Ο Κινέζος ηγέτης στέλνει γεωπολιτικό μήνυμα 25 χρόνια μετά τον βομβαρδισμό της πρεσβείας στο Βελιγράδι…
Αλήθεια, ποιος είναι ο ταξιδιωτικός πράκτορας του Xi Jinping;
Εσείς αν κάνατε το πρώτο σας ταξίδι στην Ευρώπη μετά από σχεδόν πέντε χρόνια, δεν θα σας φαινόταν εκκεντρικό –τουλάχιστον– ένα δρομολόγιο Γαλλία, Σερβία, Ουγγαρία;
Αλλά οι τρεις στάσεις που επέλεξε ο ηγέτης της Κίνας είναι απολύτως λογικές αν τις εξετάσει κάποιος τα πράγματα από την πλευρά του Πεκίνου…
Αυτό που ισχύει είναι πως για στρατηγικούς και οικονομικούς λόγους η Κίνα θέλει πολύ να διαταράξει την ενότητα τόσο του ΝΑΤΟ όσο και της ΕΕ.
Καθεμία από τις τρεις χώρες που επισκέπτεται ο Xi θεωρείται ένας πιθανός μοχλός για να ανοίξουν τα ρήγματα στη Δύση.
Σε πρόσφατη επίσκεψη στο Πεκίνο, Κινέζοι εμπειρογνώμονες, γοητευμένοι από τη γαλλική ατζέντα για την ανάγκη να επιτύχει η Ευρώπη «στρατηγική αυτονομία» από τις ΗΠΑ, προέταξαν αυτό ακριβώς το ζήτημα.
Υπενθυμίζεται πως ο πρόεδρος της Γαλλίας, Emmanuel Macron, σε ομιλία του στο Παρίσι τον περασμένο μήνα, είπε ότι η Ευρώπη δεν πρέπει να είναι «υποτελής των Ηνωμένων Πολιτειών» – μια ρητορική που η Κίνα αγάπησε από την πρώτη στιγμή.
Η κυβέρνηση Xi χάρηκε επίσης όταν ο Macron, κατά την επιστροφή του από επίσκεψή του στο Πεκίνο πέρυσι, είπε ότι η Ευρώπη δεν είχε κανένα συμφέρον να υπερασπιστεί την Ταϊβάν στο ενδεχόμενο κινεζικής εισβολής.
Και παρότι έγινε προσπάθεια διασάφησης και επεξήγησης, οι Κινέζοι σημείωσαν, με ευγνωμοσύνη, πως η Γαλλία εμπόδισε το ΝΑΤΟ να ανοίξει γραφείο στην Ιαπωνία…
Αν μη τι άλλο, βασικός στόχος της κινεζικής εξωτερικής πολιτικής είναι οι ευρωπαϊκές χώρες μέλη του ΝΑΤΟ να μην εμπλακούν στην Ασία.
Αλλά, όταν πρόκειται για τη Βορειοατλαντική Συμμαχία, οι Κινέζοι κινδυνεύουν να υπερερμηνεύσουν τον ριζοσπαστισμό των ιδεών του Macron.
Δύσκολος εταίρος
Μπορεί κάποτε να περιέγραψε τη συμμαχία ως «εγκεφαλικά νεκρή», όμως, τον τελευταίο καιρό, έχει υιοθετήσει μια πολύ πιο επιθετική γραμμή απέναντι στη Ρωσία, η οποία θέτει πραγματικά όρια στην προθυμία και την ικανότητα της Γαλλίας να αποστασιοποιηθεί από το ΝΑΤΟ ή τις ΗΠΑ.
Το ταξίδι του Xi στην Ευρώπη έχει επίσης μια ισχυρή οικονομική συνιστώσα.
Και σε αυτά τα θέματα η Γαλλία είναι πολύ πιο δύσκολος εταίρος.
Ο Macron μπορεί να μην αμφισβητήσει την πολιτική της Κίνας για την Ταϊβάν — αλλά το μέλλον της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ένα τελείως διαφορετικό θέμα.
Τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα έχουν τεράστιο πλεονέκτημα κόστους έναντι των Ευρωπαίων και Αμερικανών βιομηχανιών τους.
Η εξαγωγή αυτών των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ζωτικής σημασίας για τα σχέδια του Xi να αναζωογονήσει την οικονομία της Κίνας.
Σε πρόσφατο ταξίδι του στην Κίνα, ο γερμανός καγκελάριος Olaf Scholz φάνηκε να συμβιβάζεται με τις φιλοδοξίες του Πεκίνου, γεγονός που αντανακλά τον φόβο των Γερμανών κατασκευαστών αυτοκινήτων για έναν εμπορικό πόλεμο.
Όμως, με την ισχυρή υποστήριξη της Γαλλίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει έρευνα ανταγωνισμού στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Η Ursula von der Leyen, η πρόεδρος της Κομισιόν –αντιδημοφιλής στο Πεκίνο– θα συνοδέψει τον Macron σε συνάντησή του με τον Xi.
Βέβαια, οι πιθανότητες να υποχωρήσει η Επιτροπή φαίνονται μικρές.
Σερβία
Το σερβικό σκέλος της ευρωπαϊκής επίσκεψης του Xi θα δώσει στον Κινέζο ηγέτη την ευκαιρία να στείλει ένα γεωπολιτικό μήνυμα.
Η επίσκεψή του θα συμπέσει με την 25η επέτειο από τον νατοϊκό βομβαρδισμό της κινεζικής πρεσβείας στο Βελιγράδι, κατά τη διάρκεια του πολέμου του Κοσσυφοπεδίου.
Αυτό θα επιτρέψει στην Κίνα να υπογραμμίσει το επιχείρημα, το οποίο επίσης ευνοεί η Ρωσία, ότι το ΝΑΤΟ είναι ένας επιθετικός και επικίνδυνος οργανισμός.
(Πάγιο επιχείρημα του ΝΑΤΟ είναι ότι ο βομβαρδισμός της κινεζικής πρεσβείας ήταν ένα ατύχημα που έλαβε χώρα στο πλαίσιο ενός πολέμου για την προστασία των Κοσοβάρων από τη σερβική επιθετικότητα.)
Το μήνυμα του Xi κατά του ΝΑΤΟ μπορεί να πάει πολύ πίσω στην πατρίδα, όπου ο βομβαρδισμός του Βελιγραδίου η πρεσβεία εξακολουθεί φέρνει στον νου πικρές θύμησες.
Στη Ρωσία και σε μεγάλο μέρος του παγκόσμιου Νότου θα αρέσουν επίσης τα αντιδυτικά μηνύματα.
Αλλά το να πεις στους Ευρωπαίους ότι είναι υποτελείς της Αμερικής και ότι το ΝΑΤΟ είναι ένας επικίνδυνος οργανισμός είναι ένα μήνυμα που οι περισσότεροι Ευρωπαίοι θα βρουν προσβλητικό στην καλύτερη περίπτωση – και απειλητικό στη χειρότερη.
Οι 30 ευρωπαϊκές χώρες που έχουν ενταχθεί στη συμμαχία γνωρίζουν ότι, με τη Ρωσία να διεξάγει επιθετικό πόλεμο στα σύνορά τους, το ΝΑΤΟ είναι πιο απαραίτητο από ποτέ.
Ο τρίτος σταθμός…
Ο τρίτος σταθμός του Xi είναι η Ουγγαρία, η οποία είναι μέλος του ΝΑΤΟ.
Παρ’ όλα αυτά, ο ηγέτης της χώρας, Victor Orban, είναι η πιο φιλορωσική φωνή εντός της δυτικής συμμαχίας και εκτελεί παρόμοια υπηρεσία για την Κίνα.
Η Ουγγαρία έχει μπλοκάρει πολλά ψηφίσματα της ΕΕ που επικρίνουν την Κίνα.
Επίσης, αφού ανάγκασε το Πανεπιστήμιο της Κεντρικής Ευρώπης, ένα φιλελεύθερο δυτικό ίδρυμα, να εγκαταλείψει τη χώρα, ο Orbán κατόπιν κάλεσε το Πανεπιστήμιο Fudan της Κίνας να εγκατασταθεί στη Βουδαπέστη.
Σε πρόσφατη επίσκεψη στο Πεκίνο, ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας περιφρόνησε την ιδέα ότι η Κίνα έχει «πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα» στα ηλεκτρικά οχήματα.
Βέβαια, θα υπάρξει άμεση ανταμοιβή για την Ουγγαρία επειδή έλαβε αυτή τη θέση:
τουλάχιστον ένας Κινέζος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τη χώρα ως βάση παραγωγής.
Εάν η συμβιβαστική λύση για τα EV είναι οι κινεζικές εταιρείες να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, τότε η Ουγγαρία βρίσκεται σε καλή θέση.
Αλλά η απόφαση του Xi να επισκεφθεί τη Σερβία και την Ουγγαρία θα δυσκολέψει να πείσει τους περισσότερους άλλους Ευρωπαίους ότι έρχεται φιλικά.
Η Σερβία βρίσκεται εκτός ΕΕ και ΝΑΤΟ, ενώ η Ουγγαρία έχει υπονομεύσει και τους δύο οργανισμούς εκ των έσω.
Και οι δύο χώρες διάκεινται φιλικά στη Ρωσία.
Το γεγονός ότι ο Xi θα επιστρέψει στην πατρίδα του για να υποδεχθεί τον Vladimir Putin στο Πεκίνο, λίγο αργότερα, θα δώσει βάθος στην ευρωπαϊκή αντίληψη.
www.bankingnews.gr
Εσείς αν κάνατε το πρώτο σας ταξίδι στην Ευρώπη μετά από σχεδόν πέντε χρόνια, δεν θα σας φαινόταν εκκεντρικό –τουλάχιστον– ένα δρομολόγιο Γαλλία, Σερβία, Ουγγαρία;
Αλλά οι τρεις στάσεις που επέλεξε ο ηγέτης της Κίνας είναι απολύτως λογικές αν τις εξετάσει κάποιος τα πράγματα από την πλευρά του Πεκίνου…
Αυτό που ισχύει είναι πως για στρατηγικούς και οικονομικούς λόγους η Κίνα θέλει πολύ να διαταράξει την ενότητα τόσο του ΝΑΤΟ όσο και της ΕΕ.
Καθεμία από τις τρεις χώρες που επισκέπτεται ο Xi θεωρείται ένας πιθανός μοχλός για να ανοίξουν τα ρήγματα στη Δύση.
Σε πρόσφατη επίσκεψη στο Πεκίνο, Κινέζοι εμπειρογνώμονες, γοητευμένοι από τη γαλλική ατζέντα για την ανάγκη να επιτύχει η Ευρώπη «στρατηγική αυτονομία» από τις ΗΠΑ, προέταξαν αυτό ακριβώς το ζήτημα.
Υπενθυμίζεται πως ο πρόεδρος της Γαλλίας, Emmanuel Macron, σε ομιλία του στο Παρίσι τον περασμένο μήνα, είπε ότι η Ευρώπη δεν πρέπει να είναι «υποτελής των Ηνωμένων Πολιτειών» – μια ρητορική που η Κίνα αγάπησε από την πρώτη στιγμή.
Η κυβέρνηση Xi χάρηκε επίσης όταν ο Macron, κατά την επιστροφή του από επίσκεψή του στο Πεκίνο πέρυσι, είπε ότι η Ευρώπη δεν είχε κανένα συμφέρον να υπερασπιστεί την Ταϊβάν στο ενδεχόμενο κινεζικής εισβολής.
Και παρότι έγινε προσπάθεια διασάφησης και επεξήγησης, οι Κινέζοι σημείωσαν, με ευγνωμοσύνη, πως η Γαλλία εμπόδισε το ΝΑΤΟ να ανοίξει γραφείο στην Ιαπωνία…
Αν μη τι άλλο, βασικός στόχος της κινεζικής εξωτερικής πολιτικής είναι οι ευρωπαϊκές χώρες μέλη του ΝΑΤΟ να μην εμπλακούν στην Ασία.
Αλλά, όταν πρόκειται για τη Βορειοατλαντική Συμμαχία, οι Κινέζοι κινδυνεύουν να υπερερμηνεύσουν τον ριζοσπαστισμό των ιδεών του Macron.
Δύσκολος εταίρος
Μπορεί κάποτε να περιέγραψε τη συμμαχία ως «εγκεφαλικά νεκρή», όμως, τον τελευταίο καιρό, έχει υιοθετήσει μια πολύ πιο επιθετική γραμμή απέναντι στη Ρωσία, η οποία θέτει πραγματικά όρια στην προθυμία και την ικανότητα της Γαλλίας να αποστασιοποιηθεί από το ΝΑΤΟ ή τις ΗΠΑ.
Το ταξίδι του Xi στην Ευρώπη έχει επίσης μια ισχυρή οικονομική συνιστώσα.
Και σε αυτά τα θέματα η Γαλλία είναι πολύ πιο δύσκολος εταίρος.
Ο Macron μπορεί να μην αμφισβητήσει την πολιτική της Κίνας για την Ταϊβάν — αλλά το μέλλον της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ένα τελείως διαφορετικό θέμα.
Τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα έχουν τεράστιο πλεονέκτημα κόστους έναντι των Ευρωπαίων και Αμερικανών βιομηχανιών τους.
Η εξαγωγή αυτών των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ζωτικής σημασίας για τα σχέδια του Xi να αναζωογονήσει την οικονομία της Κίνας.
Σε πρόσφατο ταξίδι του στην Κίνα, ο γερμανός καγκελάριος Olaf Scholz φάνηκε να συμβιβάζεται με τις φιλοδοξίες του Πεκίνου, γεγονός που αντανακλά τον φόβο των Γερμανών κατασκευαστών αυτοκινήτων για έναν εμπορικό πόλεμο.
Όμως, με την ισχυρή υποστήριξη της Γαλλίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει έρευνα ανταγωνισμού στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Η Ursula von der Leyen, η πρόεδρος της Κομισιόν –αντιδημοφιλής στο Πεκίνο– θα συνοδέψει τον Macron σε συνάντησή του με τον Xi.
Βέβαια, οι πιθανότητες να υποχωρήσει η Επιτροπή φαίνονται μικρές.
Σερβία
Το σερβικό σκέλος της ευρωπαϊκής επίσκεψης του Xi θα δώσει στον Κινέζο ηγέτη την ευκαιρία να στείλει ένα γεωπολιτικό μήνυμα.
Η επίσκεψή του θα συμπέσει με την 25η επέτειο από τον νατοϊκό βομβαρδισμό της κινεζικής πρεσβείας στο Βελιγράδι, κατά τη διάρκεια του πολέμου του Κοσσυφοπεδίου.
Αυτό θα επιτρέψει στην Κίνα να υπογραμμίσει το επιχείρημα, το οποίο επίσης ευνοεί η Ρωσία, ότι το ΝΑΤΟ είναι ένας επιθετικός και επικίνδυνος οργανισμός.
(Πάγιο επιχείρημα του ΝΑΤΟ είναι ότι ο βομβαρδισμός της κινεζικής πρεσβείας ήταν ένα ατύχημα που έλαβε χώρα στο πλαίσιο ενός πολέμου για την προστασία των Κοσοβάρων από τη σερβική επιθετικότητα.)
Το μήνυμα του Xi κατά του ΝΑΤΟ μπορεί να πάει πολύ πίσω στην πατρίδα, όπου ο βομβαρδισμός του Βελιγραδίου η πρεσβεία εξακολουθεί φέρνει στον νου πικρές θύμησες.
Στη Ρωσία και σε μεγάλο μέρος του παγκόσμιου Νότου θα αρέσουν επίσης τα αντιδυτικά μηνύματα.
Αλλά το να πεις στους Ευρωπαίους ότι είναι υποτελείς της Αμερικής και ότι το ΝΑΤΟ είναι ένας επικίνδυνος οργανισμός είναι ένα μήνυμα που οι περισσότεροι Ευρωπαίοι θα βρουν προσβλητικό στην καλύτερη περίπτωση – και απειλητικό στη χειρότερη.
Οι 30 ευρωπαϊκές χώρες που έχουν ενταχθεί στη συμμαχία γνωρίζουν ότι, με τη Ρωσία να διεξάγει επιθετικό πόλεμο στα σύνορά τους, το ΝΑΤΟ είναι πιο απαραίτητο από ποτέ.
Ο τρίτος σταθμός…
Ο τρίτος σταθμός του Xi είναι η Ουγγαρία, η οποία είναι μέλος του ΝΑΤΟ.
Παρ’ όλα αυτά, ο ηγέτης της χώρας, Victor Orban, είναι η πιο φιλορωσική φωνή εντός της δυτικής συμμαχίας και εκτελεί παρόμοια υπηρεσία για την Κίνα.
Η Ουγγαρία έχει μπλοκάρει πολλά ψηφίσματα της ΕΕ που επικρίνουν την Κίνα.
Επίσης, αφού ανάγκασε το Πανεπιστήμιο της Κεντρικής Ευρώπης, ένα φιλελεύθερο δυτικό ίδρυμα, να εγκαταλείψει τη χώρα, ο Orbán κατόπιν κάλεσε το Πανεπιστήμιο Fudan της Κίνας να εγκατασταθεί στη Βουδαπέστη.
Σε πρόσφατη επίσκεψη στο Πεκίνο, ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας περιφρόνησε την ιδέα ότι η Κίνα έχει «πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα» στα ηλεκτρικά οχήματα.
Βέβαια, θα υπάρξει άμεση ανταμοιβή για την Ουγγαρία επειδή έλαβε αυτή τη θέση:
τουλάχιστον ένας Κινέζος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τη χώρα ως βάση παραγωγής.
Εάν η συμβιβαστική λύση για τα EV είναι οι κινεζικές εταιρείες να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, τότε η Ουγγαρία βρίσκεται σε καλή θέση.
Αλλά η απόφαση του Xi να επισκεφθεί τη Σερβία και την Ουγγαρία θα δυσκολέψει να πείσει τους περισσότερους άλλους Ευρωπαίους ότι έρχεται φιλικά.
Η Σερβία βρίσκεται εκτός ΕΕ και ΝΑΤΟ, ενώ η Ουγγαρία έχει υπονομεύσει και τους δύο οργανισμούς εκ των έσω.
Και οι δύο χώρες διάκεινται φιλικά στη Ρωσία.
Το γεγονός ότι ο Xi θα επιστρέψει στην πατρίδα του για να υποδεχθεί τον Vladimir Putin στο Πεκίνο, λίγο αργότερα, θα δώσει βάθος στην ευρωπαϊκή αντίληψη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών