Εάν δεν μειωθούν τα NPLs των τραπεζών πιθανόν να χρειαστούν νέα κεφάλαια - Προειδοποιεί να μην χρησιμοποιηθούν για άλλους σκοπούς τα κεφάλαια του ΤΧΣ
Μέτρα 3,7 δισ. ευρώ για τη διετία 2015 - 2016 ζητά το ΔΝΤ, στην έκθεση που δημοσιοποίησε σήμερα, προκειμένου να καταστούν εφικτοί οι στόχοι για υψηλά πλεονάσματα τα επόμενα δύο χρόνια.
Να σημειωθεί πως η έκθεση του ΔΝΤ, βάσει του αρχικού σχεδιασμού, επρόκειτο να δοθεί στη δημοσιότητα πριν τις Ευρωεκλογές της 25ης Μαΐου, ωστόσο αναβλήθηκε σκοπίμως για λόγους πολιτικών τακτικισμών προκειμένου να μην συνδεθεί εκ νέου η κυβέρνηση του Α. Σαμαρά με την ανάγκη λήψης νέων μέτρων...
Προς αυτή την κατεύθυνση το Ταμείο συστήνει στην κυβέρνηση να κάνει μόνιμο το μέτρο της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης που επιβάλλεται στους φορολογούμενους, έναντι παράτασης έως το 2016 που ζητούσε σε προηγούμενη έκθεσή του, ενώ πιέζει για νέες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις που θα συνδυαστούν με μια νέα αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος.
Αιχμές αφήνουν οι εμπειρογνώμονες του ΔΝΤ για την αδράνεια της κυβέρνησης στο μέτρο των απολύσεων (στο δημόσιο τομέα), αλλά και για τις χαμηλές πτήσεις στα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις.
Το ΔΝΤ επισημαίνει ταυτόχρονα την ανάγκη για άμεση προώθηση των νόμων που θα ξεμπλοκάρουν την πώληση ακινήτων του δημοσίου που βρίσκονται σε περιοχές - φιλέτα.
Ειδικότερα, στην πολυσέλιδη έκθεση του ΔΝΤ, ενσωματώνονται όλες οι υποχρεώσεις της κυβέρνησης, ενώ το Ταμείο σπεύδει να προειδοποιήσει πως παρακολουθεί από πολύ κοντά τις πολιτικές εξελίξεις στη χώρα μας. Όπως σημειώνει «αν και απαιτείται η παραγωγή υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων για πολλά χρόνια τα «κοινωνικά μερίσματα» και οι υποσχέσεις των πολιτικών για «όχι άλλα μέτρα» δείχνουν ότι θα δοκιμαστεί η πολιτική δέσμευση για την υλοποίηση του προγράμματος.
Δημοσιονομικό κενό 2015-2016
Στην έκθεση επισημαίνεται ξεκάθαρα ότι υπάρχει δημοσιονομικό κενό 2 δισ. ευρώ για το 2015. Το δημοσιονομικό κενό θα επανεξεταστεί το Φθινόπωρο με τη δέσμευση της κυβέρνησης να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα.
Χρηματοδοτικό κενό
Το Ταμείο θεωρεί ότι για το 2015 εξακολουθεί να υπάρχει χρηματοδοτικό κενό ύψους 12,6 δισ. ευρώ, ενώ οι εκτιμήσεις του για το χρέος συγκλίνουν στο ότι θα βρίσκεται στα επίπεδα του 127,7% του ΑΕΠ το 2020 και στα 117,2% του ΑΕΠ το 2022, πετώντας έτσι το «γάντι» στους Ευρωπαίους για λήψη μέτρων που θα το καταστήσουν βιώσιμο.
Ενδεικτικό είναι ότι το ΔΝΤ σημειώνει πως όχι μόνο δεν υπάρχει χώρος για αξιοσημείωτες αυξήσεις μισθών και συντάξεων έως το 2016, αλλά αντιθέτως για να μην χρειαστούν νέες περικοπές μισθών, συντάξεων και επιδομάτων, θα πρέπει να σημειωθεί «δραματική βελτίωση στην αποτελεσματικότητα του Δημοσίου», κάνοντας ειδική αναφορά στις επιδόσεις των φοροεισπρακτικών - φοροελεγκτικών μηχανισμών.
Ειδικότερα:
Για το Δημόσιο διατυπώνεται ανησυχία για το εάν τελικά έχει σπάσει το ταμπού των απολύσεων, κάνοντας για μια ακόμα φορά αναφορά στην «κληρονομιά» των κομματικών προσλήψεων.
Όσον αφορά, δε, στις παρεμβάσεις που έπονται, το Ταμείο προαναγγέλλει τις εσωτερικές αλλαγές στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, από τις οποίες θα θιγούν κυρίως οι υπάλληλοι υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αφού θεωρεί ότι αμείβονται καλύτερα από τον ιδιωτικό τομέα, ενώ τονίζει πως πρέπει να γίνουν και 2.000 απολύσεις στο πρώτο τρίμηνο του 2015, πέρα από τις 11.000 του 2014, με πρόβλεψη στόχων για τα επόμενα έτη.
Σε ό,τι αφορά τα εργασιακά παραμένουν οι περιορισμοί που κάνουν υψηλό το κόστος του επιχειρείν και που αναστέλλουν τη δημιουργία νέων ή την επέκταση των μεγάλων επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με το Ταμείο θα πρέπει να «εξαφανιστούν» οι περιορισμοί στις ομαδικές απολύσεις, ενώ θα πρέπει να εισαχθεί και στην εθνική νομοθεσία ο θεσμός του lock out, δηλαδή το δικαίωμα των εργοδοτών στην ανταπεργία.
Όσον αφορά, δε, στους κατώτερους μισθούς, το ΔΝΤ εμφανίζει εμμονές με τις ωριμάνσεις (τριετίες), χαρακτηρίζοντας μόνο «μεταβατική» την περίοδο έως το 2017, κατά τη διάρκεια της οποίας μειώνονται κατά 50% οι ωριμάνσεις για τους μακροχρόνια ανέργους. Πουθενά στην έκθεση δεν αναφέρεται, πάντως, ότι βάσει νόμου οι τριετίες παραμένουν «παγωμένες» έως ότου η ανεργία υποχωρήσει σε μονοψήφιο ποσοστό.
Για το ασφαλιστικό, το ΔΝΤ θεωρεί ότι οι στοχευμένες στις υψηλότερες συντάξεις περικοπές βοήθησαν αλλά δεν έχουν αντιμετωπίσει τις προκλήσεις, καθώς οι δαπάνες παραμένουν στα επίπεδα του 17% του ΑΕΠ. Παράλληλα, επισημαίνει, ότι είναι αδύναμος ο δεσμός εισφορών - παροχών, στοχοποιώντας τον ΟΑΕΕ, αφού στην ουσία το Ταμείο παραπέμπει στις νέες Αναλογιστικές Μελέτες, βάσει των οποίων θα πρέπει να εξεταστούν κι άλλες παρεμβάσεις στο σύστημα.
Στο πεδίο του φορολογικού και των δημοσιονομικών παρεμβάσεων, το ΔΝΤ χαρακτηρίζει κίνδυνο τις δικαστικές αποφάσεις για τα μισθολογικά και για τα τέλη ακινήτων, ενώ εκφράζονται ανησυχίες για την επιτυχία του νέου φόρου ακινήτων και τις δαπάνες υγείας.
Όσον αφορά στο φορολογικό, αίσθηση προκαλεί η επισήμανση σε δύο σημεία της έκθεσης περί «πολιτικής ανάμειξης» στη λειτουργία της φορολογικής διοίκησης, κάτι που σύμφωνα με το Ταμείο έχει προκαλέσει τις αποκλίσεις έναντι των ελεγκτικών και εισπρακτικών στόχων.
Το ΔΝΤ εμφανίζεται ενοχλημένο στις πιέσεις που ασκούνται για διεύρυνση των απαλλαγών στο φόρο υπεραξίας αλλά και για χαλάρωση των όρων στις ρυθμίσεις οφειλών.
Επιφυλακτικό δηλώνει το Ταμείο στην πρόθεση της κυβέρνησης να ανατρέψει πλήρως το πλαίσιο του ΦΠΑ, βάζοντας στο στόχαστρο απαλλαγές και ειδικούς συντελεστές, όπως ο ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, ενώ εκδηλώνει διάθεση ανάλογων ανατροπών και στο πλαίσιο των απαλλαγών που εξακολουθούν να ισχύουν στη φορολογία εισοδήματος.
SOS για τα NPLs των τραπεζών - Κίνδυνος αύξησης των κεφαλαιακών αναγκών
Το ΔΝΤ εκφράζει ανησυχία και για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (NPLs) των ελληνικών τραπεζών, επισημαίνοντας ότι έχουν ανέλθει στο 40% επί του συνόλου των δανείων.
Συγκεκριμένα το ΔΝΤ αναφέρει πως οι «ελληνικές τράπεζες αντιμετωπίζουν ένα βουνό από μη εξυπηρετούμενα δάνεια, ενώ ταυτόχρονα διαθέτουν εύθραυστους ισολογισμούς». Ειδικότερα, το Ταμείο καλεί τις ελληνικές τράπεζες να προχωρήσουν στη λήψη μέτρων για τη συγκράτηση της αύξησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Όπως προειδοποιεί, δεδομένης της χαμηλής ποιότητας μέρους των κεφαλαίων των ελληνικών τραπεζών και σε συνδυασμό με τα υψηλά ποσοστά των NPLs, είναι ορατός ο κίνδυνος οι ελληνικές τράπεζες να χρειαστούν πρόσθετα κεφάλαια.
Σε άλλο σημείο της έκθεσης του ΔΝΤ τονίζεται πως το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας προσανατολίζεται στην πρόσληψη προσωπικού με εμπειρία στις τράπεζες.
Σχολιάζοντας το ζήτημα των warrants, το ΔΝΤ τονίζει ότι σύντομα θα επιτευχθεί η ιδιωτικοποίηση των ελληνικών τραπεζών.
Thomsen (ΔΝΤ) - Βιώσιμο και χωρίς haircut τo ελληνικό χρέος
Την πεποίθηση πως το ελληνικό χρέος μπορεί να καταστεί βιώσιμο χωρίς haircut, αλλά μέσω μιας σειράς άλλων μέτρων, εξέφρασε ο επικεφαλής του κλιμακίου του ΔΝΤ στην Ελλάδα, P. Thomsen.
Μιλώντας από την Ουάσιγκτον, στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε, με αφορμή τη δημοσιοποίηση της έκθεσης του ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία, ο Thomsen δήλωσε πως υπάρχουν μέτρα που μπορούν να υιοθετηθούν για τη μείωση του χρέος, χωρίς ωστόσο στα μέτρα αυτά να συμπεριλαμβάνεται, όπως εξήγησε, ένα νέο haircut. Ο Thomsen διευκρίνισε πως το θέμα του χρέους θα τεθεί στο επίκεντρο της επόμενης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος το Φθινόπωρο.
Εστιάζοντας στις ελληνικές τράπεζες ο Thomsen δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο οι κεφαλαιακές τους ανάγκες να είναι υψηλότερες από τις εκτιμήσεις της ΤτΕ, όμως τόνισε πως αυτές οι διαφορές δεν συνιστούν σοβαρό και άμεσο κίνδυνο.
Ταυτόχρονα άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης της φορολογίας στην Ελλάδα, υπό αυστηρές προϋποθέσεις.
Επισήμανε ότι μπορούν να μειωθούν σταδιακά οι φόροι στην Ελλάδα, αρκεί όμως να μην τεθούν σε κίνδυνο οι δημοσιονομικοί στόχοι που ορίζει το πρόγραμμα, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Thomsen.
Παράλληλα αναγνώρισε πως οι βασικοί φορολογικοί συντελεστές στην Ελλάδα είναι υπερβολικά υψηλοί και πρόσθεσε ότι και ο ίδιος θεωρεί σωστό να υπάρξει μείωσή τους, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Ταυτόχρονα δήλωσε πως η τρόικα δεν επιθυμεί νέες οριζόντιες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις.
ΥΠΟΙΚ - Η έκθεση του ΔΝΤ επιβεβαιώνει την τεράστια πρόοδο - Δεν θα ληφθούν νέα μέτρα
Η έκθεση του ΔΝΤ επιβεβαιώνει την τεράστια πρόοδο της ελληνικής οικονομίας, διαπιστώνει το υπουργείο Οικονομικών, στον απόηχο της δημοσιοποίησης της 5ης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος από το Ταμείο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, η έκθεση που δημοσιεύτηκε σήμερα στο πλαίσιο της έγκρισης της δόσης των 3,5 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβάνει τα κείμενα του αναθεωρημένου μνημονίου με τις δεσμεύσεις τις χώρας, με ειδική έμφαση σε διαρθρωτικές παρεμβάσεις που θα τονώσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και θα βοηθήσουν την εξάλειψη της ανεργίας.
Παράλληλα, στην έκθεσή του το ΔΝΤ κάνει λόγο για είσοδο της ελληνικής οικονομίας σε ρυθμούς ανάπτυξης φέτος, μετά από έξι συνεχόμενα χρόνια ύφεσης, και αύξηση της απασχόλησης, ενώ τονίζει πως έως τα μέσα του 2015 οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας είναι απόλυτα καλυμμένες. Για το μετέπειτα διάστημα, το χρηματοδοτικό κενό προβλέπεται να καλυφθεί με repos, με φορείς της γενικής κυβέρνησης, με αποπληρωμή των υπολοίπων προνομιούχων μετοχών και, τέλος, μέσω του προγράμματος πρόσβασής μας στις αγορές.
Οι ρυθμοί ανάπτυξης θα αυξηθούν τα επόμενα χρόνια με την βοήθεια του σαφώς βελτιωμένου επενδυτικού κλίματος προς την Ελλάδα που επέτρεψε την πρόσφατη έξοδος στις αγορές, και που θα οδηγήσει στην όλο και αυξανόμενη παροχή ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, αναφέρει το υπουργείο επικαλούμενο την έκθεση.
Τονίζεται επίσης πως ο δημοσιονομικός στόχος του 2014 θα επιτευχθεί χωρίς νέα μέτρα και ότι θα εξεταστεί στο πλαίσιο της επόμενης αξιολόγησης η δυνατότητα περαιτέρω αύξησης δαπανών για ευπαθείς ομάδες και τόνωση της ανάπτυξης, πέραν των 525 εκατ. ευρώ για το κοινωνικό μέρισμα που ήδη έχουν ήδη δρομολογηθεί.
Επίσης, από 1η Ιουλίου 2014 θα μειωθούν οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης για μισθωτούς εργαζόμενους κατά 3,9 μονάδες και ότι τον Ιούνιο 2015 θα εξεταστεί περαιτέρω μείωση για να τονωθεί η απασχόληση.
Στην έκθεση αναφέρεται επίσης πως οι νέοι φορολογικοί κώδικες και ο ΕΝΦΙΑ θα εξεταστούν για την απόδοσή τους και όπως αναφέρεται ρητά, αν τα έσοδα συνεχίζουν να υπερβαίνουν τους στόχους, τότε η Κυβέρνηση θα εξετάσει την μείωση των υψηλών φορολογικών συντελεστών στο πλαίσιο του προϋπολογισμού του 2015.
Θα ενισχυθεί εντός του 2014 το πρόγραμμα κοινωνικής απασχόλησης με 50.000 επιπλέον θέσεις εργασίας και τον Σεπτέμβριο 2014 θα εφαρμοστεί πιλοτικά ένα νέο κοινωνικό επίδομα που θα εξασφαλίζει ότι όλοι οι συμπολίτες μας θα έχουν ένα ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.
Η κυβέρνηση θα αξιολογήσει την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου στο Δημόσιο για να εντοπιστούν πιθανές στρεβλώσεις ή αδικίες που θα αντιμετωπιστούν με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο - π.χ. η επέκταση του ενιαίου μισθολογίου σε όλους τους φορείς του Δημοσίου, ευθυγράμμιση των μη-μισθολογικών επιδομάτων σε ευρωπαϊκά επίπεδα.
Θα εξεταστούν ακόμη τα εμπόδια στον ανταγωνισμό σε νέους κλάδους (όχι εκείνους που έχουν ήδη αξιολογηθεί όπως το ψωμί και το γάλα) με μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, με σκοπό να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, οδηγώντας στην δημιουργία πάνω από 100.000 νέων θέσεων εργασίας κάθε χρόνο από το 2015 και μετά.
Η κυβέρνηση αναμένει ότι οι προβλέψεις της θα επαληθευτούν και ότι δεν θα χρειαστούν περαιτέρω μέτρα λιτότητας για την εξασφάλιση των οικονομικών και δημοσιονομικών στόχων το 2015-16.
Η ικανοποιητική πορεία του προϋπολογισμού με την σημαντική υπέρβαση στόχων, σε συνδυασμό με την σταδιακή αύξηση ρευστότητας έπειτα από την έξοδο του ελληνικού Δημοσίου και των τραπεζών στις αγορές, και την εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων θα μηδενίσουν την όποια δημοσιονομική απόκλιση, τονίζει το ΥΠΟΙΚ.
Καταλήγοντας, τονίζει πως αυτό που προέχει είναι η ελάφρυνση του δημοσίου χρέους για την οποία έχουν δεσμευτεί οι εταίροι, σε συνδυασμό με την πιστή εφαρμογή των καίριων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Tι ανέφερε από το πρωί το www.bankingnews.gr
Τη διατήρηση των επαχθών φορολογικών μέτρων και μετά το 2014 θα προβλέπει η έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου η οποία θα δοθεί σήμερα Τρίτη στην δημοσιότητα.
Η παράταση της εφαρμογής της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και του τέλους επιτηδεύματος καθώς και η περαιτέρω κατάργηση φοροαπαλλαγών, ώστε να κλείσει το «δημοσιονομικό κενό της περιόδου 2015-2016, το οποίο υπερβαίνει τα 4,2 δισ. ευρώ είναι λίγα μόνο από τα δεινά που θα συνεχίσουν να καταδυναστεύουν τα ελληνικά νοικοκυριά.
Σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί η εφαρμογή ενός νέου μισθολογίου για τους δημοσίους υπαλλήλους με το οποίο θα καθιερώνεται ουσιαστικά ο ατομικός μισθός και η περαιτέρω … αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος με νέες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις.
Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται:
1. Η κατάργηση των περισσοτέρων ρυθμίσεων που προβλέπουν φοροαπαλλαγές. Στις διατάξεις που συμφωνήθηκαν να καταργηθούν περιλαμβάνονται αυτές που προβλέπουν μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ για τα νησιά του Αιγαίου, τα τρόφιμα, τα φάρμακα, το ηλεκτρικό ρεύμα, το φυσικό αέριο, την ύδρευση, τις υπηρεσίες μεταφορών και τις υπηρεσίες επισκευών παλαιών κατοικιών, απαλλαγή από τη φορολογία των μεταβιβάσεων, των δωρεών, των κληρονομιών και των γονικών παροχών πρώτης κατοικίας, αφορολόγητα όρια για κληρονομιές, δωρεές και γονικές παροχές και απαλλαγές ευπαθών κοινωνικών ομάδων από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων.
2. Η επέκταση της εφαρμογής της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και του τέλους επιτηδεύματος και στα έτη που έπονται του 2014!
3. Η εφαρμογή νέου μισθολογίου για τους δημοσίους υπαλλήλους με το οποίο θα καθιερώνεται ουσιαστικά ο ατομικός μισθός ο οποίος διαμορφώνεται με κριτήρια την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητα του κάθε εργαζόμενου!
4. Μία νέα αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος που θα συνοδευτεί από νέες περικοπές σε συντάξεις, επιδόματα και παροχές.
Μ. Χ.
www.bankingnews.gr
Να σημειωθεί πως η έκθεση του ΔΝΤ, βάσει του αρχικού σχεδιασμού, επρόκειτο να δοθεί στη δημοσιότητα πριν τις Ευρωεκλογές της 25ης Μαΐου, ωστόσο αναβλήθηκε σκοπίμως για λόγους πολιτικών τακτικισμών προκειμένου να μην συνδεθεί εκ νέου η κυβέρνηση του Α. Σαμαρά με την ανάγκη λήψης νέων μέτρων...
Προς αυτή την κατεύθυνση το Ταμείο συστήνει στην κυβέρνηση να κάνει μόνιμο το μέτρο της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης που επιβάλλεται στους φορολογούμενους, έναντι παράτασης έως το 2016 που ζητούσε σε προηγούμενη έκθεσή του, ενώ πιέζει για νέες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις που θα συνδυαστούν με μια νέα αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος.
Αιχμές αφήνουν οι εμπειρογνώμονες του ΔΝΤ για την αδράνεια της κυβέρνησης στο μέτρο των απολύσεων (στο δημόσιο τομέα), αλλά και για τις χαμηλές πτήσεις στα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις.
Το ΔΝΤ επισημαίνει ταυτόχρονα την ανάγκη για άμεση προώθηση των νόμων που θα ξεμπλοκάρουν την πώληση ακινήτων του δημοσίου που βρίσκονται σε περιοχές - φιλέτα.
Ειδικότερα, στην πολυσέλιδη έκθεση του ΔΝΤ, ενσωματώνονται όλες οι υποχρεώσεις της κυβέρνησης, ενώ το Ταμείο σπεύδει να προειδοποιήσει πως παρακολουθεί από πολύ κοντά τις πολιτικές εξελίξεις στη χώρα μας. Όπως σημειώνει «αν και απαιτείται η παραγωγή υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων για πολλά χρόνια τα «κοινωνικά μερίσματα» και οι υποσχέσεις των πολιτικών για «όχι άλλα μέτρα» δείχνουν ότι θα δοκιμαστεί η πολιτική δέσμευση για την υλοποίηση του προγράμματος.
Δημοσιονομικό κενό 2015-2016
Στην έκθεση επισημαίνεται ξεκάθαρα ότι υπάρχει δημοσιονομικό κενό 2 δισ. ευρώ για το 2015. Το δημοσιονομικό κενό θα επανεξεταστεί το Φθινόπωρο με τη δέσμευση της κυβέρνησης να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα.
Χρηματοδοτικό κενό
Το Ταμείο θεωρεί ότι για το 2015 εξακολουθεί να υπάρχει χρηματοδοτικό κενό ύψους 12,6 δισ. ευρώ, ενώ οι εκτιμήσεις του για το χρέος συγκλίνουν στο ότι θα βρίσκεται στα επίπεδα του 127,7% του ΑΕΠ το 2020 και στα 117,2% του ΑΕΠ το 2022, πετώντας έτσι το «γάντι» στους Ευρωπαίους για λήψη μέτρων που θα το καταστήσουν βιώσιμο.
Ενδεικτικό είναι ότι το ΔΝΤ σημειώνει πως όχι μόνο δεν υπάρχει χώρος για αξιοσημείωτες αυξήσεις μισθών και συντάξεων έως το 2016, αλλά αντιθέτως για να μην χρειαστούν νέες περικοπές μισθών, συντάξεων και επιδομάτων, θα πρέπει να σημειωθεί «δραματική βελτίωση στην αποτελεσματικότητα του Δημοσίου», κάνοντας ειδική αναφορά στις επιδόσεις των φοροεισπρακτικών - φοροελεγκτικών μηχανισμών.
Ειδικότερα:
Για το Δημόσιο διατυπώνεται ανησυχία για το εάν τελικά έχει σπάσει το ταμπού των απολύσεων, κάνοντας για μια ακόμα φορά αναφορά στην «κληρονομιά» των κομματικών προσλήψεων.
Όσον αφορά, δε, στις παρεμβάσεις που έπονται, το Ταμείο προαναγγέλλει τις εσωτερικές αλλαγές στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, από τις οποίες θα θιγούν κυρίως οι υπάλληλοι υποχρεωτικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αφού θεωρεί ότι αμείβονται καλύτερα από τον ιδιωτικό τομέα, ενώ τονίζει πως πρέπει να γίνουν και 2.000 απολύσεις στο πρώτο τρίμηνο του 2015, πέρα από τις 11.000 του 2014, με πρόβλεψη στόχων για τα επόμενα έτη.
Σε ό,τι αφορά τα εργασιακά παραμένουν οι περιορισμοί που κάνουν υψηλό το κόστος του επιχειρείν και που αναστέλλουν τη δημιουργία νέων ή την επέκταση των μεγάλων επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με το Ταμείο θα πρέπει να «εξαφανιστούν» οι περιορισμοί στις ομαδικές απολύσεις, ενώ θα πρέπει να εισαχθεί και στην εθνική νομοθεσία ο θεσμός του lock out, δηλαδή το δικαίωμα των εργοδοτών στην ανταπεργία.
Όσον αφορά, δε, στους κατώτερους μισθούς, το ΔΝΤ εμφανίζει εμμονές με τις ωριμάνσεις (τριετίες), χαρακτηρίζοντας μόνο «μεταβατική» την περίοδο έως το 2017, κατά τη διάρκεια της οποίας μειώνονται κατά 50% οι ωριμάνσεις για τους μακροχρόνια ανέργους. Πουθενά στην έκθεση δεν αναφέρεται, πάντως, ότι βάσει νόμου οι τριετίες παραμένουν «παγωμένες» έως ότου η ανεργία υποχωρήσει σε μονοψήφιο ποσοστό.
Για το ασφαλιστικό, το ΔΝΤ θεωρεί ότι οι στοχευμένες στις υψηλότερες συντάξεις περικοπές βοήθησαν αλλά δεν έχουν αντιμετωπίσει τις προκλήσεις, καθώς οι δαπάνες παραμένουν στα επίπεδα του 17% του ΑΕΠ. Παράλληλα, επισημαίνει, ότι είναι αδύναμος ο δεσμός εισφορών - παροχών, στοχοποιώντας τον ΟΑΕΕ, αφού στην ουσία το Ταμείο παραπέμπει στις νέες Αναλογιστικές Μελέτες, βάσει των οποίων θα πρέπει να εξεταστούν κι άλλες παρεμβάσεις στο σύστημα.
Στο πεδίο του φορολογικού και των δημοσιονομικών παρεμβάσεων, το ΔΝΤ χαρακτηρίζει κίνδυνο τις δικαστικές αποφάσεις για τα μισθολογικά και για τα τέλη ακινήτων, ενώ εκφράζονται ανησυχίες για την επιτυχία του νέου φόρου ακινήτων και τις δαπάνες υγείας.
Όσον αφορά στο φορολογικό, αίσθηση προκαλεί η επισήμανση σε δύο σημεία της έκθεσης περί «πολιτικής ανάμειξης» στη λειτουργία της φορολογικής διοίκησης, κάτι που σύμφωνα με το Ταμείο έχει προκαλέσει τις αποκλίσεις έναντι των ελεγκτικών και εισπρακτικών στόχων.
Το ΔΝΤ εμφανίζεται ενοχλημένο στις πιέσεις που ασκούνται για διεύρυνση των απαλλαγών στο φόρο υπεραξίας αλλά και για χαλάρωση των όρων στις ρυθμίσεις οφειλών.
Επιφυλακτικό δηλώνει το Ταμείο στην πρόθεση της κυβέρνησης να ανατρέψει πλήρως το πλαίσιο του ΦΠΑ, βάζοντας στο στόχαστρο απαλλαγές και ειδικούς συντελεστές, όπως ο ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, ενώ εκδηλώνει διάθεση ανάλογων ανατροπών και στο πλαίσιο των απαλλαγών που εξακολουθούν να ισχύουν στη φορολογία εισοδήματος.
SOS για τα NPLs των τραπεζών - Κίνδυνος αύξησης των κεφαλαιακών αναγκών
Το ΔΝΤ εκφράζει ανησυχία και για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (NPLs) των ελληνικών τραπεζών, επισημαίνοντας ότι έχουν ανέλθει στο 40% επί του συνόλου των δανείων.
Συγκεκριμένα το ΔΝΤ αναφέρει πως οι «ελληνικές τράπεζες αντιμετωπίζουν ένα βουνό από μη εξυπηρετούμενα δάνεια, ενώ ταυτόχρονα διαθέτουν εύθραυστους ισολογισμούς». Ειδικότερα, το Ταμείο καλεί τις ελληνικές τράπεζες να προχωρήσουν στη λήψη μέτρων για τη συγκράτηση της αύξησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Όπως προειδοποιεί, δεδομένης της χαμηλής ποιότητας μέρους των κεφαλαίων των ελληνικών τραπεζών και σε συνδυασμό με τα υψηλά ποσοστά των NPLs, είναι ορατός ο κίνδυνος οι ελληνικές τράπεζες να χρειαστούν πρόσθετα κεφάλαια.
Σε άλλο σημείο της έκθεσης του ΔΝΤ τονίζεται πως το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας προσανατολίζεται στην πρόσληψη προσωπικού με εμπειρία στις τράπεζες.
Σχολιάζοντας το ζήτημα των warrants, το ΔΝΤ τονίζει ότι σύντομα θα επιτευχθεί η ιδιωτικοποίηση των ελληνικών τραπεζών.
Thomsen (ΔΝΤ) - Βιώσιμο και χωρίς haircut τo ελληνικό χρέος
Την πεποίθηση πως το ελληνικό χρέος μπορεί να καταστεί βιώσιμο χωρίς haircut, αλλά μέσω μιας σειράς άλλων μέτρων, εξέφρασε ο επικεφαλής του κλιμακίου του ΔΝΤ στην Ελλάδα, P. Thomsen.
Μιλώντας από την Ουάσιγκτον, στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε, με αφορμή τη δημοσιοποίηση της έκθεσης του ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία, ο Thomsen δήλωσε πως υπάρχουν μέτρα που μπορούν να υιοθετηθούν για τη μείωση του χρέος, χωρίς ωστόσο στα μέτρα αυτά να συμπεριλαμβάνεται, όπως εξήγησε, ένα νέο haircut. Ο Thomsen διευκρίνισε πως το θέμα του χρέους θα τεθεί στο επίκεντρο της επόμενης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος το Φθινόπωρο.
Εστιάζοντας στις ελληνικές τράπεζες ο Thomsen δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο οι κεφαλαιακές τους ανάγκες να είναι υψηλότερες από τις εκτιμήσεις της ΤτΕ, όμως τόνισε πως αυτές οι διαφορές δεν συνιστούν σοβαρό και άμεσο κίνδυνο.
Ταυτόχρονα άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης της φορολογίας στην Ελλάδα, υπό αυστηρές προϋποθέσεις.
Επισήμανε ότι μπορούν να μειωθούν σταδιακά οι φόροι στην Ελλάδα, αρκεί όμως να μην τεθούν σε κίνδυνο οι δημοσιονομικοί στόχοι που ορίζει το πρόγραμμα, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Thomsen.
Παράλληλα αναγνώρισε πως οι βασικοί φορολογικοί συντελεστές στην Ελλάδα είναι υπερβολικά υψηλοί και πρόσθεσε ότι και ο ίδιος θεωρεί σωστό να υπάρξει μείωσή τους, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Ταυτόχρονα δήλωσε πως η τρόικα δεν επιθυμεί νέες οριζόντιες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις.
ΥΠΟΙΚ - Η έκθεση του ΔΝΤ επιβεβαιώνει την τεράστια πρόοδο - Δεν θα ληφθούν νέα μέτρα
Η έκθεση του ΔΝΤ επιβεβαιώνει την τεράστια πρόοδο της ελληνικής οικονομίας, διαπιστώνει το υπουργείο Οικονομικών, στον απόηχο της δημοσιοποίησης της 5ης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος από το Ταμείο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, η έκθεση που δημοσιεύτηκε σήμερα στο πλαίσιο της έγκρισης της δόσης των 3,5 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβάνει τα κείμενα του αναθεωρημένου μνημονίου με τις δεσμεύσεις τις χώρας, με ειδική έμφαση σε διαρθρωτικές παρεμβάσεις που θα τονώσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και θα βοηθήσουν την εξάλειψη της ανεργίας.
Παράλληλα, στην έκθεσή του το ΔΝΤ κάνει λόγο για είσοδο της ελληνικής οικονομίας σε ρυθμούς ανάπτυξης φέτος, μετά από έξι συνεχόμενα χρόνια ύφεσης, και αύξηση της απασχόλησης, ενώ τονίζει πως έως τα μέσα του 2015 οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας είναι απόλυτα καλυμμένες. Για το μετέπειτα διάστημα, το χρηματοδοτικό κενό προβλέπεται να καλυφθεί με repos, με φορείς της γενικής κυβέρνησης, με αποπληρωμή των υπολοίπων προνομιούχων μετοχών και, τέλος, μέσω του προγράμματος πρόσβασής μας στις αγορές.
Οι ρυθμοί ανάπτυξης θα αυξηθούν τα επόμενα χρόνια με την βοήθεια του σαφώς βελτιωμένου επενδυτικού κλίματος προς την Ελλάδα που επέτρεψε την πρόσφατη έξοδος στις αγορές, και που θα οδηγήσει στην όλο και αυξανόμενη παροχή ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, αναφέρει το υπουργείο επικαλούμενο την έκθεση.
Τονίζεται επίσης πως ο δημοσιονομικός στόχος του 2014 θα επιτευχθεί χωρίς νέα μέτρα και ότι θα εξεταστεί στο πλαίσιο της επόμενης αξιολόγησης η δυνατότητα περαιτέρω αύξησης δαπανών για ευπαθείς ομάδες και τόνωση της ανάπτυξης, πέραν των 525 εκατ. ευρώ για το κοινωνικό μέρισμα που ήδη έχουν ήδη δρομολογηθεί.
Επίσης, από 1η Ιουλίου 2014 θα μειωθούν οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης για μισθωτούς εργαζόμενους κατά 3,9 μονάδες και ότι τον Ιούνιο 2015 θα εξεταστεί περαιτέρω μείωση για να τονωθεί η απασχόληση.
Στην έκθεση αναφέρεται επίσης πως οι νέοι φορολογικοί κώδικες και ο ΕΝΦΙΑ θα εξεταστούν για την απόδοσή τους και όπως αναφέρεται ρητά, αν τα έσοδα συνεχίζουν να υπερβαίνουν τους στόχους, τότε η Κυβέρνηση θα εξετάσει την μείωση των υψηλών φορολογικών συντελεστών στο πλαίσιο του προϋπολογισμού του 2015.
Θα ενισχυθεί εντός του 2014 το πρόγραμμα κοινωνικής απασχόλησης με 50.000 επιπλέον θέσεις εργασίας και τον Σεπτέμβριο 2014 θα εφαρμοστεί πιλοτικά ένα νέο κοινωνικό επίδομα που θα εξασφαλίζει ότι όλοι οι συμπολίτες μας θα έχουν ένα ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα.
Η κυβέρνηση θα αξιολογήσει την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου στο Δημόσιο για να εντοπιστούν πιθανές στρεβλώσεις ή αδικίες που θα αντιμετωπιστούν με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο - π.χ. η επέκταση του ενιαίου μισθολογίου σε όλους τους φορείς του Δημοσίου, ευθυγράμμιση των μη-μισθολογικών επιδομάτων σε ευρωπαϊκά επίπεδα.
Θα εξεταστούν ακόμη τα εμπόδια στον ανταγωνισμό σε νέους κλάδους (όχι εκείνους που έχουν ήδη αξιολογηθεί όπως το ψωμί και το γάλα) με μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, με σκοπό να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας, οδηγώντας στην δημιουργία πάνω από 100.000 νέων θέσεων εργασίας κάθε χρόνο από το 2015 και μετά.
Η κυβέρνηση αναμένει ότι οι προβλέψεις της θα επαληθευτούν και ότι δεν θα χρειαστούν περαιτέρω μέτρα λιτότητας για την εξασφάλιση των οικονομικών και δημοσιονομικών στόχων το 2015-16.
Η ικανοποιητική πορεία του προϋπολογισμού με την σημαντική υπέρβαση στόχων, σε συνδυασμό με την σταδιακή αύξηση ρευστότητας έπειτα από την έξοδο του ελληνικού Δημοσίου και των τραπεζών στις αγορές, και την εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων θα μηδενίσουν την όποια δημοσιονομική απόκλιση, τονίζει το ΥΠΟΙΚ.
Καταλήγοντας, τονίζει πως αυτό που προέχει είναι η ελάφρυνση του δημοσίου χρέους για την οποία έχουν δεσμευτεί οι εταίροι, σε συνδυασμό με την πιστή εφαρμογή των καίριων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Tι ανέφερε από το πρωί το www.bankingnews.gr
Τη διατήρηση των επαχθών φορολογικών μέτρων και μετά το 2014 θα προβλέπει η έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου η οποία θα δοθεί σήμερα Τρίτη στην δημοσιότητα.
Η παράταση της εφαρμογής της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και του τέλους επιτηδεύματος καθώς και η περαιτέρω κατάργηση φοροαπαλλαγών, ώστε να κλείσει το «δημοσιονομικό κενό της περιόδου 2015-2016, το οποίο υπερβαίνει τα 4,2 δισ. ευρώ είναι λίγα μόνο από τα δεινά που θα συνεχίσουν να καταδυναστεύουν τα ελληνικά νοικοκυριά.
Σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί η εφαρμογή ενός νέου μισθολογίου για τους δημοσίους υπαλλήλους με το οποίο θα καθιερώνεται ουσιαστικά ο ατομικός μισθός και η περαιτέρω … αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος με νέες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις.
Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται:
1. Η κατάργηση των περισσοτέρων ρυθμίσεων που προβλέπουν φοροαπαλλαγές. Στις διατάξεις που συμφωνήθηκαν να καταργηθούν περιλαμβάνονται αυτές που προβλέπουν μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ για τα νησιά του Αιγαίου, τα τρόφιμα, τα φάρμακα, το ηλεκτρικό ρεύμα, το φυσικό αέριο, την ύδρευση, τις υπηρεσίες μεταφορών και τις υπηρεσίες επισκευών παλαιών κατοικιών, απαλλαγή από τη φορολογία των μεταβιβάσεων, των δωρεών, των κληρονομιών και των γονικών παροχών πρώτης κατοικίας, αφορολόγητα όρια για κληρονομιές, δωρεές και γονικές παροχές και απαλλαγές ευπαθών κοινωνικών ομάδων από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων.
2. Η επέκταση της εφαρμογής της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης και του τέλους επιτηδεύματος και στα έτη που έπονται του 2014!
3. Η εφαρμογή νέου μισθολογίου για τους δημοσίους υπαλλήλους με το οποίο θα καθιερώνεται ουσιαστικά ο ατομικός μισθός ο οποίος διαμορφώνεται με κριτήρια την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητα του κάθε εργαζόμενου!
4. Μία νέα αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος που θα συνοδευτεί από νέες περικοπές σε συντάξεις, επιδόματα και παροχές.
Μ. Χ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών