Τελευταία Νέα
Οικονομία

ΥΠΟΙΚ: Ολυμπιακών διαστάσεων τρύπα 4 δισ. στα κρατικά ταμεία το 2014 - Στο 0,3% συρρικνώνεται το πλεόνασμα

ΥΠΟΙΚ: Ολυμπιακών διαστάσεων τρύπα 4 δισ. στα κρατικά ταμεία το 2014 - Στο 0,3% συρρικνώνεται το πλεόνασμα
Ο στόχος για το πλεόνασμα ήταν 1,5% του ΑΕΠ
Στο 0,3% του ΑΕΠ περιορίζεται το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2014, έναντι στόχου για 1,5% του ΑΕΠ και με την υστέρηση στα έσοδα να φτάνει τα 4 δισ. ευρώ.
Αυτό ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών, σχετικά με το ύψος στο οποίο διαμορφώθηκε το πλεόνασμα το 2014, εφόσον το μέγεθος αυτό συγκριθεί με τους στόχους του προγράμματος οικονομικής πολιτικής.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, για τον προσδιορισμό του πρωτογενούς αποτελέσματος του προϋπολογισμού, προκύπτουν τα εξής:

- Το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης
Το ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης αποτελείται από το ισοζύγιο του Κράτους (Υπουργεία, περιφερειακές υπηρεσίες Υπουργείων και Αποκεντρωμένες Διοικήσεις), από το ισοζύγιο της Κεντρικής Διοίκησης (Κράτος, Νομικά Πρόσωπα και ΔΕΚΟ ταξινομημένες εντός της Γενικής Κυβέρνησης), από το ισοζύγιο των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και από το ισοζύγιο των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ).

- Η αξιολόγηση με βάση το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (ΕΣΛ-2010) ή European System Accounts (ESA-2010)
Η υπολογισμός των επιδόσεων μιας χώρας γίνεται σε επίπεδο αποτελέσματος του ισοζυγίου Γενικής Κυβέρνησης σε δημοσιονομική βάση, σύμφωνα με το ΕΣΛ-10 από την Eurostat/ΕΛΣΤΑΤ σύμφωνα με τη Διαδικασία Υπερβολικού Ελλείμματος (ΔΥΕ – EDP).

- Η αξιολόγηση με βάση το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής (ΠΟΠ)
Ειδικά η αξιολόγηση της Ελλάδας, επειδή βρίσκεται στο Μηχανισμό Στήριξης, γίνεται με βάση τις συμφωνηθέντες παραμέτρους στο πλαίσιο του ΠΟΠ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΠΟΠ, το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει κυρίως:
α) Την αναδρομική μείωση του επιτοκίου για δάνεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
β) Τη μεταφορά των αποδόσεων (κερδών) των Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (ANFAs και SMPs).
γ) Την επίπτωση από τη στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων (εφάπαξ επίπτωση/one off).

- Τα έσοδα από τη μεταφορά των αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (SMPs)
Τα έσοδα των SMPs καταγράφηκαν και καταγράφονται στον Προϋπολογισμό και θα ανέλθουν στα 10 δισ. ευρώ περίπου συνολικά μέχρι το 2025.
Δεδομένου ότι χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού, κατατίθενται απευθείας στον Ειδικό Λογαριασμό Εξυπηρέτησης του Δημοσίου Χρέους (segregated account) στην Τράπεζα της Ελλάδος και δεν υπολογίζονται στους στόχους του ΠΟΠ.

- Η επίπτωση της στήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Η κρατική υποστήριξη προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης, προκειμένου να διασφαλιστεί η σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, έχει επίδραση στο αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης.
Ωστόσο, αυτή η μεταβολή ελλείμματος αντικρύζεται από περιουσιακά στοιχεία (μετοχές) που αποτελούν πλέον ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου, με προβλεπόμενη εκποίησή τους και με σημαντική αξία μεταπώλησης η οποία θα συμβάλλει στη μείωση του δημόσιου χρέους.

- Ειδικότερα οι διαφορές αυτές για το έτος 2014 αφορούν:
• Στο ΠΟΠ δεν περιλαμβάνονται τα έσοδα από ΑNFAs και SMPs. Τα έσοδα από ΑNFAs και SMPs εκτιμούνται το 2014 σε 2.419 εκατ. Ευρώ σε δημοσιολογιστική βάση (580 εκατ. ευρώ που εισπράχθηκαν στο 2014 και 1.839 εκατ. ευρώ εθνικολογιστική προσαρμογή- απαίτηση). Κατά συνέπεια, το ποσό αυτό δεν περιλαμβάνεται στο πρωτογενές αποτέλεσμα κατά ΠΟΠ.
• Επίσης στο ΠΟΠ περιλαμβάνεται μόνο μέρος των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις και ειδικότερα 4 κατηγορίες αυτών: gaming licenses (άδειες παιγνίων), telecom licenses (άδειες κινητής τηλεφωνίας), sales of aircrafts (πώληση αεροσκαφών) και extension of the airport concession (παράταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών).
Κατά συνέπεια από το σύνολο των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις που έχουν περιληφθεί στο αποτέλεσμα κατά ESA -2010 ύψους417 εκατ. ευρώ, θα πρέπει να αφαιρεθούν 298 εκατ. ευρώ κατά ΠΟΠ (θα υπολογισθούν μόνο τα 119 εκατ. ευρώ).
• Άλλες διαφορές στις εθνικολογιστικές προσαρμογές αφορούν το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων (ΕΕΤΑ) του έτους 2013. Ειδικότερα για το αποτέλεσμα κατά ESA-2010 λαμβάνονται υπόψη οι εισπράξεις μέχρι και τον Μάϊο του 2014 οι οποίες μεταφέρονται στο έτος 2013. Στο ΠΟΠ μεταφέρονται στο έτος 2013 οι εισπράξεις μόνο μέχρι και τον Μάρτιο του 2014. Έτσι, σύμφωνα με το ΠΟΠ στο2014 υπάρχει βελτίωση κατά 193 εκατ. ευρώ, ίσο με το ποσό που είχε περιληφθεί στον πίνακα 3.4 σελ. 104 της εισηγητικής έκθεσης του Προϋπολογισμού 2015.
Κατά συνέπεια εάν στο πρωτογενές αποτέλεσμα του 2014 (σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία) κατά ESA-2010 γίνουν οι παραπάνω τρείς προσαρμογές, τότε κατά Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής το πρωτογενές αποτέλεσμα περιορίζεται στο 0,3% του ΑΕΠ, από 1,5% που ήταν ο στόχος.

Υστέρηση Ταμειακών Εσόδων 2014
Στο έτος 2014 στα ταμειακά καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού υπήρξε υστέρηση συνολικού ύψους 3.914 εκατ. Ευρώ (δελτίο εκτέλεσης κρατικού προϋπολογισμού 12μήνου), εκ των οποίων 3.500 εκατ. ευρώ στα έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού (Τ.Π) και 414 εκατ. ευρώ στα έσοδα του ΠΔΕ . Εάν στην υστέρηση των εσόδων του Τ.Π. , δεν υπολογισθούν τα έσοδα από ANFAs και SMPs ύψους 1.886 εκατ. ευρώ, τότε η υστέριση σε ταμειακή βάση περιορίζεται σε 2.026 εκατ. ευρώ.

Τι έχει ήδη αναφέρει το www.bankingnews.gr

Δανειστές σε κυβέρνηση: «Λείπουν 2,15 δισ. ευρώ από τα κρατικά ταμεία»…!
Ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση εκτιμούσε ότι το 2014 θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,8% του ΑΕΠ το τελικό ποσοστό δεν θα ξεπεράσει το 0,6%
«Μαύρη τρύπα» που φθάνει τα 2,15 δισ. ευρώ εντόπισαν με το καλημέρα του ελέγχου στα τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών επιβεβαιώνοντας σχετικό δημοσίευμα του www.bankingnews.gr
Οι τεχνοκράτες, που έχουν σταματήσει να διυλίζουν τον προϋπολογισμό, υποστηρίζουν- σύμφωνα με πληροφορίες- ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της περασμένης χρονιάς περιορίστηκε τελικώς στο 1/3 της σχετικής πρόβλεψης. Ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση εκτιμούσε ότι το 2014 θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 1,8% του ΑΕΠ (ξεπερνώντας ακόμα και τον στόχο, που είχε τεθεί στο 1,5%), το τελικό ποσοστό δεν θα ξεπεράσει το 0,6%, όπως επιβεβαιώνουν με δηλώσεις τους και κυβερνητικά στελέχη.
Αν και επισήμως ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης δηλώνει ότι δεν έχει ενημερωθεί για τον εντοπισμό «μαύρης τρύπας» από τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών, ωστόσο, στις τελευταίες συνεντεύξεις του, κάνει λόγο για «άδεια ταμεία» και για ανύπαρκτο ουσιαστικά πρωτογενές πλεόνασμα.
Αλλωστε, δεν είναι καθόλου άσχετες με το φλέγον θέμα του δημοσιονομικού κενού, οι δηλώσεις Βαρουφάκη από το Κόμο της Ιταλίας για το ενδεχόμενο αναστολής ορισμένων προεκλογικών δεσμεύσεων για μειώσεις στη φορολογία εισοδήματος και ακινήτων.
Στον αντίποδα, αναμένεται να προωθηθούν ταχύτερα οι ευνοϊκές ρυθμίσεις για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο και περαίωση εκκρεμών υποθέσεων φορολογίας εισοδήματος για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις με απαλλαγή από πρόστιμα και προσαυξήσεις.
Σε δεύτερο χρόνο αναμένεται η υλοποίηση του παλιού σχεδίου της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών και η καθιέρωση ισχυρών κινήτρων (λοταρία κ.λπ.) για τη συλλογή αποδείξεων από επαγγελματίες με ροπή προς τη φοροδιαφυγή.
Ειδικότερα:
* Δεν αποκλείεται η αναστολή υλοποίησης των προεκλογικών δεσμεύσεων του ΣΥΡΙΖΑ για αφορολόγητο όριο εισοδήματος 12.000 ευρώ σε όλα τα φυσικά πρόσωπα, ήδη από τα εισοδήματα του 2015, και για αντικατάσταση του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) από έναν «φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας» που θα απαλλάσσει τη συντριπτική πλειονότητα των ιδιοκτητών από τη φορολόγηση των ακινήτων τους.
Δηλαδή η υλοποίηση των εν λόγω μέτρων θα καθυστερήσουν κάποιους μήνες και το πιθανότερο είναι να ξεκινήσουν σταδιακά από το 2016.
* Ταυτόχρονα, θα προωθηθούν άμεσα οι ρυθμίσεις που προβλέπουν την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία με πολύ ευνοϊκούς όρους, και την εκπρόθεσμη υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος παρελθόντων ετών χωρίς την επιβολή προστίμων και προσαυξήσεων, ώστε να εισρεύσει «ζεστό χρήμα» στα κρατικά ταμεία και να καλυφθούν όλες οι άμεσες υποχρεώσεις για πληρωμές μισθών, συντάξεων, κοινωνικών επιδομάτων και παλαιών δανείων τα οποία λήγουν εντός των προσεχών μηνών.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης