Η επίθεση κατά του πλοίου της Trafigura σημαίνει ότι τίθεται σε κίνδυνο μεγάλο μέρος των 3 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα ρωσικού αργού και ρωσικών καυσίμων που περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα προς την Ασία
Σε τι οφείλονταν αυτή η ανοσία;
Στο ότι το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου που διακινείται μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ προέρχεται από τη Ρωσία, άρα σκέφτονταν όλοι, τα φορτία είναι ασφαλή.
Οι ίδιοι οι Houthi έχουν δηλώσει ότι τα ρωσικά πλοία δεν είχαν τίποτα να φοβηθούν επειδή η Ρωσία είναι σύμμαχος του Ιράν.
Τα πετρελαιοφόρα γενικά την έχουν γλιτώσει σε μεγάλο βαθμό.
Αλλά η επίθεση της Παρασκευής κατέστησε ένα πράγμα σαφές: όποιες και αν είναι οι διαβεβαιώσεις που προσφέρουν οι Houthi για το ρωσικό πετρέλαιο, αυτές δεν καλύπτουν τα πλοία που έχουν έστω μια αδύναμη σύνδεση με τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο ή το Ισραήλ.
Αρχικά οι Houthi είχαν πει ότι θα στόχευαν ισραηλινά πλοία λόγω του πολέμου στη Γάζα και στη συνέχεια επέκτεισαν την δράση τους στοχεύοντας πλοία των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου αφού αυτές οι χώρες στηρίζουν το Ισραήλ και έχουν εξαπολύσει αεροπορικές επιδρομές στην Υεμένη.
Η επίθεση κατά του πλοίου της Trafigura σημαίνει ότι τίθεται πλέον σε κίνδυνο ένα μεγάλο μέρος των 3 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα ρωσικού αργού και ρωσικών καυσίμων που περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα για να φτάσουν σε πελάτες στην Ασία.
Και οι ρωσικοί όγκοι πετρελαίου έχουν μεγάλη σημασία για την παγκόσμια αγορά - παρά τις κυρώσεις που επέβαλε η Δύση στη Ρωσία.
Λόγω της επίθεσης στο πλοίο με ρωσική νάφθα του εμπορικού οίκου Trafigura, οι τιμές του αργού κατέγραψαν άνοδο κατά 2 δολάρια την Παρασκευή, 26/1.
Να λοιπόν τι θα απασχολήσει τους traders του πετρελαίου όταν επιστρέψουν στα γραφεία τους τη Δευτέρα 29/1 το πρωί, αναφέρει το Bloomberg.
Θα σταματήσει η διέλευση των εμπορικών πλοίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας;
Αυτό δεν είναι πολύ πιθανό, είτε για το εμπόριο γενικά είτε ειδικά για το εμπόριο πετρελαίου.
Η απόφαση για το αν θα περάσει ένα πλοίο από την Ερυθρά Θάλασσα ή όχι εξαρτάται από τέσσερους παράγοντες: την προθυμία του ιδιοκτήτη, του πληρώματος, του ναυλωτή — και το κέρδος .
Εάν ένας ναυλωτής θέλει να περάσει από την Ερυθρά Θάλασσα και βρει έναν πλοιοκτήτη πρόθυμο για αυτό, με ένα πλήρωμα έτοιμο να πάρει το ρίσκο - για κάποια επιπλέον χρήματα - τότε κλείνει η συμφωνια, όσο η τιμή έχει νόημα.
Είναι αλήθεια ότι το κόστος ασφάλισης μπορεί να είναι τόσο απαγορευτικά υψηλό που ορισμένοι ιδιοκτήτες να βρίσκουν πολύ πιο ελκυστική τη μεγάλη διαδρομή γύρω από την Αφρική - ακολουθώντας τους αποστολείς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν ήδη κάνει αυτήν την επιλογή.
Όμως, ενώ η επίθεση της Παρασκευής επαναπροσδιόρισε τα είδη πλοίων που θα μπορούσαν να θεωρηθούν στόχοι, υπάρχουν πολλά πλοία πο δεν εμπίπτουν σε αυτήν την κατηγορία.
Έτσι κατά πάσα πιθανότητα μπορεί να περιοριστεί ο αριθμός των πλοίων που διατεθειμένα να ρισκάρουν στην Ερυθρά Θάλασσα αλλά η διαδρομή δεν θα κλείσει εντελώς.
Είναι όλο το ρωσικό πετρέλαιο τώρα στόχος;
Μάλλον όχι.
Η διεθνής ναυτιλιακή βάση δεδομένων Equasis ανέφερε ως διαχειριστή του Marlin Luanda — του δεξαμενόπλοιου που δέχτηκε επίθεση — μια εταιρεία που ονομάζεται Oceonix Services Ltd. με έδρα το Λονδίνο.
