκους διακίνησης υπολείπεται ακόμα του 2019 (16.551.054 επιβάτες και 2.742.213 το 2019).
Η βελτίωση των ροών ακτοπλοΐας είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ανανέωση του στόλου καθώς και για την προσαρμογή στις πολιτικές μείωσης των εκπομπών που υιοθετούνται στην ΕΕ.
Στον τομέα της επισκευής πλοίων, σημειώθηκε αύξηση του αριθμού των πλοίων στη
Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη κατά 6% (από 264 το 2021 σε 280 το 2022) αλλά μείωση 6% στις Δεξαμενές (από 141 το 2021 σε 133 το 2022). Παρά την αύξηση πλοίων στη ΝΕΖ, καταγράφηκε μείωση εσόδων καθώς η αύξηση οφείλεται σε πρυμνοδετήσεις χαμηλότερης χρέωσης. Αντίστοιχα παρά τη μείωση των πλοίων στις δεξαμενές καταγράφονται υψηλότερα έσοδα καθώς αυξήθηκε ο μέσος χρόνος παραμονής κατά 29% (9,8 έναντι 7,6 ημέρες).
Τι συμβαίνει με τις επενδύσεις
Με βάση την από 24.06.2016 Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ της Εταιρείας και του Ελληνικού Δημοσίου, όπως κυρώθηκε με τον Ν. 4404/2016 (ΦΕΚ Α’ 126/08.07.2016), απορρέει η υποχρέωση της Εταιρείας για επενδύσεις σε έργα εντός του Λιμένος Πειραιώς για την πενταετία Αύγουστος 2016 – Αύγουστος 2021 ύψους ποσού 293,8 εκατ. ευρώ.
H Σύμβαση Παραχώρησης περιλάμβανε συγκεκριμένους όρους σχετικά με τις προϋποθέσεις επιβολής ποινικών ρητρών από το Ελληνικό Δημόσιο, σε περίπτωση μη εκτέλεσης υποχρεωτικών επενδύσεων μέχρι τον Αύγουστο 2021.
Το ενδεχόμενο επιβολής ποινικών ρητρών με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης αξιολογήθηκε, κατά το προηγούμενο διάστημα, από τη Διοίκηση της Εταιρείας και κρίθηκε απομακρυσμένο, καθώς η Εταιρεία ήταν σε θέση να αποδείξει ότι οι καθυστερήσεις στην εκτέλεση έργων των υποχρεωτικών επενδύσεων κινούνταν εκτός του εύλογου ελέγχου της Εταιρείας και επομένως ενέπιπταν στην εξαίρεση από την επιβολή ποινικών ρητρών του άρθρου 16.5(α) (i) της Σύμβασης Παραχώρησης.
Η εκτίμηση αυτή επαληθεύτηκε με την από 22/09/2021 συμφωνία Τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ της Εταιρείας και του Ελληνικού Δημοσίου όπως κυρώθηκε με το Ν.4838/1.10.2021 ΦΕΚ 180 Α’ (Σημ. 3(τ)).
Τώρα αναμένεται τις απαραίτητες εγκρίσεις μετά και την απόφαση του ΣτΕ ώστε να προχωρήσουν οι επενδύσεις.
Έως την 31η Δεκεμβρίου 2022, έχουν διενεργηθεί υποχρεωτικές επενδύσεις οι οποίες αναλύονται ως εξής: Σε ολοκληρωμένες επενδύσεις 68 εκατ. ευρώ, σε πάγια υπό εκτέλεση 60,3 εκατ. ευρώ και σε προκαταβολές 10,5 εκατ. ευρώ.
Γιώργος Κατικάς
george.katikas@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών