Η συνεχής αύξηση φόρων και εισφορών αποτελεί τεράστιο αντικίνητρο για οποιαδήποτε επενδυτική κίνηση, τονίζεται
Τις ενστάσεις του στην υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων και την υπερβολικά μεγάλη αύξηση των εισφορών επισημαίνει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας (ΣΕΒΕ) σε επιστολή του προς τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, τους αρμόδιους υπουργούς και τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων.
Η συνεχής αύξηση των φόρων και των εισφορών, σημειώνει ο Σύνδεσμος, αποτελεί τεράστιο αντικίνητρο προς οποιαδήποτε επενδυτική κίνηση εγχώριου ή ξένου επενδυτή και θέτει σε κίνδυνο ακόμα και τη βιωσιμότητα των λίγων υγιών επιχειρήσεων που έχουν παραμείνει στη χώρα.
Επίσης, θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε αύξηση της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής, με αποτέλεσμα τα προσδοκώμενα έσοδα να μην επιτευχθούν και πιθανότατα να είναι χαμηλότερα από τα υφιστάμενα, αναγκάζοντας σε βάθος χρόνου την επιβολή περαιτέρω μέτρων, ενώ διαρρηγνύει την κοινωνική συνοχή, η οποία επιδεινώνει ακόμα περισσότερο την άσχημη κατάσταση της χώρας μας.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, την περίοδο 2007-2014 το φορολογικό βάρος στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 4,7% του ΑΕΠ (από 31,2% στο 35,9% του ΑΕΠ), καταγράφοντας αθροιστικά τη μεγαλύτερη αύξηση από όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ.
Πρέπει να γίνει αντιληπτό, σημειώνει ο ΣΕΒΕ, ότι η συγκεκριμένη φορολογική πολιτική δεν πρόκειται να ενισχύσει τα κρατικά έσοδα μεσοπρόθεσμα και να επιφέρει την ανάπτυξη για την ελληνική οικονομία, καθώς οδηγεί τις επιχειρήσεις στην αδυναμία αποπληρωμής των υποχρεώσεών τους, στην «εξάτμιση» των ελάχιστων κεφαλαίων κίνησης που διαθέτουν, στην περικοπή θέσεων εργασίας και δημιουργεί ένα εχθρικό επενδυτικό περιβάλλον, τονίζοντας ότι το οριακό σημείο καμπής κατά το οποίο το κράτος αυξάνει τα έσοδα του και κερδίζει από την αύξηση της φορολογίας το έχουμε ξεπεράσει προ πολλού.
Παράλληλα, ο ΣΕΒΕ σημειώνει ότι παρά την «καταιγίδα» των μέτρων που εφαρμόστηκε το δεύτερο εξάμηνο του 2015, τα συνολικά φορολογικά έσοδα εμφανίστηκαν μειωμένα κατά 1,38% (610,5 εκατ. ευρώ) συγκριτικά με το 2014.
Με την εφαρμογή του τρίτου μνημονίου, ο φορολογικός συντελεστής για τις επιχειρήσεις φθάνει το 29% και αποτελεί τον υψηλότερο μεταξύ των ανταγωνιστριών χωρών των Βαλκανίων, ενώ η συνολική φορολογική επιβάρυνση για τις ελληνικές επιχειρήσεις ανέρχεται στο 52% των εσόδων τους, ποσοστό μεγαλύτερο κατά 18% από τον μέσο όρο των γειτονικών χωρών.
Σε όλα τα παραπάνω έρχεται να προστεθεί το ιδιαίτερα υψηλό ενεργειακό κόστος για τη βιομηχανία, το οποίο αναμένεται να διογκωθεί περαιτέρω με την αύξηση του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με τον ΣΕΒΕ, ένα εμπροσθοβαρές πρόγραμμα, βασιζόμενο όμως πάνω σε ένα λανθασμένο μίγμα με άρμα την υπερφορολόγηση, δεν πρόκειται να οδηγήσει σε πλεόνασμα 3,5% το 2018, όπως προβλέπεται βάσει του νέου πακέτου μέτρων των 5,4 δις ευρώ. Αυτό θα έχει ως συνέπεια άλλα δύο χαμένα έτη και φυσικά την ανάγκη για ένα νέο τέταρτο μνημόνιο.
Αντιθέτως, με γνώμονα ένα καλά οργανωμένο χρονικά πρόγραμμα, στηριζόμενο σε ένα σοφό μίγμα φορολογικών κινήτρων και σε συνδυασμό με τον εξορθολογισμό των δαπανών του δημοσίου τομέα, θα μπορούσε να επιτευχθεί διατηρήσιμη ανάπτυξη με όχημα την αναγέννηση της οικονομίας εκ των έσω.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Ιρλανδίας, η οποία από τα μνημόνια κατάφερε να επιτύχει δυναμικούς ρυθμούς ανάπτυξης (7,8% το 2015), προσελκύοντας μεγάλες πολυεθνικές, όπως η Facebook, η Apple, η Google και η Pfizer και χρησιμοποιώντας ως κύριο κίνητρο τον φορολογικό κώδικα, υιοθετώντας φορολογικό συντελεστή 12,5% (έναν από τους χαμηλότερους στην ευρωζώνη).
Οι προτάσεις του ΣΕΒΕ
Καταλήγοντας, ο ΣΕΒΕ προτείνει τα κρατικά έσοδα να προέλθουν από ένα αναπτυξιακό σοκ της οικονομίας και όχι από το «ξεζούμισμα» των επιχειρήσεων και των μισθωτών, εστιάζοντας στην κατάρτιση ενός εθνικού ειδικού αναπτυξιακού σχεδίου για όλες τις εγχώριες και ξένες επενδύσεις, το οποίο θα περιλαμβάνει:
• Σταθερό μειωμένο φορολογικό συντελεστή επί των κερδών των επιχειρήσεων
• Στόχευση των ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και στην ενίσχυση της απασχόλησης
• Πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης με μειωμένο κόστος χρήματος (επιτόκιο κάτω του 4%) για τα νέα αναπτυξιακά σχέδια με απαλλαγή της εισφοράς 0,6% του ν. 128/75
• Φιλικό επιχειρηματικό και σταθερό επενδυτικό περιβάλλον, το οποίο θα δεσμεύει τις επόμενες κυβερνήσεις, ότι θα το εφαρμόσουν για τα επόμενα 20 χρόνια, χωρίς βασικές αλλαγές σε φορολογικό, επενδυτικό και νομικό καθεστώς
www.bankingnews.gr
Η συνεχής αύξηση των φόρων και των εισφορών, σημειώνει ο Σύνδεσμος, αποτελεί τεράστιο αντικίνητρο προς οποιαδήποτε επενδυτική κίνηση εγχώριου ή ξένου επενδυτή και θέτει σε κίνδυνο ακόμα και τη βιωσιμότητα των λίγων υγιών επιχειρήσεων που έχουν παραμείνει στη χώρα.
Επίσης, θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε αύξηση της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής, με αποτέλεσμα τα προσδοκώμενα έσοδα να μην επιτευχθούν και πιθανότατα να είναι χαμηλότερα από τα υφιστάμενα, αναγκάζοντας σε βάθος χρόνου την επιβολή περαιτέρω μέτρων, ενώ διαρρηγνύει την κοινωνική συνοχή, η οποία επιδεινώνει ακόμα περισσότερο την άσχημη κατάσταση της χώρας μας.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, την περίοδο 2007-2014 το φορολογικό βάρος στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 4,7% του ΑΕΠ (από 31,2% στο 35,9% του ΑΕΠ), καταγράφοντας αθροιστικά τη μεγαλύτερη αύξηση από όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ.
Πρέπει να γίνει αντιληπτό, σημειώνει ο ΣΕΒΕ, ότι η συγκεκριμένη φορολογική πολιτική δεν πρόκειται να ενισχύσει τα κρατικά έσοδα μεσοπρόθεσμα και να επιφέρει την ανάπτυξη για την ελληνική οικονομία, καθώς οδηγεί τις επιχειρήσεις στην αδυναμία αποπληρωμής των υποχρεώσεών τους, στην «εξάτμιση» των ελάχιστων κεφαλαίων κίνησης που διαθέτουν, στην περικοπή θέσεων εργασίας και δημιουργεί ένα εχθρικό επενδυτικό περιβάλλον, τονίζοντας ότι το οριακό σημείο καμπής κατά το οποίο το κράτος αυξάνει τα έσοδα του και κερδίζει από την αύξηση της φορολογίας το έχουμε ξεπεράσει προ πολλού.
Παράλληλα, ο ΣΕΒΕ σημειώνει ότι παρά την «καταιγίδα» των μέτρων που εφαρμόστηκε το δεύτερο εξάμηνο του 2015, τα συνολικά φορολογικά έσοδα εμφανίστηκαν μειωμένα κατά 1,38% (610,5 εκατ. ευρώ) συγκριτικά με το 2014.
Με την εφαρμογή του τρίτου μνημονίου, ο φορολογικός συντελεστής για τις επιχειρήσεις φθάνει το 29% και αποτελεί τον υψηλότερο μεταξύ των ανταγωνιστριών χωρών των Βαλκανίων, ενώ η συνολική φορολογική επιβάρυνση για τις ελληνικές επιχειρήσεις ανέρχεται στο 52% των εσόδων τους, ποσοστό μεγαλύτερο κατά 18% από τον μέσο όρο των γειτονικών χωρών.
Σε όλα τα παραπάνω έρχεται να προστεθεί το ιδιαίτερα υψηλό ενεργειακό κόστος για τη βιομηχανία, το οποίο αναμένεται να διογκωθεί περαιτέρω με την αύξηση του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με τον ΣΕΒΕ, ένα εμπροσθοβαρές πρόγραμμα, βασιζόμενο όμως πάνω σε ένα λανθασμένο μίγμα με άρμα την υπερφορολόγηση, δεν πρόκειται να οδηγήσει σε πλεόνασμα 3,5% το 2018, όπως προβλέπεται βάσει του νέου πακέτου μέτρων των 5,4 δις ευρώ. Αυτό θα έχει ως συνέπεια άλλα δύο χαμένα έτη και φυσικά την ανάγκη για ένα νέο τέταρτο μνημόνιο.
Αντιθέτως, με γνώμονα ένα καλά οργανωμένο χρονικά πρόγραμμα, στηριζόμενο σε ένα σοφό μίγμα φορολογικών κινήτρων και σε συνδυασμό με τον εξορθολογισμό των δαπανών του δημοσίου τομέα, θα μπορούσε να επιτευχθεί διατηρήσιμη ανάπτυξη με όχημα την αναγέννηση της οικονομίας εκ των έσω.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Ιρλανδίας, η οποία από τα μνημόνια κατάφερε να επιτύχει δυναμικούς ρυθμούς ανάπτυξης (7,8% το 2015), προσελκύοντας μεγάλες πολυεθνικές, όπως η Facebook, η Apple, η Google και η Pfizer και χρησιμοποιώντας ως κύριο κίνητρο τον φορολογικό κώδικα, υιοθετώντας φορολογικό συντελεστή 12,5% (έναν από τους χαμηλότερους στην ευρωζώνη).
Οι προτάσεις του ΣΕΒΕ
Καταλήγοντας, ο ΣΕΒΕ προτείνει τα κρατικά έσοδα να προέλθουν από ένα αναπτυξιακό σοκ της οικονομίας και όχι από το «ξεζούμισμα» των επιχειρήσεων και των μισθωτών, εστιάζοντας στην κατάρτιση ενός εθνικού ειδικού αναπτυξιακού σχεδίου για όλες τις εγχώριες και ξένες επενδύσεις, το οποίο θα περιλαμβάνει:
• Σταθερό μειωμένο φορολογικό συντελεστή επί των κερδών των επιχειρήσεων
• Στόχευση των ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και στην ενίσχυση της απασχόλησης
• Πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης με μειωμένο κόστος χρήματος (επιτόκιο κάτω του 4%) για τα νέα αναπτυξιακά σχέδια με απαλλαγή της εισφοράς 0,6% του ν. 128/75
• Φιλικό επιχειρηματικό και σταθερό επενδυτικό περιβάλλον, το οποίο θα δεσμεύει τις επόμενες κυβερνήσεις, ότι θα το εφαρμόσουν για τα επόμενα 20 χρόνια, χωρίς βασικές αλλαγές σε φορολογικό, επενδυτικό και νομικό καθεστώς
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών