Τελειώνει η τρόικα όπως την ξέρουμε, τόνισε ο Π. Καρβούνης
«Διαβατήριο» για τη ρύθμιση του ελληνικού χρέους, χαρακτήρισε την αξιολόγησης της τρόικας, ο επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, Πάνος Καρβούνης.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Π. Καρβούνης, τόνισε ότι η συζήτηση για το χρέος θα μπορούσε να ολοκληρωθεί πριν το τέλος του έτους».
«Με άλλα λόγια, το μέλλον της χώρας θα διαμορφωθεί το ερχόμενο τρίμηνο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Κομισιόν στην Ελλάδα.
«Η τρόικα, όπως την ξέραμε ως τώρα, τελειώνει στο τέλος του 2014, εφόσον τελειώνει και το μνημόνιο, όσον αφορά την ΕΕ».
Άλλωστε ο νέος πρόεδρος της Κομισιόν, JeanClaudeJuncker, έχει δηλώσει ότι «ο τρόπος αντιμετώπισης προβλημάτων σαν αυτά της Ελλάδας, πρέπει να γίνει αμιγώς ευρωπαϊκός, χωρίς την επέμβαση ξένων παραγόντων».
Η συνέντευξη του Π. Καρβούνη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:
Στο τέλος του μηνός έρχεται στην Αθήνα η τρόικα. Θα υπάρξει μια θετική έκβαση, ώστε να προχωρήσουμε στη ρύθμιση του χρέους; Θα είναι η τελευταία επίσκεψη της τρόικας με τη μορφή που ξέραμε;
Απ: Η αξιολόγηση που θα αρχίσει στα τέλη Σεπτέμβρη θα είναι η τελευταία, καθώς λήγει το Μνημόνιο στο τέλος του χρόνου. Θα είναι η πιο σημαντική, διότι θα καθορίσει, όχι μόνον τη πορεία των μεταρρυθμίσεων, αλλά και τις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας καθώς και, στη συνέχεια, τους όρους ελάφρυνσης του χρέους. Με άλλα λόγια, το μέλλον της χώρας θα διαμορφωθεί κατά το ερχόμενο τρίμηνο. Πράγματι, εφόσον έχει ολοκληρωθεί θετικά η τελευταία αξιολόγηση του προγράμματος, θα ξεκινήσει και η συζήτηση για τη ρύθμιση του χρέους, η οποία θα μπορούσε να ολοκληρωθεί πριν το τέλος του έτους. Έχει γίνει προεργασία, η οποία διαπιστώθηκε κατά τις συναντήσεις στο Παρίσι, η οποία συνεχίζεται. Έτσι ελπίζουμε η διάρκεια της αξιολόγησης να είναι σχετικά σύντομη. Πάντως ναι, ένα είναι σίγουρο: η τρόικα με τη μορφή που την ξέρουμε τελειώνει στο τέλος του 2014 εφόσον το Μνημόνιο, τουλάχιστον σε ότι αφορά την ΕΕ, τελειώνει.
Ερ: Βλέπετε την ανάγκη νέας χρηματοδότησης; Μπορεί να καλυφθεί το όποιο χρηματοδοτικό κενό χωρίς την δέσμευση του Μνημονίου;
Απ: Η τελευταία αξιολόγηση θα καταδείξει και τις όποιες χρηματοδοτικές ανάγκες για την περίοδο από το 2015 και μετά. Ο τρόπος κάλυψης των αναγκών αυτών, αν προκύψουν, θα αποφασιστεί σαφώς από την ελληνική κυβέρνηση με πολιτικο-οικονομικά κριτήρια, αλλά θα πρέπει να είναι συμβατός και με τους δημοσιονομικούς κανόνες της Ευρωζώνης σχετικά με το ύψος του ελλείμματος του προϋπολογισμού και του δημόσιου χρέους. Η θετική έκβαση της τελευταίας αξιολόγησης θα αποτελέσει πάντως το «διαβατήριο αξιοπιστίας» της χώρας στην πλήρη επανένταξή της στο διεθνές οικονομικό στερέωμα.
Ερ: Γράφτηκε στον ξένο Τύπο ότι ο κ. Σαμαράς στη Θεσσαλονίκη προέβη σε μονομερείς εξαγγελίες χωρίς την έγκριση της τρόικας. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;
Απ: Θεωρώ ότι η ομιλία του κ. Σαμαρά ήταν ίσως από τις πιο μετρημένες που έχει κάνει Έλληνας πρωθυπουργός στην ιστορία της ΔΕΘ. Πιστεύω δε ότι όσο το κράτος εξορθολογίζει τα έξοδά του και βελτιώνει τη συλλογή των εσόδων του με παράλληλη ανάκαμψη της οικονομίας, υπάρχει περιθώριο προσαρμογών στη φορολογία.
Ερ: Είδαμε ότι ο νέος εκπρόσωπος της Ευρ. Επιτροπής, Ντέκλαν Κοστέλο, έθεσε μια πολιτική διάσταση στις διαπραγματεύσεις στο Παρίσι, δηλαδή τις αντοχές της κυβέρνησης και της κοινωνίας. Σημαίνει κάποια στροφή στην πολιτική της ευρωζώνης έναντι της Ελλάδας;
Απ: Απ΄όσο γνωρίζω, ο κ. Κοστέλο δεν έκανε κάποια επίσημη δήλωση. Εντούτοις η κοινωνική διάσταση ήταν πάντα παρούσα στη στάση της ΕΕ έναντι της Ελλάδας, μόνο που παρόντα ήταν και τα μεγάλα οικονομικά και δημοσιονομικά προβλήματα. Όσο αυτά αμβλύνονται, τόσο ανοίγει ο χώρος για την ανάδειξη και τη μεγαλύτερη υποστήριξη της λεγόμενης κοινωνικής διάστασης.
Ερ: Έχουμε νέα όργανα της ΕΕ, νέο πρόεδρο της Κομισιόν που δείχνει επίσης να συμμερίζεται τις ελληνικές δυσκολίες, αλλά έχουμε και ένα οικονομικό πρόγραμμα που έχει δείξει τα όρια και τα τρωτά του σημεία. Θα συνεχίσει, λοιπόν, η τρόικα την ίδια πολιτική, σαν να μη συμβαίνει τίποτα;
Απ: Ο εκλεγείς πρόεδρος της Κομισιόν όχι μόνο συμμερίζεται τις ελληνικές δυσκολίες, αλλά έχει δηλώσει ότι ο τρόπος αντιμετώπισης προβλημάτων, όπως αυτά που αντιμετώπισε η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, πρέπει να αλλάξει - να γίνει περισσότερο ή και αμιγώς ευρωπαϊκός, χωρίς την εμπλοκή εξωτερικών παραγόντων. Παράλληλα, όπως σας είπα και πριν, στα τέλη του χρόνου, η τρόικα όπως την ξέρουμε τελειώνει. Το μέλλον δεν μπορεί παρά να είναι διαφορετικό.
Ερ: Το υπ αριθμόν 1 πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας λέγεται «ρευστότητα τώρα». Για ν΄αποδεσμευτούν όμως πόροι χρειάζεται μείωση της φορολογίας και ελάφρυνση των υποχρεώσεων της χώρας, που επέβαλαν την υπερβολικη φορολογία. Δηλαδή, η Ελλάδα χρειάζεται μεγαλύτερη πίστωση χρόνου, για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών της, ίσως νέα βοήθεια, αλλά χωρίς τον βρόγχο των γνωστών μνημονίων και γρήγορη «πιστοποίηση της βιωσιμότητας του χρέους», όπως είπε ο πρωθυπουργός, διότι οι επενδύσεις δεν έρχονται αν δεν προηγηθούν αυτές οι κινήσεις...
Απ: Καταρχήν η αύξηση της φορολογίας δεν είναι μονόδρομος. Αν η Ελλάδα είναι σε θέση να αντλήσει πόρους με άλλους τρόπους, όπως π.χ. με την πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, η υπερβολική, όπως λέτε, φορολογία πιθανότατα δεν είναι απαραίτητη. Σε αυτούς τους τομείς το ελληνικό κράτος έχει αρχίσει να κάνει σημαντικά βήματα η ΕΕ είναι αρωγός μάλιστα στην προσπάθεια αυτή μέσω της Ομάδας Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά χρειάζεται ακόμη περισσότερη κινητοποίηση. Το αν θα χρειαστεί χρόνος, νέα βοήθεια ή οτιδήποτε άλλο είναι νωρίς για να το κρίνουμε, εφόσον η διαδικασία τελικού ελέγχου τώρα ξεκινάει. Ένα είναι όμως σίγουρο: η Ευρώπη έχει δεσμευτεί για την ελάφρυνση του χρέους της Ελλάδας, εφόσον αυτή συνεχίσει να πληροί τις υποχρεώσεις της και να βρίσκεται στον σωστό δρόμο, όπως φαίνεται να είναι.
Ερ: Πώς βλέπετε τις τελευταίες κινήσεις του επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι; Πόσο μπορούν να βοηθήσουν την ελληνική οικονομία, σε συνδυασμό με την εξαγγελία των 300 δισ για επενδύσεις, που έκανε μάλιστα από την Ελλάδα ο κ. Γιουνκερ;
Απ: Είναι σαφές ότι τόσο ο κ. Ντράγκι όσο και ο κ. Γιούνκερ επιθυμούν να δώσουν μια νέα πνοή στην ευρωπαϊκή οικονομία, στην τόνωση της ανάπτυξης και την ενίσχυση της απασχόλησης.
Στην ομιλία του στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, ο εκλεγείς πρόεδρος Γιούνκερ είπε χαρακτηριστικά ότι αυτό που χρειάζεται η Ευρώπη είναι εξυπνότερες επενδύσεις, μεγαλύτερη στόχευση, λιγότερους κανονισμούς και περισσότερη ευελιξία. Με τον τρόπο αυτό θα διοχετευτούν έως 300 δισ ευρώ σε πρόσθετες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στην πραγματική οικονομία την επόμενη τριετία. Για να συμβεί αυτό βέβαια, πρέπει να βελτιωθεί το επενδυτικό περιβάλλον και να ενισχυθούν οι ανάγκες απορρόφησης κεφαλαίων με κατάλληλη προετοιμασία τόσο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων όσο και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ανάπτυξη αποτελεσματικότερων χρηματοοικονομικών μέσων, π.χ. με την μορφή δανείων ή εγγυήσεων με μεγαλύτερη ικανότητα ανάληψης επιχειρηματικού κινδύνου. Ίσως μάλιστα να χρειαστεί περαιτέρω αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Όλα αυτά θα διερευνηθούν άμα τη αναλήψει της νέας ηγεσίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ερ: Μια άλλη «πληγή» είναι τα κόκκινα δάνεια, τόσο των επιχειρήσεων όσο και των νοικοκυριών. Πότε θα ληφθεί απόφαση που θα δώσει μια σταθερότερη βάση στην αγορά;
Απ: Αρμόδια για τη λήψη μιας οποιασδήποτε σχετικής απόφασης είναι η ελληνική κυβέρνηση. Ναι, η ΕΕ θέτει στόχους, όπως το κάνει άλλωστε και για όλα τα κράτη μέλη. Αλλά το πώς η Ελλάδα θα τους υλοποιήσει είναι θέμα της κυβέρνησής της. Εκείνο που ελέγχει η ΕΕ είναι αν τα μέτρα είναι αρκούντως ρεαλιστικά για να πιάσουν τους στόχους που έχουν τεθεί.
Ερ: Πόσο σημαντικό είναι για την Ελλάδα το γεγονός ότι ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο της μετανάστευσης ο Έλληνας επίτροπος;
Απ: Το χαρτοφυλάκιο της μετανάστευσης, αλλά και των εσωτερικών υποθέσεων που περιλαμβάνει τα θέματα καταπολέμησης του οργανωμένου εγκλήματος και της τρομοκρατίας, είναι ίσως το σημαντικότερο που έχει λάβει ποτέ Έλληνας Επίτροπος. Παράλληλα, όπως τόνισε και ο εκλεγείς πρόεδρος, κ. Γιούνκερ, τα χαρτοφυλάκια δίνονται σε προσωπικότητες και όχι σε χώρες. Η ανάθεση αυτή, λοιπόν, καταδεικνύει όχι μόνο την αναγνώριση της επίπονης πορείας της χώρας μας τα τελευταία χρόνια και των εμπειριών της στον τομέα της παράτυπης μετανάστευσης, αλλά και την εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του κ. Αβραμόπουλου.
Ερ: Ποια θα είναι η νέα δομή της Κομισιόν; Γιατί ακούμε για επιτρόπους δύο ταχυτήτων και υπάρχει ο φόβος οι μεγάλοι να ...καπελώσουν τους μικρούς...
Απ: Η σύνθεση της επόμενης Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι ίσως η πιο «πολιτική» που υπήρξε ποτέ. Στις τάξεις τις υπάρχουν πέντε πρώην πρωθυπουργοί (συμπεριλαμβανομένου και του προέδρου Γιούνκερ), τέσσερις αναπληρωτές πρωθυπουργοί και 19 υπουργοί! Η δε επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή όχι μόνο απαρτίζεται από πολιτικά … όντα, αλλά χαρακτηρίζεται παράλληλα από πολιτική τόλμη και ευστροφία. Δείτε πώς μοίρασε τις αρμοδιότητες ο κ. Γιούνκερ, δίνοντας κρίσιμα χαρτοφυλάκια σε χώρες με προβλήματα στους συγκεκριμένους τομείς και άρα με εμπειρία «στο πετσί τους» αυτών των θεμάτων. Αναφέρομαι τόσο στην ανάθεση της μετανάστευσης και των εσωτερικών υποθέσεων στον κ. Αβραμόπουλο, όσο και στην ανάθεση των οικονομικών υποθέσεων στον Γάλλο Πιερ Μοσκοβισί, αλλά και με την ανάθεση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας, των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και των κεφαλαιαγορών στον Βρετανό Τζόναθαν Χιλ. Είναι σαν να δίνεται η ευκαιρία σε αυτούς που αντιμετωπίζουν προβλήματα ή και εκφράζουν διαφωνίες σε καίριους τομείς, να υποδείξουν και τους τρόπους μέσω των οποίων αυτά μπορούν να επιλυθούν χρησιμοποιώντας όλη της σχετική γνώση και εμπειρία τους.
Επίτροποι δύο ταχυτήτων όπως και χώρες δύο ταχυτήτων δεν υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. O πρόεδρος Γιούνκερ επέλεξε να οργανώσει τη νέα Επιτροπή γύρω από ομάδες έργου που αντιστοιχούν στις μεγάλες προτεραιότητες που έχει θέσει. Έτσι πέραν από την ύπατη εκπρόσωπο της Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας, θα υπάρχουν άλλοι έξι αντιπρόεδροι που θα συντονίζουν ομάδες έργου. Οι αντιπρόεδροι και οι επίτροποι θα έχουν σχέση αμοιβαίας εξάρτησης, θα «χρειάζονται ο ένας τον άλλον» για να φέρουν εις πέρας με επιτυχία την αποστολή τους. Δεν πρόκειται λοιπόν για δύο ταχύτητες αλλά για ένα νέο, συλλογικό τρόπο εργασίας.
Ερ: Πού βρίσκεται το έργο της task force, ως προς τον εκσυγχρονισμό του κράτους; Οι πολίτες πάντως εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται...
Απ: Όπως γνωρίζετε, τα προβλήματα του δημόσιου τομέα στη χώρα μας έχουν μεγάλη … ιστορία. Επιπλέον, ο εκσυγχρονισμός του κράτους δεν αφορά αποκλειστικά την Ομάδα Δράσης, η οποία έχει καταθέσει εμπεριστατωμένες προτάσεις, αλλά φυσικά και την εφαρμογή αυτών των προτάσεων από την Ελλάδα. Χάρη στην τεχνική βοήθεια, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές μεταρρυθμίσεις σε τομείς όπως η επιτάχυνση των έργων -με την επανεκκίνηση των έργων των αυτοκινητοδρόμων- η πρόσβαση στην χρηματοδότηση, η φοροδιαφυγή, αλλά και η διοικητική μεταρρύθμιση, στην οποία αναφέρεστε.
Στόχος της τεχνικής βοήθειας ήταν και η αύξηση της αποδοτικότητας της κεντρικής δημόσιας διοίκησης με βιώσιμο τρόπο. Στο πλαίσιο αυτό, τον Απρίλιο του 2014, εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης (ΚΣΜ) ένα διετές πρόγραμμα δράσης, το οποίο καλύπτει όλες τις πτυχές της μεταρρύθμισης της κεντρικής διοίκησης, συμπεριλαμβανομένης μιας στρατηγικής ανθρώπινων πόρων. Οι εργασίες για την υλοποίησή του έχουν ξεκινήσει με την πλήρωση των θέσεων ανωτέρων διευθυντικών στελεχών μέσω νέας διαφανούς διαδικασίας (αναμένεται να ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2014).
Όσον αφορά τη βελτίωση βασικών υπηρεσιών στους πολίτες, συμπεριλαμβανομένων και των ΚΕΠ, εκπονείται πρόταση για την ανάπτυξη ενός συστήματος εσωτερικού και λογιστικού ελέγχου εντός της διοίκησης ενώ, παράλληλα, μετά από την παροχή τεχνικής βοήθειας, αναπτύχθηκε και εγκρίθηκε από το ΚΣΜ η στρατηγική ηλεκτρονικής διακυβέρνησης η οποία θα καταπολεμήσει την μάστιγα της γραφειοκρατίας.
Τέλος, όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις στην τοπικής και περιφερειακή διοίκηση, έχουν συσταθεί επιχειρησιακά σχέδια τα οποία πρέπει να εγκριθούν από τους νέους περιφερειάρχες και δημάρχους.
Ερ: Δημοσιεύματα κάνουν λόγο για νέες απολύσεις το 2015, ενώ αφενός δεν θα λύσουμε μ΄ αυτόν τον τρόπο τα δημοσιονομικά και χρηματοδοτικά μας κενά και αφ ετέτου χρειαζόμαστε προσλήψεις πχ στο υπουργείο Παιδείας, όπου ξεκινάει τη χρονιά με έλλείψεις χιλιάδων εκπαιδευτικών...
Απ: Αυτό που χρόνια τώρα χρειάζεται η Ελλάδα, και σε αυτό συμφωνούν όλοι νομίζω, είναι μια ορθολογική διαχείριση του δημοσίου τομέα σε όλα τα επίπεδα, δηλαδή και στο επίπεδο του ανθρώπινου δυναμικού. Και αυτό σημαίνει μείωση σε ορισμένους τομείς και ίσως αύξηση σε άλλους αν καταδειχθούν ανάγκες. Αυτό προϋποθέτει αξιολογήσεις, αξιοκρατία και κινητικότητα, αλλά αυτά ορισμένοι δεν θέλουν ούτε να τα ακούν…
Ερ: Νομίζετε ότι η ενδεχόμενη διεξαγωγή πρόωρων εκλογών θα επηρέαζε αρνητικά την εξέλιξη της οικονομίας;
Απ: Η διεξαγωγή εκλογών είναι καθαρά εσωτερικό θέμα της χώρας μας, η οποία αποφασίζει κυρίαρχα. Είμαι σίγουρος, ότι οποιαδήποτε κι αν είναι η απόφαση, κανείς δεν θέλει ν΄ανακοπεί η έξοδος από την κρίση και να πάνε χαμένες οι θυσίες του ελληνικού λαού.
www.bankingnews.gr
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Π. Καρβούνης, τόνισε ότι η συζήτηση για το χρέος θα μπορούσε να ολοκληρωθεί πριν το τέλος του έτους».
«Με άλλα λόγια, το μέλλον της χώρας θα διαμορφωθεί το ερχόμενο τρίμηνο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Κομισιόν στην Ελλάδα.
«Η τρόικα, όπως την ξέραμε ως τώρα, τελειώνει στο τέλος του 2014, εφόσον τελειώνει και το μνημόνιο, όσον αφορά την ΕΕ».
Άλλωστε ο νέος πρόεδρος της Κομισιόν, JeanClaudeJuncker, έχει δηλώσει ότι «ο τρόπος αντιμετώπισης προβλημάτων σαν αυτά της Ελλάδας, πρέπει να γίνει αμιγώς ευρωπαϊκός, χωρίς την επέμβαση ξένων παραγόντων».
Η συνέντευξη του Π. Καρβούνη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:
Στο τέλος του μηνός έρχεται στην Αθήνα η τρόικα. Θα υπάρξει μια θετική έκβαση, ώστε να προχωρήσουμε στη ρύθμιση του χρέους; Θα είναι η τελευταία επίσκεψη της τρόικας με τη μορφή που ξέραμε;
Απ: Η αξιολόγηση που θα αρχίσει στα τέλη Σεπτέμβρη θα είναι η τελευταία, καθώς λήγει το Μνημόνιο στο τέλος του χρόνου. Θα είναι η πιο σημαντική, διότι θα καθορίσει, όχι μόνον τη πορεία των μεταρρυθμίσεων, αλλά και τις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας καθώς και, στη συνέχεια, τους όρους ελάφρυνσης του χρέους. Με άλλα λόγια, το μέλλον της χώρας θα διαμορφωθεί κατά το ερχόμενο τρίμηνο. Πράγματι, εφόσον έχει ολοκληρωθεί θετικά η τελευταία αξιολόγηση του προγράμματος, θα ξεκινήσει και η συζήτηση για τη ρύθμιση του χρέους, η οποία θα μπορούσε να ολοκληρωθεί πριν το τέλος του έτους. Έχει γίνει προεργασία, η οποία διαπιστώθηκε κατά τις συναντήσεις στο Παρίσι, η οποία συνεχίζεται. Έτσι ελπίζουμε η διάρκεια της αξιολόγησης να είναι σχετικά σύντομη. Πάντως ναι, ένα είναι σίγουρο: η τρόικα με τη μορφή που την ξέρουμε τελειώνει στο τέλος του 2014 εφόσον το Μνημόνιο, τουλάχιστον σε ότι αφορά την ΕΕ, τελειώνει.
Ερ: Βλέπετε την ανάγκη νέας χρηματοδότησης; Μπορεί να καλυφθεί το όποιο χρηματοδοτικό κενό χωρίς την δέσμευση του Μνημονίου;
Απ: Η τελευταία αξιολόγηση θα καταδείξει και τις όποιες χρηματοδοτικές ανάγκες για την περίοδο από το 2015 και μετά. Ο τρόπος κάλυψης των αναγκών αυτών, αν προκύψουν, θα αποφασιστεί σαφώς από την ελληνική κυβέρνηση με πολιτικο-οικονομικά κριτήρια, αλλά θα πρέπει να είναι συμβατός και με τους δημοσιονομικούς κανόνες της Ευρωζώνης σχετικά με το ύψος του ελλείμματος του προϋπολογισμού και του δημόσιου χρέους. Η θετική έκβαση της τελευταίας αξιολόγησης θα αποτελέσει πάντως το «διαβατήριο αξιοπιστίας» της χώρας στην πλήρη επανένταξή της στο διεθνές οικονομικό στερέωμα.
Ερ: Γράφτηκε στον ξένο Τύπο ότι ο κ. Σαμαράς στη Θεσσαλονίκη προέβη σε μονομερείς εξαγγελίες χωρίς την έγκριση της τρόικας. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;
Απ: Θεωρώ ότι η ομιλία του κ. Σαμαρά ήταν ίσως από τις πιο μετρημένες που έχει κάνει Έλληνας πρωθυπουργός στην ιστορία της ΔΕΘ. Πιστεύω δε ότι όσο το κράτος εξορθολογίζει τα έξοδά του και βελτιώνει τη συλλογή των εσόδων του με παράλληλη ανάκαμψη της οικονομίας, υπάρχει περιθώριο προσαρμογών στη φορολογία.
Ερ: Είδαμε ότι ο νέος εκπρόσωπος της Ευρ. Επιτροπής, Ντέκλαν Κοστέλο, έθεσε μια πολιτική διάσταση στις διαπραγματεύσεις στο Παρίσι, δηλαδή τις αντοχές της κυβέρνησης και της κοινωνίας. Σημαίνει κάποια στροφή στην πολιτική της ευρωζώνης έναντι της Ελλάδας;
Απ: Απ΄όσο γνωρίζω, ο κ. Κοστέλο δεν έκανε κάποια επίσημη δήλωση. Εντούτοις η κοινωνική διάσταση ήταν πάντα παρούσα στη στάση της ΕΕ έναντι της Ελλάδας, μόνο που παρόντα ήταν και τα μεγάλα οικονομικά και δημοσιονομικά προβλήματα. Όσο αυτά αμβλύνονται, τόσο ανοίγει ο χώρος για την ανάδειξη και τη μεγαλύτερη υποστήριξη της λεγόμενης κοινωνικής διάστασης.
Ερ: Έχουμε νέα όργανα της ΕΕ, νέο πρόεδρο της Κομισιόν που δείχνει επίσης να συμμερίζεται τις ελληνικές δυσκολίες, αλλά έχουμε και ένα οικονομικό πρόγραμμα που έχει δείξει τα όρια και τα τρωτά του σημεία. Θα συνεχίσει, λοιπόν, η τρόικα την ίδια πολιτική, σαν να μη συμβαίνει τίποτα;
Απ: Ο εκλεγείς πρόεδρος της Κομισιόν όχι μόνο συμμερίζεται τις ελληνικές δυσκολίες, αλλά έχει δηλώσει ότι ο τρόπος αντιμετώπισης προβλημάτων, όπως αυτά που αντιμετώπισε η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, πρέπει να αλλάξει - να γίνει περισσότερο ή και αμιγώς ευρωπαϊκός, χωρίς την εμπλοκή εξωτερικών παραγόντων. Παράλληλα, όπως σας είπα και πριν, στα τέλη του χρόνου, η τρόικα όπως την ξέρουμε τελειώνει. Το μέλλον δεν μπορεί παρά να είναι διαφορετικό.
Ερ: Το υπ αριθμόν 1 πρόβλημα της ελληνικής οικονομίας λέγεται «ρευστότητα τώρα». Για ν΄αποδεσμευτούν όμως πόροι χρειάζεται μείωση της φορολογίας και ελάφρυνση των υποχρεώσεων της χώρας, που επέβαλαν την υπερβολικη φορολογία. Δηλαδή, η Ελλάδα χρειάζεται μεγαλύτερη πίστωση χρόνου, για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών της, ίσως νέα βοήθεια, αλλά χωρίς τον βρόγχο των γνωστών μνημονίων και γρήγορη «πιστοποίηση της βιωσιμότητας του χρέους», όπως είπε ο πρωθυπουργός, διότι οι επενδύσεις δεν έρχονται αν δεν προηγηθούν αυτές οι κινήσεις...
Απ: Καταρχήν η αύξηση της φορολογίας δεν είναι μονόδρομος. Αν η Ελλάδα είναι σε θέση να αντλήσει πόρους με άλλους τρόπους, όπως π.χ. με την πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, η υπερβολική, όπως λέτε, φορολογία πιθανότατα δεν είναι απαραίτητη. Σε αυτούς τους τομείς το ελληνικό κράτος έχει αρχίσει να κάνει σημαντικά βήματα η ΕΕ είναι αρωγός μάλιστα στην προσπάθεια αυτή μέσω της Ομάδας Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά χρειάζεται ακόμη περισσότερη κινητοποίηση. Το αν θα χρειαστεί χρόνος, νέα βοήθεια ή οτιδήποτε άλλο είναι νωρίς για να το κρίνουμε, εφόσον η διαδικασία τελικού ελέγχου τώρα ξεκινάει. Ένα είναι όμως σίγουρο: η Ευρώπη έχει δεσμευτεί για την ελάφρυνση του χρέους της Ελλάδας, εφόσον αυτή συνεχίσει να πληροί τις υποχρεώσεις της και να βρίσκεται στον σωστό δρόμο, όπως φαίνεται να είναι.
Ερ: Πώς βλέπετε τις τελευταίες κινήσεις του επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι; Πόσο μπορούν να βοηθήσουν την ελληνική οικονομία, σε συνδυασμό με την εξαγγελία των 300 δισ για επενδύσεις, που έκανε μάλιστα από την Ελλάδα ο κ. Γιουνκερ;
Απ: Είναι σαφές ότι τόσο ο κ. Ντράγκι όσο και ο κ. Γιούνκερ επιθυμούν να δώσουν μια νέα πνοή στην ευρωπαϊκή οικονομία, στην τόνωση της ανάπτυξης και την ενίσχυση της απασχόλησης.
Στην ομιλία του στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, ο εκλεγείς πρόεδρος Γιούνκερ είπε χαρακτηριστικά ότι αυτό που χρειάζεται η Ευρώπη είναι εξυπνότερες επενδύσεις, μεγαλύτερη στόχευση, λιγότερους κανονισμούς και περισσότερη ευελιξία. Με τον τρόπο αυτό θα διοχετευτούν έως 300 δισ ευρώ σε πρόσθετες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στην πραγματική οικονομία την επόμενη τριετία. Για να συμβεί αυτό βέβαια, πρέπει να βελτιωθεί το επενδυτικό περιβάλλον και να ενισχυθούν οι ανάγκες απορρόφησης κεφαλαίων με κατάλληλη προετοιμασία τόσο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων όσο και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ανάπτυξη αποτελεσματικότερων χρηματοοικονομικών μέσων, π.χ. με την μορφή δανείων ή εγγυήσεων με μεγαλύτερη ικανότητα ανάληψης επιχειρηματικού κινδύνου. Ίσως μάλιστα να χρειαστεί περαιτέρω αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Όλα αυτά θα διερευνηθούν άμα τη αναλήψει της νέας ηγεσίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ερ: Μια άλλη «πληγή» είναι τα κόκκινα δάνεια, τόσο των επιχειρήσεων όσο και των νοικοκυριών. Πότε θα ληφθεί απόφαση που θα δώσει μια σταθερότερη βάση στην αγορά;
Απ: Αρμόδια για τη λήψη μιας οποιασδήποτε σχετικής απόφασης είναι η ελληνική κυβέρνηση. Ναι, η ΕΕ θέτει στόχους, όπως το κάνει άλλωστε και για όλα τα κράτη μέλη. Αλλά το πώς η Ελλάδα θα τους υλοποιήσει είναι θέμα της κυβέρνησής της. Εκείνο που ελέγχει η ΕΕ είναι αν τα μέτρα είναι αρκούντως ρεαλιστικά για να πιάσουν τους στόχους που έχουν τεθεί.
Ερ: Πόσο σημαντικό είναι για την Ελλάδα το γεγονός ότι ανέλαβε το χαρτοφυλάκιο της μετανάστευσης ο Έλληνας επίτροπος;
Απ: Το χαρτοφυλάκιο της μετανάστευσης, αλλά και των εσωτερικών υποθέσεων που περιλαμβάνει τα θέματα καταπολέμησης του οργανωμένου εγκλήματος και της τρομοκρατίας, είναι ίσως το σημαντικότερο που έχει λάβει ποτέ Έλληνας Επίτροπος. Παράλληλα, όπως τόνισε και ο εκλεγείς πρόεδρος, κ. Γιούνκερ, τα χαρτοφυλάκια δίνονται σε προσωπικότητες και όχι σε χώρες. Η ανάθεση αυτή, λοιπόν, καταδεικνύει όχι μόνο την αναγνώριση της επίπονης πορείας της χώρας μας τα τελευταία χρόνια και των εμπειριών της στον τομέα της παράτυπης μετανάστευσης, αλλά και την εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του κ. Αβραμόπουλου.
Ερ: Ποια θα είναι η νέα δομή της Κομισιόν; Γιατί ακούμε για επιτρόπους δύο ταχυτήτων και υπάρχει ο φόβος οι μεγάλοι να ...καπελώσουν τους μικρούς...
Απ: Η σύνθεση της επόμενης Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι ίσως η πιο «πολιτική» που υπήρξε ποτέ. Στις τάξεις τις υπάρχουν πέντε πρώην πρωθυπουργοί (συμπεριλαμβανομένου και του προέδρου Γιούνκερ), τέσσερις αναπληρωτές πρωθυπουργοί και 19 υπουργοί! Η δε επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή όχι μόνο απαρτίζεται από πολιτικά … όντα, αλλά χαρακτηρίζεται παράλληλα από πολιτική τόλμη και ευστροφία. Δείτε πώς μοίρασε τις αρμοδιότητες ο κ. Γιούνκερ, δίνοντας κρίσιμα χαρτοφυλάκια σε χώρες με προβλήματα στους συγκεκριμένους τομείς και άρα με εμπειρία «στο πετσί τους» αυτών των θεμάτων. Αναφέρομαι τόσο στην ανάθεση της μετανάστευσης και των εσωτερικών υποθέσεων στον κ. Αβραμόπουλο, όσο και στην ανάθεση των οικονομικών υποθέσεων στον Γάλλο Πιερ Μοσκοβισί, αλλά και με την ανάθεση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας, των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και των κεφαλαιαγορών στον Βρετανό Τζόναθαν Χιλ. Είναι σαν να δίνεται η ευκαιρία σε αυτούς που αντιμετωπίζουν προβλήματα ή και εκφράζουν διαφωνίες σε καίριους τομείς, να υποδείξουν και τους τρόπους μέσω των οποίων αυτά μπορούν να επιλυθούν χρησιμοποιώντας όλη της σχετική γνώση και εμπειρία τους.
Επίτροποι δύο ταχυτήτων όπως και χώρες δύο ταχυτήτων δεν υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. O πρόεδρος Γιούνκερ επέλεξε να οργανώσει τη νέα Επιτροπή γύρω από ομάδες έργου που αντιστοιχούν στις μεγάλες προτεραιότητες που έχει θέσει. Έτσι πέραν από την ύπατη εκπρόσωπο της Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας, θα υπάρχουν άλλοι έξι αντιπρόεδροι που θα συντονίζουν ομάδες έργου. Οι αντιπρόεδροι και οι επίτροποι θα έχουν σχέση αμοιβαίας εξάρτησης, θα «χρειάζονται ο ένας τον άλλον» για να φέρουν εις πέρας με επιτυχία την αποστολή τους. Δεν πρόκειται λοιπόν για δύο ταχύτητες αλλά για ένα νέο, συλλογικό τρόπο εργασίας.
Ερ: Πού βρίσκεται το έργο της task force, ως προς τον εκσυγχρονισμό του κράτους; Οι πολίτες πάντως εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται...
Απ: Όπως γνωρίζετε, τα προβλήματα του δημόσιου τομέα στη χώρα μας έχουν μεγάλη … ιστορία. Επιπλέον, ο εκσυγχρονισμός του κράτους δεν αφορά αποκλειστικά την Ομάδα Δράσης, η οποία έχει καταθέσει εμπεριστατωμένες προτάσεις, αλλά φυσικά και την εφαρμογή αυτών των προτάσεων από την Ελλάδα. Χάρη στην τεχνική βοήθεια, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές μεταρρυθμίσεις σε τομείς όπως η επιτάχυνση των έργων -με την επανεκκίνηση των έργων των αυτοκινητοδρόμων- η πρόσβαση στην χρηματοδότηση, η φοροδιαφυγή, αλλά και η διοικητική μεταρρύθμιση, στην οποία αναφέρεστε.
Στόχος της τεχνικής βοήθειας ήταν και η αύξηση της αποδοτικότητας της κεντρικής δημόσιας διοίκησης με βιώσιμο τρόπο. Στο πλαίσιο αυτό, τον Απρίλιο του 2014, εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης (ΚΣΜ) ένα διετές πρόγραμμα δράσης, το οποίο καλύπτει όλες τις πτυχές της μεταρρύθμισης της κεντρικής διοίκησης, συμπεριλαμβανομένης μιας στρατηγικής ανθρώπινων πόρων. Οι εργασίες για την υλοποίησή του έχουν ξεκινήσει με την πλήρωση των θέσεων ανωτέρων διευθυντικών στελεχών μέσω νέας διαφανούς διαδικασίας (αναμένεται να ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2014).
Όσον αφορά τη βελτίωση βασικών υπηρεσιών στους πολίτες, συμπεριλαμβανομένων και των ΚΕΠ, εκπονείται πρόταση για την ανάπτυξη ενός συστήματος εσωτερικού και λογιστικού ελέγχου εντός της διοίκησης ενώ, παράλληλα, μετά από την παροχή τεχνικής βοήθειας, αναπτύχθηκε και εγκρίθηκε από το ΚΣΜ η στρατηγική ηλεκτρονικής διακυβέρνησης η οποία θα καταπολεμήσει την μάστιγα της γραφειοκρατίας.
Τέλος, όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις στην τοπικής και περιφερειακή διοίκηση, έχουν συσταθεί επιχειρησιακά σχέδια τα οποία πρέπει να εγκριθούν από τους νέους περιφερειάρχες και δημάρχους.
Ερ: Δημοσιεύματα κάνουν λόγο για νέες απολύσεις το 2015, ενώ αφενός δεν θα λύσουμε μ΄ αυτόν τον τρόπο τα δημοσιονομικά και χρηματοδοτικά μας κενά και αφ ετέτου χρειαζόμαστε προσλήψεις πχ στο υπουργείο Παιδείας, όπου ξεκινάει τη χρονιά με έλλείψεις χιλιάδων εκπαιδευτικών...
Απ: Αυτό που χρόνια τώρα χρειάζεται η Ελλάδα, και σε αυτό συμφωνούν όλοι νομίζω, είναι μια ορθολογική διαχείριση του δημοσίου τομέα σε όλα τα επίπεδα, δηλαδή και στο επίπεδο του ανθρώπινου δυναμικού. Και αυτό σημαίνει μείωση σε ορισμένους τομείς και ίσως αύξηση σε άλλους αν καταδειχθούν ανάγκες. Αυτό προϋποθέτει αξιολογήσεις, αξιοκρατία και κινητικότητα, αλλά αυτά ορισμένοι δεν θέλουν ούτε να τα ακούν…
Ερ: Νομίζετε ότι η ενδεχόμενη διεξαγωγή πρόωρων εκλογών θα επηρέαζε αρνητικά την εξέλιξη της οικονομίας;
Απ: Η διεξαγωγή εκλογών είναι καθαρά εσωτερικό θέμα της χώρας μας, η οποία αποφασίζει κυρίαρχα. Είμαι σίγουρος, ότι οποιαδήποτε κι αν είναι η απόφαση, κανείς δεν θέλει ν΄ανακοπεί η έξοδος από την κρίση και να πάνε χαμένες οι θυσίες του ελληνικού λαού.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών