Ο ESM θα μπορούσε να βελτιώσει περαιτέρω τις συνθήκες χρηματοδότησης της Ελλάδας, υπό την προϋπόθεση ότι η χώρα θα υλοποιήσει πλήρως τις δεσμεύσεις της, κατέστησε σαφές ο Regling
Τη θέση ότι δεν υπάρχει ανάγκη για ονομαστικό «κούρεμα» του ελληνικού χρέους διατύπωσε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (European Stability Mechanism – ESM), Klaus Regling, ενώ πρόσθεσε πως με αυτή τη θέση συμφωνεί και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Ειδικότερα, υποστήριξε πως «ένα ονομαστικό κούρεμα του ελληνικού χρέους σίγουρα δεν είναι πιθανό ενδεχόμενο, ενώ δεν αποτελεί και πρόταση του ΔΝΤ».
«Κατά την άποψή μου, δεν υπάρχει ανάγκη για τέτοια μέτρα», σημείωσε στη συνέχεια, διευκρινίζοντας πως η Ελλάδα ήδη έχει επωφεληθεί σημαντικά από τον ESM και τον EFSF.
Όπως ανέφερε, «έχουμε εκταμιεύσει για την Ελλάδα περίπου 143 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 45% του συνόλου του χρέους της» προσθέτοντας πως η εκταμίευση αυτή έγινε και «με ιδιαιτέρως ευνοϊκούς όρους».
«Τα δάνεια προς την Ελλάδα έχουν κατά μέσο όρο 32 χρόνια ωρίμανσης και πολύ χαμηλό επιτόκιο, μόλις 1%, καθώς χρεώνουμε μόνο το δικό μας χαμηλό κόστος χρηματοδότησης», σημείωσε ο Regling.
Αυτοί οι ευνοϊκού όροι δανεισμού έχουν «σώσει» τον ελληνικό προϋπολογισμό από τεράστια ποσά κάθε χρόνο, συνέχισε ο επικεφαλής του ESM, υποστηρίζοντας πως αυτά τα κέρδη είναι τόσο σημαντικά, ώστε να είναι παρόμοια, από την ελληνική οπτική γωνία, με ένα κούρεμα του χρέους.
Εάν προσθέσουμε όλους τους ευνοϊκούς όρους σε επίπεδο ευρωπαϊκού δανεισμού, το όφελος ισοδυναμεί με κούρεμα 50% από την ελληνική οπτική γωνία, επεσήμανε χαρακτηριστικά.
«Αλλά αυτό είναι πολύ διαφορετικό από το ονομαστικό κούρεμα», πρόσθεσε ο ίδιος, καθώς «η προσέγγισή μας δεν οδηγεί σε οποιαδήποτε απώλεια για τους πιστωτές, ούτε σε οποιαδήποτε άμεση μεταφορά από τους πιστωτές προς την Ελλάδα».
Ο ESM θα μπορούσε να βελτιώσει περαιτέρω αυτές τις συνθήκες χρηματοδότησης της Ελλάδας, υπό την προϋπόθεση ότι η χώρα θα υλοποιήσει πλήρως τις δεσμεύσεις της, κατέστησε σαφές ο Regling.
Διευκρινίζοντας ανέφερε πως «για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να επεκτείνουμε τις διάρκειες ή να παρατείνουμε την αναβολή των επιτοκίων».
Τα κράτη μέλη θα εξετάσουν την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα και θα αποφασίσουν εάν θα συμμετάσχουν στις συζητήσεις για την περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους της χώρας, πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας πως «πρέπει να έχουμε κατά νου ότι ήδη σήμερα η εξυπηρέτηση του ελληνικού χρέους σε σχέση με το ΑΕΠ της χώρας είναι πολύ χαμηλότερη σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ δεν υπάρχει σχεδόν καμία δόση προς τον ESM έως το 2023.
Ως προς την πρόταση του πρωθυπουργού της Ελλάδας για συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στη διαδικασία της αξιολόγησης του προγράμματος, ο Klaus Regling δήλωσε πως το «κλειδί» είναι η δημοκρατική υποχρέωση λογοδοσίας.
Αυτή η υποχρέωση ήδη έχει διασφαλιστεί από τον ESM, ο οποίος λογοδοτεί για τις δραστηριότητές του, όπως είναι η χορήγηση οικονομικής βοήθειας.
Αυτό γίνεται σύμφωνα με τις διαφορετικές εθνικές συνταγματικές παραδόσεις, μέσα από την εκτεταμένη συμμετοχή των εθνικών κοινοβουλίων ορισμένων κρατών μελών, σημείωσε ο Regling.
Επιπλέον, πρόσθεσε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει να είναι πολύ καλά πληροφορημένο και δήλωσε πρόθυμος να συμμετάσχει σε έναν εποικοδομητικό διάλογο στο Ευρωκοινοβούλιο, κάτι που όπως είπε απεικονίζεται και από την παρουσία του στο Ecofin, μαζί με τον Jeroen Dijsselbloem.
Ωστόσο, σε αυτό το στάδιο, ο ESM είναι ένας διακυβερνητικός οργανισμός και όχι ένα θεσμικό όργανο της ΕΕ, κατέστησε σαφές ο Regling.
Ως εκ τούτου δεν υπάρχει κάποιος επίσημος ρόλος που προβλέπεται για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την υποστήριξη της σταθερότητας.
Ένας επίσημος ρόλος για το Ευρωκοινοβούλιο θα απαιτούσε μια θεμελιώδη αλλαγή της διαδικασίας λήψης αποφάσεων του ESM, κάτι που θα συνέβαινε μόνο αν τα κράτη μέλη της ΕΕ αποφάσιζαν να ενσωματώσουν τον ESM στο πλαίσιο της Συνθήκης της ΕΕ.
Ειδικότερα, υποστήριξε πως «ένα ονομαστικό κούρεμα του ελληνικού χρέους σίγουρα δεν είναι πιθανό ενδεχόμενο, ενώ δεν αποτελεί και πρόταση του ΔΝΤ».
«Κατά την άποψή μου, δεν υπάρχει ανάγκη για τέτοια μέτρα», σημείωσε στη συνέχεια, διευκρινίζοντας πως η Ελλάδα ήδη έχει επωφεληθεί σημαντικά από τον ESM και τον EFSF.
Όπως ανέφερε, «έχουμε εκταμιεύσει για την Ελλάδα περίπου 143 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 45% του συνόλου του χρέους της» προσθέτοντας πως η εκταμίευση αυτή έγινε και «με ιδιαιτέρως ευνοϊκούς όρους».
«Τα δάνεια προς την Ελλάδα έχουν κατά μέσο όρο 32 χρόνια ωρίμανσης και πολύ χαμηλό επιτόκιο, μόλις 1%, καθώς χρεώνουμε μόνο το δικό μας χαμηλό κόστος χρηματοδότησης», σημείωσε ο Regling.
Αυτοί οι ευνοϊκού όροι δανεισμού έχουν «σώσει» τον ελληνικό προϋπολογισμό από τεράστια ποσά κάθε χρόνο, συνέχισε ο επικεφαλής του ESM, υποστηρίζοντας πως αυτά τα κέρδη είναι τόσο σημαντικά, ώστε να είναι παρόμοια, από την ελληνική οπτική γωνία, με ένα κούρεμα του χρέους.
Εάν προσθέσουμε όλους τους ευνοϊκούς όρους σε επίπεδο ευρωπαϊκού δανεισμού, το όφελος ισοδυναμεί με κούρεμα 50% από την ελληνική οπτική γωνία, επεσήμανε χαρακτηριστικά.
«Αλλά αυτό είναι πολύ διαφορετικό από το ονομαστικό κούρεμα», πρόσθεσε ο ίδιος, καθώς «η προσέγγισή μας δεν οδηγεί σε οποιαδήποτε απώλεια για τους πιστωτές, ούτε σε οποιαδήποτε άμεση μεταφορά από τους πιστωτές προς την Ελλάδα».
Ο ESM θα μπορούσε να βελτιώσει περαιτέρω αυτές τις συνθήκες χρηματοδότησης της Ελλάδας, υπό την προϋπόθεση ότι η χώρα θα υλοποιήσει πλήρως τις δεσμεύσεις της, κατέστησε σαφές ο Regling.
Διευκρινίζοντας ανέφερε πως «για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να επεκτείνουμε τις διάρκειες ή να παρατείνουμε την αναβολή των επιτοκίων».
Τα κράτη μέλη θα εξετάσουν την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα και θα αποφασίσουν εάν θα συμμετάσχουν στις συζητήσεις για την περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους της χώρας, πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας πως «πρέπει να έχουμε κατά νου ότι ήδη σήμερα η εξυπηρέτηση του ελληνικού χρέους σε σχέση με το ΑΕΠ της χώρας είναι πολύ χαμηλότερη σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ δεν υπάρχει σχεδόν καμία δόση προς τον ESM έως το 2023.
Ως προς την πρόταση του πρωθυπουργού της Ελλάδας για συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στη διαδικασία της αξιολόγησης του προγράμματος, ο Klaus Regling δήλωσε πως το «κλειδί» είναι η δημοκρατική υποχρέωση λογοδοσίας.
Αυτή η υποχρέωση ήδη έχει διασφαλιστεί από τον ESM, ο οποίος λογοδοτεί για τις δραστηριότητές του, όπως είναι η χορήγηση οικονομικής βοήθειας.
Αυτό γίνεται σύμφωνα με τις διαφορετικές εθνικές συνταγματικές παραδόσεις, μέσα από την εκτεταμένη συμμετοχή των εθνικών κοινοβουλίων ορισμένων κρατών μελών, σημείωσε ο Regling.
Επιπλέον, πρόσθεσε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πρέπει να είναι πολύ καλά πληροφορημένο και δήλωσε πρόθυμος να συμμετάσχει σε έναν εποικοδομητικό διάλογο στο Ευρωκοινοβούλιο, κάτι που όπως είπε απεικονίζεται και από την παρουσία του στο Ecofin, μαζί με τον Jeroen Dijsselbloem.
Ωστόσο, σε αυτό το στάδιο, ο ESM είναι ένας διακυβερνητικός οργανισμός και όχι ένα θεσμικό όργανο της ΕΕ, κατέστησε σαφές ο Regling.
Ως εκ τούτου δεν υπάρχει κάποιος επίσημος ρόλος που προβλέπεται για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την υποστήριξη της σταθερότητας.
Ένας επίσημος ρόλος για το Ευρωκοινοβούλιο θα απαιτούσε μια θεμελιώδη αλλαγή της διαδικασίας λήψης αποφάσεων του ESM, κάτι που θα συνέβαινε μόνο αν τα κράτη μέλη της ΕΕ αποφάσιζαν να ενσωματώσουν τον ESM στο πλαίσιο της Συνθήκης της ΕΕ.
Σχόλια αναγνωστών