Τελευταία Νέα
Οικονομία

Εurobank - Να αποφύγει τα πισωγυρίσματα η νέα κυβέρνηση - Να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις για να μην ληφθούν νέα μέτρα

Εurobank - Να αποφύγει τα πισωγυρίσματα η νέα κυβέρνηση - Να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις για να μην ληφθούν νέα μέτρα
Η τοποθέτηση του Γ. Χαρδούβελη στη θέση του υπουργού Οικονομικών υποδηλώνει την προσήλωση της κυβέρνησης στη μεταρρυθμιστική προσπάθεια
H συνέχιση της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας είναι το ζητούμενο από την νέα κυβέρνηση, όπως επισημαίνει η Eurobank, στην καθιερωμένη εβδομαδιαία ανάλυσή της "7 Ημέρες Οικονομία".
Αναλυτικά, σύμφωνα με τη Eurobank:
•    Η νέα κυβέρνηση είναι αναγκαίο να αναλάβει την ιδιοκτησία του μεταρρυθμιστικού προγράμματος και να αποφύγει πισωγυρίσματα.
•    Η εφαρμογή των διαρθρωτικών δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων μπορεί να εξασφαλίσει την αποφυγή λήψης νέων περιοριστικών μέτρων για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού του β’ εξαμήνου του 2015.
•    Η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων στην αγορά προϊόντων, στη λειτουργία της κρατικής μηχανής και στο επιχειρηματικό περιβάλλον απαραίτητη προϋπόθεση για την ενίσχυση της πραγματικής οικονομίας.
•    Το κρίσιμο σημείο όσον αφορά τις τιμές των προϊόντων δεν είναι η μείωση τους αφού ήδη είμαστε σε περίοδο αποπληθωρισμού αλλά η διόρθωση των στρεβλώσεων στην αγορά που δε θα επιτρέψουν την υπερβολική άνοδο των τιμών όταν αυξηθεί πάλι η ζήτηση.
•    Βιομηχανική παραγωγή: τον Απρίλιο η πτώση περιορίστηκε στο -2,2% (ετήσια μεταβολή) από -2,7% το Μάρτιο. Το πρώτο τετράμηνο του 2014 η μείωση ήταν μόλις 0,3% έναντι μείωσης 2,6% την αντίστοιχη περίοδο του 2013.
•    Πληθωρισμός: εντάθηκαν οι αποπληθωριστικές πιέσεις το Μάιο με τον πληθωρισμό να σημειώνει πτώση 2,0% σε ετήσια βάση συμπληρώνοντας 15 διαδοχικούς μήνες με αρνητικό πρόσημο
Το βασικό γεγονός της προηγούμενης εβδομάδας δεν ήταν άλλο από τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης συνεργασίας υπό τον Πρωθυπουργό Α. Σαμαρά.
Η τοποθέτηση του καθηγητή κ. Γ. Χαρδούβελη  στη θέση του Υπουργού Οικονομικών είναι μια κίνηση που υποδηλώνει την προσήλωση της κυβέρνησης στην μεταρρυθμιστική προσπάθεια. Δεν αρκεί μόνο αυτή η κίνηση για να εξασφαλιστεί η επιτυχής συνέχιση της εφαρμογής του προγράμματος σταθεροποίησης της ελληνικής οικονομίας και η επιστροφή στη βιώσιμη ανάπτυξη.
Παρακάτω περιγράφουμε μια σειρά από δράσεις που σύμφωνα με το ΔΝΤ είναι αναγκαίες για:
•    Την αποφυγή νέων περιοριστικών μέτρων με σκοπό την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού του 2015.
•    Την ενίσχυση της αποδοτικότητας του δημοσίου τομέα.
•    Τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και του ανταγωνισμού με ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα της μείωσης των τιμών.
Τα χρονικά περιθώρια είναι περιορισμένα και η νέα κυβέρνηση είναι αναγκαίο να δείξει άμεσα θετικά δείγματα γραφής όσον αφορά την εφαρμογή των συγκεκριμένων δράσεων. Μεγάλος αριθμός από αυτές περιλαμβάνεται ήδη στα προαπαιτούμενα για τη λήψη των δύο επόμενων δόσεων (€1,0 δισ. η κάθε μία) από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας. Εξακολουθούμε να θεωρούμε ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να προσέλθει στο τελικό στάδιο της διαπραγμάτευσης για το χρέος χωρίς να έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που προβλέπονται στην τελευταία αναθεώρηση του 2ΠΣΕΟ. Η νέα κυβέρνηση είναι αναγκαίο να αναλάβει την ιδιοκτησία (ownership)  του μεταρρυθμιστικού προγράμματος αλλά και να αποφύγει πισωγυρίσματα στην μεταρρυθμιστική προσπάθεια.
Στην πρόσφατη έκθεση του ΔΝΤ για την αναθεώρηση του 2ου Προγράμματος Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας (2ΠΣΕΟ) αναγνωρίζεται η σημαντική πρόοδος που έχει επιτευχθεί όσον αφορά στην βελτίωση του δημοσιονομικού ισοζυγίου και την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Παράλληλα, όμως καταγράφεται και το δημοσιονομικό κενό για το β’ εξάμηνο του 2015 που σύμφωνα με την έκθεση υπολογίζεται στα €2,2 δισ. ή 1,1% του ΑΕΠ ενώ προσδιορίζονται και εκείνες δράσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην κάλυψη του χωρίς να είναι απαραίτητο η ελληνική κυβέρνηση να καταφύγει στη λήψη νέων δημοσιονομικών μέτρων.
Σύμφωνα με την ανάλυση του 2ΠΣΕΟ η λήψη νέων δημοσιονομικών μέτρων δεν είναι σκόπιμη αφού ενώ θα μπορούσε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα για το 2015 εξαιτίας των πολλαπλασιαστών θα προέκυπτε δημοσιονομικό κενό ίσο με περίπου €1.5% δις ή 0,75% του ΑΕΠ την επόμενη χρονιά (2016).
Το ερώτημα που προκύπτει είναι πώς θα επιτευχθεί το κλείσιμο του δημοσιονομικού κενού χωρίς νέα περιοριστικά μέτρα. Σύμφωνα με την τελευταία αναθεώρηση του 2ΠΣΕΟ – αλλά και την Νομισματικής Πολιτικής της Τράπεζας της Ελλάδος – η κάλυψη του δημοσιονομικού κενού μπορεί να επιτευχθεί με την εφαρμογή μιας σειράς μεταρρυθμίσεων τόσο στην πλευρά των εσόδων όσο και στην πλευρά των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού. Οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνουν:
1.    Την συνέχιση του εκσυγχρονισμού της ακολουθούμενης φορολογικής πολιτικής και του φορολογικού συστήματος μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης, την παροχή κινήτρων για την εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων, κτλ. Κύριο ρόλο σε αυτό το σημείο κατέχει η αναθεώρηση του πλαισίου του ΦΠΑ ώστε να διορθωθούν ήδη γνωστές στρεβλώσεις και να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της εκτεταμένης φοροδιαφυγής. Είναι αναγκαίο εδώ να σημειώσουμε ότι η πιθανή μείωση των φορολογικών συντελεστών – ένα ενδεχόμενο  που αφήνει ανοιχτό ή νέα κυβέρνηση – θα πρέπει να συνοδεύεται με δράσεις όπως πχ η διεύρυνση της φορολογικής βάσης ώστε η συνολική επίδραση αν είναι δημοσιονομικά ουδέτερη. Με άλλα λόγια ο στόχος του πλεονάσματος του 2014 και των επόμενων ετών δε θα πρέπει να τεθεί σε κίνδυνο.
2.    Την συνέχιση της ενίσχυσης του ρόλου της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων μέσω του διορισμού του νέου επικεφαλής και της συνέχισης της μεταφοράς αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο Οικονομικών προς την ΓΓΔΕ.
3.    Την συνέχιση της μεταρρύθμισης στον τομέα της υγείας ώστε να περιοριστεί η αντίστοιχη δαπάνη. Οι δράσεις για την επίτευξη του συγκεκριμένου σκοπού περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και την περαιτέρω μείωση της τιμής και της
αύξησης της χρήσης των γενόσημων φαρμάκων, την μείωση του ποσοστού κέρδους των φαρμακείων.
4.    Την συνέχιση της μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό ώστε να βελτιωθεί η ανταποδοτικότητα των εισφορών και η μείωση των κρατικών επιχορηγήσεων. Οι δράσεις για την επίτευξη αυτού του σκοπού περιλαμβάνουν την συνέχιση των συγχωνεύσεων των ασφαλιστικών φορέων κτλ και περιλαμβάνουν και την υιοθέτηση νομοθεσίας για α) την ένταξη όλων των επικουρικών ταμείων υπό τον έλεγχο του δημοσίου τομέα στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) και β) την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος και των σχετικών υποδειγμάτων βιωσιμότητας (από την 1η Ιανουαρίου 2015) για όλα τα ταμεία που δεν έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα στο ΕΤΕΑ.
5.    Την αντιμετώπιση του προβλήματος των νέων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του ΕΟΠΥΥ μέσω της αναθεώρησης του σχετικού νομοθετικού πλαισίου.
6.    Την επίτευξη ή ακόμη και την υπέρβαση των στόχων για τις ιδιωτικοποιήσεις κυρίως μέσω της επιτάχυνσης των νομικών ή και άλλων διαδικασιών που απαιτούνται να ολοκληρωθούν πριν ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης ή την ιδιωτικοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου. Για παράδειγμα το κύριο πρόβλημα όσον αφορά την ακίνητη περιουσία του δημοσίου έχει να κάνει με την διευθέτηση νομικών ή / και χωροταξικών υποθέσεων ενώ οι ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα της ενέργειας θα προχωρήσουν μόνο όταν ολοκληρωθεί η αναθεώρηση της σχετικής νομοθεσίας και η ψήφιση των σχετικών νομοθετημάτων.
Πέρα από τις παραπάνω ρυθμίσεις στην πρόσφατη αναθεώρηση του 2ΠΣΕΟ καταγράφονται και μια σειρά από μεταρρυθμίσεις με σκοπό τη βελτίωση της αποδοτικότητας του δημοσίου τομέα, την ενίσχυση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και του ανταγωνισμού στην αγορά. Οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις αναμένεται να έχουν σημαντική επίδραση μεσοπρόθεσμα στην πραγματική οικονομία και στην επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Στις συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνονται:
1.    Η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων που σχετίζονται με το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα. Εδώ περιλαμβάνονται δράσεις που σχετίζονται με την ολοκλήρωση του προγράμματος «κινητικότητας» στο δημόσιο τομέα, την επίτευξη των στόχων για τις αποχωρήσεις δημοσίων υπαλλήλων για το 2014 (11000) και το 2015 (2000) αλλά και νέες δράσεις όπως η δημιουργία ενός πλαισίου αμοιβών που να επιβραβεύει την παραγωγικότητα στο δημόσιο τομέα).
2.    Η συνέχιση της απελευθέρωσης συγκεκριμένων αγορών προϊόντων τόσο μέσω της αναθεώρησης προς το καλύτερο των πρόσφατα ψηφισθέντων ρυθμίσεων για την ενίσχυση του ανταγωνισμού σε συγκεκριμένους τομείς (βλέπε λιανικό εμπόριο, γάλα, φαρμακεία, τουρισμός και μεταφορές) όσο και την συνέχιση της απελευθέρωσης επιπλέον τομέων (π.χ. εκκίνηση της διαδικασίας απελευθέρωσης του χονδρικού εμπορίου σύμφωνα με τις επισημάνσεις της σχετικής έκθεσης του  ΟΟΣΑ. Είναι αναγκαίο να σημειώσουμε εδώ ότι ο αποπληθωριστής του ΑΕΠ ήταν στο -2,1% του ΑΕΠ το 2013 ενώ αναμένεται στο -0,4% του ΑΕΠ για το 2015. Με άλλα λόγια το κρίσιμο σημείο όσον αφορά τη διαμόρφωση των τιμών δεν είναι το αν αυτές ακολουθούν πτωτική πορεία – που έτσι και αλλιώς ακολουθούν αυτή την περίοδο. Το κρίσιμο σημείο έχει να κάνει με την αργοπορημένη αντίδραση των τιμών στην ύφεση. Ο δείκτης τιμών καταναλωτή χωρίς την επίδραση των φόρων έγινε αρνητικός μόλις τον Νοέμβριο του 2012 ενώ ο ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ ήταν αρνητικός ήδη από το 2008. Ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή έγινε αρνητικός μόλις τον Μάρτιο του 2013. Η αργοπορημένη αντίδραση των τιμών οφείλεται προφανώς σε στρεβλώσεις στις αγορές προϊόντων. Η ρύθμιση αυτών των προβλημάτων προς όφελος του καταναλωτή μπορεί να επιτευχθεί μόνο με δράσεις όπως  αυτές που προτείνονται από τις εκθέσεις του ΟΟΣΑ για τον ανταγωνισμό.
3.    Την μείωση της γραφειοκρατίας όσον αφορά την αδειοδότηση των επενδύσεων.
4.    Την μεταρρύθμιση του νομοθετικού πλαισίου για τον καθορισμό των τιμών της ενέργειας.
5.    Την συνέχιση της απελευθέρωσης των «κλειστών» επαγγελμάτων. Η πλήρης απελευθέρωση του θεσμού της εξωδικαστικής διαμεσολάβησης θα αποτελέσει έναν καλό
δείκτη για την επιτυχία της μεταρρύθμισης στα «κλειστά» επαγγέλματα.
6.    Την συνέχιση της μεταρρύθμισης στον δικαστικό κλάδο με σκοπό την ταχύτερη έκδοση αποφάσεων όσον αφορά τις αστικές υποθέσεις και τη συνέχιση της επιτάχυνσης των διαδικασιών όσον αφορά τις εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης