Τελευταία Νέα
Οικονομία

Αναζητείται συμφωνία - Tι περιλαμβάνει η νέα ελληνική πρόταση που παρουσιάζεται στις Βρυξέλλες - Τα μέτρα

Αναζητείται συμφωνία - Tι περιλαμβάνει η νέα ελληνική πρόταση που παρουσιάζεται στις Βρυξέλλες - Τα μέτρα
H ελληνική πλευρά θα παρουσιάσει στους θεσμούς νέο βελτιωμένο σχέδιο προτάσεων που αυξάνει κατά 450 εκατ. ευρώ τα μέτρα του 2015
Με τη νέα πρόταση υπό μάλης κλιμάκιο της ελληνικής κυβέρνησης υπό τον αντιπρόεδρο Γιάννη Δραγασάκη μεταβαίνει σήμερα στις Βρυξέλλες για να κατευνάσει τα «πνεύματα» και να «ξεμπλοκάρει» τις διαπραγματεύσεις που κατέληξαν σε αδιέξοδο και σημαδεύτηκαν με την απόφαση του ΔΝΤ να αποχωρήσει από αυτές.
Βέβαια, η συγκεκριμένη απόφαση του ΔΝΤ για απόσυρση του τεχνικού κλιμακίου του από τις Βρυξέλλες, αποτελεί μέρος της συνέχισης της παράστασης του ελληνικού δράματος και ήταν γνωστή στους ηγέτες των εταίρων με τους οποίους συναντήθηκε προχθές ο πρωθυπουργός.
Απλώς, αποφασίστηκε από όλους ότι το ΔΝΤ έπρεπε να σκληρύνει τη στάση του τη στιγμή που οι Ευρωπαίοι διατηρούν μία πιο διαλλακτική στάση απέναντι στην Αθήνα.
Όταν ο ένας μαλακώνει, ο άλλος σκληραίνει.
Το έργο είναι γνωστό είναι από το παρελθόν και παίζεται από τότε που η Ελλάδα μπήκε στο Μνημόνιο.
Η θεαματική αυτή αλλαγή κλίματος για την Αθήνα είναι κομμάτι από αυτό το έργο και οφείλεται σε μία συντονισμένη και καλά προετοιμασμένη επίθεση ώστε η κυβέρνηση να μην το τραβήξει άλλο το σχοινί και να υπογράψει τη συμφωνία που θα της δώσει την δυνατότητα να πληρώσει και τις τέσσερις μαζεμένες δόσεις προς το ΔΝΤ ύψους 1,53 δισ. ευρώ που λήγουν τέλους του μήνα.
Σε αυτό το πλαίσιο η ελληνική πλευρά θα παρουσιάσει αύριο Κυριακή στους θεσμούς νέο βελτιωμένο σχέδιο προτάσεων που αυξάνει κατά 450 εκατ. ευρώ τα μέτρα του 2015 προκειμένου να γεφυρωθούν οι εναπομείνασες διαφορές.
Πηγές του Μαξίμου υποστηρίζουν ότι βρισκόμαστε περισσότερο από άλλοτε κοντά σε συμφωνία, αφού η διαφορά στα πρωτογενή πλεονάσματα είναι μόνο της τάξης του 0,25%.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές την πρωτοβουλία για τις επαφές που θα έχει σήμερα η ελληνική αποστολή με τους άλλους δανειστές ανέλαβε ο Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, ενώ εκπροσώπηση σε αυτές θα έχει και το ΔΝΤ με τον επικεφαλής του ευρωπαϊκού τομέα Πολ Τόμσεν.
Ο νέος «λογαριασμός» που κομίζει στις Βρυξέλλες η κυβέρνηση για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού προβλέπει:

1.ΦΠΑ: Διατήρηση των τριών συντελεστών 6,5%, 13% και 23%, πλην όμως θα γίνουν σαρωτικές μετατάξεις προϊόντων από τον χαμηλό και τον μεσαίο στον υψηλό ΦΠΑ, που θα προκαλέσουν «σοκ» στην αγορά. Από τις μετατάξεις οι εισπράξεις θα αυξηθούν κατά 1,3 δις. ευρώ.
Παράλληλα εξετάζεται:
*Ο συντελεστής ΦΠΑ στην εστίαση να επανέλθει στο 23% από το 13%. Το ΔΝΤ είναι αυτό που πιέζει περισσότερο για την αύξηση του συντελεστή θεωρώντας ότι αν δεν γίνει τότε το δημοσιονομικό «κενό» στον φετινό προϋπολογισμό θα είναι μεγάλο.
*Η διαμονή σε ξενοδοχεία και οι εφημερίδες που σήμερα βρίσκονται στον υπερ - μειωμένο συντελεστή 6,5% να ανέβουν στον μεσαίο 13%.

2. Έκτακτη εισφορά: Οι προτεινόμενοι συντελεστές είναι 0,7% (όσο και σήμερα) για εισοδήματα από 12.001 έως 20.000 ευρώ, 1,4% (όσο και σήμερα) για εισοδήματα από 20.001 έως 30.000 ευρώ, 2% (από 1,4%) για εισοδήματα από 30.001 έως 50.000 ευρώ, 4% ( από 2,1%) για εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ, 6% (από 2,8%) για εισοδήματα από 100.001 έως 500.000 ευρώ και 8% (από 2,8%) για εισοδήματα από 500.001 ευρώ και πάνω. Προβλέπονται εισπράξεις 220 εκατ. ευρώ. Εξετάζεται αλλαγή των συντελεστών ή κατάργηση του εισοδηματικού κριτηρίου της έκπτωσης.

3. Έξτρα έκτακτη εισφορά στις μεγάλες (κερδoφόρες) επιχειρήσεις.
Η εισφορά προβλέπεται να επιβληθεί σε επιχειρήσεις με ετήσια κέρδη άνω των 5 εκατ. ευρώ με συντελεστές οι οποίοι φτάνουν το 10%. Συγκεκριμένα προβλέπεται συντελεστής 5% για καθαρά κέρδη από ένα έως δέκα εκατομμύρια ευρώ (εφόσον υπερβαίνουν τα 5 εκατ. ευρώ), συντελεστής 7% για καθαρά κέρδη από δέκα έως 25 εκατ. ευρώ και 10% για καθαρά κέρδη άνω των 25 εκατ. ευρώ.
Προβλέπονται εισπράξεις 1,064 δισ. ευρώ.

4. Αύξηση του Φόρου Πολυτελείας από το 10% στο 13%. Αφορά Ι.Χ. άνω των 2.500 κυβικών, αεροσκάφη, ελικόπτερα, σκάφη αναψυχής και πισίνες με στόχο πρόσθετα έσοδα 30 εκατ. ευρώ.

5. Φόρο στις τηλεοπτικές διαφημίσεις με στόχο την είσπραξη 100 εκατ. ευρώ.

6. Έσοδα 120 εκατ. ευρώ από τηλεοπτικές άδειες και άλλα 220 εκατ. ευρώ από «τηλεοπτικούς σταθμούς»

7. Έσοδα 120 εκατ. ευρώ από τα ανασφάλιστα οχήματα ή αυτά τα οποία δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.

8. Ιδιωτικοποιήσεις: Την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την κοινοπραξία της γερμανικής Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου για την παραχώρηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων εντός του 2015 προβλέπει η ελληνική πρόταση προς τους δανειστές. Τα συνολικά έσοδα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων για τη φετινή χρονιά εκτιμώνται στα 1,56 δισ. ευρώ με τη μερίδα του λέοντος (1,23 δισ. ευρώ) να προέρχεται από τα περιφερειακά αεροδρόμια και τα υπόλοιπα από πωλήσεις / παραχωρήσεις που έχουν γίνει τα προηγούμενα χρόνια (το τίμημα καταβάλλεται σταδιακά).
Για το 2016 προβλέπονται έσοδα περί 500 εκατ. ευρώ από την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ, καθώς και μικρά έσοδα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (μόλις 50 εκατ. ευρώ), αλλά και 250 εκατ. ευρώ από πώληση ποσοστού που κατέχει το δημόσιο στην εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου Σπάτων (Αερολιμήν Αθηνών).
Προβλέπεται, επίσης, πως το 2016 το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) θα εισπράξει το μερίδιο που του αναλογεί (95 εκατ. ευρώ) από την πώληση του Αστέρα Βουλιαγμένης, υπόθεση που δεν έχει κλείσει μετά την αρνητική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για το ειδικό χωροταξικό σχέδιο.
Το ίδιο ισχύει και για την πώληση του ΔΕΣΦΑ, από την οποία προβλέπεται πως θα εισπραχθούν τα 188 εκατ. ευρώ που αναλογούν στο δημόσιο, αν κλείσει η συμφωνία με την αζέρικη Socar.
Έσοδα περί τα 50 εκατ. ευρώ θα έχει το 2016 το ΤΑΙΠΕΔ από την Εγνατία Οδό, χωρίς να διευκρινίζεται ο τρόπος με τον οποίο θα τα εισπράξει αφού η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει πως δεν προχωρά ο διαγωνισμός παραχώρησης του οδικού άξονα. Από το σχέδιο που περιλαμβάνεται στο κείμενο της ελληνικής πρότασης καθίσταται, πάντως, σαφές πως δεν προβλέπεται προώθηση του διαγωνισμού για τον ΟΛΘ(βρίσκεται σε αρχικό στάδιο με 8 υποψηφίους), ενώ πενιχρές είναι οι προβλέψεις εσόδων από τα υπόλοιπα περιφερειακά λιμάνια.
Σημαντικά έσοδα (300 εκατ. ευρώ το 2016 και 500 εκατ. ετησίως από το 2017 μέχρι το 2022) προβλέπονται, όμως, από την παραχώρηση ακινήτων.
Στο σχέδιο περιλαμβάνεται και το Ελληνικό (με αστερίσκο για τον οποίο δεν υπάρχει επεξήγηση) χωρίς να προβλέπονται συγκεκριμένα έσοδα μέχρι το 2022.
Στην ελληνική πρόταση αναφέρεται πως τμήμα των εσόδων του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, που δεν πρόκειται να ξεπεράσουν τα 2,2 δισ. μέχρι το 2019, θα κατευθύνεται για τη στήριξη των ασφαλιστικών ταμείων, ενώ ένα ποσοστό από το μερίδιο που θα παραμένει στο δημόσιο θα αξιοποιηθεί για τη στήριξη της Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα ιδρυθεί.

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης