Αμφιβολίες αλλά και ανησυχία για τη συμφωνία που θα επιτρέπει την πώληση των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων σε ξένα funds εκφράζει ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς, με συνέντευξή του στο bankingnews.gr
Ως θετική ένδειξη για τη βελτίωση και ασφάλεια των συναλλαγών χαρακτηρίζει αρχικά τη χρήση πλαστικού χρήματος ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γιώργος Καββαθάς, σε συνέντευξή του στο bankingnews.gr, επισημαίνοντας ωστόσο πως η ρύθμιση που προωθείται έχει σημαντικές ατέλειες ως προς την ορθή εφαρμογή της.
“Μέχρι σήμερα ούτε οι αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις έχουν εκδοθεί, ούτε οι τράπεζες έχουν καλύψει τις ανάγκες των επιχειρήσεων για την προμήθεια τερματικών POS.
Από την άλλη, οι χρεώσεις για τις συναλλαγές επί του τζίρου παραμένουν υψηλές.
Παρότι έχει τεθεί σε ισχύ και ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός από 9/12/2015 δεν έχει νομοθετηθεί ο ακατάσχετος επαγγελματικός λογαριασμός παρά τις εξαγγελίες του κ. Αλεξιάδη”, λέει χαρακτηριστικά, ενώ για τα νέα μέτρα σχολιάζει σχετικά:
“Η εμπροσθοβαρής επιβολή μέτρων οδηγεί σε διαρκή μελλοντική υποβάθμιση των προοπτικών της χώρας”.
Μιλώντας για τη συμφωνία για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια και τα πλάνα για τα ξένα funds ο κ. Καββαθάς εκφράζει ανησυχίες, διερωτωμένος, μεταξύ άλλων, “για ποιο λόγο δε θα μπορούσε η ίδια η τράπεζα να αναδιαρθρώσει τα δάνειά της, με καλύτερους όρους, ώστε να ενισχυθεί τόσο η εγχώρια επιχειρηματικότητα, όσο και ο τραπεζικός κλάδος”.
Προβλέπει δε πως “η συνέχιση της συσταλτικής πολιτικής θα οδηγήσει σε νέα παγίδα ύφεσης” και το προηγούμενο υπερκαταναλωτικό μοντέλο αναπαραγωγής ως μέσο στήριξης στις ελληνικές επιχειρήσεις.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Γιώργου Καββαθά στο bankingnews.gr:
- Κύριε Καββαθά, διαπιστώνετε ότι τα μέτρα που τίθενται σε εφαρμογή θα βγάλουν την οικονομία από την ύφεση και θα δημιουργήσουν ανάπτυξη ή οδηγούν σε περαιτέρω ύφεση;
Είναι σαφές, και αυτό είναι το παράδοξο, ότι καμιά πλευρά (είτε της κυβέρνησης, είτε των δανειστών) δε θεωρεί ότι τα μέτρα που ψηφίστηκαν και θα τεθούν σε εφαρμογή άμεσα θα επιλύσουν είτε το ζήτημα του χρέους, είτε το ζήτημα της παραγωγικής αναδιάρθρωσης και της ανάπτυξης της χώρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, η συνέχιση της συσταλτικής πολιτικής θα οδηγήσει σε νέα παγίδα ύφεσης. Η εμπροσθοβαρής επιβολή μέτρων οδηγεί σε διαρκή μελλοντική υποβάθμιση των προοπτικών της χώρας.
- Πρέπει να γίνουν υποχρεωτικές οι συναλλαγές μόνο με πλαστικό χρήμα; Υπάρχουν θετικές παράμετροι;
Ασφαλώς, ο εκσυγχρονισμός των πληρωμών και των μέσων πληρωμής αποτελεί θετική ένδειξη για τη βελτίωση και ασφάλεια των συναλλαγών. Ωστόσο, η συγκεκριμένη ρύθμιση που προωθείται έχει σημαντικές ατέλειες ως προς την ορθή εφαρμογή της. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα (2016) ούτε οι αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις έχουν εκδοθεί, ούτε οι τράπεζες έχουν καλύψει τις ανάγκες των επιχειρήσεων για την προμήθεια τερματικών POS. Από την άλλη, οι χρεώσεις για τις συναλλαγές επί του τζίρου παραμένουν υψηλές. Παρότι έχει τεθεί σε ισχύ και ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός από 9/12/2015 δεν έχει νομοθετηθεί ο ακατάσχετος επαγγελματικός λογαριασμός παρά τις εξαγγελίες του κ. Αλεξιάδη.
- Πώς σχολιάζετε τη συμφωνία για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια και τα πλάνα για τα ξένα funds;
Σε πρώτο βαθμό, είναι εξαιρετικά ανησυχητικό το γεγονός ότι αποφασίστηκε η δυνατότητα πώλησης των κόκκινων δανείων σε distress funds. Αναρωτιέται κανείς για ποιο λόγο δε θα μπορούσε η ίδια η τράπεζα να αναδιαρθρώσει τα δάνειά της, με καλύτερους όρους, ώστε να ενισχυθεί τόσο η εγχώρια επιχειρηματικότητα, όσο και ο τραπεζικός κλάδος. Αναπάντητα ερωτήματα υπάρχουν σχετικά με το πλαίσιο που εξήγγειλε ο Υπουργός Ανάπτυξης για τα κόκκινα δάνεια που αφορούν την α’ κατοικία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι ενδείξεις που έχουμε είναι ότι δεν θα μπορούν να καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες της μεγάλης μάζας των νοικοκυριών και των μικρών επιχειρήσεων.
- Οι τσέπες των Ελλήνων έχουν αδειάσει, η καταναλωτική δαπάνη έχει περιοριστεί σημαντικά, με λίγα λόγια η αγορά έχει στεγνώσει. Πώς μπορεί να επιτευχθεί η στήριξη στις ελληνικές επιχειρήσεις και η αποφυγή της κατάρρευσης που πλέον μετρά πολλές χιλιάδες λουκέτα;
Κατά τακτά χρονικά διαστήματα έχουμε επικαιροποιήσει τις θέσεις της Συνομοσπονδίας σχετικά με την ενίσχυση της εγχώριας αγοράς και της εσωτερικής ζήτησης, στη βάση ενός βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης. Ασφαλώς, δεν πρέπει να επαναλάβουμε τα λάθη του προηγούμενου υπερκαταναλωτικού μοντέλου αναπαραγωγής. Η συζήτηση όμως περί εξωστρέφειας δεν μπορεί παρά να λαμβάνει υπόψη και τις δυνατότητες της εγχώριας αγοράς να καλύψει την εσωτερική ζήτηση, η οποία συρρικνώνεται λόγω της μείωσης των εισοδημάτων και δυστυχώς κατευθύνεται σε αμφιβόλου ποιότητας και προέλευσης προϊόντα. Αυτά τα φαινόμενα παρασύρουν τις μικρές επιχειρήσεις στο περιθώριο.
- Είναι γεγονός πως μόνο με την επιβολή φόρων δεν μπορεί να ανακάμψει μία οικονομία. Ποιες είναι οι εναλλακτικές στην φορολογική πολιτική που επιβάλλεται και σφίγγει τη θηλιά γύρω από τον λαιμό ιδιωτών και επιχειρήσεων;
Ο γρίφος της φορολογικής πολιτικής δεν είναι ασφαλώς εύκολος. Ωστόσο, θα πρέπει να δούμε πώς η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης μπορεί να συνοδευτεί από πολιτικές ανάπτυξης και κινήτρων για τις επιχειρήσεις της χώρας. Η φορολογία είναι εργαλείο αποτελεσματικής αξιοποίησης των πόρων του ιδιωτικού τομέα και δίκαιης ανακατανομής τους. Αυτό που έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια μάλλον απέχει σημαντικά.
- Τέλος, ποιες είναι οι προβλέψεις σας; Μπορεί στο επόμενο διάστημα να «καθαρίσει» η αγορά από βάρη και να συνεχίσει με υγιή επιχειρηματικότητα;
Υπάρχει κάποια πάγια σύγχυση σχετικά με τη λειτουργία της αγοράς και τις δυναμικές που αναπτύσσει. Η αγορά δεν είναι απλά μια χρηματιστηριακή αγορά, η οποία διορθώνει και εκκαθαρίζει άμεσα μέσω των τιμών αγαθών, εμπορευμάτων και μετοχών. Επηρεάζεται από πολιτικές, από τις προτεραιότητες που τίθενται στην οικονομική πολιτική, από τις εξελίξεις στο διεθνή ανταγωνισμό, από την αναβάθμιση της τεχνολογικής και κλαδικής εξειδίκευσης.
Αθηνά Δημητρακοπούλου
www.bankingnews.gr
“Μέχρι σήμερα ούτε οι αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις έχουν εκδοθεί, ούτε οι τράπεζες έχουν καλύψει τις ανάγκες των επιχειρήσεων για την προμήθεια τερματικών POS.
Από την άλλη, οι χρεώσεις για τις συναλλαγές επί του τζίρου παραμένουν υψηλές.
Παρότι έχει τεθεί σε ισχύ και ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός από 9/12/2015 δεν έχει νομοθετηθεί ο ακατάσχετος επαγγελματικός λογαριασμός παρά τις εξαγγελίες του κ. Αλεξιάδη”, λέει χαρακτηριστικά, ενώ για τα νέα μέτρα σχολιάζει σχετικά:
“Η εμπροσθοβαρής επιβολή μέτρων οδηγεί σε διαρκή μελλοντική υποβάθμιση των προοπτικών της χώρας”.
Μιλώντας για τη συμφωνία για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια και τα πλάνα για τα ξένα funds ο κ. Καββαθάς εκφράζει ανησυχίες, διερωτωμένος, μεταξύ άλλων, “για ποιο λόγο δε θα μπορούσε η ίδια η τράπεζα να αναδιαρθρώσει τα δάνειά της, με καλύτερους όρους, ώστε να ενισχυθεί τόσο η εγχώρια επιχειρηματικότητα, όσο και ο τραπεζικός κλάδος”.
Προβλέπει δε πως “η συνέχιση της συσταλτικής πολιτικής θα οδηγήσει σε νέα παγίδα ύφεσης” και το προηγούμενο υπερκαταναλωτικό μοντέλο αναπαραγωγής ως μέσο στήριξης στις ελληνικές επιχειρήσεις.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Γιώργου Καββαθά στο bankingnews.gr:
- Κύριε Καββαθά, διαπιστώνετε ότι τα μέτρα που τίθενται σε εφαρμογή θα βγάλουν την οικονομία από την ύφεση και θα δημιουργήσουν ανάπτυξη ή οδηγούν σε περαιτέρω ύφεση;
Είναι σαφές, και αυτό είναι το παράδοξο, ότι καμιά πλευρά (είτε της κυβέρνησης, είτε των δανειστών) δε θεωρεί ότι τα μέτρα που ψηφίστηκαν και θα τεθούν σε εφαρμογή άμεσα θα επιλύσουν είτε το ζήτημα του χρέους, είτε το ζήτημα της παραγωγικής αναδιάρθρωσης και της ανάπτυξης της χώρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, η συνέχιση της συσταλτικής πολιτικής θα οδηγήσει σε νέα παγίδα ύφεσης. Η εμπροσθοβαρής επιβολή μέτρων οδηγεί σε διαρκή μελλοντική υποβάθμιση των προοπτικών της χώρας.
- Πρέπει να γίνουν υποχρεωτικές οι συναλλαγές μόνο με πλαστικό χρήμα; Υπάρχουν θετικές παράμετροι;
Ασφαλώς, ο εκσυγχρονισμός των πληρωμών και των μέσων πληρωμής αποτελεί θετική ένδειξη για τη βελτίωση και ασφάλεια των συναλλαγών. Ωστόσο, η συγκεκριμένη ρύθμιση που προωθείται έχει σημαντικές ατέλειες ως προς την ορθή εφαρμογή της. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα (2016) ούτε οι αντίστοιχες υπουργικές αποφάσεις έχουν εκδοθεί, ούτε οι τράπεζες έχουν καλύψει τις ανάγκες των επιχειρήσεων για την προμήθεια τερματικών POS. Από την άλλη, οι χρεώσεις για τις συναλλαγές επί του τζίρου παραμένουν υψηλές. Παρότι έχει τεθεί σε ισχύ και ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός από 9/12/2015 δεν έχει νομοθετηθεί ο ακατάσχετος επαγγελματικός λογαριασμός παρά τις εξαγγελίες του κ. Αλεξιάδη.
- Πώς σχολιάζετε τη συμφωνία για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια και τα πλάνα για τα ξένα funds;
Σε πρώτο βαθμό, είναι εξαιρετικά ανησυχητικό το γεγονός ότι αποφασίστηκε η δυνατότητα πώλησης των κόκκινων δανείων σε distress funds. Αναρωτιέται κανείς για ποιο λόγο δε θα μπορούσε η ίδια η τράπεζα να αναδιαρθρώσει τα δάνειά της, με καλύτερους όρους, ώστε να ενισχυθεί τόσο η εγχώρια επιχειρηματικότητα, όσο και ο τραπεζικός κλάδος. Αναπάντητα ερωτήματα υπάρχουν σχετικά με το πλαίσιο που εξήγγειλε ο Υπουργός Ανάπτυξης για τα κόκκινα δάνεια που αφορούν την α’ κατοικία και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι ενδείξεις που έχουμε είναι ότι δεν θα μπορούν να καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες της μεγάλης μάζας των νοικοκυριών και των μικρών επιχειρήσεων.
- Οι τσέπες των Ελλήνων έχουν αδειάσει, η καταναλωτική δαπάνη έχει περιοριστεί σημαντικά, με λίγα λόγια η αγορά έχει στεγνώσει. Πώς μπορεί να επιτευχθεί η στήριξη στις ελληνικές επιχειρήσεις και η αποφυγή της κατάρρευσης που πλέον μετρά πολλές χιλιάδες λουκέτα;
Κατά τακτά χρονικά διαστήματα έχουμε επικαιροποιήσει τις θέσεις της Συνομοσπονδίας σχετικά με την ενίσχυση της εγχώριας αγοράς και της εσωτερικής ζήτησης, στη βάση ενός βιώσιμου μοντέλου ανάπτυξης. Ασφαλώς, δεν πρέπει να επαναλάβουμε τα λάθη του προηγούμενου υπερκαταναλωτικού μοντέλου αναπαραγωγής. Η συζήτηση όμως περί εξωστρέφειας δεν μπορεί παρά να λαμβάνει υπόψη και τις δυνατότητες της εγχώριας αγοράς να καλύψει την εσωτερική ζήτηση, η οποία συρρικνώνεται λόγω της μείωσης των εισοδημάτων και δυστυχώς κατευθύνεται σε αμφιβόλου ποιότητας και προέλευσης προϊόντα. Αυτά τα φαινόμενα παρασύρουν τις μικρές επιχειρήσεις στο περιθώριο.
- Είναι γεγονός πως μόνο με την επιβολή φόρων δεν μπορεί να ανακάμψει μία οικονομία. Ποιες είναι οι εναλλακτικές στην φορολογική πολιτική που επιβάλλεται και σφίγγει τη θηλιά γύρω από τον λαιμό ιδιωτών και επιχειρήσεων;
Ο γρίφος της φορολογικής πολιτικής δεν είναι ασφαλώς εύκολος. Ωστόσο, θα πρέπει να δούμε πώς η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης μπορεί να συνοδευτεί από πολιτικές ανάπτυξης και κινήτρων για τις επιχειρήσεις της χώρας. Η φορολογία είναι εργαλείο αποτελεσματικής αξιοποίησης των πόρων του ιδιωτικού τομέα και δίκαιης ανακατανομής τους. Αυτό που έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια μάλλον απέχει σημαντικά.
- Τέλος, ποιες είναι οι προβλέψεις σας; Μπορεί στο επόμενο διάστημα να «καθαρίσει» η αγορά από βάρη και να συνεχίσει με υγιή επιχειρηματικότητα;
Υπάρχει κάποια πάγια σύγχυση σχετικά με τη λειτουργία της αγοράς και τις δυναμικές που αναπτύσσει. Η αγορά δεν είναι απλά μια χρηματιστηριακή αγορά, η οποία διορθώνει και εκκαθαρίζει άμεσα μέσω των τιμών αγαθών, εμπορευμάτων και μετοχών. Επηρεάζεται από πολιτικές, από τις προτεραιότητες που τίθενται στην οικονομική πολιτική, από τις εξελίξεις στο διεθνή ανταγωνισμό, από την αναβάθμιση της τεχνολογικής και κλαδικής εξειδίκευσης.
Αθηνά Δημητρακοπούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών