Aναμένεται να ξεκινήσει πιλοτικά από την 1η Οκτωβρίου και θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2015
Την αύξηση του ορίου στον κύκλο εργασιών μιας επιχείρησης προκειμένου να ενταχθεί στο νέο σύστημα απόδοσης ΦΠΑ, που επιτρέπει την αναβολή καταβολής του μέχρι να πληρωθεί και θα ξεκινήσει πιλοτικά την 1η Οκτωβρίου, ζητά το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ).
Σύμφωνα με τον πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Βασίλη Κορκίδη, «η έναρξη απόδοσης του ΦΠΑ μετά την είσπραξη του τιμολογίου, έστω και πιλοτικά, είναι θετική εξέλιξη».
Σημειώνει, ωστόσο, ότι το όριο των 500.000 ευρώ τζίρου είναι πολύ μικρό μέγεθος για το χονδρεμπόριο και προσθέτει ότι «ελπίζουμε με την πλήρη εφαρμογή του μέτρου, από 1/1/1015, το όριο να αυξηθεί στα 2 εκατ. ευρώ. Κάθε αλλαγή που εφαρμόζεται με σκοπό τη μείωση του διοικητικού και διαχειριστικού κόστους, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τη φορολογική διοίκηση, είναι καλοδεχούμενη», αναφέρει.
Σε ανακοίνωσή του, το ΕΒΕΠ επισημαίνει τη στήριξη ρευστότητας σε χιλιάδες επιχειρήσεις που θα δώσει το νέο σύστημα καταβολής του ΦΠΑ, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει πιλοτικά από την 1η Οκτωβρίου και θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2015.
Με το νέο σύστημα, η καταβολή του ΦΠΑ θα πραγματοποιείται όταν το τιμολόγιο πληρωθεί, ανεξάρτητα από την ημερομηνία έκδοσής του.
Το σύστημα αυτό εφαρμόζεται ήδη σε Βρετανία, Ισπανία, Πορτογαλία και Μάλτα, σε προαιρετική βάση, με όριο τις 500.000 ευρώ, που υπό προϋποθέσεις μπορεί να αυξηθεί έως και στα 2 εκατ. ευρώ, κάτι που πρέπει να ισχύσει και στη χώρα μας.
Σήμερα, ο εκδότης του τιμολογίου είναι υπόχρεος για την καταβολή του ΦΠΑ μέσα στην προθεσμία υποβολής της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ, ήτοι κάθε μήνα ή τρίμηνο, ανεξάρτητα με το εάν αυτό πληρωθεί έξι μήνες αργότερα.
Πιο απλά, μια επιχείρηση σήμερα υποχρεούται να πληρώσει στο Δημόσιο τον ΦΠΑ στις ανωτέρω ημερομηνίες, ακόμα και αν δεν τον έχει εισπράξει.
Πλέον, η πληρωμή του ΦΠΑ θα γίνεται μετά την είσπραξή του, ήτοι όταν μια επιχείρηση εκδίδει ένα τιμολόγιο, θα είναι υποχρεωμένη για την καταβολή του ΦΠΑ μόνο όταν το τιμολόγιο πληρωθεί.
Το σύστημα θα επιτρέψει στους φορολογούμενους με κύκλο εργασιών μικρότερο από 500.000 ευρώ να αναβάλουν την καταβολή ΦΠΑ μέχρι τη στιγμή που θα πληρώσει ο πελάτης τους.
Το νέο καθεστώς θα λειτουργεί σε προαιρετική βάση, ωστόσο από τη στιγμή που μια επιχείρηση έχει αποφασίσει να το εφαρμόσει, θα υπάρχει μια ελάχιστη διάρκεια συμμετοχής ενός έτους.
Θα εφαρμόζεται σε όλες τις συναλλαγές της, εκτός από εκείνες που νόμιμα εξαιρούνται από το καθεστώς του ΦΠΑ (οι ενδοκοινοτικές εξαγορές ή οι εξαιρούμενες εξαγωγές).
Για να διασφαλιστεί η εφαρμογή του, το νέο καθεστώς θα εξασφαλίζει ότι, τόσο ο προμηθευτής, όσο και ο πελάτης θα καταγράφουν επαρκώς τις πραγματικές ημερομηνίες πληρωμής, καθώς και τον τρόπο πληρωμής.
Οι πελάτες των επιχειρήσεων που αποφασίζουν να ενταχθούν σε αυτό το καθεστώς, θα αναβάλλουν επίσης την έκπτωση του ΦΠΑ, έως τον χρόνο κατά τον οποίο πραγματοποιείται η πληρωμή των τιμολογίων των προμηθευτών τους.
Επίσης, από την 1η Ιανουαρίου 2015, με απόφαση (ΠΟΛ 1198/2014) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, αλλάζει το έντυπο δήλωσης ΦΠΑ.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, το νέο έντυπο θα είναι πιο εύχρηστο και λειτουργικό και ουσιαστικά θα υπηρετεί το σκοπό της μείωσης του διοικητικού κόστους, τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για τη φορολογική Διοίκηση.
Οι βασικότερες αλλαγές του νέου εντύπου είναι:
1. Δεν θα αναγράφονται οι εισροές (δαπάνες και αγορές) ανά συντελεστή Φ.Π.Α. σε 12 κωδικούς, όπως απαιτούσε το παλαιό έντυπο, αλλά θα χρησιμοποιούνται μόνο δύο κωδικοί (αξία και αναλογών Φ.Π.Α.).
2. Οι ειδικοί λογαριασμοί (κωδικοί πληροφοριακού χαρακτήρα) ενσωματώνονται αντίστοιχα στις εκροές και τις εισροές, σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές, με στόχο την ορθότερη δήλωση των συναλλαγών των επιχειρήσεων για σκοπούς Φ.Π.Α. και την απαραίτητη διασταύρωση αυτών από τη φορολογική Διοίκηση.
3. Ενσωματώνεται η αίτηση επιστροφής με την απλή συμπλήρωση ενός κωδικού για το ποσό και αντίστοιχων κωδικών για τον λόγο της επιστροφής, και δεν θα απαιτείται πλέον κατάθεση ξεχωριστής αίτησης επιστροφής.
4. Ενσωματώνεται η αίτηση συμψηφισμού του προς επιστροφή ποσού με μελλοντικές οφειλές.
5. Δίνεται η δυνατότητα να αναγράφεται ο αριθμός λογαριασμού για την κατάθεση σε αυτόν, του προς επιστροφή ποσού.
6. Το ίδιο έντυπο θα χρησιμοποιείται από τις επιχειρήσεις για τον διακανονισμό παγίων και για τον προσδιορισμό της αναλογίας έκπτωσης (prorata), χωρίς να απαιτείται η συμπλήρωση περίπλοκων πινάκων για τον προσδιορισμό των παραπάνω.
Το ΕΒΕΠ υπενθυμίζει ότι με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση καταργήθηκε η υποχρέωση υποβολής της εκκαθαριστικής δήλωσης Φ.Π.Α. για διαχειριστικές περιόδους που λήγουν μετά την 1η Ιανουαρίου 2014. Επίσης, μεταφέρθηκε στη Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων η αρμοδιότητα, σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας, να δίνει παράταση της προθεσμίας για την υποβολή της δήλωσης Φ.Π.Α. και άλλων δηλώσεων.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με τον πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Βασίλη Κορκίδη, «η έναρξη απόδοσης του ΦΠΑ μετά την είσπραξη του τιμολογίου, έστω και πιλοτικά, είναι θετική εξέλιξη».
Σημειώνει, ωστόσο, ότι το όριο των 500.000 ευρώ τζίρου είναι πολύ μικρό μέγεθος για το χονδρεμπόριο και προσθέτει ότι «ελπίζουμε με την πλήρη εφαρμογή του μέτρου, από 1/1/1015, το όριο να αυξηθεί στα 2 εκατ. ευρώ. Κάθε αλλαγή που εφαρμόζεται με σκοπό τη μείωση του διοικητικού και διαχειριστικού κόστους, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τη φορολογική διοίκηση, είναι καλοδεχούμενη», αναφέρει.
Σε ανακοίνωσή του, το ΕΒΕΠ επισημαίνει τη στήριξη ρευστότητας σε χιλιάδες επιχειρήσεις που θα δώσει το νέο σύστημα καταβολής του ΦΠΑ, το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει πιλοτικά από την 1η Οκτωβρίου και θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2015.
Με το νέο σύστημα, η καταβολή του ΦΠΑ θα πραγματοποιείται όταν το τιμολόγιο πληρωθεί, ανεξάρτητα από την ημερομηνία έκδοσής του.
Το σύστημα αυτό εφαρμόζεται ήδη σε Βρετανία, Ισπανία, Πορτογαλία και Μάλτα, σε προαιρετική βάση, με όριο τις 500.000 ευρώ, που υπό προϋποθέσεις μπορεί να αυξηθεί έως και στα 2 εκατ. ευρώ, κάτι που πρέπει να ισχύσει και στη χώρα μας.
Σήμερα, ο εκδότης του τιμολογίου είναι υπόχρεος για την καταβολή του ΦΠΑ μέσα στην προθεσμία υποβολής της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ, ήτοι κάθε μήνα ή τρίμηνο, ανεξάρτητα με το εάν αυτό πληρωθεί έξι μήνες αργότερα.
Πιο απλά, μια επιχείρηση σήμερα υποχρεούται να πληρώσει στο Δημόσιο τον ΦΠΑ στις ανωτέρω ημερομηνίες, ακόμα και αν δεν τον έχει εισπράξει.
Πλέον, η πληρωμή του ΦΠΑ θα γίνεται μετά την είσπραξή του, ήτοι όταν μια επιχείρηση εκδίδει ένα τιμολόγιο, θα είναι υποχρεωμένη για την καταβολή του ΦΠΑ μόνο όταν το τιμολόγιο πληρωθεί.
Το σύστημα θα επιτρέψει στους φορολογούμενους με κύκλο εργασιών μικρότερο από 500.000 ευρώ να αναβάλουν την καταβολή ΦΠΑ μέχρι τη στιγμή που θα πληρώσει ο πελάτης τους.
Το νέο καθεστώς θα λειτουργεί σε προαιρετική βάση, ωστόσο από τη στιγμή που μια επιχείρηση έχει αποφασίσει να το εφαρμόσει, θα υπάρχει μια ελάχιστη διάρκεια συμμετοχής ενός έτους.
Θα εφαρμόζεται σε όλες τις συναλλαγές της, εκτός από εκείνες που νόμιμα εξαιρούνται από το καθεστώς του ΦΠΑ (οι ενδοκοινοτικές εξαγορές ή οι εξαιρούμενες εξαγωγές).
Για να διασφαλιστεί η εφαρμογή του, το νέο καθεστώς θα εξασφαλίζει ότι, τόσο ο προμηθευτής, όσο και ο πελάτης θα καταγράφουν επαρκώς τις πραγματικές ημερομηνίες πληρωμής, καθώς και τον τρόπο πληρωμής.
Οι πελάτες των επιχειρήσεων που αποφασίζουν να ενταχθούν σε αυτό το καθεστώς, θα αναβάλλουν επίσης την έκπτωση του ΦΠΑ, έως τον χρόνο κατά τον οποίο πραγματοποιείται η πληρωμή των τιμολογίων των προμηθευτών τους.
Επίσης, από την 1η Ιανουαρίου 2015, με απόφαση (ΠΟΛ 1198/2014) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, αλλάζει το έντυπο δήλωσης ΦΠΑ.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομικών, το νέο έντυπο θα είναι πιο εύχρηστο και λειτουργικό και ουσιαστικά θα υπηρετεί το σκοπό της μείωσης του διοικητικού κόστους, τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για τη φορολογική Διοίκηση.
Οι βασικότερες αλλαγές του νέου εντύπου είναι:
1. Δεν θα αναγράφονται οι εισροές (δαπάνες και αγορές) ανά συντελεστή Φ.Π.Α. σε 12 κωδικούς, όπως απαιτούσε το παλαιό έντυπο, αλλά θα χρησιμοποιούνται μόνο δύο κωδικοί (αξία και αναλογών Φ.Π.Α.).
2. Οι ειδικοί λογαριασμοί (κωδικοί πληροφοριακού χαρακτήρα) ενσωματώνονται αντίστοιχα στις εκροές και τις εισροές, σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές, με στόχο την ορθότερη δήλωση των συναλλαγών των επιχειρήσεων για σκοπούς Φ.Π.Α. και την απαραίτητη διασταύρωση αυτών από τη φορολογική Διοίκηση.
3. Ενσωματώνεται η αίτηση επιστροφής με την απλή συμπλήρωση ενός κωδικού για το ποσό και αντίστοιχων κωδικών για τον λόγο της επιστροφής, και δεν θα απαιτείται πλέον κατάθεση ξεχωριστής αίτησης επιστροφής.
4. Ενσωματώνεται η αίτηση συμψηφισμού του προς επιστροφή ποσού με μελλοντικές οφειλές.
5. Δίνεται η δυνατότητα να αναγράφεται ο αριθμός λογαριασμού για την κατάθεση σε αυτόν, του προς επιστροφή ποσού.
6. Το ίδιο έντυπο θα χρησιμοποιείται από τις επιχειρήσεις για τον διακανονισμό παγίων και για τον προσδιορισμό της αναλογίας έκπτωσης (prorata), χωρίς να απαιτείται η συμπλήρωση περίπλοκων πινάκων για τον προσδιορισμό των παραπάνω.
Το ΕΒΕΠ υπενθυμίζει ότι με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση καταργήθηκε η υποχρέωση υποβολής της εκκαθαριστικής δήλωσης Φ.Π.Α. για διαχειριστικές περιόδους που λήγουν μετά την 1η Ιανουαρίου 2014. Επίσης, μεταφέρθηκε στη Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων η αρμοδιότητα, σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας, να δίνει παράταση της προθεσμίας για την υποβολή της δήλωσης Φ.Π.Α. και άλλων δηλώσεων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών