«Άκουσα στον ασύρματο να λένε "Πάμε κι όπου βγει"», λέει ένας επιβάτης
Πολλοί κάνουν λόγο για μια «προδιαγεγραμμένη τραγωδία» και θυμίζουν το εξώδικο των μηχανοδηγών από τον Νοέμβριο του 2022, που περιγραφόταν η κακή κατάσταση σιδηροδρομικής υποδομής και έλλειψη συντήρησης, θυμίζουν ότι μόλις χθες (λίγες ώρες δηλαδή πριν το δυστύχημα) είχαν σημειωθεί τουλάχιστον δύο περιστατικά με βλάβες και καθυστερήσεις. Το τελευταίο διάστημα, δε, υπάρχουν διαμαρτυρίες ότι δεν λειτουργεί σωστά το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στη γραμμή.
Επίσης θυμίζουν ότι τον Απρίλιο του 2022, ο Χρήστος Κατσιούλης υπέβαλε στην ΕΡΓΟΣΕ την παραίτηση του, εκφράζοντας τη διαφωνία του για ενέργειες του Οργανισμού επί θεμάτων ανάταξης των γραμμών και των συστημάτων ασφαλείας. Στην επιστολή του, κατέγραφε την ημιτελή συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου και έκρουε κώδωνα κινδύνου για την ασφάλεια, αναφέροντας ότι συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου, στο οποίο θα γίνεται «κυκλοφορία τρένων με 200 km/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».
Επίσης θυμίζουν και την επιστολή της Δημοκρατικής Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης Σιδηροδρόμων, από τις 7 Φεβρουαρίου 2023, όπου τονίζεται: «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις». Λίγες ημέρες πριν το τραγικό δυστύχημα, στην ίδια ανακοίνωση αναφερόνταν ότι «όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό».
«Ήταν μετωπική σύγκρουση με υψηλότατες ταχύτητες. Στην περιοχή δεν λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας, τα φωτοσήματα, η τηλεδιοίκηση και έχουμε αυτές τις εικόνες που βλέπετε» είπε στην εκπομπή “Ανοιχτή Επικοινωνία” του OPEN ο Κώστας Γενιδούνιας, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (Μηχανοδηγοί).
Τι ενέργειες έγιναν για να αντιμετωπιστούν αυτά τα προβλήματα;
«Δεν παίζουμε με την ασφάλεια των επιβατών στα τρένα» έλεγε στις 20 Φεβρουαρίου 2023 ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής...
«Πάμε κι όπου βγει»
Οι μαρτυρίες των επιβατών που επέζεσαν από τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστιχίων είναι τουλάχιστον σοκαριστικές και δυστυχώς μαρτυρούν την τραγική κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει τα τελευταία χρόνια το σιδηροδρομικό δίκτυο.
«Άκουσα στον ασύρματο να λένε "Πάμε κι όπου βγει"», λέει ένας επιβάτης.
«Στην αρχή μας είπαν ότι θα υπάρχουν καθυστερήσεις. Μας λένε ότι υπάρχει σύγχυση στις γραμμές. Ακούω δύο υπαλλήλους του τρένου να λένε "που είναι αυτός ο υπεύθυνος;" και σε ένα λεπτό μπαμ», λέει ο ένας επιβάτης και ενώ ακόμα δεν έχουν γίνει γνωστά τα αίτια της τραγωδίας, λέει ένας άλλος επιβάτης.
Τα περιστατικά με βλάβες και καθυστερήσεις, λίγες ώρες πριν το δυστύχημα
Λίγες ώρες πριν το τραγικό δυστύχημα, είχαν σημειωθεί τουλάχιστον δύο περιστατικά με βλάβες και καθυστερήσεις.
Με περισσότερες από τρεις ώρες καθυστέρηση έληξε η ταλαιπωρία των 450 επιβατών της αμαξοστοιχίας της Hellenic Train. Οι επιβάτες έφυγαν για τη Θεσσαλονίκη με λεωφορεία, ενώ το τρένο παραμένει στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου. Ο συρμός είχε φθάσει στον Παλαιοφάρσαλο και την ώρα που κατέβαιναν οι επιβάτες σημειώθηκε έκρηξη στα ηλεκτροφόρα καλώδια που κρέμονται πάνω από το τρένο. Πρωτόγνωρο θεωρείται όμως το γεγονός ότι η έκρηξη είχε ως συνέπεια να κοπεί το καλώδιο των 25.000 βολτ και να πέσει πάνω στην αμαξοστοιχία. Ο συρμός έμεινε ακινητοποιημένος στον σταθμό, χωρίς αρχικά να επιτρέπεται στους επιβάτες να βγουν έξω καθώς υπήρχε μεγάλος κίνδυνος να χτυπηθούν από την υψηλή τάση και πιθανές διαρροές.
Ωστόσο, αυτό δεν ήταν το μόνο πρόβλημα με τα τρένα που καταγράφηκε χθες. Όπως ανακοινώθηκε, η αμαξοστοιχία 2594, που έκανε το δρομολόγιο Λάρισα-Θεσσαλονίκη, έχει ακινητοποιηθεί λόγω τεχνικού προβλήματος κοντά στον σταθμό της Λάρισας. Η διαχειρίστρια εταιρεία αναφέρει ότι αναμένεται σημαντική καθυστέρηση.
Επίσης, τεχνικό πρόβλημα παρουσιάστηκε και στην αμαξοστοιχία IC63, που θα εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα και θα καθυστερήσει η αναχώρησή του.
Η παραίτηση στελέχους της ΕΡΓΟΣΕ τον Απρίλιο του 2022
Τον Απρίλιο του 2022, στέλεχος του ΕΡΓΟΣΕ παραιτήθηκε εκφράζοντας τη διαφωνία του για ενέργειες του Οργανισμού επί θεμάτων ανάταξης των γραμμών και των συστημάτων ασφαλείας. Ειδικότερα, στην επιστολή του, ο Χρήστος Κατσούλης διαφωνούσε με τα εξής:
* Μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 και του τρόπου υλοποίησης του ETCS στα τμήματα Αχαρνές - Οινόη, Δομοκός - Λάρισα και Λάρισα - Πλατύ, διότι καταργούνται συμβατικά δρομολόγια και συμβατικές ενδείξεις φωτοσημάτων.
* Μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 με την αναίτια αποξήλωση των εν λειτουργία (χρηματοδοτούμενων με ευρωπαϊκά κονδύλια) υφιστάμενων συστημάτων αλληλεξάρτησης στους Σ. Σ.Τανάγρα, Ελεώνα, Θήβα, Σφίγγα, Αλίαρτο, Αλαλκομενές, Λιβαδειά, Δαύλεια και την αντικατάστασή τους με ένα σύστημα αλληλεξάρτησης, διότι επιφέρουν τεράστιες καθυστερήσεις στη σύμβαση του ETCS επί γραμμής.
* Κακοδιαχείριση της σύμβασης ανάταξης της σηματοδότησης στο τμήμα Δομοκός - Λάρισα και τις τεράστιες καθυστερήσεις που αυτή ακόμα επιφέρει στη σύμβαση του ETCS επί γραμμής.
* Μη τήρηση του συμβατικού αντικειμένου της σύμβασης 717 στο τμήμα Οινόη - Τιθορέα με την κατάργηση της συμβατικά προβλεπόμενης τμηματοποίησης της γραμμής και την αντικατάσταση των συμβατικά προβλεπόμενων κυκλώματων γραμμής με μετρητές αξόνων, διότι με την υλοποίηση του ETCS θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των τρένων στο εν λόγω τμήμα με 200Κm/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων.
Το εξώδικο των μηχανοδηγών του ΟΣΕ
Τον Νοέμβριο του 2022, μέσω εξώδικης διαμαρτυρίας οι μηχανοδηγοί κατήγγειλαν σημεία και τέρατα, θέτοντας προ των ευθυνών τους τον ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το εξώδικο κατατέθηκε στους αρμοδίους από την Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ), ενώ κοινοποιήθηκε ταυτόχρονα στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και την Hellenic Train, την πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εκτελεί τα δρομολόγια. Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν αρχικά ότι, «παρά τις διαρκείς διαμαρτυρίες μας και πρωτίστως τις συνεχείς εκκλήσεις μας προς αποκατάσταση των εντεινόμενων προβλημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου», επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι που είχαν εκφράσει για πρόκληση τραυματισμών.
Οι μηχανοδηγοί αναφέρονταν στο ατύχημα που συνέβη στις 25 Οκτωβρίου, όταν αμαξοστοιχία του προαστιακού στο δρομολόγιο Αθήνα-Χαλκίδα προσέκρουσε λίγο πριν από τις Αχαρνές σε ηλεκτροφόρο υψηλής τάσης καλώδιο που κρεμόταν με συνέπεια ο μηχανοδηγός να τραυματιστεί και να νοσηλευτεί.
Το εξώδικο στη συνέχεια απαριθμεί το πλήθος των προβλημάτων:
- Καθημερινώς οι μηχανοδηγοί παίρνουν εντολές για βραδυπορίες.
- Δεν λειτουργούν εδώ και πολλά έτη φωτοσήματα και τηλεδιοίκηση.
- Δεν λειτουργεί το σύστημα ETCS το οποίο προστατεύει απέναντι στο ανθρώπινο λάθος, παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!
- Δεν λειτουργεί η τηλεματική στους σταθμούς, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενημέρωση στο επιβατικό κοινό για τις καθυστερήσεις και αλλαγές στα δρομολόγια και οι επιβάτες να εξαγριώνονται και να επιτίθενται στους μηχανοδηγούς.
- Κλείνουν σταθμοί σε περιφερειακές πόλεις λόγω έλλειψης σταθμαρχών και αυτό δημιουργεί προβλήματα στα τρένα και στην πύκνωση των δρομολογίων.
- Η ελλιπής περίφραξη της υποδομής καθιστά εύκολη την πρόσβαση σε πεζούς σε πολλά σημεία, συνεπεία της οποίας υπάρχει συνεχώς απώλεια ανθρώπινων ζωών.
- Δεν καθαρίζεται καν η πυκνή βλάστηση που περιορίζει την ορατότητα και καλύπτει ακόμα και σήματα γραμμής.
- Εδώ και 15 χρόνια δεν λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας και φωτισμού εντός των σηράγγων στον Προαστιακό Αθήνας (Μέγαρα) και είναι αδύνατη η επικοινωνία όταν τρένο βρίσκεται μέσα σε αυτές!
Πρόεδρος μηχανοδηγών: «Δεν λειτουργούν τα συστήματα ασφαλείας»
Κόλαφος είναι ο πρόεδρος των μηχανοδηγών, Κώστας Γενηδούνιας, όπου κατήγγειλε ότι δεν λειτουργεί τίποτα κι όλα γίνονται χειροκίνητα.
«Δεν λειτουργεί τίποτα, όλα γίνονται χειροκίνητα, με ανθρώπινο παράγοντα. Είμαστε στο manual σε όλο το δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όπως και στο σημείο αυτό», είπε μιλώντας στην ΕΡΤ, τονίζοντας ότι ούτε οι ενδείξεις, τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος κυκλοφορίας λειτουργούν.
«Αν αυτά λειτουργούσαν, οι οδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 500 μέτρων μεταξύ τους», πρόσθεσε και συνέχισε «δεν λειτουργούν εδώ και καιρό, έχουμε κάνει αιτήματα, δεν λειτουργεί».
«Τα συστήματα υπήρχαν, πλέον δεν λειτουργούν και οι ευθύνες θα πρέπει να αναζητηθούν από τους αρμόδιους, εμείς συνεχώς διαμαρτυρόμαστε» πρόσθεσε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών ΟΣΕ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών