Αποκαθίσταται η τάξη με τους ηλεκτρονικούς ελέγχους της κυκλοφορίας των ανασφάλιστων οχημάτων στη χώρα μας
Επιλύονται οι δυσλειτουργίες στην ασφάλιση αυτοκινήτου με την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσία με την Οδηγία (ΕΕ) 2021/2118 για την υποχρεωτική ασφάλιση της αστικής ευθύνης από την κυκλοφορία οχημάτων (Motor Insurance Directive), ενώ αποκαθίσταται η τάξη με τους ηλεκτρονικούς ελέγχους της κυκλοφορίας των ανασφάλιστων οχημάτων στη χώρα μας (νόμος 5113/2024).
Κατάργηση παραβόλου
Σε ό,τι αφορά τη νέα προβλεπόμενη διαδικασία ηλεκτρονικού εντοπισμού των ανασφάλιστων οχημάτων, καταργείται η πληρωμή παράβολου, -όπως είχε γράψει το ΒΝ σε δημοσίευμα του- στο πρώτο στάδιο της διαδικασίας από τους εντοπισθέντες ως παραβάτες και αντικαθίσταται με την απευθείας επιβολή προστίμου, το οποίο διαγράφεται μόνον εάν γίνει δεκτή η σχετική ένσταση του παραβάτη.
Αναλυτικά, η νέα διαδικασία προβλέπει σε γενικές γραμμές τα εξής:
Τον ηλεκτρονικό έλεγχος και εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων ο οποίος εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο ηλεκτρονικών ελέγχων διασταύρωσης οχημάτων για τον εντοπισμό από την Πολιτεία των παραβάσεων που αφορούν στις παρακάτω υποχρεώσεις:
α) την υποχρέωση ασφάλισης,
β) την καταβολή των τελών κυκλοφορίας, και γ) τη διενέργεια περιοδικού τεχνικού ελέγχου σε Κέντρο Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (άρθρο 21).
Έλεγχος από την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Ο ηλεκτρονικός έλεγχος διασταύρωσης πληροφοριών θα διενεργείται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης τουλάχιστον μία (1) φορά ανά ημερολογιακό εξάμηνο (άρθρο 22).
Αν, κατά τον ηλεκτρονικό έλεγχο διαπιστωθεί ότι το όχημα είναι ανασφάλιστο, επιβάλλεται από τη Γενική Διεύθυνση Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Γ.Δ. Σ.Δ.Ο.Ε.) του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, πεντακοσίων (500) ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και διακοσίων πενήντα (250) ευρώ για τα δίκυκλα, δηλαδή αντίστοιχα πρόστιμα με αυτά που επιβάλλονται από την Αστυνομία κατά τους επιτόπιους ελέγχους
Όταν από τον ηλεκτρονικό έλεγχο διασταύρωσης διαπιστώνεται παράβαση, διενεργείται υποχρεωτικά δεύτερος ηλεκτρονικός έλεγχος για όσους εντοπίσθηκαν ως παραβάτες, εντός τριών (3) μηνών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου (β΄ στάδιο διαδικασίας).
Αν, κατά τον έλεγχο αυτόν, διαπιστωθεί μη συμμόρφωση του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος), η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος αφαιρούνται. Η αφαίρεση γίνεται, αφού προηγουμένως αποσταλούν από τη Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. τα στοιχεία του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας και του οχήματος στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας του τόπου διαμονής του.
Η πράξη επιβολής των παραπάνω διοικητικών κυρώσεων κοινοποιείται στον κάτοχο της άδειας κυκλοφορίας και αποστέλλεται αμελλητί στην αρμόδια αστυνομική αρχή του τόπου διαμονής του, προκειμένου να προβεί στην αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος και την παράδοσή τους στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας πουεξέδωσε τη σχετική πράξη. Η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης και της απόδειξης καταβολής του προστίμου (άρθρο 23 παρ.2).
Διπλάσιο πρόστιμο και αφαίρεση πινακίδων
Σε περίπτωση νέου ελέγχου και υποτροπής του παραβάτη επιβάλλεται πρόστιμο διπλάσιο του προβλεπόμενου ανωτέρω και αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος με απευθείας εφαρμογή της παραπάνω αναφερόμενης διαδικασίας.
Η υποτροπή συνίσταται στην εκ νέου διάπραξη οποιασδήποτε παράβασης του άρθρου 21, από τον ίδιο ιδιοκτήτη ή κάτοχο, εντός τριετίας από την κοινοποίηση της πρώτης πράξης επιβολής προστίμου για το ίδιο όχημα (άρθρο 23 παρ.3).
Ποιοι υποχρεούνται να ασφαλιστούν
Υπόχρεος για τη σύναψη της υποχρεωτικής ασφάλισης αστικής ευθύνης που σχετίζεται με την κυκλοφορία του αυτοκινήτου είναι ο κύριος ή κάτοχος αυτοκινήτου με τόπο συνήθους στάθμευσης στην Ελλάδα.
Ατυχήματα που προκαλούνται από οχήματα για τα οποία έχει τηρηθεί η διαδικασία ακινησίας - και δεν φέρουν ασφάλιση - αντιμετωπίζονται όπως τα ατυχήματα από ανασφάλιστα οχήματα και οι ζημιωθέντες έχουν αξίωση αποζημίωσης κατά του Επικουρικού Κεφαλαίου.
Ελ. Ερμείδου
www.bankingnews.gr
Κατάργηση παραβόλου
Σε ό,τι αφορά τη νέα προβλεπόμενη διαδικασία ηλεκτρονικού εντοπισμού των ανασφάλιστων οχημάτων, καταργείται η πληρωμή παράβολου, -όπως είχε γράψει το ΒΝ σε δημοσίευμα του- στο πρώτο στάδιο της διαδικασίας από τους εντοπισθέντες ως παραβάτες και αντικαθίσταται με την απευθείας επιβολή προστίμου, το οποίο διαγράφεται μόνον εάν γίνει δεκτή η σχετική ένσταση του παραβάτη.
Αναλυτικά, η νέα διαδικασία προβλέπει σε γενικές γραμμές τα εξής:
Τον ηλεκτρονικό έλεγχος και εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων ο οποίος εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο ηλεκτρονικών ελέγχων διασταύρωσης οχημάτων για τον εντοπισμό από την Πολιτεία των παραβάσεων που αφορούν στις παρακάτω υποχρεώσεις:
α) την υποχρέωση ασφάλισης,
β) την καταβολή των τελών κυκλοφορίας, και γ) τη διενέργεια περιοδικού τεχνικού ελέγχου σε Κέντρο Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (άρθρο 21).
Έλεγχος από την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Ο ηλεκτρονικός έλεγχος διασταύρωσης πληροφοριών θα διενεργείται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης τουλάχιστον μία (1) φορά ανά ημερολογιακό εξάμηνο (άρθρο 22).
Αν, κατά τον ηλεκτρονικό έλεγχο διαπιστωθεί ότι το όχημα είναι ανασφάλιστο, επιβάλλεται από τη Γενική Διεύθυνση Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Γ.Δ. Σ.Δ.Ο.Ε.) του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, πεντακοσίων (500) ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και διακοσίων πενήντα (250) ευρώ για τα δίκυκλα, δηλαδή αντίστοιχα πρόστιμα με αυτά που επιβάλλονται από την Αστυνομία κατά τους επιτόπιους ελέγχους
Όταν από τον ηλεκτρονικό έλεγχο διασταύρωσης διαπιστώνεται παράβαση, διενεργείται υποχρεωτικά δεύτερος ηλεκτρονικός έλεγχος για όσους εντοπίσθηκαν ως παραβάτες, εντός τριών (3) μηνών από την κοινοποίηση της πράξης επιβολής προστίμου (β΄ στάδιο διαδικασίας).
Αν, κατά τον έλεγχο αυτόν, διαπιστωθεί μη συμμόρφωση του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος (ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος), η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος αφαιρούνται. Η αφαίρεση γίνεται, αφού προηγουμένως αποσταλούν από τη Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ. τα στοιχεία του κατόχου της άδειας κυκλοφορίας και του οχήματος στην αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας του τόπου διαμονής του.
Η πράξη επιβολής των παραπάνω διοικητικών κυρώσεων κοινοποιείται στον κάτοχο της άδειας κυκλοφορίας και αποστέλλεται αμελλητί στην αρμόδια αστυνομική αρχή του τόπου διαμονής του, προκειμένου να προβεί στην αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος και την παράδοσή τους στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας πουεξέδωσε τη σχετική πράξη. Η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες του οχήματος επιστρέφονται μόνο με την προσκόμιση του σχετικού συμβολαίου ασφάλισης και της απόδειξης καταβολής του προστίμου (άρθρο 23 παρ.2).
Διπλάσιο πρόστιμο και αφαίρεση πινακίδων
Σε περίπτωση νέου ελέγχου και υποτροπής του παραβάτη επιβάλλεται πρόστιμο διπλάσιο του προβλεπόμενου ανωτέρω και αφαιρούνται η άδεια κυκλοφορίας και οι κρατικές πινακίδες του οχήματος με απευθείας εφαρμογή της παραπάνω αναφερόμενης διαδικασίας.
Η υποτροπή συνίσταται στην εκ νέου διάπραξη οποιασδήποτε παράβασης του άρθρου 21, από τον ίδιο ιδιοκτήτη ή κάτοχο, εντός τριετίας από την κοινοποίηση της πρώτης πράξης επιβολής προστίμου για το ίδιο όχημα (άρθρο 23 παρ.3).
Ποιοι υποχρεούνται να ασφαλιστούν
Υπόχρεος για τη σύναψη της υποχρεωτικής ασφάλισης αστικής ευθύνης που σχετίζεται με την κυκλοφορία του αυτοκινήτου είναι ο κύριος ή κάτοχος αυτοκινήτου με τόπο συνήθους στάθμευσης στην Ελλάδα.
Ατυχήματα που προκαλούνται από οχήματα για τα οποία έχει τηρηθεί η διαδικασία ακινησίας - και δεν φέρουν ασφάλιση - αντιμετωπίζονται όπως τα ατυχήματα από ανασφάλιστα οχήματα και οι ζημιωθέντες έχουν αξίωση αποζημίωσης κατά του Επικουρικού Κεφαλαίου.
Ελ. Ερμείδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών