Τελευταία Νέα
Οικονομία

Μέτρα-σοκ στην πρόταση του Eurogroup - Γεγονός το τρίτο σκληρότερο μνημόνιο με επαχθέστατους όρους

Μέτρα-σοκ στην πρόταση του Eurogroup - Γεγονός το τρίτο σκληρότερο μνημόνιο με επαχθέστατους όρους
Ζητούν επιστροφή της τρόικας στην Αθήνα, ισοδύναμα για τις αποφάσεις του ΣτΕ, «επίτροπο» στα νομοσχέδια, κατάργηση νομοθετημάτων για τα οποία δεν ρωτήθηκαν οι θεσμοί
Ακριβά θα στοιχίσει στην Ελλάδα και τους φορολογούμενους πολίτες της η «οικοδόμηση εμπιστοσύνης» με τους δανειστές, οι οποίοι «φόρτωσαν» με πρόσθετα σκληρά και επώδυνα μέτρα την πρόταση Τσίπρα, φθάνοντας ακόμα και σε ακραίες απαιτήσεις (όπως η ενεχυρίαση κρατικής περιουσίας ύψους 50 δισ. ευρώ).
Η προκλητική πρόταση του Eurogroup που τέθηκε στο τραπέζι της συνόδου κορυφής των χωρών- μελών της ευρωζώνης, επισείει και την προσωρινή (για πέντε χρόνια) έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ, αν η χώρα δεν συμμορφωθεί με τας υποδείξεις και δεν καταστεί εφικτή η συμφωνία για το νέο χρηματοδοτικό πρόγραμμα και το μνημόνιο που θα το συνοδεύσει.
Πέρα από την άμεση (εντός της εβδομάδας) νομοθέτηση μέτρων για το ΦΠΑ και τις συντάξεις, αίσθηση προκαλεί η απαίτηση αναβίωσης του συνόλου σχεδόν των μέτρων που προέβλεπε το προηγούμενο μνημόνιο, με αιχμή το ασφαλιστικό και το συνταξιοδοτικό, καθώς και της «ακύρωσης» νομοθετικών παρεμβάσεων στις οποίες προχώρησε η κυβέρνηση.
Και ενώ οι δανειστές επιδιώκουν με κάθε τρόπο να δέσουν «χειροπόδαρα» την κυβέρνηση και τη χώρα για τα επόμενα τρία χρόνια, ούτε λόγος για το μέγα ζητούμενο που είναι η διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους, παραπέμποντας αορίστως για έναρξη συζήτησης μετά την πρώτη αξιολόγηση του όποιου προγράμματος συμφωνηθεί.
Όσον αφορά στις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας, υπολογίζονται σε έως και 85 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 12 δισ. απαιτούνται μέχρι τις 20 Αυγούστου.
Ένα δεύτερο «πακέτο» ύψους 10 έως 25 δισ. ευρώ, θα απαιτηθεί για τη νέα διάσωση των τραπεζών, οι οποίες ουδείς γνωρίζει πότε θα επαναλειτουργήσουν και κάτω από ποιες συνθήκες. Τα 10 δισ. θα διατεθούν άμεσα σε έναν χωριστό λογαριασμό του ESM.
Η ελληνική πλευρά, εξέφρασε τη διαφωνία της με πολλά από τα «σημεία» του κειμένου του συμβουλίου των υπουργών Οικονομικών της ζώνης του ευρώ, θεωρώντας ότι υπάρχουν «κόκκινες γραμμές» οι οποίες δεν μπορούν να παραβιαστούν:

Αναλυτικότερα στο - έτσι και αλλιώς- βαρύ «πακέτο» των μέτρων προστέθηκαν:
*Η αναβάθμιση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων «με βελτιωμένη διακυβέρνηση». Οι ελληνικές αρχές καλούνται να βάλουν ενέχυρο περιουσία αξίας 50 δισ. ευρώ, η οποία μάλιστα θα πρέπει να περάσει σε ανεξάρτητο φορέα με έδρα το εξωτερικό και εν προκειμένω σε ανεξάρτητο fund όπως το Institution of Growth του Λουξεμβούργου ώστε να ιδιωτικοποιηθεί εν καιρώ και να μειώσει το χρέος. Ένα τέτοιο fund θα το διαχειρίζονται οι ελληνικές αρχές υπό την εποπτεία των αρμόδιων ευρωπαϊκών θεσμών. Η αξία της περιουσίας θα υπολογισθεί από ανεξάρτητο εκτιμητή, τον οποίο θα πρέπει να καλέσει η ελληνική κυβέρνηση για να αξιολογήσει τα περιουσιακά στοιχεία που θα πουληθούν, αλλά και για να διερευνήσει τον καλύτερο δυνατό τρόπο για «να βελτιωθεί περαιτέρω η ανεξαρτησία του ΤΑΙΠΕΔ με την εμπλοκή της Κομισιόν».

*Η πλήρης αντιστάθμιση του δημοσιονομικού κόστους που συνεπάγονται οι αποφάσεις του ΣτΕ για την επαναφορά των συντάξεων στα επίπεδα του Αυγούστου 2012.

*Η εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος ή η εφαρμογή συμφωνημένων από κοινού εναλλακτικών πολιτικών έως τον Οκτώβριο του 2015.

*Η εισαγωγή μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας με ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή της εργαλειοθήκης (toolkit ) του ΟΟΣΑ, συμπεριλαμβανομένων των Κυριακών, της ιδιοκτησίας των φαρμακείων, γάλακτος, αρτοποιείων, όπως επίσης και το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων που είναι κρίσιμα από μακροοικονομικής άποψης (πχ θαλάσσιες μεταφορές). Σε ό,τι αφορά το toolkit II του ΟΟΣΑ η μεταποίηση πρέπει να συμπεριληφθεί στα prior actions.

*Ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ (εκτός αν μπορούν να βρεθούν εναλλακτικά μέτρα που θα έχουν αντίστοιχο αποτέλεσμα στον ανταγωνισμό, όπως έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς).

*Αλλαγές στις συλλογικές διαπραγματεύσεις και τις μαζικές απολύσεις σε συνάρτηση με το χρονοδιάγραμμα και την οπτική που θα συμφωνηθεί με τους θεσμούς.

*Μέτρα για την ισχυροποίηση του χρηματοοικονομικού κλάδου, συμπεριλαμβανομένων αποφασιστικών ενεργειών στα κόκκινα δάνεια αλλά και μέτρων για την ενίσχυση της «διακυβέρνησης» του ΤΧΣ και των τραπεζών, ειδικότερα μέσω της εξάλειψης πολιτικών παρεμβάσεων ιδιαίτερα στη διαδικασία διορισμών.

*Ο εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης, υπό την αιγίδα της Κομισιόν με στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας και την από-πολιτικοποίηση της δημόσιας διοίκησης. Μια πρώτη πρόταση θα πρέπει να υπάρξει ως τις 20 Ιουλίου μετά από συζητήσεις με τους θεσμούς.

*Η επιστροφή της «τρόικας» στην Αθήνα (επί τόπου εργασία αναφέρεται χαρακτηριστικά) και έγκριση κάθε νομοθετήματος από τους δανειστές πριν δοθούν σε διαβούλευση ή κατατεθούν στη Βουλή.

Το Eurogroup καλωσορίζει την πρόθεση των ελληνικών αρχών να ζητήσουν μέχρι τις 20 Ιουλίου τη στήριξη από τους θεσμούς και τα κράτη- μέλη για τεχνική βοήθεια και ζητάει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συντονίσει την υποστήριξη από την Ευρώπη.

*Η τροποποίηση ή η αναπλήρωση νομοθετημάτων στα οποία προχώρησε η κυβέρνηση κατά τους μήνες διακυβέρνησής τους, χωρίς την έγκριση των θεσμών καθώς «αντίκεινται στο πλαίσιο της ανακοίνωσης της 20ης Φεβρουαρίου του Eurogroup».

*Η λειτουργία του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, προτού οριστικοποιηθεί το Μνημόνιο, με την εισαγωγή αυτόματων περικοπών σε δαπάνες εάν υπάρξουν αποκλίσεις από φιλόδοξους στόχους στο πρωτογενές πλεόνασμα . Οι περικοπές θα γίνονται μετά από εισήγηση του Δ. Σ., η οποία θα υπόκειται στην έγκριση των θεσμών.

Άμεσα μέτρα
Η ελληνική κυβέρνηση καλείται να προχωρήσει άμεσα στη νομοθέτηση των μέτρων για:

*Την βελτίωση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος ως μέρος μίας συνολικής μεταρρύθμισης του συστήματος των συντάξεων.

*Την υιοθέτηση ενός νέου κώδικα του δικαστικού αστικού κώδικα, που σημαίνει βασικές μεταρρυθμίσεις και προσαρμογές το σύστημα αστικής δικαιοσύνης, οι οποίες θα επιταχύνουν σημαντικά τη διαδικασία απονομής δικαιοσύνης και θα μειώσει το κόστος της.

*Την εξασφάλιση της πλήρους ανεξαρτησίας της ΕΛΣΤΑΤ.

Ενδεικτικό της σκληρότητας και των απαιτήσεων των δανειστών είναι η επισήμανση ότι οι προαναφερθείσες δεσμεύσεις «συνιστούν ελάχιστες απαιτήσεις για την έναρξη των διαπραγματεύσεων με τις ελληνικές αρχές».
Το συμβούλιο των υπουργών Οικονομικών, ξεκαθάρισε πάντως ότι: η έναρξη των διαπραγματεύσεων δεν προκαθορίζει μια πιθανή τελική συμφωνία σε πρόγραμμα του ESM, κάτι που θα πρέπει να βασιστεί σε μια απόφαση πάνω σε όλο το πακέτο (συμπεριλαμβανομένων των αναγκών για χρηματοδότηση, της βιωσιμότητας του χρέους και πιθανής χρηματοδότησης-γέφυρα).
Αναγνωρίζει επίσης ότι το ελληνικό κράτος πρέπει να αποπληρώσει τα ληξιπρόθεσμα χρέη του προς το ΔΝΤ και την Τράπεζα της Ελλάδος και να εκπληρώσει τις δανειακές του υποχρεώσεις τις επόμενες εβδομάδες ώστε να υπάρξουν οι προϋποθέσεις για μία κανονική ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων.
Ο κίνδυνος της μη άμεσης ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων βαρύνει πλήρως την Ελλάδα.

(πρώτη ενημέρωση 13 Ιουλίου 2015, 06:47)

Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης