Μόνο για το φετινό πλεόνασμα απαιτούνται διπλάσια μέτρα από αυτά του στόχου των 1,8 δισ. ευρώ
Το πρωτογενές πλεόνασμα δείχνει να είναι το «κλειδί» για τη συμφωνία, με την κυβέρνηση να… διολισθαίνει προς την πρόταση των δανειστών για 1% του ΑΕΠ φέτος, 2% για το 2016 και 3% για το 2017.
Οι στόχοι αυτοί είναι υψηλότεροι ακόμη από το αναθεωρημένο σχέδιο της ελληνικής πλευράς, η οποία σε μια προφανή προσπάθεια να «γεφυρωθεί» η διαφορά με τους πιστωτές είχε προτείνει πλεόνασμα 0,75% για το 2015, 1,75% για το 2016 και 2,5% για το 2017.
Οι εταίροι μπορεί να αναγνώρισαν ως μία ένδειξη καλής χειρονομίας τη νέα πρόταση της Αθήνας, ωστόσο επέμειναν για μεγαλύτερα πρωτογενή πλεονάσματα αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις που θα επιφέρουν στην πραγματική οικονομία.
Ο κίνδυνος να συρθεί η χώρα και πάλι στην ύφεση εξακολουθεί να καραδοκεί δεδομένου ότι μόνο για το φετινό πλεόνασμα απαιτούνται διπλάσια μέτρα από αυτά του στόχου των 1,8 δισ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο τελευταίο σενάριο με τα μέτρα, απλό και «ενισχυμένο», που απέστειλε η κυβέρνηση στις Βρυξέλλες προβλέπονταν παρεμβάσεις ύψους 5,6 δισ. ευρώ για φέτος (4,5 δισ. ευρώ από τα έσοδα και 1 δισ. ευρώ από τις δαπάνες) ώστε να καταστεί εφικτή η επίτευξη ενός «καθαρού» δημοσιονομικού αποτελέσματος 3,443 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό.
Μα άλλα λόγια εφόσον η κυβέρνηση συμφωνήσει σε υψηλά πλεονάσματα αυτά θα αποτελέσουν «θηλιά» για την οικονομία που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της και να βρει βηματισμό προς την ανάπτυξη.
Την κατάσταση δεν βοηθάει το μακροοικονομικό περιβάλλον που συνεχίζει να επιδεινώνεται στο εσωτερικό της χώρας, με «νούμερο ένα» πρόβλημα να είναι η ρευστότητα.
Ήδη οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών έχουν αναθεωρήσει επί τα χείρω τον φετινό στόχο της ανάπτυξης.
Το Μεσοπρόθεσμο που έχει θέσει η Αθήνα υπόψη των δανειστών, περιλαμβάνει δύο σενάρια, ένα καλό και ένα κακό, για την αύξηση του ΑΕΠ.
Το καλό προβλέπει αύξηση κατά 1% το 2015, ενώ το κακό κατεβάζει την ταχύτητα στο 0,5%.
Η αρχική πρόβλεψη σύμφωνα με τον προϋπολογισμό ήταν για μεγέθυνση της οικονομίας κατά 2,9% εφέτος και η οποία υπό τις παρούσες συνθήκες κρίνεται υπερβολικά αισιόδοξη.
Να σημειωθεί ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 έκλεισε τελικά στο 0,3% του ΑΕΠ αντί στόχου για 1,5% του ΑΕΠ που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Τούτο είναι αποτέλεσμα της ισχνής ανάπτυξης, της υψηλής φορολογίας και των εκλογών που μεσολάβησαν βάζοντας στην «κατάψυξη» την παραγωγική δραστηριότητα της χώρας.
Οι στόχοι βέβαια για τα πρωτογενή πλεονάσματα δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί ενώ στον «αέρα» είναι ακόμη και το θέμα του ΦΠΑ με τους δανειστές και ιδιαίτερα το ΔΝΤ να συνεχίζει την «γκρίνια» για την κατάργηση του συνόλου των απαλλαγών του φόρου δείχνοντας τους μειωμένους κατά 30% συντελεστές στα νησιά του Αιγαίου.
Ακόμη και από τη νέα πρόταση της Αθήνας με τα παραπάνω έσοδα 1,36 δισ. ευρώ που προκύπτουν από την εφαρμογή των εξής τριών συντελεστών 6,5% (για φάρμακα, βιβλία και εισιτήρια θεάτρου), 12% (για εφημερίδες και περιοδικά, «βασικά και φρέσκα τρόφιμα», τιμολόγια ρεύματος και νερού, ξενοδοχεία και εστιατόρια) και 23% (όλα τα υπόλοιπα) οι δανειστές δεν έμειναν ευχαριστημένοι ζητούν αλλαγές στον φόρο που θα οδηγήσουν σε έσοδα 1,8 δισ. ευρώ, ή το 1% του ΑΕΠ.
Σε ό,τι αφορά το θέμα της κατάργησης του μειωμένου ΦΠΑ στα ελληνικά νησιά, αυτό επανεξετάζεται και θα βγει από το τραπέζι εφόσον βρεθούν ισοδύναμα 350 εκατ. ευρώ που θα αμβλύνουν την πίεση των δανειστών.
Για την κυβέρνηση πάντως το νέο σχέδιο του ΦΠΑ αυξάνει κατά 400 εκατ. ευρώ τις εισπράξεις της αρχικής πρότασης που προέβλεπε έσοδα 900 εκατ. ευρώ.
Εκτός του ΦΠΑ, άλλα μέτρα που περιλαμβάνονται στον ίδιο κατάλογο είναι:
* Έκτακτη εισφορά στα εισοδήματα : 0,7% για εισοδήματα από 12.001 έως 20.000 ευρώ, 1,4% για εισοδήματα από 20.001 έως 30.000 ευρώ, 2% (από 1,4%) για εισοδήματα από 30.001 έως 50.000 ευρώ, 4% ( από 2,1%) για εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ, 6% (από 2,8%) για εισοδήματα από 100.001 έως 500.000 ευρώ και 8% (από 2,8%) για εισοδήματα από 500.001 ευρώ και πάνω. Προβλέπονται εισπράξεις 220 εκατ. ευρώ.
* Έκτακτη εισφορά στις κερδοφόρες επιχειρήσεις: Συντελεστής 5% για καθαρά κέρδη έως 10 εκατ. ευρώ, 7% για κέρδη από 10 έως 25 εκατ. ευρώ, 10% για καθαρά κέρδη άνω των 25 εκατ. ευρώ. Εισπρακτικός στόχος 1,064 δισ. ευρώ.
* Αύξηση του Φόρου Πολυτελείας από το 10% στο 13% για Ι.Χ άνω των 2.500 κυβικών, αεροσκάφη, ελικόπτερα, σκάφη αναψυχής και πισίνες (έσοδα 30 εκατ. ευρώ).
* Φόρος στις τηλεοπτικές διαφημίσεις (100 εκατ. ευρώ).
* Δημοπρασίες τηλεοπτικών αδειών (120 εκατ. ευρώ)
* Οφειλές και τέλη συχνοτήτων από τηλεοπτικούς σταθμούς
(220 εκατ. ευρώ)
* Οφειλές από ανασφάλιστα οχήματα ή αυτά τα οποία δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ ( 120 εκατ. ευρώ).
Mάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Οι στόχοι αυτοί είναι υψηλότεροι ακόμη από το αναθεωρημένο σχέδιο της ελληνικής πλευράς, η οποία σε μια προφανή προσπάθεια να «γεφυρωθεί» η διαφορά με τους πιστωτές είχε προτείνει πλεόνασμα 0,75% για το 2015, 1,75% για το 2016 και 2,5% για το 2017.
Οι εταίροι μπορεί να αναγνώρισαν ως μία ένδειξη καλής χειρονομίας τη νέα πρόταση της Αθήνας, ωστόσο επέμειναν για μεγαλύτερα πρωτογενή πλεονάσματα αδιαφορώντας για τις επιπτώσεις που θα επιφέρουν στην πραγματική οικονομία.
Ο κίνδυνος να συρθεί η χώρα και πάλι στην ύφεση εξακολουθεί να καραδοκεί δεδομένου ότι μόνο για το φετινό πλεόνασμα απαιτούνται διπλάσια μέτρα από αυτά του στόχου των 1,8 δισ. ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο τελευταίο σενάριο με τα μέτρα, απλό και «ενισχυμένο», που απέστειλε η κυβέρνηση στις Βρυξέλλες προβλέπονταν παρεμβάσεις ύψους 5,6 δισ. ευρώ για φέτος (4,5 δισ. ευρώ από τα έσοδα και 1 δισ. ευρώ από τις δαπάνες) ώστε να καταστεί εφικτή η επίτευξη ενός «καθαρού» δημοσιονομικού αποτελέσματος 3,443 δισ. ευρώ στον προϋπολογισμό.
Μα άλλα λόγια εφόσον η κυβέρνηση συμφωνήσει σε υψηλά πλεονάσματα αυτά θα αποτελέσουν «θηλιά» για την οικονομία που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της και να βρει βηματισμό προς την ανάπτυξη.
Την κατάσταση δεν βοηθάει το μακροοικονομικό περιβάλλον που συνεχίζει να επιδεινώνεται στο εσωτερικό της χώρας, με «νούμερο ένα» πρόβλημα να είναι η ρευστότητα.
Ήδη οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών έχουν αναθεωρήσει επί τα χείρω τον φετινό στόχο της ανάπτυξης.
Το Μεσοπρόθεσμο που έχει θέσει η Αθήνα υπόψη των δανειστών, περιλαμβάνει δύο σενάρια, ένα καλό και ένα κακό, για την αύξηση του ΑΕΠ.
Το καλό προβλέπει αύξηση κατά 1% το 2015, ενώ το κακό κατεβάζει την ταχύτητα στο 0,5%.
Η αρχική πρόβλεψη σύμφωνα με τον προϋπολογισμό ήταν για μεγέθυνση της οικονομίας κατά 2,9% εφέτος και η οποία υπό τις παρούσες συνθήκες κρίνεται υπερβολικά αισιόδοξη.
Να σημειωθεί ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 έκλεισε τελικά στο 0,3% του ΑΕΠ αντί στόχου για 1,5% του ΑΕΠ που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Τούτο είναι αποτέλεσμα της ισχνής ανάπτυξης, της υψηλής φορολογίας και των εκλογών που μεσολάβησαν βάζοντας στην «κατάψυξη» την παραγωγική δραστηριότητα της χώρας.
Οι στόχοι βέβαια για τα πρωτογενή πλεονάσματα δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί ενώ στον «αέρα» είναι ακόμη και το θέμα του ΦΠΑ με τους δανειστές και ιδιαίτερα το ΔΝΤ να συνεχίζει την «γκρίνια» για την κατάργηση του συνόλου των απαλλαγών του φόρου δείχνοντας τους μειωμένους κατά 30% συντελεστές στα νησιά του Αιγαίου.
Ακόμη και από τη νέα πρόταση της Αθήνας με τα παραπάνω έσοδα 1,36 δισ. ευρώ που προκύπτουν από την εφαρμογή των εξής τριών συντελεστών 6,5% (για φάρμακα, βιβλία και εισιτήρια θεάτρου), 12% (για εφημερίδες και περιοδικά, «βασικά και φρέσκα τρόφιμα», τιμολόγια ρεύματος και νερού, ξενοδοχεία και εστιατόρια) και 23% (όλα τα υπόλοιπα) οι δανειστές δεν έμειναν ευχαριστημένοι ζητούν αλλαγές στον φόρο που θα οδηγήσουν σε έσοδα 1,8 δισ. ευρώ, ή το 1% του ΑΕΠ.
Σε ό,τι αφορά το θέμα της κατάργησης του μειωμένου ΦΠΑ στα ελληνικά νησιά, αυτό επανεξετάζεται και θα βγει από το τραπέζι εφόσον βρεθούν ισοδύναμα 350 εκατ. ευρώ που θα αμβλύνουν την πίεση των δανειστών.
Για την κυβέρνηση πάντως το νέο σχέδιο του ΦΠΑ αυξάνει κατά 400 εκατ. ευρώ τις εισπράξεις της αρχικής πρότασης που προέβλεπε έσοδα 900 εκατ. ευρώ.
Εκτός του ΦΠΑ, άλλα μέτρα που περιλαμβάνονται στον ίδιο κατάλογο είναι:
* Έκτακτη εισφορά στα εισοδήματα : 0,7% για εισοδήματα από 12.001 έως 20.000 ευρώ, 1,4% για εισοδήματα από 20.001 έως 30.000 ευρώ, 2% (από 1,4%) για εισοδήματα από 30.001 έως 50.000 ευρώ, 4% ( από 2,1%) για εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ, 6% (από 2,8%) για εισοδήματα από 100.001 έως 500.000 ευρώ και 8% (από 2,8%) για εισοδήματα από 500.001 ευρώ και πάνω. Προβλέπονται εισπράξεις 220 εκατ. ευρώ.
* Έκτακτη εισφορά στις κερδοφόρες επιχειρήσεις: Συντελεστής 5% για καθαρά κέρδη έως 10 εκατ. ευρώ, 7% για κέρδη από 10 έως 25 εκατ. ευρώ, 10% για καθαρά κέρδη άνω των 25 εκατ. ευρώ. Εισπρακτικός στόχος 1,064 δισ. ευρώ.
* Αύξηση του Φόρου Πολυτελείας από το 10% στο 13% για Ι.Χ άνω των 2.500 κυβικών, αεροσκάφη, ελικόπτερα, σκάφη αναψυχής και πισίνες (έσοδα 30 εκατ. ευρώ).
* Φόρος στις τηλεοπτικές διαφημίσεις (100 εκατ. ευρώ).
* Δημοπρασίες τηλεοπτικών αδειών (120 εκατ. ευρώ)
* Οφειλές και τέλη συχνοτήτων από τηλεοπτικούς σταθμούς
(220 εκατ. ευρώ)
* Οφειλές από ανασφάλιστα οχήματα ή αυτά τα οποία δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ ( 120 εκατ. ευρώ).
Mάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών