Τελευταία Νέα
Οικονομία

Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος - Τι συστήνει στον Γκ. Χαρδούβελη

Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος - Τι συστήνει στον Γκ. Χαρδούβελη
Στον απόηχο της χθεσινοβραδινής συνάντησης του υπουργού Οικονομικών με αντιπροσωπεία του ΠΑΣΟΚ
Πακέτο μέτρων για την ανακούφιση των Ελλήνων φορολογούμενων προτείνει στο υπουργείο Οικονομικών το ΠΑΣΟΚ.
Ειδικότερα, το συμπολιτευόμενο κόμμα, στον απόηχο της χθεσινοβραδινής συνάντησης μεταξύ του Γκ. Χαρδούβελη και «πράσινης» αντιπροσωπείας, δημοσιοποίησε τις προτάσεις του για μία σειρά φλεγόντων ζητημάτων.
Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ αφορούν το πετρέλαιο θέρμανσης, τα φορολογικά ζητήματα, το τέλος επιτηδεύματος και το μέτρο των αποδείξεων.

Α. Πετρέλαιο Θέρμανσης – Πάταξη Λαθρεμπορίου καυσίμων

Πρόβλημα

Η εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, είχε ως στόχο την πάταξη του λαθρεμπορίου και την αύξηση των δημοσιονομικών εσόδων. Η αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης από 21 Ευρώ/1000 λίτρα (μέχρι τις 30/04/11), αρχικά στα 60 Ευρώ /1000 λίτρα και στην συνέχεια στα 330 Ευρώ/1000 λίτρα και η εξίσωση με τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης, απέτυχε στα δύο χρόνια εφαρμογής, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και απαιτείται επανεξέταση του μέτρου της εξίσωσης των συντελεστών ΕΦΚ.

Επιπτώσεις
Είναι δεδομένο, ότι η ενοποίηση του συντελεστή φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης δεν απέδωσε και ως μέτρο απέτυχε, αφού τα δημόσια έσοδα όχι μόνο δεν αυξήθηκαν αλλά μειώθηκαν κατά 100 εκατ. Επιπλέον, οδήγησε μεγάλο μέρος του πληθυσμού σε μη χρήση πετρελαίου, με άσχημα αποτελέσματα στην ποιότητα ζωής εξαιτίας της περιβαλλοντικής υποβάθμισης που προκάλεσε η χρήση άλλων πηγών ενέργειας.
Όπως δεν είναι κατανοητό να έχουμε έναν ίδιο συντελεστή φορολογίας στο ΦΠΑ π.χ. στα φάρμακα και στο ουίσκι, το ίδιο δεν είναι κατανοητό και αποδείχθηκε στην πράξη, να έχουμε ίδιο συντελεστή στο πετρέλαιο θέρμανσης και στο πετρέλαιο κίνησης. Η εμπειρία αυτή απέδειξε, ότι δεν είναι λύση η ενοποίηση των συντελεστών και εκείνο που προέχει είναι, η δυνατότητα των πολιτών να έχουν φθηνή θέρμανση και να διασφαλίζονται τα δημόσια έσοδα.
Ειδικά για τον ΕΦΚ και το πετρέλαιο θέρμανσης προτείνουμε βαθμιαία μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και διατήρηση της επιδόματος θέρμανσης. Τα έσοδα δεν θα επηρεαστούν αρνητικά. Αντίθετα, λόγω της κατανάλωσης θα αυξηθούν, και οι πολίτες στο σύνολό τους θα εξασφαλίσουν θέρμανση με χαμηλότερο κόστος.

Λαθρεμπόριο καυσίμων
Η πολιτεία δεν έχει ανταποκριθεί επαρκώς στο στόχο για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας. Αυτό, δυστυχώς, επιβεβαιώνεται από τα μερικά βήματα και όχι από τις ολοκληρωμένες κινήσεις, όπως για παράδειγμα από την πρόσφατη απόφαση επέκτασης εγκατάστασης συστημάτων εισροών-εκροών, η οποία όμως έγινε, χωρίς τεχνικές προδιαγραφές στις εγκαταστάσεις όλων των διακινητών πετρελαίου θέρμανσης.
Προτείνουμε το σύστημα ελέγχου εισροών - εκροών να επεκταθεί και στα διυλιστήρια. Επισημαίνουμε, επίσης, τη συνεχή αναβολή εφαρμογής τοποθέτησης GPS στα βυτιοφόρα και τα σκάφη ανεφοδιασμού (σλέπια), ενώ καθυστέρησε η εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών για τα πρατήρια καυσίμων της υπόλοιπης χώρας μέχρι και τον Αύγουστο 2014.
Εκκρεμεί, 16 μήνες τώρα, η έκδοση αποφάσεων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, συγκεκριμένα: Πρόκειται για τις αποφάσεις της υποχρεωτικής σήμανσης των βυτιοφόρων, της υποχρεωτικής σήμανσης των πλωτών μέσων (σλέπια) στα ναυτιλιακά καύσιμα καθώς και εκείνη, για την τοποθέτηση του συστήματος εισροών-εκροών στις εγκαταστάσεις των μεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης.
Αναφέρονται ενδεικτικά: Κ.Υ.Α. 2/95309/0022, ΦΕΚ 3052/02.12.13, Κ.Υ.Α. 48941/3564/16-11-12
Αμεσες φορολογικές ρυθμίσεις

Β1. Υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων.
Ο νέος τρόπος και ο χρόνος υποβολής (τριμηνιαίος) των συγκεντρωτικών καταστάσεων επιβαρύνουν υπερβολικά όλες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, χωρίς ανάλογη ωφέλεια για το Δημόσιο. Αυξάνουν τη γραφειοκρατία και το κόστος υποβολής, ενώ ζητούμενο είναι η συστηματική διασταύρωση στοιχείων, η οποία μπορεί να γίνεται αποτελεσματικά σε ετήσια βάση.
Προτείνουμε, να υποβάλλονται αλλά και να διασταυρώνονται από την ΓΓΠΣ τα στοιχεία στις συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών – προμηθευτών όλων των επιχειρήσεων σε ετήσια βάση από όριο δαπάνης άνω των 300 ευρώ, όπως ίσχυε κατά πάγια πρακτική.

Β2. Ποινές – φορολογικά πρόστιμα – προσαυξήσεις
Προτείνουμε, να προχωρήσει άμεσα ο εξορθολογισμός των ποινών. Οι ποινές - πρόστιμα πρέπει να έχουν σκοπό τη συμμόρφωση, να λαμβάνεται ταυτόχρονα υπ’ όψιν η βαρύτητα της παράβασης και να υπάρχει αναλογικότητα και συνάρτηση παράβασης – ποινής. Να μην τιμωρούνται τυπικές παραβάσεις και οι - με πρωτοβουλία του φορολογουμένου - διορθωτικές αλλαγές που έχουν μηδενικό ή πιστωτικό αποτέλεσμα σε φόρο, διατηρώντας το δικαίωμα ελέγχου της φορολογικής διοίκησης, κατά περίπτωση.
Σήμερα, οι ανείσπρακτες οφειλές ανέρχονται στα 66 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 25 δισ. ευρώ προέρχονται μόνο από τα πρόστιμα. Το ποσοστό της εισπραξιμότητας των προστίμων κυμαίνεται κάτω από 1% και για αυτό επιβάλλεται άμεσα η αναθεώρηση όλης της λογικής επιβολής των ποινών.
Παρατηρείται συνεχής αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, επειδή οι φορολογούμενοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Οι αιτίες είναι πολλές, μία βασική όμως είναι οι υπερβολικές προσαυξήσεις (120%) για τα παλαιά ανέλεγκτα έτη και οι οποίες πρέπει να μειωθούν δραστικά στο (30%), με ανάλογη προσαρμογή της μηνιαίας προσαύξησης.
Να επανεξεταστούν και τα υπερβολικά πρόστιμα για όλα έτη.

Β3. Δόσεις
Πρέπει να προχωρήσουμε σε ένα προσωποποιημένο αυτόματο μοριακό σύστημα υπολογισμού των δόσεων που να φθάνει μέχρι 100 δόσεις ώστε και οι οφειλέτες να μπορούν να ανταποκριθούν στην εξόφληση των οφειλών τους αλλά και το Δημόσιο να εισπράξει σταδιακά τα φορολογικά έσοδα.
Οι συσσωρευμένες οφειλές από πρόστιμα και προσαυξήσεις λειτουργούν σε βάρος της εισπραξιμότητας των τρεχουσών οφειλών και πρέπει να επανεξεταστούν. Είναι αναγκαία η άμεση αναζήτηση λύσης ως προς το ζήτημα αυτό.

Β4. Αποδείξεις καταναλωτικών ειδών
Να αναθεωρήσει το Υπουργείο την πολιτική στο θέμα συλλογής αποδείξεων, με την οποία εξαιρούνται από τη συλλογή όλοι οι μη μισθωτοί. Να καθιερωθεί σταθερό σύστημα για όλους με αναθεώρηση των όρων και προϋποθέσεων. Είμαστε υπέρ της καθολικής υποχρέωσης συλλογής αποδείξεων, γιατί έχει αποδειχθεί ένα αποτελεσματικό εργαλείο στο κυνήγι της φοροδιαφυγής, το οποίο έχει αποδεχθεί η κοινωνία και αποδίδει.

Β5. Τέλος επιτηδεύματος
Προτείνουμε να εξεταστεί η δυνατότητα κατάργησης υποχρέωσης τέλους επιτηδεύματος, όταν ο ελεύθερος επαγγελματίας έχει μηδενικά έσοδα.

Β6. Ιατρικές δαπάνες
Οι ιατρικές δαπάνες για έκπτωση φόρου από τα εισοδήματα κάθε πηγής του φορολογούμενου, πρέπει να ισχύσουν με χαμηλότερο από το ισχύον ποσοστό, γιατί και στον περιορισμό της φοροδιαφυγής συμβάλλουν αλλά είναι και υποχρέωση της πολιτείας να αναγνωρίζει τις δαπάνες υγείας.

Β7. Εκπρόθεσμες Δηλώσεις Διακοπής Ασκησης Δραστηριότητας
Να υπάρξει η δυνατότητα παράτασης υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης διακοπής άσκησης δραστηριότητας επιχειρήσεων έως την 30/12/2014.

Β8. Εκπρόθεσμες Δηλώσεις Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων Οικονομικού Ετους 2014
Να υπάρξει πρόβλεψη για την μη επιβολή προστίμου και προσαυξήσεων για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις εισοδήματος φυσικών προσώπων οικονομικού έτους 2014, που υποβλήθηκαν έως και μια εβδομάδα μετά την έναρξη υποβολής εκπρόθεσμων δηλώσεων και χωρίς να εξαιρεθούν της εκκαθάρισης οι αποδείξεις δαπανών.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης