Σχετικά στοιχεία συλλέγει η ΕΛΣΤΑΤ ώστε να επανακαθοριστεί το ΑΕΠ
Επί θύραις βρίσκεται η νέα αναθεώρηση του ελληνικού ΑΕΠ που προωθεί η κυβέρνηση η οποία θα αλλάξει και το λόγο του χρέους ως προς αυτό το μέγεθος.
Σύμφωνα με του κανονισμούς της Eurostat, τα κράτη-μέλη οφείλουν να αναθεωρούν το έτος βάσης των εθνικών τους λογαριασμών τουλάχιστον κάθε πέντε χρόνια.
Ήδη η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) προχωράει τις διαδικασίες, και σύμφωνα με τον προγραμματισμό, στις 10 Οκτωβρίου 2014 θα ανακοινωθούν τα οριστικά στοιχεία, τα οποία θα αξιολογήσει η ευρωπαϊκή στατιστική υπηρεσία.
Η ΕΛΣΤΑΤ έχει συγκεντρώσει στοιχεία από τις ΔΕΚΟ, άλλους φορείς, καθώς και μελέτες που καταγράφουν, μεταξύ άλλων, το ύψος της παραοικονομίας, των παράνομων δραστηριοτήτων, της μη καταγεγραμμένης απασχόλησης και των μη καταγεγραμμένων δραστηριοτήτων, προκειμένου να αναθεωρήσει το ΑΕΠ.
Σύμφωνα με πληροφορίες η αναθεώρηση θα γίνει με έτος βάσης το 2000 και όχι το 2006 οπότε και έγινε η τελευταία αναθεώρηση-φιάσκο, η οποία προκάλεσε τότε τεράστιο θόρυβο λόγω του ύψους της αλλά και των παραμέτρων που αύξησαν ξαφνικά το εγχώριο προϊόν κατά περίπου 26%. Ακολούθησε «κούρεμα» από την πλευρά της Eurostat, η οποία τελικώς ενέκρινε αύξηση μόνο 9,6%.
Η διαδικασία αναθεώρησης έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2010, όμως λόγω της κρίσης και των όσων ακολούθησαν με τα μνημόνια, έμεινε στα χαρτιά.
Παραδοσιακά οι κυβερνήσεις, αξιοποιούν την υποχρέωση αναθεώρησης του ΑΕΠ για να βελτιώσουν «λογιστικά» τα ελλείμματα και το χρέος τους, καθώς τα συγκεκριμένα μεγέθη υπολογίζονται ως ποσοστό του ΑΕΠ και η αύξηση του προϊόντος, περιορίζει το ύψος τους.
Ωστόσο στην περίπτωση της Ελλάδας, ναι μεν θα υπάρξει «διόρθωση» σε έλλειμμα και χρέος, ανάλογη της προσαρμογής που θα γίνει, όμως θα επηρεαστούν ανοδικά και οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την προηγούμενη αναθεώρηση το 2006, η Ελλάδα βρισκόταν σε καθεστώς επιτήρησης, ενώ τώρα βρίσκεται σε καθεστώς μνημονίων.
Αρμόδιοι παράγοντες υπογραμμίζουν ότι με την αναθεώρηση του ΑΕΠ δεν λύνονται ουσιαστικά τα προβλήματα, καθώς στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν βλέπουν με «καλό μάτι» τέτοιου είδους κινήσεις.
Μπορεί η διαδικασία να βοηθάει στην «τεχνητή» μείωση ελλείμματος και χρέους ως ποσοστά του ΑΕΠ, όμως τα πραγματικά δημοσιονομικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας δεν θα σταματήσουν να υφίστανται, αντιθέτως θα συνεχίσουν να βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» των δανειστών.
Μια ακόμα παράμετρος που δεν πρέπει να αγνοηθεί είναι αυτή που σχετίζεται όχι μόνο με την αύξηση της συμμετοχής της χώρας στον κοινοτικό προϋπολογισμό, αλλά και την αναδρομική (από το έτος που γίνεται η αναθεώρηση) καταβολή της εισφοράς.
Στη δεδομένη στιγμή, δεν μπορεί να γίνουν προβλέψεις για το ποσοστό της νέας αναθεώρησης.
Υπάρχει δε και το κακό προηγούμενο της τελευταίας αναθεώρησης το αποτέλεσμα της οποίας εξέθεσε τη χώρα όχι μόνο ως προς το ύψος της προσαρμογής αλλά και τα στοιχεία που λήφθηκαν υπόψη (λαθρεμπόριο, πορνεία, ξέπλυμα χρήματος, ναρκωτικά κ.α.) εκτός των «κλασικών» για το λιανικό και το χονδρικό εμπόριο, τις μεταφορές, τον κατασκευαστικό τομέα και την τουριστική βιομηχανία.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με του κανονισμούς της Eurostat, τα κράτη-μέλη οφείλουν να αναθεωρούν το έτος βάσης των εθνικών τους λογαριασμών τουλάχιστον κάθε πέντε χρόνια.
Ήδη η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) προχωράει τις διαδικασίες, και σύμφωνα με τον προγραμματισμό, στις 10 Οκτωβρίου 2014 θα ανακοινωθούν τα οριστικά στοιχεία, τα οποία θα αξιολογήσει η ευρωπαϊκή στατιστική υπηρεσία.
Η ΕΛΣΤΑΤ έχει συγκεντρώσει στοιχεία από τις ΔΕΚΟ, άλλους φορείς, καθώς και μελέτες που καταγράφουν, μεταξύ άλλων, το ύψος της παραοικονομίας, των παράνομων δραστηριοτήτων, της μη καταγεγραμμένης απασχόλησης και των μη καταγεγραμμένων δραστηριοτήτων, προκειμένου να αναθεωρήσει το ΑΕΠ.
Σύμφωνα με πληροφορίες η αναθεώρηση θα γίνει με έτος βάσης το 2000 και όχι το 2006 οπότε και έγινε η τελευταία αναθεώρηση-φιάσκο, η οποία προκάλεσε τότε τεράστιο θόρυβο λόγω του ύψους της αλλά και των παραμέτρων που αύξησαν ξαφνικά το εγχώριο προϊόν κατά περίπου 26%. Ακολούθησε «κούρεμα» από την πλευρά της Eurostat, η οποία τελικώς ενέκρινε αύξηση μόνο 9,6%.
Η διαδικασία αναθεώρησης έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2010, όμως λόγω της κρίσης και των όσων ακολούθησαν με τα μνημόνια, έμεινε στα χαρτιά.
Παραδοσιακά οι κυβερνήσεις, αξιοποιούν την υποχρέωση αναθεώρησης του ΑΕΠ για να βελτιώσουν «λογιστικά» τα ελλείμματα και το χρέος τους, καθώς τα συγκεκριμένα μεγέθη υπολογίζονται ως ποσοστό του ΑΕΠ και η αύξηση του προϊόντος, περιορίζει το ύψος τους.
Ωστόσο στην περίπτωση της Ελλάδας, ναι μεν θα υπάρξει «διόρθωση» σε έλλειμμα και χρέος, ανάλογη της προσαρμογής που θα γίνει, όμως θα επηρεαστούν ανοδικά και οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την προηγούμενη αναθεώρηση το 2006, η Ελλάδα βρισκόταν σε καθεστώς επιτήρησης, ενώ τώρα βρίσκεται σε καθεστώς μνημονίων.
Αρμόδιοι παράγοντες υπογραμμίζουν ότι με την αναθεώρηση του ΑΕΠ δεν λύνονται ουσιαστικά τα προβλήματα, καθώς στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν βλέπουν με «καλό μάτι» τέτοιου είδους κινήσεις.
Μπορεί η διαδικασία να βοηθάει στην «τεχνητή» μείωση ελλείμματος και χρέους ως ποσοστά του ΑΕΠ, όμως τα πραγματικά δημοσιονομικά προβλήματα της ελληνικής οικονομίας δεν θα σταματήσουν να υφίστανται, αντιθέτως θα συνεχίσουν να βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» των δανειστών.
Μια ακόμα παράμετρος που δεν πρέπει να αγνοηθεί είναι αυτή που σχετίζεται όχι μόνο με την αύξηση της συμμετοχής της χώρας στον κοινοτικό προϋπολογισμό, αλλά και την αναδρομική (από το έτος που γίνεται η αναθεώρηση) καταβολή της εισφοράς.
Στη δεδομένη στιγμή, δεν μπορεί να γίνουν προβλέψεις για το ποσοστό της νέας αναθεώρησης.
Υπάρχει δε και το κακό προηγούμενο της τελευταίας αναθεώρησης το αποτέλεσμα της οποίας εξέθεσε τη χώρα όχι μόνο ως προς το ύψος της προσαρμογής αλλά και τα στοιχεία που λήφθηκαν υπόψη (λαθρεμπόριο, πορνεία, ξέπλυμα χρήματος, ναρκωτικά κ.α.) εκτός των «κλασικών» για το λιανικό και το χονδρικό εμπόριο, τις μεταφορές, τον κατασκευαστικό τομέα και την τουριστική βιομηχανία.
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών