Αν και ακόμα δεν έχουν δοθεί επίσημες απαντήσεις για το τι ακριβώς συνέβη με τη μοιραία πτήση της Jeju Air 2216, ειδικοί εκτιμούν ότι η συντριβή δεν μπορεί να προκλήθηκε μόνο από το χτύπημα του αεροσκάφους με σμήνος πουλιών, το οποίο πάντως επιβεβαιώνεται και από τη συνομιλία που είχαν οι πιλότοι με τον πύργο ελέγχου.
Η αρχική θεωρία ήθελε το χτύπημα του αεροσκάφους με το σμήνος των πουλιών να ήταν και το καθοριστικό μια και υπήρχε η εκτίμηση ότι η πρόσκρουση αυτή οδήγησε σε βλάβη του κινητήρα που τροφοδοτούσε το σύστημα προσγείωσης με αποτέλεσμα να ακολουθήσει η μοιραία προσγείωση και συντριβή.
Ωστόσο, δημοσίευμα των New York Times επικαλείται ειδικούς, οι οποίοι επισημαίνουν διάφορες παραμέτρους που οδήγησαν σε αυτήν την τραγωδία.
Μικρός διάδρομος
Συγκεκριμένα, επισημαίνεται ότι λόγω κατασκευαστικών εργασιών, μέρος του διαδρόμου του αεροδρομίου Muan ήταν απροσπέλαστο.
Δηλαδή οι πιλότοι μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν 8,2 χιλιάδες πόδια (2,5 km) των 9,2 χιλιάδων ποδιών (2,8 km).
Σύμφωνα με δηλώσεις των αρχών της Νότιας Κορέας, αυτή η απόσταση είναι αρκετή για να προσγειωθεί αεροσκάφος Boeing 737-800, αλλά την Κυριακή το αεροσκάφος έχασε την τυπική ζώνη προσγείωσης και το έκανε πιο μακριά από το συνηθισμένο.
Απώλεια κινητήρων – πρόβλημα στο σύστημα προσγείωσης
Επιπλέον, υπογραμμίζεται ότι ο πιλότος έχασε τον έλεγχο των κινητήρων και του εξοπλισμού προσγείωσης και ότι απέτυχε να ενεργοποιήσει τα πτερύγια.
«Ένα πρόβλημα με τον κινητήρα δεν σημαίνει απαραίτητα ότι υπάρχουν προβλήματα και με το σύστημα προσγείωσης.
Αυτά δεν σχετίζονται πάντα μεταξύ τους, αλλά σε αυτή την περίπτωση, πιθανώς, συνέβησαν και τα δύο, γεγονός που προφανώς και ανάγκασε τον πιλότο να επιδιώξει την προσγείωση μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα» υποστηρίζει ο Baek Seung-ju, καθηγητής στο κορεατικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κυβερνοχώρου Baek Seung-ju.
«Η βιασύνη κατά την προσγείωση έγινε ένας ακόμη μοιραίος παράγοντας για το πλήρωμα και τους επιβάτες του αεροπλάνου» επισημαίνει το δημοσίευμα, με πολλούς ειδικούς να διερωτώνται γιατί ο πιλότος αποφάσισε να προσγειωθεί τόσο σύντομα αφότου σήμανε SOS.
Πολλές οι δικλείδες ασφαλείας
Σύμφωνα με την Dr Sonya Brown, ανώτερη λέκτορα στον αεροδιαστημικό σχεδιασμό στο Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας, ένα χτύπημα ενός αεροσκάφους με σμήνος πουλιών δεν μπορεί να οδηγήσει σε αυτό που συνέβη, καθώς όπως λέει είναι τόσο συνηθισμένα, που λαμβάνονται υπόψη στο σχεδιασμό των σύγχρονων αεροπλάνων.
«Σε ένα Boeing 737 και σε οποιοδήποτε εμπορικό αεροσκάφος υπάρχουν διάφορα επίπεδα ασφαλείας, ειδικά για το σύστημα προσγείωσης, το οποίο λειτουργεί υδραυλικά.
Ακόμα κι αν αυτό αποτύγχανε, υπάρχει η πρόβλεψη να λειτουργήσει χωρίς το υδραυλικό σύστημα, το οποίο λειτουργεί βασικά με τη βαρύτητα, επομένως το σύστημα προσγείωσης θα έπρεπε ακόμα να μπορεί να εκτείνεται» αναφέρει η Brown, επισημαίνοντας πως αντίστοιχες προβλέψεις ασφαλείας υπάρχουν και σε άλλα συστήματα ελέγχου της πτήσης, όπως π.χ. στα φτερά και στα αεροπτερύγια, τα οποία αναπτύσσονται κατά την προσγείωση για να αυξήσουν την αντίσταση στον αέρα και να επιβραδύνουν το αεροσκάφος.
«Λειτουργούν από δύο ανεξάρτητα υδραυλικά συστήματα, και είναι πολύ απίθανο ότι μια σύγκρουση με πουλί θα κατέστρεφε αυτά τα δύο ανεξάρτητα υδραυλικά συστήματα.
Φαίνεται ότι υπάρχει κάτι περισσότερο σε αυτό το περιστατικό» επισημαίνει η Brown, ενώ και ο καθηγητής Doug Drury, από το Πανεπιστήμιο Central Queensland τονίζει ότι μια σύγκρουση με πουλιά δεν θα προκαλούσε την αποτυχία όλων των συστημάτων καθώς το 737 μπορεί να πετάξει με έναν κινητήρα.
Γιατί πήγαιναν τόσο γρήγορα;
Όπως λέει, δεν μπορεί να καταλάβει γιατί το αεροπλάνο πλησίασε τον διάδρομο με αυτήν την ταχύτητα.
«Αν ήθελες να κάνεις προσγείωση με την κοιλιά, θα το επιβράδυνες μέχρι την ταχύτητα απώλειας.
Αλλά αυτό το αεροπλάνο κατέβαινε με μεγάλη ταχύτητα στον διάδρομο» υποστηρίζει ο Doug Drury, τονίζοντας ότι το αεροπλάνο επίσης προσγειώθηκε προς την αντίθετη κατεύθυνση από αυτήν που συνήθως λειτουργεί ο διάδρομος, πράγμα που σημαίνει ότι ίσως προσγειώθηκε με έναν άνεμο πρύμνης.
Σύμφωνα με τον Druru, τα αεροπλάνα συνήθως προσγειώνονται ενάντια σε τέτοιους ανέμους για να βοηθήσουν στην επιβράδυνση τους.
«Γιατί πήγαιναν τόσο γρήγορα.
Υπάρχουν πολλά περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις αυτή τη στιγμή» τονίζει ο Doug Drury ενώ επισημαίνεται και η ύπαρξη του τοίχου στα 250 μέτρα από το τέλος του αεροδιαδρόμου που στάθηκε μοιραία για το αεροσκάφος.
Η συντριβή
Το δυστύχημα σημειώθηκε όταν το αεροσκάφος Boeing 737-800 (σε υπηρεσία τον Αύγουστο του 2009) της εταιρείας χαμηλού κόστους Jeju Air που εκτελούσε το δρομολόγιο από την Bangkok προς το Muan, κατά την αναγκαστική προσγείωσή του δεν κατέβασε τροχούς, γλίστρησε κατά μήκος του διαδρόμου και προσέκρουσε σε περίφραξη και σε τοίχο.
Στη συνέχεια, τυλίχθηκε στις φλόγες.
Τα θύματα
Από τη συντριβή του αεροσκάφους σκοτώθηκαν οι 179 από τους 181 επιβαίνοντες.
Τριών ετών είναι το μικρότερο θύμα της αεροπορικής τραγωδίας και 78 ετών το μεγαλύτερο, ενώ ανάμεσα στους επιβάτες που σκοτώθηκαν ήταν και 5 παιδιά κάτω των 10 ετών.
Η πλειοψηφία των επιβατών ήταν ηλικίας 40-60 ετών.
Ζωντανοί βρέθηκαν δύο μόνο άνθρωποι, οι οποίοι είναι σοβαρά τραυματισμένοι.
Πρόκειται για δύο μέλη του πληρώματος, όπως έγινε γνωστό, οι οποίοι ανασύρθηκαν ζωντανοί από το ουραίο τμήμα του αεροσκάφους.
Μέχρι στιγμής εκτιμάται ότι έχουν ταυτοποιηθει 174 σοροί.
Μέσα σε 48 ώρες, έκανε 13 πτήσεις - Περισσότερες από 60.000 ακυρώσεις κρατήσεων
Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Yonhap, το αεροσκάφος της Jeju Air Co. είχε πραγματοποιήσει 13 πτήσεις σε 48 ώρες πριν από το δυστύχημα, εγείροντας ανησυχίες για υπερβολική χρήση σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Ειδικότερα, το Boeing B737-800 διαπιστώθηκε ότι είχε ταξιδέψει μεταξύ του Muan, στο νησί Jeju και του Incheon, δυτικά της Σεούλ, κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα των 48 ωρών.
Διαπιστώθηκε επίσης ότι είχε ταξιδέψει σε διεθνείς προορισμούς, όπως το Πεκίνο, η Μπανγκόκ, η Κότα Κιναμπαλού, το Ναγκασάκι και η Ταϊπέι.
Το αεροσκάφος χρησίμευσε ως πτήση τσάρτερ για ομαδικές εκδρομές που οργανώθηκαν κυρίως από ταξιδιωτικό γραφείο με έδρα την Γκουανγκτζού, το οποίο προσέφερε ένα 5ήμερο οργανωμένο ταξίδι στην Μπανγκόκ για την περίοδο των Χριστουγέννων.
Οι πτήσεις τσάρτερ είναι ειδικά προγραμματισμένες με βάση τη ζήτηση και συνήθως γεμίζουν αποκλειστικά με επιβάτες που προσλαμβάνονται από ταξιδιωτικά γραφεία.
Ωστόσο, παράγοντες του κλάδου εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με το κατά πόσον η Jeju Air μπορεί να έχει υπερβάλει εαυτόν προγραμματίζοντας υπερβολικές πτήσεις τσάρτερ κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής στο τέλος του έτους.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια της Νότιας Κορέας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις πτήσεις τσάρτερ που εκτελούνται από αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, όπως η Jeju Air.
«Στην περίπτωση των περιφερειακών αεροδρομίων, υπάρχουν πολύ λίγα τακτικά αεροπορικά δρομολόγια, οπότε συχνά βασίζονται σε πτήσεις τσάρτερ.
Δεδομένου ότι οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα περιφερειακά αεροδρόμια είναι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, η πλειονότητα των πτήσεων τσάρτερ εκτελείται από αυτές τις εταιρείες», δήλωσε αξιωματούχος της ταξιδιωτικής βιομηχανίας.
Η Jeju Air έχει αναγνωριστεί ότι έχει ένα από τα υψηλότερα μέσα μηνιαία ποσοστά χρήσης αεροσκαφών μεταξύ των εγχώριων αεροπορικών εταιρειών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, ο μέσος μηνιαίος χρόνος πτήσης ανά αεροσκάφος της Jeju Air καταγράφηκε στις 418 ώρες την περίοδο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, ο μεγαλύτερος μεταξύ των έξι εγχώριων αερομεταφορέων χαμηλού κόστους. Άλλοι ανταγωνιστές ανέφεραν χαμηλότερα ποσοστά, με την Jin Air να καταγράφει 371 ώρες και την T'way Air 386 ώρες ανά αεροσκάφος κατά την ίδια περίοδο.
Οι αερομεταφορείς πλήρους υπηρεσίας είχαν συγκριτικά μικρότερο μέσο μηνιαίο χρόνο πτήσης, με την Korean Air στις 355 ώρες και την Asiana Airlines στις 335 ώρες ανά αεροσκάφος.
Ακυρώσεις εισιτηρίων
Η Jeju Air δήλωσε ότι περίπου 68.000 κρατήσεις πτήσεων (πάνω από 33.000 για πτήσεις εσωτερικού και 34.000 για διεθνή δρομολόγια) έχουν ακυρωθεί, με την πλειονότητα των ακυρώσεων να πραγματοποιείται μετά το αεροπορικό δυστύχημα.
Την αποκάλυψη αυτή μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων Yonhap, το οποίο ανέφερε επίσης ότι τα τοπικά ταξιδιωτικά γραφεία ανέφεραν μια έξαρση στις ακυρώσεις τουριστικών πακέτων στον απόηχο του χειρότερου αεροπορικού δυστυχήματος επί νοτιοκορεατικού εδάφους.
«Είχαμε περίπου 40 ερωτήματα σχετικά με ακυρώσεις ταξιδιών μόνο την Κυριακή», δήλωσε ένας ταξιδιωτικός πράκτορας στο πρακτορείο ειδήσεων Yonhap. «Είδαμε περίπου διπλάσιο αριθμό ακυρώσεων από τον συνηθισμένο και μείωση 50% στις κρατήσεις».
Σχόλια αναγνωστών