Για τους Houthi, αυτό μπορεί να ήταν αρκετός σύνδεσμος.
Συν τοις άλλοις, το ρωσικό καύσιμο στο Marlin Luanda μεταφέρονταν με χρήση δυτικών παρόχων υπηρεσιών καθώς η τιμή του ήταν εντός του ορίου που επέτρεπαν οι κυρώσεις των ΗΠΑ.
Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις κυρώσεις που ακολούθησαν, το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου και καυσίμων μετακινείται με τον λεγόμενο σκιώδη στόλο της Ρωσίας.
Αυτά τα πλοία έχουν μυστικές δομές ιδιοκτησίας, σχεδόν ποτέ δεν δημοσιεύουν συνδέσμους με το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ ή το Ισραήλ, σπάνια ή ποτέ δεν πηγαίνουν στα λιμάνια αυτών των χωρών, ούτε κανείς ξέρει ποιος τα ασφαλίζει.
Εάν οι Houthi σχεδιάζουν τους στόχους τους χρησιμοποιώντας ευρέως διαθέσιμες πληροφορίες, θα υπάρχει ακόμα πολύ ρωσικό πετρέλαιο που δεν θα αναζητήσουν, τουλάχιστον εν μέρει επειδή υπάρχουν τόσο λίγες διαθέσιμες πληροφορίες δημόσια για αυτά τα πλοία.
Η Ρωσία είναι σύμμαχος του Ιράν, το οποίο υποστηρίζει τους Houthi, και η Μόσχα έχει καταδικάσει τα πλήγματα των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου στην Υεμένη.
Ωστόσο, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος ένα πετρελαιοφόρο να εγκλωβιστεί σε αστοχία ή να γίνει «παράπλευρη ζημιά».
Θα αυξηθεί το κόστος ασφάλισης;
Πιθανώς.
Ακόμη και πριν χτυπηθεί το ρωσικό φορτίο καυσίμων, το κόστος της ασφάλισης για τη διέλευση της Ερυθράς Θάλασσας είχε δεκαπλασιαστεί σε λίγες εβδομάδες στο 1% περίπου της αξίας ενός πλοίου.
Αυτό είναι περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια για ορισμένα πλοία, δηλαδή πολύ περισσότερα από το πρόσθετο κόστος των καυσίμων για να πλεύσουν στην Αφρική.
Λίγο αφότου οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο βομβάρδισαν την Υεμένη για να προσπαθήσουν να καταπνίξουν τις επιθέσεις των Houthi, αναλυτές της Clarksons Securities είπαν ότι το αυξανόμενο κόστος της ασφάλισης θα μπορούσε να αρχίσει να κάνει περισσότερα πλοία να παρακάμψουν την Ερυθρά Θάλασσα..
Τι θα σκεφτούν οι πλοιοκτήτες και τα πληρώματα;
Αυτό πιθανότατα θα αποδειχθεί το μεγαλύτερο ερώτημα για την παγκόσμια αγορά πετρελαίου, αλλά θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να έχουμε μια σαφή εικόνα, επειδή αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι πώς θα συμπεριφερθούν οι πλοιοκτήτες που συνδέονται με τη Ρωσία.
Μερικοί ναυτικοί ήταν ξεκάθαρα νευρικοί πολύ πριν οι Houthi πυρπολήσουν το Marlin Luanda, και πολλοί κύριοι διεθνείς ιδιοκτήτες είχαν ήδη αποχωρήσει από την περιοχή.
Ακόμη και πριν από την Παρασκευή, περίπου τα τρία τέταρτα των κορυφαίων ιδιοκτητών δεξαμενόπλοιων στον κόσμο φαινόταν να έχουν τραβηχτεί οριστικά από την Ερυθρά Θάλασσα.
Οι άνθρωποι των δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν τα φορτία της Ρωσίας και τα πληρώματά τους φαίνεται ότι ήταν πιο πρόθυμοι να πλοηγηθούν στην περιοχή, τουλάχιστον πριν από το περιστατικό της Παρασκευής.
Εάν αυτό αλλάξει, θα αποτελέσει μείζον πρόβλημα για της Ρωσία και δημιουργήσει πρόβλημα εφοδιασμού για την παγκόσμια αγορά πετρελαίου.
Αν το ρωσικό πετρέλαιο πρέπει να φτάσει στην Ασία κάνοντας το διάπλου της Αφρικής, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων που έχει ήδη αρχίσει να φαίνεται λίγο πιεσμένος θα καταπονηθεί περισσότερο, οπότε το υψηλότερο κόστος παράδοσης πετρελαίου θα ανεβάσει τελικά την τιμή του ρωσικού πετρελαίου και όλων των ρωσικών καυσίμων και θα αυξήσει τις τιμές στις χώρες που τα χρησιμοποιούν.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών