«Πονοκέφαλος» για την κυβέρνηση και η τρύπα 1,8 δισ. ευρώ στα κρατικά ταμεία
«Βραχυκύκλωμα» στο οικονομικό επιτελείο προκαλεί η υπαγορευμένη από την τρόικα παρέμβαση του πρωθυπουργικού γραφείου προκειμένου να εξαιρεθούν από την ρύθμιση των 72-100 δόσεων ο ΕΝΦΙΑ και η τρίτη δόση του φόρου εισοδήματος.
Ενώ η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) Κατερίνα Σαββαϊδου, παραμένει για την ώρα στη θέση της, προσπαθώντας να...χωνέψει το άδειασμα που της επεφύλαξε το Μαξίμου, το υπουργείο Οικονομικών πειθάρχησε άμεσα στην απαίτηση της τρόικας και τροποποίησε τη διάταξη του νόμου για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Με τροπολογία που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, τέθηκαν οριστικά εκτός της νέας ρύθμισης των 72-100 μηνιαίων δόσεων, όλες οι βεβαιωμένες μέχρι 1-10-2014 οφειλές προς το Δημόσιο οι οποίες δεν έχουν καταστεί ακόμη ληξιπρόθεσμες.
Συνεπώς οι 4 εναπομείνασες μηνιαίες δόσεις του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) που δεν έχουν ακόμη λήξει καθώς επίσης και η τρίτη εναπομείνασα διμηνιαία δόση του φόρου εισοδήματος, της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, του τέλους επιτηδεύματος και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης, που επίσης δεν έχει ακόμη λήξει, δεν μπορούν να υπαχθούν στη νέα ρύθμιση.
Οι οφειλέτες των δόσεων αυτών μπορούν είτε να τις πληρώσουν κανονικά ολόκληρες, εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα, είτε να τις εντάξουν στην «πάγια ρύθμιση» οφειλών προς το Δημόσιο, που παρέχει τη δυνατότητα αποπληρωμής έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις.
Πρόκειται για τις δόσεις του φόρου ακινήτων που λήγουν: στις 29-11-2014, στις 31-12-2014, στις 30-1-2015 και στις 27-2-2015 και της δόσης του φόρου εισοδήματος η προθεσμία καταβολής της οποίας λήγει στις 29-11-2014.
Μετά την τροποποίηση του νόμου θα πρέπει να τροποποιηθεί και η εφαρμοστική απόφαση της κας Σαββαϊδου με την οποία εξακολουθεί να παρέχεται η δυνατότητα στους οφειλέτες των παραπάνω ποσών να τα αφήσουν απλήρωτα μέχρι το τέλος Μαρτίου ώστε να τα εντάξουν τότε στη νέα ρύθμιση, ως ληξιπρόθεσμα, και εν συνεχεία να τα πληρώσουν είτε εφάπαξ μέχρι τις 3 Απριλίου με πλήρη απαλλαγή από τους τόκους, τα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις είτε σε πολλές μηνιαίες δόσεις.
Όταν γίνει η τροποποίηση αυτή, προφανώς θα αποκλειστεί και η δυνατότητα ένταξης στη νέα ρύθμιση και της 2ης δόσης του ΕΝΦΙΑ που έληξε στις 31-10-14.
Καταρρέουν τα έσοδα
Η δικαιολογημένη αναμονή των φορολογουμένων μέχρι την ολοκλήρωση του σήριαλ με το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, οδήγησε σε κατάρρευση τα έσοδα καθώς η συντριπτική πλειονότητα των υπόχρεων ανέβαλε την πληρωμή φόρων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να ενταχθούν στο ευνοϊκό καθεστώς της νέας αυτής ρύθμισης.
Τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, δείχνουν ότι στο δεκάμηνο του έτους, οι καθαρές εισπράξεις του κράτους, δηλαδή τα έσοδα που απέμειναν στα δημόσια ταμεία μετά την αφαίρεση των επιστροφών φόρου από τα ποσά που εισπράχθηκαν, σημείωσαν υστέρηση 1,8 δισ. ευρώ έναντι του στόχου που είχε τεθεί με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) της περιόδου 2015-2018.
Η υστέρηση κατά 1,8 δισ. ευρώ στο σκέλος των εσόδων αντισταθμίστηκε με ευρείας έκτασης «πάγωμα» πληρωμών από το Δημόσιο που είχε ως συνέπεια να μην καταβληθούν προϋπολογισθείσες δαπάνες συνολικού ύψους 2,169 δισ. ευρώ.
Σανίδα σωτηρίας οι περικοπές
Οι μεγάλες περικοπές που έχουν γίνει στους μισθούς και τις συντάξεις συνεχίζουν να διασώζουν τον προϋπολογισμό που συνεχίζει να «μπατάρει» στα έσοδα.
Η «τρύπα» των 1,8 δις. ευρώ στα κρατικά ταμεία με την οποία έρχεται αντιμέτωπος ο προϋπολογισμός στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2014 υπερκαλύπτεται από τις δαπάνες.
Δηλαδή από τις μειώσεις που έγιναν στους μισθούς, τις κύριες και τις επικουρικές συντάξεις και τις απολύσεις οι οποίες έγιναν στο στενό και τον ευρύτερο στενό δημόσιο τομέα, μειώνοντας αισθητά το συνολικό μισθολογικό κονδύλι του προϋπολογισμού και τις δαπάνες λειτουργίας του κράτους αντίστοιχα.
Σο πρώτο δεκάμηνο οι δαπάνες αυτές είναι χαμηλότερες κατά 3 δισ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και κατά 2,5 δισ. ευρώ σε σχέση με τους στόχους του Μεσοπρόθεσμου, λειτουργώντας έτσι ως ένας μόνιμος μηχανισμός διάσωσης για τον προϋπολογισμό.
Και πως μπορούσε να ήταν διαφορετικά όταν από το 2009 οι δαπάνες αυτές έχουν μειωθεί κατά 36% ενώ τα φορολογικά έσοδα έχουν μειωθεί κατά 24%...
Από τα υπόλοιπα στοιχεία του προϋπολογισμού προκύπτει ακόμη ότι το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε σε 2,405 δισ. ευρώ ενώ το έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 2,697 δισ. ευρώ έναντι 2,958 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013.
Τα στοιχεία 9μήνου της Γενικής Κυβέρνησης, που ανακοινώθηκαν χθες ανεβάζουν στα 321,7 δις. ευρώ το δημόσιο χρέος της χώρας στο τέλος Σεπτεμβρίου και στα 241,842 τα συνολικά δάνεια της χώρας. Σε ότι αφορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της Γενικής Κυβέρνησης αυτές ανήλθαν σε 4,79 δις. ευρώ.
Μ. Χ.
www.bankingnews.gr
Ενώ η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων (ΓΓΔΕ) Κατερίνα Σαββαϊδου, παραμένει για την ώρα στη θέση της, προσπαθώντας να...χωνέψει το άδειασμα που της επεφύλαξε το Μαξίμου, το υπουργείο Οικονομικών πειθάρχησε άμεσα στην απαίτηση της τρόικας και τροποποίησε τη διάταξη του νόμου για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Με τροπολογία που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, τέθηκαν οριστικά εκτός της νέας ρύθμισης των 72-100 μηνιαίων δόσεων, όλες οι βεβαιωμένες μέχρι 1-10-2014 οφειλές προς το Δημόσιο οι οποίες δεν έχουν καταστεί ακόμη ληξιπρόθεσμες.
Συνεπώς οι 4 εναπομείνασες μηνιαίες δόσεις του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) που δεν έχουν ακόμη λήξει καθώς επίσης και η τρίτη εναπομείνασα διμηνιαία δόση του φόρου εισοδήματος, της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, του τέλους επιτηδεύματος και του φόρου πολυτελούς διαβίωσης, που επίσης δεν έχει ακόμη λήξει, δεν μπορούν να υπαχθούν στη νέα ρύθμιση.
Οι οφειλέτες των δόσεων αυτών μπορούν είτε να τις πληρώσουν κανονικά ολόκληρες, εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα, είτε να τις εντάξουν στην «πάγια ρύθμιση» οφειλών προς το Δημόσιο, που παρέχει τη δυνατότητα αποπληρωμής έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις.
Πρόκειται για τις δόσεις του φόρου ακινήτων που λήγουν: στις 29-11-2014, στις 31-12-2014, στις 30-1-2015 και στις 27-2-2015 και της δόσης του φόρου εισοδήματος η προθεσμία καταβολής της οποίας λήγει στις 29-11-2014.
Μετά την τροποποίηση του νόμου θα πρέπει να τροποποιηθεί και η εφαρμοστική απόφαση της κας Σαββαϊδου με την οποία εξακολουθεί να παρέχεται η δυνατότητα στους οφειλέτες των παραπάνω ποσών να τα αφήσουν απλήρωτα μέχρι το τέλος Μαρτίου ώστε να τα εντάξουν τότε στη νέα ρύθμιση, ως ληξιπρόθεσμα, και εν συνεχεία να τα πληρώσουν είτε εφάπαξ μέχρι τις 3 Απριλίου με πλήρη απαλλαγή από τους τόκους, τα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις είτε σε πολλές μηνιαίες δόσεις.
Όταν γίνει η τροποποίηση αυτή, προφανώς θα αποκλειστεί και η δυνατότητα ένταξης στη νέα ρύθμιση και της 2ης δόσης του ΕΝΦΙΑ που έληξε στις 31-10-14.
Καταρρέουν τα έσοδα
Η δικαιολογημένη αναμονή των φορολογουμένων μέχρι την ολοκλήρωση του σήριαλ με το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, οδήγησε σε κατάρρευση τα έσοδα καθώς η συντριπτική πλειονότητα των υπόχρεων ανέβαλε την πληρωμή φόρων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου να ενταχθούν στο ευνοϊκό καθεστώς της νέας αυτής ρύθμισης.
Τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας, δείχνουν ότι στο δεκάμηνο του έτους, οι καθαρές εισπράξεις του κράτους, δηλαδή τα έσοδα που απέμειναν στα δημόσια ταμεία μετά την αφαίρεση των επιστροφών φόρου από τα ποσά που εισπράχθηκαν, σημείωσαν υστέρηση 1,8 δισ. ευρώ έναντι του στόχου που είχε τεθεί με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) της περιόδου 2015-2018.
Η υστέρηση κατά 1,8 δισ. ευρώ στο σκέλος των εσόδων αντισταθμίστηκε με ευρείας έκτασης «πάγωμα» πληρωμών από το Δημόσιο που είχε ως συνέπεια να μην καταβληθούν προϋπολογισθείσες δαπάνες συνολικού ύψους 2,169 δισ. ευρώ.
Σανίδα σωτηρίας οι περικοπές
Οι μεγάλες περικοπές που έχουν γίνει στους μισθούς και τις συντάξεις συνεχίζουν να διασώζουν τον προϋπολογισμό που συνεχίζει να «μπατάρει» στα έσοδα.
Η «τρύπα» των 1,8 δις. ευρώ στα κρατικά ταμεία με την οποία έρχεται αντιμέτωπος ο προϋπολογισμός στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2014 υπερκαλύπτεται από τις δαπάνες.
Δηλαδή από τις μειώσεις που έγιναν στους μισθούς, τις κύριες και τις επικουρικές συντάξεις και τις απολύσεις οι οποίες έγιναν στο στενό και τον ευρύτερο στενό δημόσιο τομέα, μειώνοντας αισθητά το συνολικό μισθολογικό κονδύλι του προϋπολογισμού και τις δαπάνες λειτουργίας του κράτους αντίστοιχα.
Σο πρώτο δεκάμηνο οι δαπάνες αυτές είναι χαμηλότερες κατά 3 δισ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και κατά 2,5 δισ. ευρώ σε σχέση με τους στόχους του Μεσοπρόθεσμου, λειτουργώντας έτσι ως ένας μόνιμος μηχανισμός διάσωσης για τον προϋπολογισμό.
Και πως μπορούσε να ήταν διαφορετικά όταν από το 2009 οι δαπάνες αυτές έχουν μειωθεί κατά 36% ενώ τα φορολογικά έσοδα έχουν μειωθεί κατά 24%...
Από τα υπόλοιπα στοιχεία του προϋπολογισμού προκύπτει ακόμη ότι το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώθηκε σε 2,405 δισ. ευρώ ενώ το έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 2,697 δισ. ευρώ έναντι 2,958 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2013.
Τα στοιχεία 9μήνου της Γενικής Κυβέρνησης, που ανακοινώθηκαν χθες ανεβάζουν στα 321,7 δις. ευρώ το δημόσιο χρέος της χώρας στο τέλος Σεπτεμβρίου και στα 241,842 τα συνολικά δάνεια της χώρας. Σε ότι αφορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της Γενικής Κυβέρνησης αυτές ανήλθαν σε 4,79 δις. ευρώ.
Μ. Χ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών