Τελευταία Νέα
Κοινωνία

Εθνική τραγωδία στα Τέμπη με 57 νεκρούς, 56 αγνοούμενους και 48 τραυματίες - Άγνωστος ο αριθμός των επιβατών στο μοιραίο τρένο

Εθνική τραγωδία στα Τέμπη με 57 νεκρούς, 56 αγνοούμενους και 48 τραυματίες - Άγνωστος ο αριθμός των επιβατών στο μοιραίο τρένο
Τι είπε στον εισαγγελέα ο σταθμάρχης Λάρισας - Το Σάββατο 4/3 η απολογία του
Σχετικά Άρθρα
(Συνεχές upd) Με τους διασώστες να συνεχίζουν τις προσπάθειες τους να εντοπίσουν και τους τελευταίους αγνοούμενους, τη στιγμή που από νωρίς το πρωί έχουν ανασυρθεί τουλάχιστον επτά απανθρακωμένες σοροί, ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος φέρεται να είναι ο άνθρωπος που διέπραξε το λάθος που οδήγησε στη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία που έχει καταγραφεί ποτέ στην Ελλάδα, οδηγήθηκε στον εισαγγελέα από τον οποίο ζήτησε και πήρε προθεσμία για να απολογηθεί το ερχόμενο Σάββατο 4 Μαρτίου.
Την ίδια στιγμή, ο απολογισμός της μετωπικής σύγκρουσης των δύο τρένων κοντά στα Τέμπη ολοένα και αυξάνεται, ενώ είναι ενδεικτικό πως παραμένει άγνωστο το πόσοι τελικά ήταν οι επιβάτες στη μοιραία επιβατική αμαξοστοιχία.
Μέχρι στιγμής, οι επιβεβαιωμενοι νεκροί ανέρχονται σε τουλάχιστον 57, ως επί το πλείστον νέοι άνθρωποι στην ηλικία των 20 με 30 ετών.

Την ίδια ώρα οι τραυματίες είναι 48, εκ των οποίων οι 6 νοσηλεύονται σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας ενώ όπως ανακοινώθηκε οι αγνοούμενοι είναι 56.
Η πρωτοφανής αυτή τραγωδία ήρθε να αναδείξει την παντελή έλλειψη των κατάλληλων μέσων προστασίας και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά και τις τεράστιες πολιτικές ευθύνες και παραλείψεις όλων των αρμόδιων υπηρεσιών που τόσα χρόνια όχι μόνο αγνόησαν τις σαφείς προειδοποιήσεις των εργαζομένων αλλά και δεν μπόρεσαν να πράξουν τα δέοντα για να διασφαλίσουν την ασφάλεια των επιβατών και να αποτρέψουν το προαναγγελθέν αυτό «έγκλημα».
Είναι προφανές ότι η παραίτηση του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κ. Καραμανλή – στη θέση του ορίστηκε ο υπουργός Επικρατείας, Γ. Γεραπετρίτης -, ο οποίος ανακοίνωσε ότι αναλαμβάνει τη διαχρονική πολιτική ευθύνη, ήρθε πολύ αργά.

Το Σάββατο 4/3 η απολογία του σταθμάρχη

Προθεσμία για να απολογηθεί το ερχόμενο Σάββατο 4/3 πήρε ο σταθμάρχης της Λάρισας, ο οποίος οδηγήθηκε νωρίτερα σήμερα στον εισαγγελέα.
Σύμφωνα με το συνήγορο του 59χρονου ο σταθμάρχης ανέλαβε την ευθύνη για τη σιδηροδρομική τραγωδία στο μερίδιο που του αναλογεί, εννοώντας προφανώς το ηλεκτρονικό σύστημα και τη σήμανση που δεν λειτούργησαν.
Ερωτηθείς για το εάν τελικά ο πελάτης του γύρισε το κλειδί για να αλλάξει τροχιά το τρένο, αλλά αυτό δεν λειτούργησε, όπως είχε αρχικά ισχυριστεί, ο συνήγορός του δεν απάντησε.
Μιλώντας για τις κατηγορίες με τις οποίες θα βρεθεί αντιμέτωπος ο βασικός ύποπτος για την σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη είπε ότι η κατηγορία είναι η διατάραξη των συγκοινωνιών.
«Από ανθρώπινη πλευρά είναι συντετριμμένος.
Αναλογίζεται αυτό που έγινε και δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος της ευθύνης.
Αλλά αυτό που μετράει είναι να ψάξουμε όχι το δέντρο αλλά το δάσος ευθυνών.
Εδώ υπάρχει ένα δάσος ευθυνών» υποστήριξε ο συνήγορος του.
Υπενθυμίζεται πως ο 59χρονος σταθμάρχης, ο οποίος είχε τοποθετηθεί σε αυτή τη θέση πριν από περίπου 40 ημέρες, είναι αντιμέτωπος με βαριές κατηγορίες.
Στην απολογία του, υποστήριξε ότι κατάλαβε το λάθος που διέπραξε, ότι δηλαδή είχε δρομολογήσει την επιβατική αμαξοστοιχία σε λάθος ράγες, μόλις πληροφορήθηκε για το τραγικό δυστύχημα.
33_1.JPG

Η διαδικασία ταυτοποίησης

Αυτή την ώρα συνεχίζεται η διαδικασία ταυτοποίησης των θυμάτων που έχουν μεταφερθεί στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας.
Για τη διαδικασία βιολογικής ταυτοποίησης μέχρι στιγμής έχουν ληφθεί 55 δείγματα DNA από τις σορούς και 52 δείγματα από συγγενείς των επιβατών καθώς και 26 δείγματα από ανθρώπινα μέλη.
Η συγκεκριμένη διαδικασία γίνεται από τα ειδικά εγκληματολογικά εργαστήρια της Αστυνομίας, κατά προτεραιότητα- προκειμένου να ολοκληρωθεί αυτή η επώδυνη διαδικασία.
Μέχρι στιγμής από τη Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών έχουν πραγματοποιηθεί 24 ταυτοποιήσεις σορών, 20 με τη μέθοδο ανάλυσης DNA, 2 με τη μέθοδο ανάλυσης DNA και δακτυλικών αποτυπωμάτων και 2 μόνο με τη μέθοδο ανάλυσης δακτυλικών αποτυπωμάτων.
Αν και κατά κανόνα η διαδικασία του DNA διαρκεί πολλές ημέρες, έχουν καταβληθεί προσπάθειες να ολοκληρωθεί μέχρι 3/2.
Οι οικείοι και συγγενείς των θυμάτων όταν θα ολοκληρώνεται η ταυτοποίηση θα ενημερώνονται από τον Επικεφαλής της ομάδας αναγνώρισης της ΕΛΑΣ και τον ειδικό ψυχολόγο της Αστυνομίας και θα προχωρά η διαδικασία παραλαβής της σορού.
Η παράδοση στους συγγενείς θα γίνεται όταν θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία στο σύνολό της.
Η διαδικασία ενημέρωσης των συγγενών και οικείων των ταυτοποιημένων σορών έχει ξεκινήσει ήδη με την ενημέρωση των πρώτων 4 οικογενειών.
Υπενθυμίζεται ότι στη διάθεση των συγγενών θυμάτων και τραυματιών βρίσκονται τρία ξενοδοχεία στην πόλη της Λάρισας.
Για οποιαδήποτε εξέλιξη θα ακολουθήσει νεότερη ενημέρωση».
54.JPG

38.jpg
Τι συνέβη

Από τους διαλόγους που έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας προκύπτει ότι η ασύλληπτη αυτή τραγωδία προκλήθηκε από λάθος χειρισμούς και αποφάσεις του σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος αφενός επιτρέπει στην επιβατική αμαξοστοιχία να μπει σε λάθος κατεύθυνση και να συνεχίσει τη διαδρομή της και αφετέρου αποτρέπει τον υπάλληλο του σιδηροδρομικού σταθμού – τον «κλειδούχο» - να αλλάξει και πάλι τις ράγες έτσι ώστε να μπει το επιβατικό τρένο στη σωστή κατεύθυνση.
Με λίγα λόγια ο κλειδούχος ρώτησε τον σταθμάρχη αν έπρεπε να γυρίσει το κλειδί - οπότε το τρένο θα συνέχιζε στην κανονική γραμμή - αλλά ο σταθμάρχης του είπε ότι επρόκειτο να χρησιμοποιήσει τη διαγώνιο ένα τοπικό τρένο, όπως και συνέβη.
Στη συνέχεια ο σταθμάρχης είτε από λάθος είτε από παράλειψη δεν γύρισε το κλειδί, οπότε το Intercity μπήκε στο «αντίθετο ρεύμα».
1_25.jpg
37.jpg
Σύγκρουση με 160 χλμ/ώρα


Συνέπεια ήταν τα δύο τρένα να συγκρουστούν σε ένα σημείο όπου το intercity θα μπορούσε να είχε αναπτύξει μια ταχύτητα 160 χλμ/ώρα, τη στιγμή που η εμπορική αμαξοστοιχία κινούνταν φορτωμένη με τεράστιο βάρος (μετέφερε κοντέινερ) και ταχύτητα 110 χλμ/ώρα.
Η σύγκρουση ήταν σφοδρότατη, ξέσπασε άμεσα φωτιά, με αποτέλεσμα τα πρώτα βαγόνια όχι μόνο να μετατραπούν σε μια άμορφη μάζα αλλά και να εξαϋλωθούν, μια και αναπτύχθηκαν θερμοκρασίες 1.300 βαθμών Κελσίου.
Ειδικοί πάντως επισημαίνουν πως εάν η σύγκρουση γινόταν λίγα δευτερόλεπτα νωρίτερα και μέσα στο τούνελ – περίπου 50 με 100 μέτρα από το σημείο της σύγκρουσης – δεν θα είχε σωθεί κανείς από τους περίπου 350 ανθρώπους.
Εν τω μεταξύ,
ένα συγκλονιστικό video από τη στιγμή της σύγκρουσης δόθηκε στη δημοσιότητα.
Αρχικά φαίνεται μια έντονη λάμψη και κατόπιν μια μεγάλη έκρηξη. Παραίτηση Καραμανλή

Την παραίτηση του για το σιδηροδρομικό δυστύχημα υπέβαλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, αναλαμβάνοντας την ευθύνη.
«Όταν συμβαίνει κάτι τόσο τραγικό, δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουμε σαν να μην συνέβη.
Είμαι λίγα χρόνια στην πολιτική, αλλά θεωρώ απαραίτητο στοιχείο της Δημοκρατίας μας οι πολίτες της χώρας μας να εμπιστεύονται το πολιτικό σύστημα.
Αυτό λέγεται πολιτική ευθύνη.
Γι’ αυτό το λόγο, δηλώνω την παραίτησή μου από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών.
Είναι αυτό που νιώθω καθήκον μου να πράξω ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των ανθρώπων που έφυγαν τόσο άδικα και αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος» ανέφερε στη δήλωση σχετικά με την παραίτηση του ο κ.Καραμανλής.
Στη θέση του ορίστηκε προσωρινά ο υπουργός Επικρατείας, Γ. Γεραπετρίτης.
13_5.jpg

2_33.jpg
Προειδοποιήσεις εργαζομένων

Πάντως, οι εργαζόμενοι εδώ και πολύ καιρό προειδοποιούσαν για τους κινδύνους που υπήρχαν όσον αφορά την εκτέλεση του σιδηροδρομικού έργο λόγω των ελλείψεων και των παραλείψεων.
Σε δηλώσεις του ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας ανέφερε πως τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας δεν λειτουργούν εδώ και χρόνια και ότι όλα γίνονται χειροκίνητα.
«Δεν λειτουργεί τίποτα, όλα γίνονται χειροκίνητα, με ανθρώπινο παράγοντα.
Είμαστε στο manual σε όλο το δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όπως και στο σημείο αυτό», είπε ο κ.Γενηδούνιας τονίζοντας ότι ούτε οι ενδείξεις, ούτε τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος κυκλοφορίας λειτουργούν.
«Αν αυτά λειτουργούσαν, οι οδηγοί θα έβλεπαν την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν σε απόσταση 500 μέτρων μεταξύ τους.
Δεν λειτουργούν εδώ και καιρό, έχουμε κάνει αιτήματα» συμπλήρωσε ο κ. Γενηδούνιας, υπογραμμίζοντας ότι ο μηχανοδηγός λαμβάνει εντολές από τον ένα σταθμάρχη στον άλλον για να προχωρήσει.
«Δηλαδή στην Αθήνα λέει «θα πάτε μέχρι το Μενίδι.
Στο Μενίδι θα πάτε μέχρι τα Κιούρκα.
Αυτό γίνεται περίπου σε 15 σημεία στη διαδρομή από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη γιατί δεν λειτουργεί κανένα σύστημα, τηλεδοιήκησης, φωτοσήμανσης.
Δεν λειτουργεί τίποτα.
Τα συστήματα υπήρχαν, πλέον δεν λειτουργούν και οι ευθύνες θα πρέπει να αναζητηθούν από τους αρμόδιους, εμείς συνεχώς διαμαρτυρόμαστε» είπε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών ΟΣΕ, σκιαγραφώντας τις τεράστιες ευθύνες της Πολιτείας, των αρμόδιων υπηρεσιών και προφανώς και των εκάστοτε κυβερνήσεων.
12.png
Καταγγελίες επιβατών: «Πάμε και όπου βγει».

Και εξαιτίας όλων αυτών των παραλείψεων, της αδράνειας και λογικού συνεπακόλουθου, που ήταν το ανθρώπινο λάθος, ήρθε η μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στην ιστορία της Ελλάδας.
Επιβάτης της αμαξοστοιχίας κατήγγειλε ότι το τρένο είχε καθυστέρηση στο Παλαιοφάρσαλο και άκουσε από τον ασύρματο να λέγεται: «Πάμε και όπου βγει».
«Όταν ακούσαμε τον οδηγό να μιλάει με τον υπεύθυνο εισιτήριων και να λέει ‘πάμε και όπου βγει’, σίγουρα, είσαι προϊδεασμένος ότι κάτι δεν πάει καλά.
Το άκουσα μέσω των ασυρμάτων, ‘πάμε και όπου βγει’.
Αυτό ακριβώς, τίποτα άλλο.
Μας καθυστέρησαν λόγω φόρτου κίνησης των σιδηροδρομικών γραμμών, είπαν ότι θα καθυστερήσουμε 15 λεπτά, γιατί είναι μονής οδού.
Μάλλον έπρεπε να καθυστερήσουμε παραπάνω, δεν ήταν σωστά προγραμματισμένα» είπε μιλώντας στο MEGA ένας επιβάτης.
«Σπάζανε τζάμια και ούρλιαζαν οι άνθρωποι… Τα 2/3 του βαγονιού ήταν γεμάτο…
Δεν είδαμε τίποτε, απλά άρχισε το τρένο να τραντάζεται όλο και περισσότερο μέχρι που καταλήξαμε 45 μοίρες γωνία…
Μπροστά το τρένο να φλέγεται ολόκληρο, είχε πέντε τραυματίες μόνο στο σημείο που ήμουν εγώ…
Τα μπροστινά βαγόνια καταστράφηκαν ολοσχερώς…
Καμένο σίδερο μόνο» ανέφερε ένας αυτόπτης μάρτυρας ενώ άλλοι κάνουν λόγο για απίστευτες εικόνες, με λιωμένα μεταλλικά κομμάτια από τα βαγόνια, με ανθρώπους που δεν πρόλαβαν να βγουν από τα φλεγόμενα βαγόνια.
«Τα έχασα στην αρχή, όπως και οι περισσότεροι επιβάτες, αλλά προσπάθησα να κρατήσω την ψυχραιμία μου για να βοηθήσω τους συνεπιβάτες μου να βγουν από το βαγόνι.
Όλοι γίναμε ένα για να βοηθήσουμε.
Πολλοί δεν αντιλήφθηκαν τι ακριβώς είχε συμβεί, διότι κοιμόντουσαν.
Κι εγώ κοιμόμουν και με τάραξε ένα απότομο φρενάρισμα.
Αργότερα, όμως, όταν συνειδητοποιήσαμε τι έγινε, προσπαθήσαμε να βγούμε από το βαγόνι και όταν τα καταφέραμε, είδαμε το χάος», ανέφερε χαρακτηριστικά.
11_6.jpg
Νέα 24ωρη απεργία στην Hellenic Train την Παρασκευή 3/3


Πανελλαδική 24ωρη απεργία θα πραγματοποιήσουν την Παρασκευή 3 Μαρτίου, οι εργαζόμενοι στην Hellenic Train, μετά την πρώτη 24ωρη απεργία της Πέμπτης 2 Μαρτίου.
Όπως ανακοίνωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών: «Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών & Μέσων Σταθερής Τροχιάς μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, συνεδρίασε σήμερα το πρωί εκτάκτως μαζί με τα Σωματεία – Μέλη της παρουσία και εργαζομένων.


Πορεία στην Αθήνα για τη σιδηροδρομική τραγωδία

Συγκέντρωση έξω από τα γραφεία της Hellenic Train πραγματοποιήθηκε από Εργατικά Συνδικάτα της Αττικής, Φοιτητικούς Συλλόγους και άλλους μαζικούς φορείς το απόγευμα της Πέμπτης (2/3/2023), με αφορμή την ανείπωτη τραγωδία που σημειώθηκε στα Τέμπη, ενώ ακολούθησε πορεία διαμαρτυρίας προς τη Βουλή.
Η κινητοποίηση έγινε με πρωτοβουλία του Εργατικού Κέντρου Πειραιά.
«Οι νεκροί μας θυσία για το κέρδος - Δεν είναι λάθος είναι έγκλημα», έγραφε το πανό του Εργατικού Κέντρου Πειραιά, Σωματείων και μαζικών φορέων.

Σιωπηρή διαμαρτυρία στο Σύνταγμα στις 3 Μαρτίου

Την συμμετοχή του στην σιωπηρή διαμαρτυρία για την σιδηροδρομική τραγωδία την Παρασκευή 3 Μαρτίου 2023 δηλώνει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Συγκεκριμένα σε ανακοίνωσή του αναφέρει: «Βιώνουμε μια ανείπωτη τραγωδία, πενθούμε τον άδικο χαμό δεκάδων κυρίως νέων ανθρώπων, ζητάμε να μάθουμε την αλήθεια.
Συμμετέχουμε στην σιωπηρή διαμαρτυρία στις 3 Μαρτίου 2023, στο Σύνταγμα στις 19:00».

Εθνική τραγωδία στα Τέμπη: Σιωπηρή διαμαρτυρία στο Σύνταγμα στις 3 Μαρτίου

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης