Σε έγγραφο που επικαλούνται οι Financial Times, το Βερολίνο απαίτησε να μειώνονται οι δείκτες χρέους προς το ΑΕΠ των υπερχρεωμένων χωρών κατά 1 ποσοστιαία μονάδα ετησίως.
Για τις χώρες με λιγότερο επαχθή χρέη, η ελάχιστη απαίτηση θα μπορούσε να είναι 0,5 ποσοστιαία μονάδα ετησίως.
Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, τα κράτη μέλη των οποίων το χρέος ξεπερνά το 60% του ΑΕΠ πρέπει να σχεδιάζουν μείωση του βάρους αυτού κατά 1/20 το χρόνο - μια ταχύτητα που ακόμη και οι hawkish πρωτεύουσες παραδέχονται ότι μπορεί να είναι εξωπραγματικά δρακόντεια.
Αναθεώρηση των δημοσιονομικών κανόνων
Το γερμανικό έγγραφο τροφοδοτεί μια αυξανόμενη συζήτηση σχετικά με την αναθεώρηση των δημοσιονομικών κανόνων του μπλοκ.
Επιδιώκει να θέσει όρια στην πρόταση της ίδιας της Επιτροπής να συνάπτει κατά παραγγελία συμφωνίες με μεμονωμένα κράτη μέλη όταν καθορίζει την πορεία και τον ρυθμό επαναφοράς της δημόσιας χρηματοδότησής τους σε ευθυγράμμιση με τους κανόνες.
Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Christian Lindner ήταν επιφυλακτικός ως προς το ενδεχόμενο να αφήσει στην Επιτροπή τη διαμόρφωση και την εποπτεία αυτών των διμερών σχεδίων.
Το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών είναι ιστορικά δύσπιστο απέναντι στο ρόλο της Επιτροπής ως φορέα επιβολής των δημοσιονομικών κανόνων, δεδομένης της επιείκειας που έχει επιδείξει στο παρελθόν στα δημοσιονομικά ελλείμματα και στις προσπάθειες μείωσης του χρέους χωρών όπως η Γαλλία - και ακόμη και η Γερμανία.
Σε μια προσπάθεια να περιορίσει τη διακριτική ευχέρεια της Επιτροπής κατά τη συμφωνία αυτών των σχεδίων, το Βερολίνο υποστηρίζει "κοινά ποσοτικά κριτήρια αναφοράς και εγγυήσεις, τα οποία είναι απαραίτητα για ένα μεταρρυθμισμένο δημοσιονομικό πλαίσιο".
Δημόσιες δαπάνες
Το γερμανικό έγγραφο προτείνει επίσης επιπλέον τρόπους περιορισμού της αύξησης των δημόσιων δαπανών μεταξύ των χωρών με υψηλό χρέος.
Σε μια προσπάθεια να ανταποκριθεί στις εκκλήσεις για προστασία των δαπανών για βασικές πράσινες και ψηφιακές προτεραιότητες, η Γερμανία προτείνει αλλαγές για να διασφαλιστεί ότι οι δαπάνες που σχετίζονται με προγράμματα της ΕΕ, όπως το σχέδιο ανάκαμψης μετά την Covid, θα έχουν ευνοϊκή μεταχείριση.
Ωστόσο, πιθανότατα θα συναντήσει αντίσταση από τα κράτη-μέλη με βαριά φορτία δημόσιου χρέους που αναζητούν ειδικά σχέδια μείωσης του χρέους τα οποία αφήνουν πολλά περιθώρια για δημόσιες επενδύσεις.
Η συζήτηση σχετικά με τη μορφή του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης της ΕΕ - σχεδιασμένο για την επιβολή δημοσιονομικής πειθαρχίας στα κράτη μέλη - επαναλαμβάνεται σταδιακά μετά την αναστολή του κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Οι υπουργοί Οικονομικών τον περασμένο μήνα συμφώνησαν ότι η νέα νομοθεσία θα πρέπει να προωθηθεί φέτος, καθώς επιδιώκουν να διευθετήσουν ένα βελτιωμένο πλαίσιο πριν οι κανόνες τεθούν ξανά σε ισχύ το 2024.
Η ΕΕ επιδιώκει να απλοποιήσει ένα εγχειρίδιο δημοσιονομικών κανόνων που για χρόνια υποφέρει από αποσπασματική επιβολή, ενώ δεν παρέχει επαρκή κίνητρα για κρίσιμες δημόσιες επενδύσεις.
Σχόλια αναγνωστών