Σε κίνδυνο το πρόγραμμα και από τις διαθεσιμότητες, τους φόρους και τις περικοπές μισθών
Εικόνα φοροελεγκτικού πυρετού και ανελέητου κυνηγητού της μεγάλης φοροδιαφυγής και του μεγάλου πλούτου, επιχειρεί να δώσει η κυβέρνηση λίγες ημέρες πριν τις εκλογές και λίγο πριν αρχίσουν να πληρώνουν στην εφορία τους φετινούς λογαριασμούς τα συνήθη φορολογικά υποζύγια, δηλαδή οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι.
Σε μια προσπάθεια να δοθεί η εντύπωση ότι οι έλεγχοι στις μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής δεν έχουν μείνει πίσω και μετά τα δημοσιεύματα για ανύπαρκτα αποτελέσματα- εισπρακτικά και μη- στο ελεγκτικό πεδίο, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων δημοσιοποίησε το διετές (2014-2015) επιχειρησιακό σχέδιο.
Το σχέδιο προβλέπει πάνω από 50 «δράσεις» και συνολικά 297.400 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους, προκειμένου να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα.
Όμως και αυτή τη φορά στην πρώτη γραμμή των ελέγχων θα βρεθεί η «μαρίδα» των φορολογουμένων καθώς θα ελεγχθούν ακόμα και για το αν πέρασαν τα οχήματά τους από ΚΤΕΟ ή αν τα έχουν ανασφάλιστα.
Για να διασφαλίσει το Δημόσιο τις εισπράξεις από τους φοροελέγχους θα μετέλθει κάθε μέσο που έχει στη διάθεσή του, όπως τις αυτόματες ηλεκτρονικές κατασχέσεις καταθέσεων και εισοδημάτων μέσω του τραπεζικού συστήματος για μικρά χρέη προς το Δημόσιο μέχρι 10.000 ευρώ και αυτόματες χρεώσεις των φορολογουμένων για ακόμη πιο μικρές οφειλές προς το Δημόσιο, οι οποίες δεν υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ (τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.).
Ιδιαίτερο όμως ενδιαφέρον παρουσιάζει και το κεφάλαιο του Ε.Σ. για τους κινδύνους που απειλούν το πρόγραμμα των ελέγχων και την είσπραξη των βεβαιωθέντων φόρων, λόγω: απολύσεων- διαθεσιμοτήτων, νέων περικοπών σε μισθούς και συντάξεις, επιβολή νέων φόρων κλπ.
Η Υπηρεσία Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ), στην οποία μεταφέρθηκαν οι περισσότερες ελεγκτικές αρμοδιότητες από το ΣΔΟΕ, προγραμματίζει τουλάχιστον 297.400 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους, μέχρι το τέλος του 2015.
Το σχέδιο προβλέπει επίσης τη διενέργεια ηλεκτρονικών διασταυρώσεων στοιχείων για τον εντοπισμό οχημάτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ καθώς και οχημάτων που παραμένουν ανασφάλιστα, την ολοκλήρωση του «ηλεκτρονικού» περιουσιολογίου μέχρι τις 30 Απριλίου του 2015, την ηλεκτρονική διασύνδεση των πληροφοριακών βάσεων δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών με τις βάσεις δεδομένων του ΙΚΑ, του Κτηματολογίου και του ΕΟΠΥΥ, την εφαρμογή αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών διαδικασιών κατασχέσεων καταθέσεων για μικρά χρέη κάτω των 10.000 ευρώ και την εφαρμογή ενός νέου μισθολογικού καθεστώτος από την 1η-1-2016, το οποίο θα συνδέει τις αμοιβές με την αποδοτικότητα των υπαλλήλων.
Οι στόχοι
Με βάση το επιχειρησιακό και στρατηγικό σχέδιο της ΓΓΔΕ, το τρέχον έτος 2014 θα γίνουν:
-500 πλήρεις έλεγχοι μεγάλων επιχειρήσεων με στόχο να εισπραχθεί το 65% των εσόδων που θα βεβαιωθούν
-680 μερικοί έλεγχοι μεγάλων επιχειρήσεων με ποσοστό είσπραξης επίσης 65%.
-720 έλεγχοι σε φυσικά πρόσωπα μεγάλου πλούτου με στόχο να εισπραχθεί τουλάχιστο το 50% των φόρων που θα βεβαιωθούν.
-63.000 προληπτικοί έλεγχοι από την υπηρεσία «Υπηρεσία Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων».
-17.000 προληπτικοί έλεγχοι από τις ΔΟΥ, 4.000 πλήρεις έλεγχοι, 10.000 μερικοί έλεγχοι, 1.500 έλεγχοι στη φορολογία κεφαλαίου. Ο στόχος είναι να εισπραχθεί το 30% των φόρων και των προστίμων που θα βεβαιωθούν.
-200.000 τελωνιακοί έλεγχοι με στόχο είσπραξης ποσοστού 10% των φόρων και των προστίμων.
Άλλες δράσεις
Πέρα από τους στοχευμένους ελέγχους, προβλέπονται και άλλες δράσεις όπως:
-Διασταυρώσεις στοιχείων για τον εντοπισμό ανασφάλιστων οχημάτων και οχημάτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ
-Πλήρες ηλεκτρονικό «περιουσιολόγιο» έως τις 30 Απριλίου. Πρόκειται για μια ενιαία διευρυμένη ηλεκτρονική βάση δεδομένων για τα ακίνητα, τα οχήματα, τα σκάφη, τα εναέρια μέσα μεταφοράς, τις μετοχές, τα αμοιβαία κεφάλαια, τα εταιρικά μερίδια, τις καταθέσεις, τις συλλογές αντικειμένων μεγάλης αξίας και πλήθος άλλων περιουσιακών στοιχείων που κατέχουν 5,6 εκατομμύρια φορολογούμενοι.
Η βάση αυτή θα ενημερώνεται αυτόματα κάθε φορά που επέρχεται κάποια μεταβολή στην περιουσιακή κατάσταση του κάθε φορολογούμενου μέσω της άμεσης ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων για τα δεδομένα που αλλάζουν, είτε από τους ίδιους τους φορολογούμενους είτε από τους συμβολαιογράφους, η οποία θα γίνεται ταυτόχρονα με την ηλεκτρονική υποβολή των αντίστοιχων δηλώσεων φορολογίας κεφαλαίου.
-Αυτόματες ηλεκτρονικές κατασχέσεις καταθέσεων και εισοδημάτων μέσω του τραπεζικού συστήματος για μικρά χρέη προς το Δημόσιο μέχρι 10.000 ευρώ και αυτόματες χρεώσεις των φορολογουμένων για ακόμη πιο μικρές οφειλές προς το Δημόσιο, οι οποίες δεν υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ (τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.).
-Ριζικές αλλαγές στις συναλλαγές των υπηρεσιών της ΓΓΔΕ με τους πολίτες, με την εφαρμογή δράσεων που θα προβλέπουν την ηλεκτρονική διασύνδεση των βάσεων δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών με τις αντίστοιχες του ΙΚΑ, του Κτηματολογίου και του ΕΟΠΥΥ, την επιτάχυνση των επιστροφών ΦΠΑ, ώστε να ολοκληρώνονται το αργότερο εντός 90 ημερών από την υποβολή των αιτήσεων και την εφαρμογή μεθόδων ανάλυσης κινδύνου για τον έλεγχο υποθέσεων επιστροφής ΦΠΑ που συγκεντρώνουν μεγάλες πιθανότητες φοροδιαφυγής.
-Εφαρμογή από την 1η-1-2016 ενός νέου μισθολογικού συστήματος που θα συνδέει τις αμοιβές των υπαλλήλων της ΓΓΔΕ με την αποδοτικότητά τους.
- Περαιτέρω μείωση του αριθμού των Δ.Ο.Υ. κάτω από τις 119.
Ληξιπρόθεσμα
Σύμφωνα με το πρόγραμμα θα εισπραχθούν 2 δισ. ευρώ από «παλαιά» ληξιπρόθεσμα χρέη (από τα περίπου 62 δισ. ευρώ που δημιουργήθηκαν μέχρι το τέλος του 2013) καθώς επίσης και το 25% των νέων ληξιπρόθεσμων που θα δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια του έτους (κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους ξεπέρασαν τα 3,5 δισ. ευρώ).
Για να αποφευχθούν φαινόμενα διαφθοράς, προβλέπεται να ελεγχθεί το «πόθεν έσχες» 150 υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών, καθώς και η περιουσιακή κατάσταση 125 προϊσταμένων διευθύνσεων και τμημάτων του υπουργείου Οικονομικών.
Τα ρίσκα
Έξι κινδύνους, οι οποίοι ταυτόχρονα συνιστούν και την «συνταγή» του νέου Μνημονίου, παραθέτει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (Γ.Γ.Δ.Ε) για να μην τιναχθεί στον «αέρα» το επιχειρησιακό της σχέδιο (2014 -2015) για την είσπραξη των φόρων και τον έλεγχο του μεγάλου πλούτου που παραμένει σε νηπιακό στάδιο.
Οι τεχνοκράτες του υπουργείου Οικονομικών συμβουλεύουν την κυβέρνηση και τον Αντώνη Σαμαρά να το σκεφτεί καλά προτού προχωρήσει σε ένα νέο πρόγραμμα λιτότητας για την οικονομία και τα νοικοκυριά.
Είναι η πρώτη φορά που ο «θεματοφύλακας» του μνημονίου στέλνει ένα τέτοιο μήνυμα προκαλώντας ερωτηματικά, εκτός και αν προεξοφλεί από τώρα την αποτυχία του προγράμματος. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το «καμπανάκι» για την ύπαρξη πολιτικής σταθερότητας που χτυπά παραμονή των εκλογών!
Ειδικότερα, οι κίνδυνοι που υπονομεύουν το επιχειρησιακό πρόγραμμα είναι οι εξής:
1. Απολύσεις - Διαθεσιμότητες: Η Γενική Γραμματεία Εσόδων αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για υποχρεωτικές αποχωρήσεις υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών τη διετία 2014 -2015, δεδομένης και της πρόθεσης της κυβέρνησης για την εφαρμογή ενός μόνιμου μηχανισμού κινητικότητας. Να σημειωθεί ότι για φέτος εκκρεμεί η συμπλήρωση των 11.000 απολύσεων στο δημόσιο, ενώ θ’ ακολουθήσουν άλλες 2.000 από το 2015. Εκτός από τις πολιτικές της κυβέρνησης και τις δεσμεύσεις που απορρέουν από το μνημόνιο, το πρόγραμμα επηρεάζεται και από τις συνταξιοδοτήσεις παρά το γενικευμένο «φρένο» της κυβέρνησης σε όλες τις πρόωρες εθελοντικές αποχωρήσεις.
2. Περικοπές σε μισθούς - συντάξεις: Η επιβολή ενός νέου «πακέτου» λιτότητας που θα προβλέπει νέες μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις στα ήδη χειμαζόμενα νοικοκυριά μπορεί να μεταβάλει άρδην τα κυβερνητικά σχέδια και να διατηρήσει την υφεσιακή κατάσταση στην χώρα. «Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια αναχαίτισης του περιρρέοντος οικονομικού περιβάλλοντος» επισημαίνουν οι τεχνοκράτες του υπουργείου Οικονομικών για να προσθέσουν ότι ο δείκτης είναι άμεσα συνδεδεμένος με την ανεργία και την οικονομική ανάπτυξη.
3. Νέοι φόροι: Πιθανό είναι ένα νέο «ναυάγιο» στην σχεδιαζόμενη οικονομική πολιτική σε περίπτωση που αυτή συνοδευτεί από ένα νέο «κοκτέιλ» φόρων που θα δώσει την χαριστική βολή στους υπερ - φορολογημένους Έλληνες. «Αποτέλεσμα όλων αυτών θα είναι η μειωμένη φοροδοτική ικανότητα των πολιτών και η συρρίκνωση φυσικά των φορολογικών εσόδων του κράτους. Συνεπώς οι απειλές που απορρέουν από το εξωτερικό περιβάλλουν φαντάζουν ως πολύ δύσκολα διαχειρίσιμες από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και ως εκ τούτου αυξάνουν πολύ το βαθμό δυσκολίας επίτευξης των στόχων περί επιτυχούς έκβασης στην εισπρακτική πολιτική» αναφέρει η έκθεση.
4. Πολιτική σταθερότητα: Μήνυμα για την ύπαρξη πολιτικής σταθερότητας αποστέλλει παραμονή των εκλογών η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων…
5. Bonus αποδοτικότητας: Οικονομική κρίση και μνημόνιο έχουν κόψει μαχαίρι τα εισοδήματα των δημοσίων υπαλλήλων και βέβαια όχι μόνο αυτών αλλά και όσων εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα… Παρά ταύτα ο επικεφαλής της Γ.Γ.Δ.Ε Χάρης Θεοχάρης ζητά να δημιουργηθεί ένα ειδικό σύστημα ανταμοιβών και βαθμολογίου, το οποίο να δίνει τη δυνατότητα επιπλέον αποζημίωσης σε περίπτωση επίτευξης των στοχοθετημένων αποτελεσμάτων. Για τον κ. Θεοχάρη το σύστημα ανταμοιβής του προσωπικού θεωρείται σημαντικός παράγοντας.
6. Γραφειοκρατία: Το «τέρας» της γραφειοκρατίας ήταν είναι και θα είναι ένας από τους σημαντικότερους παραμέτρους που μπορούν να τινάξουν στον «αέρα» το εκάστοτε υπηρεσιακό σχέδιο. Η Γενική Γραμματεία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για έναν κίνδυνο που η ίδια έχει ορισθεί υπεύθυνη για να επιλύσει.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σε μια προσπάθεια να δοθεί η εντύπωση ότι οι έλεγχοι στις μεγάλες υποθέσεις φοροδιαφυγής δεν έχουν μείνει πίσω και μετά τα δημοσιεύματα για ανύπαρκτα αποτελέσματα- εισπρακτικά και μη- στο ελεγκτικό πεδίο, η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων δημοσιοποίησε το διετές (2014-2015) επιχειρησιακό σχέδιο.
Το σχέδιο προβλέπει πάνω από 50 «δράσεις» και συνολικά 297.400 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους, προκειμένου να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα.
Όμως και αυτή τη φορά στην πρώτη γραμμή των ελέγχων θα βρεθεί η «μαρίδα» των φορολογουμένων καθώς θα ελεγχθούν ακόμα και για το αν πέρασαν τα οχήματά τους από ΚΤΕΟ ή αν τα έχουν ανασφάλιστα.
Για να διασφαλίσει το Δημόσιο τις εισπράξεις από τους φοροελέγχους θα μετέλθει κάθε μέσο που έχει στη διάθεσή του, όπως τις αυτόματες ηλεκτρονικές κατασχέσεις καταθέσεων και εισοδημάτων μέσω του τραπεζικού συστήματος για μικρά χρέη προς το Δημόσιο μέχρι 10.000 ευρώ και αυτόματες χρεώσεις των φορολογουμένων για ακόμη πιο μικρές οφειλές προς το Δημόσιο, οι οποίες δεν υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ (τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.).
Ιδιαίτερο όμως ενδιαφέρον παρουσιάζει και το κεφάλαιο του Ε.Σ. για τους κινδύνους που απειλούν το πρόγραμμα των ελέγχων και την είσπραξη των βεβαιωθέντων φόρων, λόγω: απολύσεων- διαθεσιμοτήτων, νέων περικοπών σε μισθούς και συντάξεις, επιβολή νέων φόρων κλπ.
Η Υπηρεσία Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ), στην οποία μεταφέρθηκαν οι περισσότερες ελεγκτικές αρμοδιότητες από το ΣΔΟΕ, προγραμματίζει τουλάχιστον 297.400 φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους, μέχρι το τέλος του 2015.
Το σχέδιο προβλέπει επίσης τη διενέργεια ηλεκτρονικών διασταυρώσεων στοιχείων για τον εντοπισμό οχημάτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ καθώς και οχημάτων που παραμένουν ανασφάλιστα, την ολοκλήρωση του «ηλεκτρονικού» περιουσιολογίου μέχρι τις 30 Απριλίου του 2015, την ηλεκτρονική διασύνδεση των πληροφοριακών βάσεων δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών με τις βάσεις δεδομένων του ΙΚΑ, του Κτηματολογίου και του ΕΟΠΥΥ, την εφαρμογή αυτοματοποιημένων ηλεκτρονικών διαδικασιών κατασχέσεων καταθέσεων για μικρά χρέη κάτω των 10.000 ευρώ και την εφαρμογή ενός νέου μισθολογικού καθεστώτος από την 1η-1-2016, το οποίο θα συνδέει τις αμοιβές με την αποδοτικότητα των υπαλλήλων.
Οι στόχοι
Με βάση το επιχειρησιακό και στρατηγικό σχέδιο της ΓΓΔΕ, το τρέχον έτος 2014 θα γίνουν:
-500 πλήρεις έλεγχοι μεγάλων επιχειρήσεων με στόχο να εισπραχθεί το 65% των εσόδων που θα βεβαιωθούν
-680 μερικοί έλεγχοι μεγάλων επιχειρήσεων με ποσοστό είσπραξης επίσης 65%.
-720 έλεγχοι σε φυσικά πρόσωπα μεγάλου πλούτου με στόχο να εισπραχθεί τουλάχιστο το 50% των φόρων που θα βεβαιωθούν.
-63.000 προληπτικοί έλεγχοι από την υπηρεσία «Υπηρεσία Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων».
-17.000 προληπτικοί έλεγχοι από τις ΔΟΥ, 4.000 πλήρεις έλεγχοι, 10.000 μερικοί έλεγχοι, 1.500 έλεγχοι στη φορολογία κεφαλαίου. Ο στόχος είναι να εισπραχθεί το 30% των φόρων και των προστίμων που θα βεβαιωθούν.
-200.000 τελωνιακοί έλεγχοι με στόχο είσπραξης ποσοστού 10% των φόρων και των προστίμων.
Άλλες δράσεις
Πέρα από τους στοχευμένους ελέγχους, προβλέπονται και άλλες δράσεις όπως:
-Διασταυρώσεις στοιχείων για τον εντοπισμό ανασφάλιστων οχημάτων και οχημάτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ
-Πλήρες ηλεκτρονικό «περιουσιολόγιο» έως τις 30 Απριλίου. Πρόκειται για μια ενιαία διευρυμένη ηλεκτρονική βάση δεδομένων για τα ακίνητα, τα οχήματα, τα σκάφη, τα εναέρια μέσα μεταφοράς, τις μετοχές, τα αμοιβαία κεφάλαια, τα εταιρικά μερίδια, τις καταθέσεις, τις συλλογές αντικειμένων μεγάλης αξίας και πλήθος άλλων περιουσιακών στοιχείων που κατέχουν 5,6 εκατομμύρια φορολογούμενοι.
Η βάση αυτή θα ενημερώνεται αυτόματα κάθε φορά που επέρχεται κάποια μεταβολή στην περιουσιακή κατάσταση του κάθε φορολογούμενου μέσω της άμεσης ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων για τα δεδομένα που αλλάζουν, είτε από τους ίδιους τους φορολογούμενους είτε από τους συμβολαιογράφους, η οποία θα γίνεται ταυτόχρονα με την ηλεκτρονική υποβολή των αντίστοιχων δηλώσεων φορολογίας κεφαλαίου.
-Αυτόματες ηλεκτρονικές κατασχέσεις καταθέσεων και εισοδημάτων μέσω του τραπεζικού συστήματος για μικρά χρέη προς το Δημόσιο μέχρι 10.000 ευρώ και αυτόματες χρεώσεις των φορολογουμένων για ακόμη πιο μικρές οφειλές προς το Δημόσιο, οι οποίες δεν υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ (τέλη κυκλοφορίας κ.λπ.).
-Ριζικές αλλαγές στις συναλλαγές των υπηρεσιών της ΓΓΔΕ με τους πολίτες, με την εφαρμογή δράσεων που θα προβλέπουν την ηλεκτρονική διασύνδεση των βάσεων δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών με τις αντίστοιχες του ΙΚΑ, του Κτηματολογίου και του ΕΟΠΥΥ, την επιτάχυνση των επιστροφών ΦΠΑ, ώστε να ολοκληρώνονται το αργότερο εντός 90 ημερών από την υποβολή των αιτήσεων και την εφαρμογή μεθόδων ανάλυσης κινδύνου για τον έλεγχο υποθέσεων επιστροφής ΦΠΑ που συγκεντρώνουν μεγάλες πιθανότητες φοροδιαφυγής.
-Εφαρμογή από την 1η-1-2016 ενός νέου μισθολογικού συστήματος που θα συνδέει τις αμοιβές των υπαλλήλων της ΓΓΔΕ με την αποδοτικότητά τους.
- Περαιτέρω μείωση του αριθμού των Δ.Ο.Υ. κάτω από τις 119.
Ληξιπρόθεσμα
Σύμφωνα με το πρόγραμμα θα εισπραχθούν 2 δισ. ευρώ από «παλαιά» ληξιπρόθεσμα χρέη (από τα περίπου 62 δισ. ευρώ που δημιουργήθηκαν μέχρι το τέλος του 2013) καθώς επίσης και το 25% των νέων ληξιπρόθεσμων που θα δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια του έτους (κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους ξεπέρασαν τα 3,5 δισ. ευρώ).
Για να αποφευχθούν φαινόμενα διαφθοράς, προβλέπεται να ελεγχθεί το «πόθεν έσχες» 150 υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών, καθώς και η περιουσιακή κατάσταση 125 προϊσταμένων διευθύνσεων και τμημάτων του υπουργείου Οικονομικών.
Τα ρίσκα
Έξι κινδύνους, οι οποίοι ταυτόχρονα συνιστούν και την «συνταγή» του νέου Μνημονίου, παραθέτει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων (Γ.Γ.Δ.Ε) για να μην τιναχθεί στον «αέρα» το επιχειρησιακό της σχέδιο (2014 -2015) για την είσπραξη των φόρων και τον έλεγχο του μεγάλου πλούτου που παραμένει σε νηπιακό στάδιο.
Οι τεχνοκράτες του υπουργείου Οικονομικών συμβουλεύουν την κυβέρνηση και τον Αντώνη Σαμαρά να το σκεφτεί καλά προτού προχωρήσει σε ένα νέο πρόγραμμα λιτότητας για την οικονομία και τα νοικοκυριά.
Είναι η πρώτη φορά που ο «θεματοφύλακας» του μνημονίου στέλνει ένα τέτοιο μήνυμα προκαλώντας ερωτηματικά, εκτός και αν προεξοφλεί από τώρα την αποτυχία του προγράμματος. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το «καμπανάκι» για την ύπαρξη πολιτικής σταθερότητας που χτυπά παραμονή των εκλογών!
Ειδικότερα, οι κίνδυνοι που υπονομεύουν το επιχειρησιακό πρόγραμμα είναι οι εξής:
1. Απολύσεις - Διαθεσιμότητες: Η Γενική Γραμματεία Εσόδων αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για υποχρεωτικές αποχωρήσεις υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών τη διετία 2014 -2015, δεδομένης και της πρόθεσης της κυβέρνησης για την εφαρμογή ενός μόνιμου μηχανισμού κινητικότητας. Να σημειωθεί ότι για φέτος εκκρεμεί η συμπλήρωση των 11.000 απολύσεων στο δημόσιο, ενώ θ’ ακολουθήσουν άλλες 2.000 από το 2015. Εκτός από τις πολιτικές της κυβέρνησης και τις δεσμεύσεις που απορρέουν από το μνημόνιο, το πρόγραμμα επηρεάζεται και από τις συνταξιοδοτήσεις παρά το γενικευμένο «φρένο» της κυβέρνησης σε όλες τις πρόωρες εθελοντικές αποχωρήσεις.
2. Περικοπές σε μισθούς - συντάξεις: Η επιβολή ενός νέου «πακέτου» λιτότητας που θα προβλέπει νέες μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις στα ήδη χειμαζόμενα νοικοκυριά μπορεί να μεταβάλει άρδην τα κυβερνητικά σχέδια και να διατηρήσει την υφεσιακή κατάσταση στην χώρα. «Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια αναχαίτισης του περιρρέοντος οικονομικού περιβάλλοντος» επισημαίνουν οι τεχνοκράτες του υπουργείου Οικονομικών για να προσθέσουν ότι ο δείκτης είναι άμεσα συνδεδεμένος με την ανεργία και την οικονομική ανάπτυξη.
3. Νέοι φόροι: Πιθανό είναι ένα νέο «ναυάγιο» στην σχεδιαζόμενη οικονομική πολιτική σε περίπτωση που αυτή συνοδευτεί από ένα νέο «κοκτέιλ» φόρων που θα δώσει την χαριστική βολή στους υπερ - φορολογημένους Έλληνες. «Αποτέλεσμα όλων αυτών θα είναι η μειωμένη φοροδοτική ικανότητα των πολιτών και η συρρίκνωση φυσικά των φορολογικών εσόδων του κράτους. Συνεπώς οι απειλές που απορρέουν από το εξωτερικό περιβάλλουν φαντάζουν ως πολύ δύσκολα διαχειρίσιμες από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων και ως εκ τούτου αυξάνουν πολύ το βαθμό δυσκολίας επίτευξης των στόχων περί επιτυχούς έκβασης στην εισπρακτική πολιτική» αναφέρει η έκθεση.
4. Πολιτική σταθερότητα: Μήνυμα για την ύπαρξη πολιτικής σταθερότητας αποστέλλει παραμονή των εκλογών η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων…
5. Bonus αποδοτικότητας: Οικονομική κρίση και μνημόνιο έχουν κόψει μαχαίρι τα εισοδήματα των δημοσίων υπαλλήλων και βέβαια όχι μόνο αυτών αλλά και όσων εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα… Παρά ταύτα ο επικεφαλής της Γ.Γ.Δ.Ε Χάρης Θεοχάρης ζητά να δημιουργηθεί ένα ειδικό σύστημα ανταμοιβών και βαθμολογίου, το οποίο να δίνει τη δυνατότητα επιπλέον αποζημίωσης σε περίπτωση επίτευξης των στοχοθετημένων αποτελεσμάτων. Για τον κ. Θεοχάρη το σύστημα ανταμοιβής του προσωπικού θεωρείται σημαντικός παράγοντας.
6. Γραφειοκρατία: Το «τέρας» της γραφειοκρατίας ήταν είναι και θα είναι ένας από τους σημαντικότερους παραμέτρους που μπορούν να τινάξουν στον «αέρα» το εκάστοτε υπηρεσιακό σχέδιο. Η Γενική Γραμματεία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για έναν κίνδυνο που η ίδια έχει ορισθεί υπεύθυνη για να επιλύσει.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών