Εκτός από τους φόρους, μεγάλες διαρροές εσόδων, ήτοι 414 εκατ. ευρώ, είχε ο κρατικός προϋπολογισμός και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
Σήμα κινδύνου εκπέμπουν τα δημόσια έσοδα, τα οποία το 2014 κατέγραψαν «βουτιά» 4 δισ. ευρώ.
Η κατακρήμνιση των εσόδων είναι αποτέλεσμα της μεγάλης υστέρησης που σημείωσαν οι εισπράξεις από τους φόρους σε εισόδημα, ΦΠΑ, τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, αλλά και από λοιπές κατηγορίες φόρων.
Συνολικά πρόκειται για επτά κατηγορίες φόρων που χτύπησαν από νωρίς καμπανάκι για τα μειωμένα έσοδα, όπως είχε προϊδεάσει το Γενικό Λογιστήριο, και συνέβαλαν στο μεγάλο «κούρεμα» του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Μέγεθος το οποίο στο τέλος Δεκεμβρίου διαμορφώθηκε σε 1,87 δισ. ευρώ, σημαντικά μειωμένο έναντι του στόχου για 4,94 δισ. ευρώ.
Εκτός από τους φόρους, μεγάλες διαρροές εσόδων, ήτοι 414 εκατ. ευρώ, είχε ο κρατικός προϋπολογισμός και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του μοναδικού πυλώνα της ανάπτυξης.
Από την άλλη πλευρά, σε «λήθαργο» βρέθηκαν και οι επενδυτικές δαπάνες, οι οποίες για τους δώδεκα μήνες του 2014 περιορίστηκαν στα 6,6 δισ. ευρώ (έναντι στόχου για 6,8 δισ. ευρώ), όταν σε άλλες εποχές οι πόροι που διοχετεύονταν στην αγορά ξεπερνούσαν ακόμη και τα 10 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ένα από τα πιο «φτωχά» επενδυτικά προγράμματα που εφαρμόστηκαν ποτέ στα πέτρινα χρόνια του μνημονίου.
Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες έξι κατηγορίες φόρων, που βρέθηκαν πίσω στις εισπράξεις σε σχέση με τους στόχους του μνημονίου, αυτές είναι:
1. Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων, που «έγραψε» υστέρηση κατά 375 εκατ. ευρώ ή 4,6%.
2. Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων, με υστέρηση 151 εκατ. ευρώ ή 5,4%,
3. Οι άμεσοι φόροι Παρελθόντων Οικονομικών Ετών -ήταν λιγότεροι κατά 177 εκατ. ευρώ ή 8,4%,
4. Λοιποί άμεσοι φόροι - μειωμένοι κατά 226 εκατ. ευρώ ή 7,3%,
5. Ο ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή, που είχε υστέρηση κατά 221 εκατ. ευρώ ή 9,7% μετά την πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου, επιφέροντας μειώσεις στις εγχώριες λιανικές τιμές των καυσίμων και ακολούθως στα έσοδα του ΦΠΑ. Οι προβλέψεις στα έσοδα του Μεσοπρόθεσμου έγιναν με την παραδοχή ότι η τιμή του μαύρου χρυσού θα κυμανθεί στα 100 δολάρια το βαρέλι από 46 που κυμαίνεται σήμερα.
6. Ο ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων, με υστέρηση κατά 89 εκατ. ευρώ ή 2,1%.
Αντίθετα, οι φόροι που κινήθηκαν ανοδικά είναι οι εξής:
1. Οι φόροι στην περιουσία, κατά 42 εκατ. ευρώ ή 1,2%,
2. Οι μεταβιβάσεις κεφαλαίων, κατά 8 εκατ. ευρώ ή 3,1%,
3. Τα έσοδα από Λοιπούς ΕΦΚ, κατά 11 εκατ. ευρώ ή 0,4%,
4. Οι απολήψεις από Ε.Ε., κατά 12 εκατ. ευρώ ή 6,7%,
5. Τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα, κατά 49 εκατ. ευρώ ή 1,5%
6. Τα έσοδα προγράμματος ενίσχυσης ρευστότητας λόγω της χρηματοπιστωτικής κρίσης κατά 30 εκατ. ευρώ ή 7,6%,
7. Οι εισροές εσόδων από το ΝΑΤΟ κατά 6 εκατ. ευρώ ή 11,5%.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 3,37 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 234 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου για 3,136 δισ. ευρώ.
Οσον αφορά τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού, αυτές ανήλθαν στα 55,063 δισ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 978 εκατ. ευρώ, έναντι του στόχου για 56,041 δισ. ευρώ, αδυνατώντας έτσι να εξυπηρετήσουν τον στόχο του πλεονάσματος, όπως συνέβη με τον προϋπολογισμό του 2014.
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 48,472 δισ. ευρώ, μικρότερες κατά 769 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 488 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (42,416 δισ. ευρώ), των κονδυλίων για εξοπλιστικά προγράμματα κατά 104 εκατ. ευρώ και των δαπανών για τόκους κατά 131 εκατ. ευρώ.
Μ. Χ.
www.bankingnews.gr
Η κατακρήμνιση των εσόδων είναι αποτέλεσμα της μεγάλης υστέρησης που σημείωσαν οι εισπράξεις από τους φόρους σε εισόδημα, ΦΠΑ, τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, αλλά και από λοιπές κατηγορίες φόρων.
Συνολικά πρόκειται για επτά κατηγορίες φόρων που χτύπησαν από νωρίς καμπανάκι για τα μειωμένα έσοδα, όπως είχε προϊδεάσει το Γενικό Λογιστήριο, και συνέβαλαν στο μεγάλο «κούρεμα» του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Μέγεθος το οποίο στο τέλος Δεκεμβρίου διαμορφώθηκε σε 1,87 δισ. ευρώ, σημαντικά μειωμένο έναντι του στόχου για 4,94 δισ. ευρώ.
Εκτός από τους φόρους, μεγάλες διαρροές εσόδων, ήτοι 414 εκατ. ευρώ, είχε ο κρατικός προϋπολογισμός και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του μοναδικού πυλώνα της ανάπτυξης.
Από την άλλη πλευρά, σε «λήθαργο» βρέθηκαν και οι επενδυτικές δαπάνες, οι οποίες για τους δώδεκα μήνες του 2014 περιορίστηκαν στα 6,6 δισ. ευρώ (έναντι στόχου για 6,8 δισ. ευρώ), όταν σε άλλες εποχές οι πόροι που διοχετεύονταν στην αγορά ξεπερνούσαν ακόμη και τα 10 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ένα από τα πιο «φτωχά» επενδυτικά προγράμματα που εφαρμόστηκαν ποτέ στα πέτρινα χρόνια του μνημονίου.
Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες έξι κατηγορίες φόρων, που βρέθηκαν πίσω στις εισπράξεις σε σχέση με τους στόχους του μνημονίου, αυτές είναι:
1. Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων, που «έγραψε» υστέρηση κατά 375 εκατ. ευρώ ή 4,6%.
2. Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων, με υστέρηση 151 εκατ. ευρώ ή 5,4%,
3. Οι άμεσοι φόροι Παρελθόντων Οικονομικών Ετών -ήταν λιγότεροι κατά 177 εκατ. ευρώ ή 8,4%,
4. Λοιποί άμεσοι φόροι - μειωμένοι κατά 226 εκατ. ευρώ ή 7,3%,
5. Ο ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή, που είχε υστέρηση κατά 221 εκατ. ευρώ ή 9,7% μετά την πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου, επιφέροντας μειώσεις στις εγχώριες λιανικές τιμές των καυσίμων και ακολούθως στα έσοδα του ΦΠΑ. Οι προβλέψεις στα έσοδα του Μεσοπρόθεσμου έγιναν με την παραδοχή ότι η τιμή του μαύρου χρυσού θα κυμανθεί στα 100 δολάρια το βαρέλι από 46 που κυμαίνεται σήμερα.
6. Ο ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων, με υστέρηση κατά 89 εκατ. ευρώ ή 2,1%.
Αντίθετα, οι φόροι που κινήθηκαν ανοδικά είναι οι εξής:
1. Οι φόροι στην περιουσία, κατά 42 εκατ. ευρώ ή 1,2%,
2. Οι μεταβιβάσεις κεφαλαίων, κατά 8 εκατ. ευρώ ή 3,1%,
3. Τα έσοδα από Λοιπούς ΕΦΚ, κατά 11 εκατ. ευρώ ή 0,4%,
4. Οι απολήψεις από Ε.Ε., κατά 12 εκατ. ευρώ ή 6,7%,
5. Τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα, κατά 49 εκατ. ευρώ ή 1,5%
6. Τα έσοδα προγράμματος ενίσχυσης ρευστότητας λόγω της χρηματοπιστωτικής κρίσης κατά 30 εκατ. ευρώ ή 7,6%,
7. Οι εισροές εσόδων από το ΝΑΤΟ κατά 6 εκατ. ευρώ ή 11,5%.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 3,37 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 234 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου για 3,136 δισ. ευρώ.
Οσον αφορά τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού, αυτές ανήλθαν στα 55,063 δισ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 978 εκατ. ευρώ, έναντι του στόχου για 56,041 δισ. ευρώ, αδυνατώντας έτσι να εξυπηρετήσουν τον στόχο του πλεονάσματος, όπως συνέβη με τον προϋπολογισμό του 2014.
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 48,472 δισ. ευρώ, μικρότερες κατά 769 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 488 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (42,416 δισ. ευρώ), των κονδυλίων για εξοπλιστικά προγράμματα κατά 104 εκατ. ευρώ και των δαπανών για τόκους κατά 131 εκατ. ευρώ.
Μ. Χ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών