γράφει : Ελένη Μπότα
Οι επενδυτές έχουν μπερδευτεί από τα... ήξεις – αφήξεις της κυβέρνησης
Η ακύρωση του διαγωνισμού για τη μετατροπή του δρόμου Πάτρα - Πύργος σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, που είχε προγραμματιστεί για την Τρίτη 31 Μαρτίου, είναι η πρώτη αλλά όχι και η μοναδική.
Mε απόφαση του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη, το έργο εγκρίνεται, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία πριν την οριστική έγκριση του φακέλου μεγάλου έργου στην ΕΕ.
Σύμφωνα με την απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια, πρόκειται για παρέκκλιση με απόφαση του τότε Υπουργού ΠΟΜΕΔΙ, ώστε το στάδιο της κατάθεσης των προσφορών να μην είναι ενιαίο αλλά να διαιρείται σε δύο διακριτά επί μέρους στάδια.
Ουσιαστικά το επόμενο διάστημα αναμένεται η ένταξη του έργου στο ΣΕΣ 2014-2020 καθώς έχει υποβληθεί σχετική πρόταση στην Κομισιόν.
Στη συνέχεια το σκεπτικό αναφέρει πως κρίνεται σκόπιμο να επανεξεταστεί ο τρόπος δημοπράτησης του έργου σε συνδυασμό με την ένταξή του στο ΣΕΣ 2014-2020 για να είναι δυνατή η δημοπράτησή του σε ενιαίο στάδιο (χωρίς την εφαρμογή παρέκκλισης).
Αυτό σημαίνει ότι η υλοποίηση του έργου χρονικά τουλάχιστον μετατίθεται για πολύ αργότερα, ενώ είναι πολύ πιθανό να σπάσει σε τουλάχιστον 7 ή 8 εργολαβίες.
Σχεδόν βέβαιο θεωρείται ότι θα υπάρξουν αρκετές προσφυγές από τους διαγωνιζομένους, γεγονός που θα προκαλέσει εκ νέου σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίησή του.
Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, όπως είχε αρχικώς προγραμματιστεί, θα περιλαμβάνει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (Λ. Ε. Α.), επτά ανισόπεδους κόμβους, δύο Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, πλήρες παράπλευρο και κάθετο (με ανισόπεδες διαβάσεις) δίκτυο, συνδετήριες οδούς, καθώς και έργα για τη βελτίωση της σύνδεσης του αυτοκινητοδρόμου με σημαντικά κέντρα οικονομικής σημασίας (Αρχαία Ολυμπία, Λιμάνι Κυλλήνης, Αεροδρόμιο Αράξου και Βιομηχανική Περιοχή Πάτρας).
Προς παράταση όμως φαίνεται να οδεύει και το πρώτο crash test της κυβέρνησης στα δημόσια έργα, αυτό του διαγωνισμού του αεροδρομίου στο Καστέλι, που έχει προγραμματιστεί για τις 7 Απριλίου.
Στέλεχος μεγάλου κατασκευαστικού Ομίλου επισημαίνει στο www.bankingnews.gr ότι οι επενδυτές "έχουν μπερδευτεί από τα ήξεις – αφήξεις της κυβέρνησης σχετικά με τον τρόπο δημοπράτησης των μεγάλων έργων, καθώς μεταξύ των κυβερνητικών στελεχών φαίνεται να υπάρχει σημαντική διάσταση απόψεων αναφορικά με το ποια έργα πρέπει να προχωρήσουν και με ποιους όρους.
Το ίδιο συμβαίνει και με τον διαγωνισμό του αεροδρομίου του Καστελίου, αφού η κυβέρνηση, λίγες μέρες πριν από την ημερομηνία υποβολής προσφορών δεν φαίνεται να έχει ακόμη καταλήξει στους όρους που θα διέπουν τη σύμβαση».
Οι τελικές πάντως αποφάσεις για τον διαγωνισμό (αν θα γίνει ή θα οδηγηθεί σε παράταση), ο οποίος και αποτελεί το πρώτο crash test της κυβέρνησης στον τομέα των δημοσίων έργων, θα ληφθούν εντός των επόμενων 24ώρων από τον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη, ενώ το πιο πιθανό είναι να οδηγηθούμε στην πέμπτη κατά σειρά παράταση του έργου.
Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Ηρακλείου θα είναι έτοιμο σε 5 χρόνια, από τη στιγμή που θα αρχίσουν τα έργα.
Κατά την περίοδο κατασκευής αναμένεται να δημιουργηθούν περίπου 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας για διάστημα 5 ετών, ενώ κατά την περίοδο λειτουργίας του αεροδρομίου αναμένεται να δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις εργασίας.
Εκτιμάται ότι την περίοδο λειτουργίας περισσότεροι από 4.000 εργαζόμενοι θα απασχολούνται σε θέσεις οι οποίες θα είναι σχετικές με τη δραστηριότητά του.
Το νέο αεροδρόμιο, το οποίο θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης», θα έχει μήκος αεροδιαδρόμου 3,2 χλμ με δυνατότητα επέκτασης στα 3,8 χλμ, εάν αυτό καταστεί απαραίτητο.
www.bankingnews.gr
Mε απόφαση του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη, το έργο εγκρίνεται, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία πριν την οριστική έγκριση του φακέλου μεγάλου έργου στην ΕΕ.
Σύμφωνα με την απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια, πρόκειται για παρέκκλιση με απόφαση του τότε Υπουργού ΠΟΜΕΔΙ, ώστε το στάδιο της κατάθεσης των προσφορών να μην είναι ενιαίο αλλά να διαιρείται σε δύο διακριτά επί μέρους στάδια.
Ουσιαστικά το επόμενο διάστημα αναμένεται η ένταξη του έργου στο ΣΕΣ 2014-2020 καθώς έχει υποβληθεί σχετική πρόταση στην Κομισιόν.
Στη συνέχεια το σκεπτικό αναφέρει πως κρίνεται σκόπιμο να επανεξεταστεί ο τρόπος δημοπράτησης του έργου σε συνδυασμό με την ένταξή του στο ΣΕΣ 2014-2020 για να είναι δυνατή η δημοπράτησή του σε ενιαίο στάδιο (χωρίς την εφαρμογή παρέκκλισης).
Αυτό σημαίνει ότι η υλοποίηση του έργου χρονικά τουλάχιστον μετατίθεται για πολύ αργότερα, ενώ είναι πολύ πιθανό να σπάσει σε τουλάχιστον 7 ή 8 εργολαβίες.
Σχεδόν βέβαιο θεωρείται ότι θα υπάρξουν αρκετές προσφυγές από τους διαγωνιζομένους, γεγονός που θα προκαλέσει εκ νέου σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίησή του.
Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, όπως είχε αρχικώς προγραμματιστεί, θα περιλαμβάνει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (Λ. Ε. Α.), επτά ανισόπεδους κόμβους, δύο Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών, πλήρες παράπλευρο και κάθετο (με ανισόπεδες διαβάσεις) δίκτυο, συνδετήριες οδούς, καθώς και έργα για τη βελτίωση της σύνδεσης του αυτοκινητοδρόμου με σημαντικά κέντρα οικονομικής σημασίας (Αρχαία Ολυμπία, Λιμάνι Κυλλήνης, Αεροδρόμιο Αράξου και Βιομηχανική Περιοχή Πάτρας).
Προς παράταση όμως φαίνεται να οδεύει και το πρώτο crash test της κυβέρνησης στα δημόσια έργα, αυτό του διαγωνισμού του αεροδρομίου στο Καστέλι, που έχει προγραμματιστεί για τις 7 Απριλίου.
Στέλεχος μεγάλου κατασκευαστικού Ομίλου επισημαίνει στο www.bankingnews.gr ότι οι επενδυτές "έχουν μπερδευτεί από τα ήξεις – αφήξεις της κυβέρνησης σχετικά με τον τρόπο δημοπράτησης των μεγάλων έργων, καθώς μεταξύ των κυβερνητικών στελεχών φαίνεται να υπάρχει σημαντική διάσταση απόψεων αναφορικά με το ποια έργα πρέπει να προχωρήσουν και με ποιους όρους.
Το ίδιο συμβαίνει και με τον διαγωνισμό του αεροδρομίου του Καστελίου, αφού η κυβέρνηση, λίγες μέρες πριν από την ημερομηνία υποβολής προσφορών δεν φαίνεται να έχει ακόμη καταλήξει στους όρους που θα διέπουν τη σύμβαση».
Οι τελικές πάντως αποφάσεις για τον διαγωνισμό (αν θα γίνει ή θα οδηγηθεί σε παράταση), ο οποίος και αποτελεί το πρώτο crash test της κυβέρνησης στον τομέα των δημοσίων έργων, θα ληφθούν εντός των επόμενων 24ώρων από τον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη, ενώ το πιο πιθανό είναι να οδηγηθούμε στην πέμπτη κατά σειρά παράταση του έργου.
Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδος Ηρακλείου θα είναι έτοιμο σε 5 χρόνια, από τη στιγμή που θα αρχίσουν τα έργα.
Κατά την περίοδο κατασκευής αναμένεται να δημιουργηθούν περίπου 1.000 άμεσες θέσεις εργασίας για διάστημα 5 ετών, ενώ κατά την περίοδο λειτουργίας του αεροδρομίου αναμένεται να δημιουργηθούν 500 μόνιμες θέσεις εργασίας.
Εκτιμάται ότι την περίοδο λειτουργίας περισσότεροι από 4.000 εργαζόμενοι θα απασχολούνται σε θέσεις οι οποίες θα είναι σχετικές με τη δραστηριότητά του.
Το νέο αεροδρόμιο, το οποίο θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης», θα έχει μήκος αεροδιαδρόμου 3,2 χλμ με δυνατότητα επέκτασης στα 3,8 χλμ, εάν αυτό καταστεί απαραίτητο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών