Θα χρειαστούν επαρκείς προβλέψεις ώστε να διασφαλιστεί ότι οι εργαζόμενοι δεν θα υποστούν αναίτια επιβάρυνση
Μετά από 6 συνεχή χρόνια υποχώρησης του ΑΕΠ - σωρευτικά η υποχώρηση είναι ένα πρωτοφανές 23% - οι οικονομικές συνθήκες στη χώρα δείχνουν να σταθεροποιούνται, δήλωσε ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Θ. Φέσσας, μιλώντας στο Eurobank Investor Forum.
Όπως ανέφερε, η Ελλάδα έχει κάνει μια εντυπωσιακή πρόοδο στην αντιμετώπιση των βασικών μακροοικονομικών και δημοσιονομικών ανισορροπιών ενώ πρόοδος έχει υπάρξει και σε κρίσιμες διαρθρωτικές αλλαγές.
Επιπλέον, παρά τη στασιμότητα των καταθέσεων, οι συνθήκες ρευστότητας των τραπεζών βελτιώνονται σταθερά.
Από την άλλη πλευρά, αρκετοί παράγοντες που συνέβαλλαν στην αύξηση της έντασης της καθοδικής αναπροσαρμογής των εταιρειών και της οικονομίας συνεχίζουν να υφίστανται:
- χρηματοοικονομική ασφυξία,
- πολύ ψηλό κόστος χρήματος,
- υψηλή φορολογία,
- πολύ ψηλό κόστος προϊόντων ενέργειας.
Σήμερα επικεντρωνόμαστε ειδικά σε μια εκ των βασικών αιτιών του βάθους και της διάρκειας της ύφεσης: Η χρηματοοικονομική ασφυξία του ιδιωτικού τομέα παραμένει και σήμερα ένα από τα πλέον σημαντικά προβλήματα, ειδικά για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αλλά και για τις επιχειρήσεις που επιχειρούν μια αναδιάρθρωση.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Φέσσα, ο χειρισμός των μη κανονικά εξυπηρετούμενων δανείων αλλά και της αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων που βαρύνονται από ένα χρέος στο οποίο δεν μπορούν να ανταποκριθούν παγιδεύει σημαντική αξία και ρευστότητα, η όμως οποία με τους κατάλληλους χειρισμούς μπορεί να αποδεσμευτεί.
Ακόμα και σήμερα ο ιδιωτικός τομέας δεν είναι υπερδανεισμένος, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Για παράδειγμα, η σύνολο των χρεών των νοικοκυριών ανέρχεται σε 100 δις ευρώ, 55% του ΑΕΠ, και των επιχειρήσεων σε περίπου 57% του ΑΕΠ. Ειδικά πριν την μεγάλη πτώση του ΑΕΠ ο δανεισμός τους ήταν αισθητά χαμηλότερος των Ευρωπαϊκών μέσων όρων.
Παρόλα αυτά, σήμερα στην Ελλάδα ένα μεγάλο μέρος των μη κανονικά εξυπηρετούμενων δανείων προέρχεται από παραγωγικές επιχειρήσεις. Αυτό σημαίνει ότι πράγματι μπορεί να διασωθεί πολύ μεγάλη αξία αν γίνει προσεκτική διαχείριση αυτών των περιπτώσεων. Οι κατάλληλες πρωτοβουλίες μπορούν να συμβάλλουν στην βελτίωση της κατάστασης όλων των επιχειρήσεων και να συμβάλλουν σημαντικά στην ανάκαμψη της οικονομίας.
Συνεπώς όλοι οι εταίροι πρέπει να κινηθούν αποφασιστικά και με ταχύτητα ώστε να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που υπάρχουν με τον πλέον εποικοδομητικό τρόπο.
Ενδεικτικά, το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο πρέπει να τροποποιηθεί ριζικά ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες που θέτει η σημερινή πραγματικότητα:
- να διευκολύνει και να επιταχύνει τη διαχείριση των μη κανονικά εξυπηρετούμενων δανείων,
- να νομιμοποιήσει και να διευκολύνει την εισαγωγή εναλλακτικών τεχνικών διαχείρισης των μη κανονικά εξυπηρετούμενων δανείων,
- να αποφύγει τη στρέβλωση του ανταγωνισμού,
- να διευκολύνει την ταχεία επιστροφή βιώσιμων επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν σήμερα προβλήματα σε συνθήκες ομαλής και κερδοφόρας λειτουργίας.
Πρέπει να αποτελέσουν άμεση προτεραιότητα ο σχεδιασμός εξωδικαστικών διαδικασιών ειδικά για ΜμΕ καθώς και μηχανισμών συντονισμού περιπτώσεων στις οποίες υπάρχουν πολλοί πιστωτές.
Επίσης, δεν μπορεί να συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση όπου:
1. οι τράπεζες σωρεύουν προβλέψεις οι οποίες όμως δεν αξιοποιούνται άμεσα για την αναδιάρθρωση μη κανονικά εξυπηρετούμενων οφειλών και επιχειρήσεων,
2. δεν υπάρχουν ξεκάθαρα κριτήρια που να καθορίζουν ποιες επιχειρήσεις και ποια νοικοκυριά είναι βιώσιμα,
3. απουσιάζουν κρίσιμα εργαλεία για την υλοποίηση των αναδιαρθρώσεων,
4. ορισμένες εμφανώς προβληματικές εταιρείες παραμένουν εν ζωή για χρόνια με τη στήριξη του τραπεζικού συστήματος και χωρίς να εφαρμόζεται μια ξεκάθαρη και ταχεία διαδικασία αναδιάρθρωσης με βάση ευρέως αποδεκτά κριτήρια,
5. ορισμένες προβληματικές εταιρείες παραμένουν σε λειτουργία χωρίς να εξυπηρετούν δάνεια, να καταβάλλουν φόρους και εισφορές ή ακόμα και εργαζόμενους ανταγωνιζόμενες άλλες εταιρείες που είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους και συνεπώς βρίσκονται σε δυσμενή θέση.
Τέλος, πρέπει να προχωρήσει άμεσα μια πλήρης εξέταση του φορολογικού και νομικού πλαισίου ώστε:
1. αυτό να γίνει πιο φιλικό ως προς τις αναδιαρθρώσεις (για παράδειγμα στην περίπτωση που οι τράπεζες διαγράψουν μέρος μια απαίτησης τους, η διαφορά ως προς την ονομαστική αξία της απαίτησης θεωρείται ότι αποτελεί κεφαλαιακό κέρδος),
2. η ενθάρρυνση εξαγορών και συγχωνεύσεων μπορεί να είναι ένα κρίσιμο συστατικό μιας επιτυχούς αναδιάρθρωσης.
Σήμερα το εγχείρημα μιας άνευ προηγουμένου αναδιάρθρωσης των ελληνικών επιχειρήσεων προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες. Αλλά οι εργαζόμενοι θα δοκιμαστούν για άλλη μια φορά κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας. Συνεπώς θα χρειαστούν επαρκείς προβλέψεις ώστε να διασφαλιστεί ότι οι εργαζόμενοι δεν θα υποστούν αναίτια επιβάρυνση. Για αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να εισαχθούν κατάλληλα εργαλεία επανεκπαίδευσης καθώς και κίνητρα για την αύξηση της ικανότητας των εργαζομένων να μετακινηθούν από μια εργασία σε μια άλλη.
www.bankingnews.gr
Όπως ανέφερε, η Ελλάδα έχει κάνει μια εντυπωσιακή πρόοδο στην αντιμετώπιση των βασικών μακροοικονομικών και δημοσιονομικών ανισορροπιών ενώ πρόοδος έχει υπάρξει και σε κρίσιμες διαρθρωτικές αλλαγές.
Επιπλέον, παρά τη στασιμότητα των καταθέσεων, οι συνθήκες ρευστότητας των τραπεζών βελτιώνονται σταθερά.
Από την άλλη πλευρά, αρκετοί παράγοντες που συνέβαλλαν στην αύξηση της έντασης της καθοδικής αναπροσαρμογής των εταιρειών και της οικονομίας συνεχίζουν να υφίστανται:
- χρηματοοικονομική ασφυξία,
- πολύ ψηλό κόστος χρήματος,
- υψηλή φορολογία,
- πολύ ψηλό κόστος προϊόντων ενέργειας.
Σήμερα επικεντρωνόμαστε ειδικά σε μια εκ των βασικών αιτιών του βάθους και της διάρκειας της ύφεσης: Η χρηματοοικονομική ασφυξία του ιδιωτικού τομέα παραμένει και σήμερα ένα από τα πλέον σημαντικά προβλήματα, ειδικά για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αλλά και για τις επιχειρήσεις που επιχειρούν μια αναδιάρθρωση.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Φέσσα, ο χειρισμός των μη κανονικά εξυπηρετούμενων δανείων αλλά και της αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων που βαρύνονται από ένα χρέος στο οποίο δεν μπορούν να ανταποκριθούν παγιδεύει σημαντική αξία και ρευστότητα, η όμως οποία με τους κατάλληλους χειρισμούς μπορεί να αποδεσμευτεί.
Ακόμα και σήμερα ο ιδιωτικός τομέας δεν είναι υπερδανεισμένος, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Για παράδειγμα, η σύνολο των χρεών των νοικοκυριών ανέρχεται σε 100 δις ευρώ, 55% του ΑΕΠ, και των επιχειρήσεων σε περίπου 57% του ΑΕΠ. Ειδικά πριν την μεγάλη πτώση του ΑΕΠ ο δανεισμός τους ήταν αισθητά χαμηλότερος των Ευρωπαϊκών μέσων όρων.
Παρόλα αυτά, σήμερα στην Ελλάδα ένα μεγάλο μέρος των μη κανονικά εξυπηρετούμενων δανείων προέρχεται από παραγωγικές επιχειρήσεις. Αυτό σημαίνει ότι πράγματι μπορεί να διασωθεί πολύ μεγάλη αξία αν γίνει προσεκτική διαχείριση αυτών των περιπτώσεων. Οι κατάλληλες πρωτοβουλίες μπορούν να συμβάλλουν στην βελτίωση της κατάστασης όλων των επιχειρήσεων και να συμβάλλουν σημαντικά στην ανάκαμψη της οικονομίας.
Συνεπώς όλοι οι εταίροι πρέπει να κινηθούν αποφασιστικά και με ταχύτητα ώστε να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που υπάρχουν με τον πλέον εποικοδομητικό τρόπο.
Ενδεικτικά, το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο πρέπει να τροποποιηθεί ριζικά ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες που θέτει η σημερινή πραγματικότητα:
- να διευκολύνει και να επιταχύνει τη διαχείριση των μη κανονικά εξυπηρετούμενων δανείων,
- να νομιμοποιήσει και να διευκολύνει την εισαγωγή εναλλακτικών τεχνικών διαχείρισης των μη κανονικά εξυπηρετούμενων δανείων,
- να αποφύγει τη στρέβλωση του ανταγωνισμού,
- να διευκολύνει την ταχεία επιστροφή βιώσιμων επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν σήμερα προβλήματα σε συνθήκες ομαλής και κερδοφόρας λειτουργίας.
Πρέπει να αποτελέσουν άμεση προτεραιότητα ο σχεδιασμός εξωδικαστικών διαδικασιών ειδικά για ΜμΕ καθώς και μηχανισμών συντονισμού περιπτώσεων στις οποίες υπάρχουν πολλοί πιστωτές.
Επίσης, δεν μπορεί να συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση όπου:
1. οι τράπεζες σωρεύουν προβλέψεις οι οποίες όμως δεν αξιοποιούνται άμεσα για την αναδιάρθρωση μη κανονικά εξυπηρετούμενων οφειλών και επιχειρήσεων,
2. δεν υπάρχουν ξεκάθαρα κριτήρια που να καθορίζουν ποιες επιχειρήσεις και ποια νοικοκυριά είναι βιώσιμα,
3. απουσιάζουν κρίσιμα εργαλεία για την υλοποίηση των αναδιαρθρώσεων,
4. ορισμένες εμφανώς προβληματικές εταιρείες παραμένουν εν ζωή για χρόνια με τη στήριξη του τραπεζικού συστήματος και χωρίς να εφαρμόζεται μια ξεκάθαρη και ταχεία διαδικασία αναδιάρθρωσης με βάση ευρέως αποδεκτά κριτήρια,
5. ορισμένες προβληματικές εταιρείες παραμένουν σε λειτουργία χωρίς να εξυπηρετούν δάνεια, να καταβάλλουν φόρους και εισφορές ή ακόμα και εργαζόμενους ανταγωνιζόμενες άλλες εταιρείες που είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους και συνεπώς βρίσκονται σε δυσμενή θέση.
Τέλος, πρέπει να προχωρήσει άμεσα μια πλήρης εξέταση του φορολογικού και νομικού πλαισίου ώστε:
1. αυτό να γίνει πιο φιλικό ως προς τις αναδιαρθρώσεις (για παράδειγμα στην περίπτωση που οι τράπεζες διαγράψουν μέρος μια απαίτησης τους, η διαφορά ως προς την ονομαστική αξία της απαίτησης θεωρείται ότι αποτελεί κεφαλαιακό κέρδος),
2. η ενθάρρυνση εξαγορών και συγχωνεύσεων μπορεί να είναι ένα κρίσιμο συστατικό μιας επιτυχούς αναδιάρθρωσης.
Σήμερα το εγχείρημα μιας άνευ προηγουμένου αναδιάρθρωσης των ελληνικών επιχειρήσεων προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες. Αλλά οι εργαζόμενοι θα δοκιμαστούν για άλλη μια φορά κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας. Συνεπώς θα χρειαστούν επαρκείς προβλέψεις ώστε να διασφαλιστεί ότι οι εργαζόμενοι δεν θα υποστούν αναίτια επιβάρυνση. Για αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να εισαχθούν κατάλληλα εργαλεία επανεκπαίδευσης καθώς και κίνητρα για την αύξηση της ικανότητας των εργαζομένων να μετακινηθούν από μια εργασία σε μια άλλη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών