Το Υπερταμείο δεν έχει σαν σκοπό την ιδιωτικοποίηση - Δεν μπορούμε στο Eurogroup να περιμένουμε αποφάσεις για μακροπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους
«Πρέπει να αξιολογήσουμε τη νέα φάση στην οποία μπαίνει η χώρα και η οικονομία όχι μόνο βλέποντας το συγκεκριμένο πακέτων μέτρων, αλλά την εικόνα συνολικά όπως διαμορφώνεται.
Δηλαδή το κλείσιμο της αξιολόγησης με ότι πια επιδράσεις έχει αυτό, την αποσαφήνιση του σκηνικού στην οικονομία», επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνος Σκουρλέτης, σε συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό Real FM.
«Τα επενδυτικά σχέδια τα οποία είναι ώριμα και περιμένουν να δουν την έκφανση της αξιολόγησης και να συνυπολογίσουμε και τις επιδράσεις που έχει αυτό το πακέτο στο ευρύτερο πλαίσιο που διαμορφώνεται», συνέχισε.
Ανάπτυξη με αναδιανομή
Παράλληλα, ο κ. Σκουρλέτης υπογράμμισε ότι «δεν πρόκειται για υποκειμενική εκτίμηση της κυβέρνησης, ότι η οικονομία μας βαδίζει σε ένα μονοπάτι ανάπτυξης.
Το υποστηρίζουν ξένοι θεσμικοί οργανισμοί και οικονομολόγοι».
Και συνέχισε: «Οι στόχοι που έθετε το πρόγραμμα ήταν γνωστοί από το προηγούμενο έτος.
Δεν υπάρχουν βεβαιότητες, λέμε ότι αυτό είναι το πιο πιθανό, αυτό είναι το στοίχημα και εκεί θα κριθούμε.
Εάν μπορέσουμε και δούμε σε ένα χρόνο σημάδια περιορισμού της φτώχειας, άμβλυνσης της ανεργίας και βέβαια αναπτυξιακούς δείκτες».
Ακόμη, ο κ. Σκουρλέτης σημείωσε ότι το κρίσιμο ερώτημα για μία κυβέρνηση της αριστεράς που πρέπει να το έχει μέσα στον αναπτυξιακό της σχεδιασμό είναι το εξής:
Ανάπτυξη για ποιους;
«Εμείς προσπαθούμε, και αυτό συνδέεται με τη συνολική μας αντίληψη για τα πράγματα και την κοσμοθεωρία μας θα έλεγα, να παίρνουμε μέτρα μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο που να έχουν το στοιχείο της αναδιανομής, της υπεράσπισης των συμφερόντων των πιο αδύναμων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Είναι μία πρόκληση για εμάς και είναι αυτό που τελικά θα κρίνει την επόμενη περίοδο την φερεγγυότητά μας και την πολιτική μας αξιοπιστία.
Σχετικά με το νέο υπερταμείο ο υπουργός τόνισε ότι «δεν είναι ένα Ταμείο που έχει σαν σκοπό την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Υπάρχουν και δικλίδες.
Ο πολιτικός προϊστάμενος αυτού του ταμείου θα είναι ο εκάστοτε Υπουργός των Οικονομικών, ο οποίος θα εγκρίνει το στρατηγικό σχέδιο.
Ο ορίζοντας αυτού του Ταμείου δεν ταυτίζεται με τον ορίζοντα αποπληρωμής και εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους.
Είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο.
Έχει εφαρμοστεί και σε άλλες χώρες, που δεν είναι σε πρόγραμμα δημοσιονομικής σταθερότητας, όπως η Γαλλία, με θετικά αποτελέσματα.
Αυτό το μοντέλο έχουμε υιοθετήσει στην πρόταση για τη διαμόρφωση του Ταμείου.
Συνεπώς, δεν πρόκειται για Ταμείο που έχει σαν σκοπό την ιδιωτικοποίηση.
Βεβαίως, ένας από τους λεγόμενους τέσσερις πυλώνες αυτού του Ταμείου είναι και το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο πρόκειται να ιδιωτικοποιήσει τα περιουσιακά στοιχεία που διαχειρίζεται μέσα από έναν κατάλογο που δεν είναι οριστικός, αφού κάποια από τα στοιχεία που διαχειρίζεται μπορεί να αφαιρεθούν.
Εάν εξασφαλιστούν τα 6,2 δισ. ευρώ από τις πλέον γνωστές εννέα συν δύο ιδιωτικοποιήσεις, δεν υπάρχει περίπτωση να ακολουθήσουν άλλες.
Οι υπόλοιποι πυλώνες έχουν διαφορετικό προσανατολισμό και στόχευση».
Αναφερόμενος στις προϋποθέσεις για την άμβλυνση της έμμεσης φορολόγησης, ο κ. Σκουρλέτης τόνισε τα εξής:
«Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε;
Να κατευθυνθούμε προς μία πηγή εσόδων.
Το είπε και ο Πρωθυπουργός ξεκάθαρα.
Ποιος θα συμφωνούσε ο ΦΠΑ στους λογαριασμούς ρεύματος να αυξηθεί από το 13% στο 23%;
Αυτό θα ήταν εξοντωτικό.
Προτιμήσαμε να δημιουργήσουμε ένα μείγμα έμμεσων φόρων πιο απλωμένο.
Νομίζω ότι κάναμε το καλύτερο δυνατό μέσα στις δεδομένες συνθήκες που είχαμε. […]
Αυτό που ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης για περιορισμό δαπανών ως εναλλακτικό μέτρο, ποιες ακριβώς δαπάνες εννοεί;
Να κόψουμε οριζόντια τους μισθούς, τις συντάξεις;
Να απολύσουμε κόσμο;
Τα έχει υπονοήσει αυτά ο κ. Μητσοτάκης.
Ανάμεσα λοιπόν σε νέες απολύσεις και μειώσεις απευθείας ονομαστικών μισθών επιλέξαμε αυτό που είδατε στη Βουλή το βράδυ».
Τέλος, σχετικά με τον «οδικό χάρτη» για την ελάφρυνση του χρέους, τόνισε ότι «σε σχέση με το χρέος αυτό που θα είναι θετικό και ώριμο ταυτόχρονα, θα είναι να υπάρξουν στη βάση αυτής της κλιμακωτής προσέγγισης του ζητήματος μέτρα άμεσα ελάφρυνσης μέσα από την υποκατάσταση δανείων με άλλα καινούργια που θα έχουν χαμηλότερο επιτόκιο και να αποφασιστεί ότι θα έχουμε μια επιμήκυνση ομολόγων του ESM από το 2018 και ύστερα, και να ανοίξει η μεγάλη συζήτηση για την μακροπρόθεσμη προσέγγιση για την ελάφρυνση του χρέους.
Σε αυτό το πλαίσιο έχουν υπάρξει αρκετές προτάσεις και γνωρίζετε ότι εδώ μιλάμε για μέτρα βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Ποτέ άλλοτε δεν είχε συγκεκριμενοποιηθεί τόσο πολύ και δεν είχαν προσδιοριστεί αυτά τα μέτρα όπως αναμένεται να γίνει αύριο.
Αυτή τη φορά είναι κάτι τελείως διαφορετικό.
Ο συσχετισμός πάνω σε αυτό το θέμα μέσα από τις δηλώσεις αρμοδίων αξιωματούχων μάλλον έχει αλλάξει προς το καλύτερο και αυτό είναι ορατό.
[…] Δεν μπορούμε στο Eurogroup να περιμένουμε αποφάσεις για μακροπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης, τα οποία προϋποθέτουν αντίστοιχες αποφάσεις από τα εθνικά κοινοβούλια.
www.bankingnews.gr
Δηλαδή το κλείσιμο της αξιολόγησης με ότι πια επιδράσεις έχει αυτό, την αποσαφήνιση του σκηνικού στην οικονομία», επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πάνος Σκουρλέτης, σε συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό Real FM.
«Τα επενδυτικά σχέδια τα οποία είναι ώριμα και περιμένουν να δουν την έκφανση της αξιολόγησης και να συνυπολογίσουμε και τις επιδράσεις που έχει αυτό το πακέτο στο ευρύτερο πλαίσιο που διαμορφώνεται», συνέχισε.
Ανάπτυξη με αναδιανομή
Παράλληλα, ο κ. Σκουρλέτης υπογράμμισε ότι «δεν πρόκειται για υποκειμενική εκτίμηση της κυβέρνησης, ότι η οικονομία μας βαδίζει σε ένα μονοπάτι ανάπτυξης.
Το υποστηρίζουν ξένοι θεσμικοί οργανισμοί και οικονομολόγοι».
Και συνέχισε: «Οι στόχοι που έθετε το πρόγραμμα ήταν γνωστοί από το προηγούμενο έτος.
Δεν υπάρχουν βεβαιότητες, λέμε ότι αυτό είναι το πιο πιθανό, αυτό είναι το στοίχημα και εκεί θα κριθούμε.
Εάν μπορέσουμε και δούμε σε ένα χρόνο σημάδια περιορισμού της φτώχειας, άμβλυνσης της ανεργίας και βέβαια αναπτυξιακούς δείκτες».
Ακόμη, ο κ. Σκουρλέτης σημείωσε ότι το κρίσιμο ερώτημα για μία κυβέρνηση της αριστεράς που πρέπει να το έχει μέσα στον αναπτυξιακό της σχεδιασμό είναι το εξής:
Ανάπτυξη για ποιους;
«Εμείς προσπαθούμε, και αυτό συνδέεται με τη συνολική μας αντίληψη για τα πράγματα και την κοσμοθεωρία μας θα έλεγα, να παίρνουμε μέτρα μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο που να έχουν το στοιχείο της αναδιανομής, της υπεράσπισης των συμφερόντων των πιο αδύναμων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Είναι μία πρόκληση για εμάς και είναι αυτό που τελικά θα κρίνει την επόμενη περίοδο την φερεγγυότητά μας και την πολιτική μας αξιοπιστία.
Σχετικά με το νέο υπερταμείο ο υπουργός τόνισε ότι «δεν είναι ένα Ταμείο που έχει σαν σκοπό την εκποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Υπάρχουν και δικλίδες.
Ο πολιτικός προϊστάμενος αυτού του ταμείου θα είναι ο εκάστοτε Υπουργός των Οικονομικών, ο οποίος θα εγκρίνει το στρατηγικό σχέδιο.
Ο ορίζοντας αυτού του Ταμείου δεν ταυτίζεται με τον ορίζοντα αποπληρωμής και εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους.
Είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο.
Έχει εφαρμοστεί και σε άλλες χώρες, που δεν είναι σε πρόγραμμα δημοσιονομικής σταθερότητας, όπως η Γαλλία, με θετικά αποτελέσματα.
Αυτό το μοντέλο έχουμε υιοθετήσει στην πρόταση για τη διαμόρφωση του Ταμείου.
Συνεπώς, δεν πρόκειται για Ταμείο που έχει σαν σκοπό την ιδιωτικοποίηση.
Βεβαίως, ένας από τους λεγόμενους τέσσερις πυλώνες αυτού του Ταμείου είναι και το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο πρόκειται να ιδιωτικοποιήσει τα περιουσιακά στοιχεία που διαχειρίζεται μέσα από έναν κατάλογο που δεν είναι οριστικός, αφού κάποια από τα στοιχεία που διαχειρίζεται μπορεί να αφαιρεθούν.
Εάν εξασφαλιστούν τα 6,2 δισ. ευρώ από τις πλέον γνωστές εννέα συν δύο ιδιωτικοποιήσεις, δεν υπάρχει περίπτωση να ακολουθήσουν άλλες.
Οι υπόλοιποι πυλώνες έχουν διαφορετικό προσανατολισμό και στόχευση».
Αναφερόμενος στις προϋποθέσεις για την άμβλυνση της έμμεσης φορολόγησης, ο κ. Σκουρλέτης τόνισε τα εξής:
«Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε;
Να κατευθυνθούμε προς μία πηγή εσόδων.
Το είπε και ο Πρωθυπουργός ξεκάθαρα.
Ποιος θα συμφωνούσε ο ΦΠΑ στους λογαριασμούς ρεύματος να αυξηθεί από το 13% στο 23%;
Αυτό θα ήταν εξοντωτικό.
Προτιμήσαμε να δημιουργήσουμε ένα μείγμα έμμεσων φόρων πιο απλωμένο.
Νομίζω ότι κάναμε το καλύτερο δυνατό μέσα στις δεδομένες συνθήκες που είχαμε. […]
Αυτό που ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης για περιορισμό δαπανών ως εναλλακτικό μέτρο, ποιες ακριβώς δαπάνες εννοεί;
Να κόψουμε οριζόντια τους μισθούς, τις συντάξεις;
Να απολύσουμε κόσμο;
Τα έχει υπονοήσει αυτά ο κ. Μητσοτάκης.
Ανάμεσα λοιπόν σε νέες απολύσεις και μειώσεις απευθείας ονομαστικών μισθών επιλέξαμε αυτό που είδατε στη Βουλή το βράδυ».
Τέλος, σχετικά με τον «οδικό χάρτη» για την ελάφρυνση του χρέους, τόνισε ότι «σε σχέση με το χρέος αυτό που θα είναι θετικό και ώριμο ταυτόχρονα, θα είναι να υπάρξουν στη βάση αυτής της κλιμακωτής προσέγγισης του ζητήματος μέτρα άμεσα ελάφρυνσης μέσα από την υποκατάσταση δανείων με άλλα καινούργια που θα έχουν χαμηλότερο επιτόκιο και να αποφασιστεί ότι θα έχουμε μια επιμήκυνση ομολόγων του ESM από το 2018 και ύστερα, και να ανοίξει η μεγάλη συζήτηση για την μακροπρόθεσμη προσέγγιση για την ελάφρυνση του χρέους.
Σε αυτό το πλαίσιο έχουν υπάρξει αρκετές προτάσεις και γνωρίζετε ότι εδώ μιλάμε για μέτρα βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.
Ποτέ άλλοτε δεν είχε συγκεκριμενοποιηθεί τόσο πολύ και δεν είχαν προσδιοριστεί αυτά τα μέτρα όπως αναμένεται να γίνει αύριο.
Αυτή τη φορά είναι κάτι τελείως διαφορετικό.
Ο συσχετισμός πάνω σε αυτό το θέμα μέσα από τις δηλώσεις αρμοδίων αξιωματούχων μάλλον έχει αλλάξει προς το καλύτερο και αυτό είναι ορατό.
[…] Δεν μπορούμε στο Eurogroup να περιμένουμε αποφάσεις για μακροπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης, τα οποία προϋποθέτουν αντίστοιχες αποφάσεις από τα εθνικά κοινοβούλια.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών