Ιδιαίτερη βαρύτητα αποτελούν οι ανταποδοτικές προς την τοπική κοινωνία δράσεις
Αν και η υποχρεωτικότητα της αντίστοιχης οδηγίας υποβολής ετήσιων εκθέσεων Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης περιορίζεται επί του παρόντος στις μεγάλες επιχειρήσεις με τζίρους άνω των 40 εκ ετησίως και 250 άτομα προσωπικό, τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από την εφαρμογή αντίστοιχων στρατηγικών από τις ΜμΕ είναι θεαματικά.
Η στρατηγική βιώσιμης επιχειρηματικότητα με την ενσωμάτωση αρχών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης περιλαμβάνει συνοπτικά τους ακόλουθους τομείς εφαρμογής:
1. Μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας με τη βελτίωση όλων των συναφών περιβαλλοντικών δεικτών με στόχο την αειφορία που ενδεικτικά περιλαμβάνουν:
- Διαχείριση στερεών απορριμμάτων & λυμάτων, επικίνδυνων & τοξικών
- Εξοικονόμηση ενέργειας (νερό, ηλεκτρικό, καύσιμα, αναλώσιμα)
- Αξιοποίηση ήπιων μορφών ενέργειας
- Εφαρμογή αρχών κυκλικής οικονομίας
2. Βελτίωση της κοινωνικής προσφοράς της εταιρείας προς:
- τους εργαζόμενους
- τους πελάτες
- τους προμηθευτές / συνεργάτες
- την τοπική κοινωνία
3. Βελτίωση των διαδικασιών λογοδοσίας, διακυβέρνησης και διαφάνειας:
- ενημέρωση κοινού
- ενημέρωση μετόχων
- ενημέρωση προσωπικού
- αξιοποίηση καλών πρακτικών
- πολιτικές συμπερίληψης
Η επιλογή των προαναφερόμενων δεικτών από την εκάστοτε επιχείρηση γίνεται βάσει των στρατηγικών και αναπτυξιακών της στόχων και των εταιρικών προτεραιοτήτων θέτοντας συγκεκριμένους στόχους και μετρήσιμα αποτελέσματα.
Για παράδειγμα στον άξονα της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης η επιχείρηση μπορεί να επιλέξει μια μεγάλη γκάμα δράσεων για να βελτιώσει την περιβαλλοντική της στρατηγική συμπεριλαμβανομένων δράσεων μηδενικού κόστους, πχ ανακύκλωση απορριμμάτων, μπαταριών, λαμπτήρων, επανασχεδιασμό δρομολογίων παραλαβών – παραδόσεων, ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση συσκευασιών, μείωση ενεργειακών καταναλώσεων αλλά και ενεργητικές δράσεις που απαιτούν επενδύσεις, όπως εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, εκσυγχρονισμό και αντικατάσταση ενεργοβόρου εξοπλισμού, που όμως θα αποσβεσθούν σύντομα από την εξοικονόμηση που θα προκύψει.
Αντίστοιχα στον τομέα της κοινωνικής προσφοράς της εταιρείας, θα μπορούσε να ενταχθεί πληθώρα δράσεων που θα βελτίωναν την εταιρική εικόνα όπως, ενδυνάμωση του προσωπικού, μέσω εκπαιδευτικών σεμιναρίων και ενημερώσεων σχετικά με τις εταιρικές στρατηγικές, ενδυνάμωση του ρόλλου των γυναικών σε όλα τα επίπεδα, περιορισμό των διακρίσεων και των πρακτικών κακοποίησης, η αξιοποίηση ΑμΕΑ σε αντίστοιχες εργασιακές θέσεις και πολλά άλλα.
Εξίσου σημαντικό ρόλλο στην ενσωμάτωση των στρατηγικών Ε.Κ.Ε διαδραματίζει η εξωστρέφεια και η διαφάνεια με την παροχή πλήρους ενημέρωσης προς τους προμηθευτές, τους συνεργάτες και τους πελάτες με την εφαρμογή διατυπωμένων διαδικασιών που περιλαμβάνουν έντυπα οδηγιών, συμβάσεων, τιμοκαταλόγων, περιγραφή αρμοδιοτήτων, διατυπωμένους εταιρικούς στόχους κ.α
Επιπροσθέτως των περιβαλλοντικών παρεμβάσεων και της εταιρικής διακυβέρνησης, ιδιαίτερη βαρύτητα αποτελούν οι ανταποδοτικές προς την τοπική κοινωνία δράσεις που ενισχύουν την εταιρική παρουσία, μέσω συγκεκριμένων δράσεων, όπως η χρηματοδότηση της αναβάθμισης γειτονικών κοινόχρηστων χώρων, η διάθεση επιλεγμένων προϊόντων δωρεάν, η χορηγία πολιτιστικών η εκπαιδευτικών εκδηλώσεων κ.λπ
Συμπερασματικά μπορεί να διατυπωθεί με βεβαιότητα ότι η ενσωμάτωση στρατηγικών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης από τις ΜμΕ αποτελεί μονόδρομο στην υποχρεωτική πορεία της βιώσιμης ανάπτυξης. Οι δράσεις που θα υιοθετηθούν αρχικά μπορεί να είναι μικρές και χαμηλού κόστους και να κλιμακώνονται αυξητικά σε βάθος χρόνου. Οι δαπάνες που πιθανά να προκύψουν από την εφαρμογή αντίστοιχων δράσεων θα υπερκαλυφθούν από τα έμμεσα και άμεσα οφέλη που θα προκύψουν για τις επιχειρήσεις από την:
- μείωση του λειτουργικού κόστους
- αύξηση εταιρικής αποδοχής
- μεγιστοποίηση του συνολικού εταιρικού αποτελέσματος
- την αύξηση των πωλήσεων μέσω της προσβασιμότητας σε αγορές η πελάτες που υποχρεωτικά αναζητούν από τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις εφαρμογή εταιρικών στρατηγικών Ε.Κ.Ε
Η εκπόνηση εταιρικής στρατηγικής Ε.Κ.Ε απαιτεί έμπειρο και λεπτομερή σχεδιασμό ώστε να είναι αποτελεσματική και εφαρμόσιμη.
Εφόσον η επιχείρηση δεν διαθέτει το εξειδικευμένο προσωπικό που απαιτείται για την εκπόνηση της μελέτης θα πρέπει να απευθύνεται σε εξειδικευμένους εξωτερικούς Συμβούλους που διαθέτουν την εμπειρία και την εξειδικευμένη γνώση για την συγκεκριμένη εργασία.
Υπηρεσίες Βιώσιμης Επιχειρηματικής Ανάπτυξης
www.boxmind.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών