Τελευταία Νέα
Οικονομία

Eurobank - Να μην επηρεαστεί το χρονοδιάγραμμα των μεταρρυθμίσεων από το προεκλογικό κλίμα - Το φθινόπωρο η λύση για το χρέος

Eurobank - Να μην επηρεαστεί το χρονοδιάγραμμα των μεταρρυθμίσεων από το προεκλογικό κλίμα - Το φθινόπωρο η λύση για το χρέος
Η ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης για το χρέος προϋποθέτει την εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος
"Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις εξακολουθούν να αποτελούν το κλειδί για την επιτυχία του προγράμματος", αναφέρει η Eurobank, στην καθιερωμένη εβδομαδιαία ανάλυσή της, υπό τον τίτλο "7 Ημέρες Οικονομία".

Αναλυτικά, σύμφωνα με τη Eurobank:
•    Η ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους προϋποθέτει την συνέχιση της εφαρμογής του μεταρρυθμιστικού προγράμματος.
•    Οι προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις είναι αναγκαίο να εφαρμοστούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα καταβολής των δόσεων και παρά το προεκλογικό κλίμα ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών και των Ευρωεκλογών του Μάιου 2014.
•    Καθυστέρηση στην εφαρμογή των προαπαιτούμενων μεταρρυθμίσεων είναι πιθανό να προκαλέσει επιπλέον καθυστέρηση στη συζήτηση για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους ενώ δε θα συνέβαλλε και στην περαιτέρω αποκλιμάκωση του κινδύνου της ελληνικής οικονομίας.
•    Λιανικό εμπόριο: Το Φεβρουάριο 2014 ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο αυξήθηκε κατά 0,6% σε ετήσια βάση για πρώτη φορά από το Νοέμβριο του 2013  (μήνας ενδιάμεσων εκπτώσεων)
•    Ανεργία: το ποσοστό ανεργίας το Φεβρουάριο 2014 μειώθηκε, για πέμπτο συνεχή μήνα, στο 26,5% από το 26,6% τον Ιανουάριο του 2014.

Στο Eurogroup της προηγούμενης Δευτέρας (5 Μαΐου 2014), τέθηκε ενώπιων των εταίρων το θέμα των μέτρων ελάφρυνσης του δημοσίου χρέους σύμφωνα με τις αποφάσεις του Eurogroup της 27ης Νοεμβρίου 2012. Η κίνηση αυτή ήταν αναμενόμενη με δεδομένη την επίσημη αναγνώριση του δημοσιονομικού ελλείμματος του 2013 σε όρους ESA95 από την Eurostat στις 23 Απριλίου 2014  και συνεπώς και την αναγνώριση της επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος για τη συγκεκριμένη χρονιά. Δεν υπήρξε κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα από τη συγκεκριμένη κίνηση της ελληνικής κυβέρνησης. Άλλωστε σκοπός της δεν ήταν να εκβιάσει κάποια λύση αλλά να δημιουργήσει ένα σημείο αναφοράς για την έναρξη της διαπραγμάτευσης σχετικά με τα μέτρα ελάφρυνσης του δημόσιου χρέους. Η συγκεκριμένη διαπραγμάτευση άτυπα έχει ξεκινήσει ήδη από την άνοιξη του 2012. Οι αρχικές προτάσεις, προερχόμενες κυρίως από το ΔΝΤ για απομείωση του χρέους του επισήμου τομέα αποκλείστηκαν γρήγορα και όπως ήδη έχουμε επισημάνει αρκετές φορές στο παρελθόν, η λύση στο θέμα της ελάφρυνσης του χρέους δε θα περιλαμβάνει μια άμεση απομείωση αλλά μόνο την επέκταση της χρονικής διάρκειας αποπληρωμής των δανείων καθώς και την περαιτέρω μείωση του επιτοκίου για το δάνειο του 1ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας.
Κάποιος θα αναρωτηθεί γιατί δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθούν γρηγορότερα οι όποιες αποφάσεις σχετικά με τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους.
Όπως ήδη επισημάναμε διαφαίνεται ότι οι εμπλεκόμενες πλευρές έχουν ήδη καταλήξει σε ένα γενικό περίγραμμα της λύσης ενώ ήδη επιτεύχθηκε ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος και μάλιστα ένα χρόνο νωρίτερα από ότι αρχικά αναμενόταν στην προηγούμενη αναθεώρηση του 2ΠΣΕΟ (Ιούλιος 2013). Γιατί το μέγεθος του χρέους εξακολουθεί να αυξάνει την αβεβαιότητα σχετικά με τις μελλοντικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας; Η απάντηση είναι σχετικά απλή. Οι όποιες αποφάσεις για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους θα ληφθούν αφότου εξασφαλισθεί η αύξηση των πρωτογενών πλεονασμάτων τα επόμενα χρόνια και η συνέχιση της προσπάθειας για την εφαρμογή των απαραίτητων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που μεσοπρόθεσμα θα δημιουργήσουν ένα νέο επιχειρηματικό κλίμα για την ελληνική οικονομία.
Η προσπάθεια όσον αφορά την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων είναι αναγκαίο να ενταθεί την αμέσως επόμενη περίοδο. Πολλοί είχαν σημειώσει στα τέλη Μαρτίου 2014 και ενώ ήδη διαφαινόταν η επίτευξη συμφωνίας με την τρόικα ότι η ολοκλήρωση της τελευταίας αναθεώρησης θα ήταν το τελευταίο σημαντικό σημείο όσον αφορά την εξέλιξη του 2ΠΣΕΟ.
Ήδη από τότε είχαμε επισημάνει αυτό το επιχείρημα ήταν λανθασμένο και ότι η μεταρρυθμιστική προσπάθεια θα πρέπει να ενταθεί. Τα γεγονότα επαληθεύουν για μια ακόμη φορά την άποψη μας. Στο κείμενο των αποτελεσμάτων  του Eurogroup της 5ης Μαΐου 2014 καταγράφεται ξεκάθαρα ότι οι εταίροι θα συνδράμουν την Ελλάδα με όποιο τρόπο χρειαστεί μέχρι να αποκτήσει πλήρη πρόσβαση στις αγορές με δεδομένο ότι η χώρα θα συμμορφωθεί πλήρως με τους στόχους και τις προϋποθέσεις που θέτει το 2ΠΣΕΟ.
Μέσα σε αυτό πλαίσιο αναμένεται να συζητηθεί το θέμα της αναδιάρθρωσης του χρέους στο πλαίσιο της επόμενης αναθεώρησης του 2ΠΣΕΟ μέσα στο καλοκαίρι του 2014 ενώ ακόμη και αν δεν έχουμε εμπλοκές με καθυστερήσεις στην εφαρμογή των προαπαιτούμενων κτλ. δεν αναμένεται μια συνολική λύση – με βάση το περίγραμμα που περιγράψαμε παραπάνω – πριν από το φθινόπωρο του 2014.

Οι εναπομένουσες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις είναι αρκετές και σημαντικές. Για την αμέσως επόμενη περίοδο η κυβέρνηση θα πρέπει να ολοκληρώσει εκείνες τις μεταρρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την καταβολή των δύο υπό-δόσεων του €1,0 δισ. η κάθε μία για το τέλος Μαΐου και το τέλος Ιουνίου 2014 αντίστοιχα. Οι προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις είναι αναγκαίο να εφαρμοστούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα καταβολής των δόσεων. Πιθανή καθυστέρηση θα προκαλούσε επιπλέον καθυστέρηση στη συζήτηση για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους ενώ δε θα συνέβαλλε στην περαιτέρω αποκλιμάκωση του κινδύνου της ελληνικής οικονομίας.
Οι μεταρρυθμίσεις για το τέλος Μαΐου 2014 περιλαμβάνουν:
1.    Την αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου για το υπαίθριο εμπόριο (υπό συζήτηση ήδη στο Ελληνικό Κοινοβούλιο).
2.    Την υιοθέτηση νομοθετικού πλαισίου για την αδειοδότηση επενδύσεων και την χωροταξία.
3.    Την συνέχιση της καταγραφής της λίστας με τους φόρους και τα τέλη υπέρ τρίτων.
4.    Την αναθεώρηση του κώδικα δεοντολογίας για τα μέλη της κυβέρνησης.
5.    Υιοθέτηση κοινού υπουργικού σχεδίου (από κοινού μεταξύ Υπουργείο Οικονομικών και Υπουργείου Εργασίας) σχετικά με την είσπραξη ασφαλιστικών εισφορών από την φορολογική διοίκηση.
6.    Υιοθέτηση νομοθεσίας σχετικά με α) την παροχή υπηρεσιών υγείας σε μη-ασφαλισμένους και β) τον περιορισμό των περιθωρίων κέρδους των φαρμακείων.

Οι μεταρρυθμίσεις για το τέλος Ιουνίου 2014 περιλαμβάνουν:
1.    Υιοθέτηση νομοθεσίας σχετικά με α) την ένταξη όλων των επικουρικών ταμείων υπό τον έλεγχο του δημοσίου τομέα στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) και β) την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος και των σχετικών υποδειγμάτων βιωσιμότητας (από την 1η Ιανουαρίου 2015) για όλα τα ταμεία που δεν έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα στο ΕΤΕΑ.
2.    Αναθεώρηση της δασικής νομοθεσίας
3.    Υιοθέτηση νομοθεσίας για την αντιμετώπιση του διοικητικού φόρτου των υπηρεσιών του δημοσίου τομέα.
4.    Υιοθέτηση νομοθεσίας για την κατάργηση (από την 1η Ιανουαρίου 2015) όλων των τελών υπό τον έλεγχο του Υπουργείου Εργασίας που αφορούν χρηματοδότηση επικουρικών συντάξεων.
5.    Υιοθέτηση νομοθεσίας για την διάσπαση της ΔΕΗ και εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών της Γενικής Κυβέρνησης προς την ΔΕΗ.
6.    Υιοθέτηση νομοθεσίας σχετικά με τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και σχετικά με τον έλεγχο και την καταγραφή των περιουσιακών τους στοιχείων.
Πέρα από τις παραπάνω απομένουν σημαντικές δράσεις που αφορούν την προώθηση μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού συστήματος και του συστήματος απονομής δικαιοσύνης, για την συνέχιση της ενίσχυσης του ανταγωνισμού στην αγορά προϊόντων, την ενίσχυση της φορολογικής νομοθεσίας για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής (ιδιαίτερα στην περίπτωση του ΦΠΑ, την συνέχιση της αναδιοργάνωσης του δημοσίου τομέα (πχ συνέχιση της εφαρμογής του προγράμματος της κινητικότητα, αναθεώρηση των οργανογραμμάτων), κτλ. Αναμένουμε την συνέχιση της τμηματικής καταβολής των εναπομενουσών δόσεων του 2ΠΣΕΟ. Υπενθυμίζουμε εδώ ότι απομένει ακόμη μια δόση συνολικού ύψους €2,9 δισ. από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ΕΜΣ) ενώ απομένουν από το ΔΝΤ 3 δόσεις των €3,5 δις. για το 2014 και €9,0 δις για το 2015. Επίσης, αναμένουμε ότι η δυνατότητα χρήσης των διαθέσιμων κεφαλαίων του Ελληνικού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ) για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού του προϋπολογισμού της περιόδου 2015-2016 – με δεδομένο ότι δε θα υπάρξουν περαιτέρω ανάγκες του ελληνικού τραπεζικού συστήματος μετά τα stress tests της ΕΚΤ τον Οκτώβριο 2014 - θα συνοδεύεται και με δεσμεύσεις σχετικά με την συνέχιση του προγράμματος διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Για την αμέσως επόμενη περίοδο απαιτείται συνέπεια και αποτελεσματικότητα από την πλευρά της κυβέρνησης συνεργασίας ώστε να ολοκληρωθούν έγκαιρα οι προαπαιτούμενες μεταρρυθμίσεις. Σίγουρα το προεκλογικό κλίμα και μια ενδεχόμενη απώλεια εκλογικής δύναμης για τα πολιτικά κόμματα που απαρτίζουν την κυβέρνηση συνεργασίας αναμένεται να αποτελέσουν δυνητικούς επιβραδυντικούς παράγοντες τις διαδικασίας εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων.  
Για άλλη μια φορά όμως είναι αναγκαίο να τονίσουμε ότι η μεταρρυθμιστική προσπάθεια θα πρέπει να συνεχιστεί ειδάλλως θα ακυρωθούν τα σημαντικά επιτεύγματα των τελευταίων τεσσάρων ετών (βλέπε δημοσιονομική σύγκλιση και εφαρμογή μεταρρυθμιστικού προγράμματος μέχρι τώρα) παρόλο το σημαντικό κόστος που κατέβαλε η ελληνική οικονομία. Η βιώσιμη επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης είναι το βασικό ζητούμενο πέρα από την καταβολή των δύο υπό-δόσεων και δεν μπορεί να γίνει πραγματικότητα χωρίς την εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος. Σημειώστε ότι ακόμη και αν καταλήξουμε σε μια συνεπή λύση για τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους πιθανή αδυναμία επίτευξης των αναπτυξιακών στόχων ή η συνέχιση του αποπληθωρισμού πέρα από το 2014 μπορεί να εκτροχιάσει τη διατηρησιμότητα του δημοσίου χρέους.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης