Ένα παράδοξο είναι ότι χώρες όπως στην Γερμανία οι εισαγωγές έχουν αυξηθεί κατά 1.100% από την Ρωσία αλλά οι πολίτες συνεχίζουν να διαμαρτύρονται για την ακρίβεια
Σχεδόν όλες οι εισαγωγές πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου έχουν απαγορευτεί, αλλά τα ρωσικά καύσιμα ρέουν αδιάλειπτα στις ευρωπαϊκές αγορές - τα κενά στη νομοθεσία το επιτρέπουν.
Ένα παράδοξο είναι ότι χώρες όπως στην Γερμανία οι εισαγωγές έχουν αυξηθεί κατά 1.100% από την Ρωσία αλλά οι πολίτες συνεχίζουν να διαμαρτύρονται για την ακρίβεια.
Όλοι λένε ότι η Ουκρανία απορροφάει μεγάλο μέρος της ενέργειας, οπότε παραμένει ακριβό το κόστος ενέργειας π.χ. στην Ελλάδα αλλά πως εξηγείται ότι η Ρωσία συνεχίζει αδιάλειπτα να πουλάει φθηνό πετρέλαιο στην Ευρώπη αλλά το κόστος διαβίωσης να έχει εκτιναχθεί;
Κάποιοι με πρόσχημα το Ουκρανικό, τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας κερδοσκοπούν εις βάρος των κοινωνιών.
Στο α΄ 6μηνο του 2024 οι δυτικές εταιρείες πλήρωσαν στη Ρωσία δύο δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA) και το Κέντρο για τη Μελέτη της Δημοκρατίας (CSD).
Παράθυρο στις κυρώσεις
Η ανάλυση έδειξε ότι η προσφορά βενζίνης και ντίζελ αυξήθηκε λόγω τριών διυλιστηρίων πετρελαίου στην Τουρκία.
Μία από αυτές, η Star Aegean που ανήκει στο Αζερμπαϊτζάν, εξαρτάται κατά 98% από το ρωσικό αργό πετρέλαιο, με περίπου το 73% να προέρχεται από τον ενεργειακό Ρωσικό γίγαντα Lukoil.
Ωστόσο, σχεδόν εννέα στα δέκα βαρέλια της Star Aegean πηγαίνουν στη Δύση.
Το Politico επισημαίνει κενά στη νομοθεσία για τις κυρώσεις.
Αν και η G7 έχει από καιρό μπλοκάρει σχεδόν όλο το πετρέλαιο από τη Ρωσία, μετά την επεξεργασία στην Τουρκία, μπορεί να αγοραστεί γιατί… θεωρείται επεξεργασμένο.
Και οι δυτικές εταιρείες είναι στην ευχάριστη θέση να επωφεληθούν από αυτό, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις του Κιέβου να κλείσει όλα τα ανοικτά παράθυρα.
Το 2023, σύμφωνα με εκτιμήσεις της CREA, οι τουρκικές προμήθειες ρωσικών προϊόντων πετρελαίου μόνο στις δυτικές αγορές απέφεραν στη Ρωσία περίπου τρία δισεκατομμύρια ευρώ.
Η Τουρκία αύξησε τις αγορές κατά 105%, οι εξαγωγές στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 107%.
«Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα τα φορτία καυσίμων που φτάνουν στην ΕΕ είναι από ρωσικά διυλιστήρια τα οποία ωστόσο μπορούν να επεξεργάζονται σχεδόν ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι σημαντικοί όγκοι ρωσικού πετρελαίου απλώς επανασυσκευάζονται και μεταφέρονται περαιτέρω», σημειώνουν οι αναλυτές της CREA.
Επιπλέον, η Τουρκία δεν είναι το μόνο σημείο μεταφόρτωσης.
Το Ρωσικό πετρέλαιο ρέει άφθονο μέσω της Ινδίας.
Η ΕΕ αύξησε τις εισαγωγές από την Ινδία κατά 115% το 2023.
Τα παράδοξα και αυξήσεις έως 1.100%
Οι Βρετανοί άρχισαν να αγοράζουν προϊόντα από το μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου στον κόσμο, το Jamnagar, στη δυτική ακτή της Ινδίας αμέσως μετά την επιβολή του εμπάργκο.
Στη συνέχεια πρόσθεσαν δύο ακόμη διυλιστήρια - το Vadinar και το New Mangalore.
Σύμφωνα με τη διεθνή μη κυβερνητική οργάνωση Global Witness, το 2023 το Λονδίνο εισήγαγε περίπου 5,2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαιοειδών ρωσικής προέλευσης, κυρίως 4,6 εκατομμύρια καύσιμα αεροσκαφών.
Η Γερμανία έχει επίσης ανοίξει αυτό το κανάλι.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο του 2023, συνολικά 12 φορές περισσότερα προϊόντα πετρελαίου προήλθαν από την Ινδία σε σχέση με το 2021.
Αγοράζουν κυρίως πετρέλαιο εσωτερικής καύσης, το οποίο είναι απαραίτητο για την παραγωγή καυσίμου ντίζελ.
Το 2022, δαπανήθηκαν 451 εκατομμύρια ευρώ για αυτό δηλαδή αύξηση 1100% σε σύγκριση με το 2021.
Συνολικά, 20 από τις 27 χώρες της ΕΕ αγόρασαν προϊόντα πετρελαίου από την Ινδία το 2023.
Οι κορυφαίοι είναι η Ολλανδία (24%), η Γαλλία (23), η Ρουμανία (12%), η Ιταλία και η Ισπανία (11% η καθεμία).
Το κόλπο με τα ινδικά διυλιστήρια
Το χοντρό παιχνίδι γίνεται μέσα από τα ινδικά διυλιστήρια.
Αλλά το 49% της μεγάλης επιχείρησης Nayara Energy ανήκει στη Rosneft.
Φυσικά, η Ρωσία δίνει καλές εκπτώσεις.
Έτσι, η Τουρκία εκτιμάται ότι θα εξοικονομήσει έως και 20 δολάρια το βαρέλι.
Όπως υπολογίστηκε από την Kpler, κατά μέσο όρο 1,75 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα παραδόθηκαν από τη Ρωσία στην Ινδία το 2023 δηλαδή αύξηση140% περισσότερα από ότι το 2022.
Και το 2024 η Ινδία ξεπέρασε ακόμη και την Κίνα καταλαμβάνοντας το 44% των Ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου ή 2,07 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Η Τουρκία αύξησε τις εισαγωγές από την Ρωσία κατά 34% το 2023 και κατά 70% το 2024.
Η Δύση αγοράζει φθηνά καύσιμα από την Ρωσία αλλά το κόστος ενέργειας έχει εκτιναχθεί
Ένα παράδοξο είναι ότι η Δύση συνεχίζει να αγοράζει φθηνά καύσιμα από την Ρωσία αλλά το κόστος ενέργειας έχει εκτιναχθεί
Το γεγονός ότι τα απαγορευμένα καύσιμα έφταναν εδώ και καιρό στη Δύση από την πίσω πόρτα, είχε αναγνωρίσει τον Μάιο του 2023 ο επικεφαλής εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ Josep Borrell.
«Δεν αγοράζουμε ρωσικό πετρέλαιο, αλλά ντίζελ που θεωρείται αποτέλεσμα επεξεργασίας αλλού, αυτό μας επιτρέπει να παρακάμψουμε τις δικές μας κυρώσεις», είχε τονίσει ο Josep Borrell.
Ωστόσο, μέχρι σήμερα στη Δύση τονίζουν «άγνοια» της πραγματικής προέλευσης του καυσίμου, επισημαίνει το Politico.
Πέρυσι, ο Oleg Ustenko -τότε οικονομικός βοηθός του Ουκρανού προέδρου- ζήτησε «απαγόρευση όλων των προϊόντων πετρελαίου» από μεσάζοντες όπως η Τουρκία, η Ινδία και η Κίνα.
Η ΕΕ προφανώς δεν είναι έτοιμη για κάτι τέτοιο.
Σύμφωνα με τους κανόνες που έχουν εγκριθεί, το μικτό καύσιμο «υπόκειται σε κυρώσεις ανάλογα με το μερίδιο του ρωσικού συστατικού»
Αυτό καθορίζεται από το εάν η πρώτη ύλη έχει υποστεί «ουσιαστικό μετασχηματισμό» για να γίνει ένα εντελώς νέο προϊόν. Τα έσοδα της Ρωσίας από τις εξαγωγές ενέργειας παρέμειναν εκπληκτικά σταθερά τους τελευταίους 18 μήνες, αναφέρει το Foreign Policy.
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (θετικό ισοζύγιο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024: 39,7 δισ. ευρώ, δηλαδή 1,7 φορές περισσότερο από την ίδια περίοδο του 2023) μιλάει από μόνο του.
Η μάχη των κυρώσεων φαίνεται να έχει φτάσει σε αδιέξοδο.
www.bankingnews.gr
Ένα παράδοξο είναι ότι χώρες όπως στην Γερμανία οι εισαγωγές έχουν αυξηθεί κατά 1.100% από την Ρωσία αλλά οι πολίτες συνεχίζουν να διαμαρτύρονται για την ακρίβεια.
Όλοι λένε ότι η Ουκρανία απορροφάει μεγάλο μέρος της ενέργειας, οπότε παραμένει ακριβό το κόστος ενέργειας π.χ. στην Ελλάδα αλλά πως εξηγείται ότι η Ρωσία συνεχίζει αδιάλειπτα να πουλάει φθηνό πετρέλαιο στην Ευρώπη αλλά το κόστος διαβίωσης να έχει εκτιναχθεί;
Κάποιοι με πρόσχημα το Ουκρανικό, τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας κερδοσκοπούν εις βάρος των κοινωνιών.
Στο α΄ 6μηνο του 2024 οι δυτικές εταιρείες πλήρωσαν στη Ρωσία δύο δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA) και το Κέντρο για τη Μελέτη της Δημοκρατίας (CSD).
Παράθυρο στις κυρώσεις
Η ανάλυση έδειξε ότι η προσφορά βενζίνης και ντίζελ αυξήθηκε λόγω τριών διυλιστηρίων πετρελαίου στην Τουρκία.
Μία από αυτές, η Star Aegean που ανήκει στο Αζερμπαϊτζάν, εξαρτάται κατά 98% από το ρωσικό αργό πετρέλαιο, με περίπου το 73% να προέρχεται από τον ενεργειακό Ρωσικό γίγαντα Lukoil.
Ωστόσο, σχεδόν εννέα στα δέκα βαρέλια της Star Aegean πηγαίνουν στη Δύση.
Το Politico επισημαίνει κενά στη νομοθεσία για τις κυρώσεις.
Αν και η G7 έχει από καιρό μπλοκάρει σχεδόν όλο το πετρέλαιο από τη Ρωσία, μετά την επεξεργασία στην Τουρκία, μπορεί να αγοραστεί γιατί… θεωρείται επεξεργασμένο.
Και οι δυτικές εταιρείες είναι στην ευχάριστη θέση να επωφεληθούν από αυτό, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις του Κιέβου να κλείσει όλα τα ανοικτά παράθυρα.
Το 2023, σύμφωνα με εκτιμήσεις της CREA, οι τουρκικές προμήθειες ρωσικών προϊόντων πετρελαίου μόνο στις δυτικές αγορές απέφεραν στη Ρωσία περίπου τρία δισεκατομμύρια ευρώ.
Η Τουρκία αύξησε τις αγορές κατά 105%, οι εξαγωγές στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 107%.
«Αυτό δεν σημαίνει ότι όλα τα φορτία καυσίμων που φτάνουν στην ΕΕ είναι από ρωσικά διυλιστήρια τα οποία ωστόσο μπορούν να επεξεργάζονται σχεδόν ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι σημαντικοί όγκοι ρωσικού πετρελαίου απλώς επανασυσκευάζονται και μεταφέρονται περαιτέρω», σημειώνουν οι αναλυτές της CREA.
Επιπλέον, η Τουρκία δεν είναι το μόνο σημείο μεταφόρτωσης.
Το Ρωσικό πετρέλαιο ρέει άφθονο μέσω της Ινδίας.
Η ΕΕ αύξησε τις εισαγωγές από την Ινδία κατά 115% το 2023.
Τα παράδοξα και αυξήσεις έως 1.100%
Οι Βρετανοί άρχισαν να αγοράζουν προϊόντα από το μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου στον κόσμο, το Jamnagar, στη δυτική ακτή της Ινδίας αμέσως μετά την επιβολή του εμπάργκο.
Στη συνέχεια πρόσθεσαν δύο ακόμη διυλιστήρια - το Vadinar και το New Mangalore.
Σύμφωνα με τη διεθνή μη κυβερνητική οργάνωση Global Witness, το 2023 το Λονδίνο εισήγαγε περίπου 5,2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαιοειδών ρωσικής προέλευσης, κυρίως 4,6 εκατομμύρια καύσιμα αεροσκαφών.
Η Γερμανία έχει επίσης ανοίξει αυτό το κανάλι.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία, από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο του 2023, συνολικά 12 φορές περισσότερα προϊόντα πετρελαίου προήλθαν από την Ινδία σε σχέση με το 2021.
Αγοράζουν κυρίως πετρέλαιο εσωτερικής καύσης, το οποίο είναι απαραίτητο για την παραγωγή καυσίμου ντίζελ.
Το 2022, δαπανήθηκαν 451 εκατομμύρια ευρώ για αυτό δηλαδή αύξηση 1100% σε σύγκριση με το 2021.
Συνολικά, 20 από τις 27 χώρες της ΕΕ αγόρασαν προϊόντα πετρελαίου από την Ινδία το 2023.
Οι κορυφαίοι είναι η Ολλανδία (24%), η Γαλλία (23), η Ρουμανία (12%), η Ιταλία και η Ισπανία (11% η καθεμία).
Το κόλπο με τα ινδικά διυλιστήρια
Το χοντρό παιχνίδι γίνεται μέσα από τα ινδικά διυλιστήρια.
Αλλά το 49% της μεγάλης επιχείρησης Nayara Energy ανήκει στη Rosneft.
Φυσικά, η Ρωσία δίνει καλές εκπτώσεις.
Έτσι, η Τουρκία εκτιμάται ότι θα εξοικονομήσει έως και 20 δολάρια το βαρέλι.
Όπως υπολογίστηκε από την Kpler, κατά μέσο όρο 1,75 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου την ημέρα παραδόθηκαν από τη Ρωσία στην Ινδία το 2023 δηλαδή αύξηση140% περισσότερα από ότι το 2022.
Και το 2024 η Ινδία ξεπέρασε ακόμη και την Κίνα καταλαμβάνοντας το 44% των Ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου ή 2,07 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Η Τουρκία αύξησε τις εισαγωγές από την Ρωσία κατά 34% το 2023 και κατά 70% το 2024.
Η Δύση αγοράζει φθηνά καύσιμα από την Ρωσία αλλά το κόστος ενέργειας έχει εκτιναχθεί
Ένα παράδοξο είναι ότι η Δύση συνεχίζει να αγοράζει φθηνά καύσιμα από την Ρωσία αλλά το κόστος ενέργειας έχει εκτιναχθεί
Το γεγονός ότι τα απαγορευμένα καύσιμα έφταναν εδώ και καιρό στη Δύση από την πίσω πόρτα, είχε αναγνωρίσει τον Μάιο του 2023 ο επικεφαλής εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ Josep Borrell.
«Δεν αγοράζουμε ρωσικό πετρέλαιο, αλλά ντίζελ που θεωρείται αποτέλεσμα επεξεργασίας αλλού, αυτό μας επιτρέπει να παρακάμψουμε τις δικές μας κυρώσεις», είχε τονίσει ο Josep Borrell.
Ωστόσο, μέχρι σήμερα στη Δύση τονίζουν «άγνοια» της πραγματικής προέλευσης του καυσίμου, επισημαίνει το Politico.
Πέρυσι, ο Oleg Ustenko -τότε οικονομικός βοηθός του Ουκρανού προέδρου- ζήτησε «απαγόρευση όλων των προϊόντων πετρελαίου» από μεσάζοντες όπως η Τουρκία, η Ινδία και η Κίνα.
Η ΕΕ προφανώς δεν είναι έτοιμη για κάτι τέτοιο.
Σύμφωνα με τους κανόνες που έχουν εγκριθεί, το μικτό καύσιμο «υπόκειται σε κυρώσεις ανάλογα με το μερίδιο του ρωσικού συστατικού»
Αυτό καθορίζεται από το εάν η πρώτη ύλη έχει υποστεί «ουσιαστικό μετασχηματισμό» για να γίνει ένα εντελώς νέο προϊόν. Τα έσοδα της Ρωσίας από τις εξαγωγές ενέργειας παρέμειναν εκπληκτικά σταθερά τους τελευταίους 18 μήνες, αναφέρει το Foreign Policy.
Το πλεόνασμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών (θετικό ισοζύγιο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024: 39,7 δισ. ευρώ, δηλαδή 1,7 φορές περισσότερο από την ίδια περίοδο του 2023) μιλάει από μόνο του.
Η μάχη των κυρώσεων φαίνεται να έχει φτάσει σε αδιέξοδο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών