Τελευταία Νέα
Οικονομία

Πτώση -58% έχει σημειώσει το αργό την τελευταία 2ετία... ενώ η βενζίνη μόλις 11% και το πετρέλαιο κίνησης 20%

Πτώση -58% έχει σημειώσει το αργό την τελευταία 2ετία... ενώ η βενζίνη μόλις 11% και το πετρέλαιο κίνησης 20%
Ποιοι κλέβουν τον καταναλωτή και τι κάνουν οι αρμόδιοι φορείς;
Γρίφος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ η τελική λιανική τιμή των καυσίμων στην εγχώρια αγορά.
Το αργό πετρέλαιο κατρακυλά στα διεθνή χρηματιστήρια φθάνοντας στα 45 δολάρια, όταν το Αύγουστο το 2013 ήταν στα 110,17 δολάρια το βαρέλι.
Την ίδια περίοδο η μέση λιανική τιμή της βενζίνης ήταν στα 1,763 ευρώ.
Ένα χρόνο αργότερα, δηλαδή τον Αύγουστο του 2014, η τιμή του αργού πετρελαίου ήταν στα 103,50 δολάρια το βαρέλι και η μέση τιμή της βενζίνης ήταν στο 1,679 ευρώ.
Τον Αύγουστο του 2015 η τιμή του αργού έχει κατρακυλήσει στα 48,61 δολάρια το βαρέλι.
Η μέση τιμή της βενζίνης διαμορφώνεται στο 1,563 ευρώ.
Η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης ήταν στο 1,390 τον Αύγουστο του 2013 και φέτος διαμορφώνεται στα 1,118 ευρώ.
Το 2013 η τιμή του αργού ήταν στα 110,17 δολάρια και η μέση τιμή του έχει υποχωρήσει στα 48,61 δολάρια κάνοντας βουτιά 56% τα δυο τελευταία χρόνια, όταν η τελική τιμή του πετρελαίου κίνησης έπεσε μόλις 20%,
Πάντως η τελική τιμή της βενζίνης παρουσιάζει ισχυρά "αντισώματα" στην πτώση των διεθνών τιμών του "μαύρου χρυσού".
Η αποκλιμάκωση της τιμής ανέρχεται μόλις στα επίπεδα του 11% τα δύο τελευταία χρόνια καθώς από τα μέσα επίπεδα τιμών των 1,763 του 2013 διαμορφώνεται μόλις στα 1,563 ευρώ το λίτρο.
Η πτώση της λιανικής τιμής της βενζίνης φθάνει μόλις το 11%, ενώ το αργό έχει κάνει βουτιά 58%.
Ποιος "κλέβει" τον καταναλωτή ;
Τα ειδικά στελέχη της αγοράς καυσίμων υποστηρίζουν ότι το βασικό προϊόν διαμορφώνει την τελική τιμή των καυσίμων στα επίπεδα του 40%.
Η προσέγγιση αυτή βρίσκει σύμφωνους και στελέχη των διυλιστηρίων.
Έτσι, η τελική τιμή της βενζίνης στα επίπεδα των 1,763 ευρώ, τα 0,70 λεπτά του ευρώ ήταν από τη διεθνή αξία του προϊόντος .
Οι μαθηματικοί υπολογισμοί μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η τιμή της βενζίνης θα έπρεπε να ήταν φθηνότερη κατά 35 λεπτά του ευρώ, με την προϋπόθεση ότι οι άλλοι συντελεστές διαμόρφωσης της τελικής τιμής παραμένουν αμετάβλητοι, όπως και μας διαβεβαίωσαν ότι παραμένουν.
Το επόμενο βήμα είναι να αφαιρέσουν μετά 35 λεπτά του ευρώ από την τιμή του 1,763 προκύπτει ότι η μέση τιμή της βενζίνης θα έπρεπε να πωλείται προς 1,413 ευρώ .
Όμως οι μακροχέρηδες της αγοράς καυσίμων διαθέτουν την τιμή πώλησης της βενζίνης στα επίπεδα των 1,563 ευρώ το λίτρο.
Το 23% της τρέχουσας τελικής τιμής της βενζίνης είναι το επιπλέον κέρδος που παρακρατείται από το δίκτυο της αγοράς καυσίμων και δεν φθάνει ποτέ στον καταναλωτή.
Ωστόσο η τελική τιμή του πετρελαίου κίνησης είναι πιο κοντά στην πτώση των διεθνών τιμών. Όταν η τιμή του αργού ήταν στα 110 δολάρια το βαρέλι η τελική λιανική τιμή ήταν στα 1,390 ευρώ το λίτρο.
Σήμερα η μέση τιμή είναι στα 1,118 ευρώ το λίτρο ενώ θα έπρεπε να ήταν στα 1,116 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πετρέλαιο κίνησης η αξία του αρχικού προϊόντος διαμορφώνεται σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τη βενζίνη.
Οι αρμόδιες Αρχές των υπουργείων όπως η Επιτροπή Ανταγωνισμού και η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή αδυνατούν να δώσουν τη μάχη της προστασίας των καταναλωτών διότι το νομοθετικό πλαίσιο όπως διαμορφώνεται δεν δίνει το δίκαιο αναζήτησης της δίκαιης τιμής ενός προϊόντος και αρκούνται μόνο στη διαφοροποίηση των τιμών του προϊόντος από το ένα πρατήριο στο άλλο.
Έτσι κλείνει ο κύκλος της απελευθέρωσης του ανταγωνισμού όταν απλός πολίτης καταλαβαίνει ότι κάποιο... αόρατο χέρι μπαίνει στην τσέπη του.

Νίκος Θεοδωρόπουλος

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης