Τελευταία Νέα
Οικονομία

Απέτυχε παταγωδώς το μέτρο εξίσωσης φόρων στα καύσιμα - Tα έσοδα καταβαραθρώθηκαν ενώ οι λαθρέμποροι συνέχισαν τις χρυσές δουλειές!

Απέτυχε παταγωδώς το μέτρο εξίσωσης φόρων στα καύσιμα - Tα έσοδα καταβαραθρώθηκαν ενώ οι λαθρέμποροι συνέχισαν τις χρυσές δουλειές!
Από το Νοέμβριο του 2011 που ξεκίνησε να εφαρμόζεται το μέτρο, η πτώση στην κατανάλωση του πετρελαίου ήταν κατακόρυφη
Την παταγώδη αποτυχία του μέτρου της εξίσωσης των φόρων στα καύσιμα παραδέχεται η κυβέρνηση, ενώ δίνει συνέχεια στο αφήγημα της πάταξης της λαθρεμπορίας στα καύσιμα.
Στην επίσημη ομολογία που κάνει δια στόματος αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα έρχεται - εκ των υστέρων - να αναγνωρίσει ότι η εξομοίωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης με αυτό του κίνησης, ήταν το μεγαλύτερο λάθος: τα έσοδα του δημοσίου καταβαραθρώθηκαν, ενώ οι λαθρέμποροι συνέχισαν τις χρυσές δουλειές τους, μετατοπίζοντας, μάλιστα, το ενδιαφέρον τους στο ναυτιλιακό πετρέλαιο.
«Η συμβολή του στο λαθρεμπόριο ήταν περιορισμένη , ενώ δεν οδήγησε σε αύξηση των δημοσίων εσόδων. Αντίθετα, επέφερε σημαντική υστέρηση έναντι των στόχων και επιβάρυνση των εισοδηματικά χαμηλότερων στρωμάτων» αναφέρει στην ανακοίνωση του ο κ. Σταικούρας προκαλώντας την κοινή γνώμη για τους δύο δύσκολους χειμώνες που πέρασε.
Από το Νοέμβριο του 2011 που ξεκίνησε να εφαρμόζεται το μέτρο, η πτώση στην κατανάλωση του πετρελαίου ήταν κατακόρυφη. Το αποκορύφωμα ήταν το χειμώνα του 2012 όπου ο ειδικός φόρος αυξήθηκε κατά 450% (!) γονατίζοντας τα νοικοκυριά που στράφηκαν σε εναλλακτικές πηγές θέρμανσης (τζάκια, σόμπες,) με ότι αυτό σημαίνει για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος, για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν το κρύο.
Την περίοδο 2012-2013 η πτώση της κατανάλωσης άγγιξε το 71% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα «βουλιάζοντας» κατά 450 - 500 εκατ. ευρώ τα φορολογικά έσοδα όχι μόνο αυτά που εισπράττονται από τον ΕΦΚ αλλά από τον ΦΠΑ.
Έτσι λίγο πριν τον… γκρεμό το οικονομικό επιτελείο αποφάσισε να στρίψει για να σώσει τον προϋπολογισμό. Σαν να μην έφθανε αυτό έστησε ολόκληρη προπαγάνδα με την μείωση κατά 30% του ειδικού φόρου στα καύσιμα που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ.
Επί της ουσίας δεν πρόκειται για καμία ουσιαστική ελάφρυνση καθώς το πετρέλαιο θα παραμείνει ακριβό καθώς η μείωση δεν αρκεί ούτε για θέρμανση δέκα ημερών. Στην τσέπη του καταναλωτή η μείωση του ΕΦΚ ισοδυναμεί με 10-12 λεπτά λιγότερα στο λίτρο ή περίπου 180-200 ευρώ κατά τη χειμερινή περίοδο, ποσό που είναι ελάχιστο σε σχέση με τις ανάγκες των νοικοκυριών και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εμπόρων καυσίμων, δεν επαρκεί για να αυξηθούν οι καταναλώσεις.
Σήμερα ο ειδικός φόρος στο πετρέλαιο θέρμανσης έχει αυξηθεί στα 33 λεπτά το λίτρο, επομένως μείωση 30% σημαίνει ότι θα διαμορφωθεί στα 23 λεπτά, και αν συνυπολογιστεί και ο ΦΠΑ (επιβάλλεται και επί του ΕΦΚ), η τελική μείωση διαμορφώνεται στα 12 λεπτά.
Πρακτικά αν η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης ξεκινούσε σήμερα, η λιανική τιμή με τον μειωμένο ΕΦΚ θα διαμορφώνονταν στα 1,15 έως 1,17 ευρώ το λίτρο από 1,25-1,27 ευρώ τον χειμώνα του 2013. Ένας καταναλωτής που αγοράζει 2.000 λίτρα πετρελαίου θα ξοδέψει φέτος 2.300 ευρώ αντί για 2.500 ευρώ πέρυσι, όταν τον χειμώνα του 2012 και προ της αύξησης του ΕΦΚ κατά 450%, χρειάζονταν 1.600 ευρώ.
Σε σχέση με πέρυσι εξοικονομεί περίπου 200 ευρώ, αλλά συγκριτικά με τις «καλές εποχές» προ εξομοίωσης των ειδικών φόρων κατανάλωσης, πληρώνει έναν ετήσιο μισθό περισσότερα για τη θέρμανσή του. Ανάλογο είναι το όφελος για τους δικαιούχους του επιδόματος θέρμανσης. Αν αυτό παραμείνει στα 0,35 ευρώ/λίτρο όπως και πέρυσι, σημαίνει πως ένα νοικοκυριό με κατανάλωση 2.000 λίτρων θα πληρώσει λιανική τιμή περίπου 0,8 ευρώ το λίτρο ή 1.600 ευρώ αντί 1.800 ευρώ πέρυσι.
Οι τιμές δεν είναι τέτοιες που θα βοηθήσουν ώστε τα νοικοκυριά στην Ελλάδα και το ζητούμενο, σύμφωνα με επιχειρηματίες του κλάδου των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, είναι να καταργηθούν ή να διευρυνθούν σημαντικά τα κριτήρια με βάση τα οποία χορηγείται το επίδομα θέρμανσης.
Από την πλευρά τους οι βενζινοπώλες υποστηρίζουν την άποψη πως ούτε η επιδοματική πολιτική είναι αρκετή και προτείνουν να μειωθεί πολύ περισσότερο ο ΕΦΚ ώστε να υπάρξει πραγματική επίπτωση και στην τελική τιμή. Στο ερώτημα για το αν με τον τρόπο αυτό θα δοθούν εκ νέου κίνητρα για λαθρεμπόριο μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, οι πρατηριούχοι απαντούν πως η κυβέρνηση έχει ήδη εδώ και δυόμισι χρόνια έτοιμο το θεσμικό πλαίσιο για τον έλεγχο του λαθρεμπορίου με το σύστημα εισροών - εκροών και δεν το εφαρμόζει.
Χθες υπήρξε διυπουργική σύσκεψη για το εν λόγω θέμα στην οποία για μία ακόμη φορά αποφασίστηκε να συνεχιστούν οι έλεγχοι για τη συμμόρφωση των υπόχρεων εγκατάστασης συστημάτων εισροών – εκροών και την αποστολή στοιχείων στο Κέντρο λήψης σημάτων του Υπουργείου Οικονομικών, καθώς και την επιβολή κυρώσεων σε όσους δεν συμμορφώνονται με τις σχετικές διατάξεις. Επίσης, να προχωρήσει η εγκατάσταση συστημάτων εισροών - εκροών στα ιδιωτικά πρατήρια των επιχειρήσεων / ενώσεων που διαθέτουν ιδιόκτητο στόλο.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης