Με άλλη τροπολογία μέχρι τον Οκτώβριο του 2016 αντί του Νοεμβρίου ορίζεται ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πώληση του 20% του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή.
Αναδρομική αύξηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ από 3,5 τοις χιλίοις σε 5,5 τοις χιλίοις για τα μη ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα των Ανωνύμων Εταιρειών Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία ( ΑΕΕΑΠ) και πώληση του 20% του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή μέχρι τον Οκτώβριο, προβλέπει κύμα τροπολογιών για τα εκκρεμή προαπαιτούμενα που κατατέθηκαν χθες βράδυ 1η Ιουνίου στην Βουλή.
Ειδικά η αλλαγή του συντελεστή στον συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ για τις ΑΕΕΑΠ οδηγεί σε πρόσθετα έσοδα 6,5 εκατ. ευρώ.
Επίσης, με άλλη διάταξη αποσαφηνίζεται πλήρως το τοπίο για την εφαρμογή του «κόφτη» στις δαπάνες του κράτους σε περίπτωση αποκλίσεων του ελληνικού προγράμματος από τους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα (0,5% για το 2016, 1,75% για το 2017 και 3,5% για το 2018).
Με τη νέα διάταξη ο υπουργός Οικονομικών στην έκθεση για την εφαρμογή του κόφτη θα περιγράφει το ποσό των προτεινόμενων μέτρων σε καθαρή βάση και όχι μόνο ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Περιγράφεται επίσης και ο μαθηματικός τύπος βάσει των οποίου μπορούν να μειωθούν τα ανώτατα όρια εκτέλεσης των δαπανών γενικής κυβέρνησης.
Τονίζεται ότι σε περίπτωση εξαιρετικών συνθηκών φυσικές καταστροφές ο μηχανισμός θα εφαρμόζεται μετά από συμφωνία με τους θεσμούς και όχι κατόπιν ειδικής διαβούλευσης όπως ισχύει σήμερα.
Σε ξεχωριστή τροπολογία η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2016 θα έχουν βρεθεί τα ισοδύναμα που θα αντικαταστήσουν το «πάγωμα» για την διετία 2017-2018 κάθε μισθολογικής ωρίμανσης και προαγωγής όσων αμείβονται με ειδικά μισθολόγια.
Θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2017.
Σε ότι αφορά το ΕΚΑΣ από 1ης Ιουνίου και όχι από 1ης Ιανουαρίου θα εφαρμόζονται τα νέα εισοδηματικά κριτήρια του βοηθήματος, που οδηγούν σε περικοπή του επιδόματος για περίπου 80.000 χαμηλοσυνταξιούχους το οποίο καταργείται από το 2020.
Στα «κόκκινα» και τα ενήμερα δάνεια η κυβέρνηση ανοίγει «παράθυρο» εξαιρέσεων στην γενική απαγόρευση στους εκδοχείς δανείων να αυξάνουν το επιτοκιακό περιθώριο δανείων με κυμαινόμενα επιτόκια.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση η εξαίρεση αυτή στοχεύει στο να κρίνονται σύννομες οι αυξήσεις σε ορισμένες περιπτώσεις μεγάλων επιχειρηματικών δανείων, των οποίων οι συμβάσεις περιέχουν όρους που καθορίζουν συγκεκριμένους δείκτες για την αυξομείωση του περιθωρίου (π.χ σύνολο δανείων προς λειτουργικά αποτελέσματα).
Επίσης, καταργείται η υποχρέωση των ξένων εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων και παροχής πιστώσεων να καταθέτουν σε μετρητά το μετοχικό τους κεφάλαιο (4,5 εκατ. ευρώ) στις ελληνικές τράπεζες όταν διευρύνουν την δραστηριότητα τους στην δανειοδότηση δανειοληπτών.
Η υποχρέωση θα ισχύει μόνο για τις ελληνικές εταιρείες, ενώ οι εταιρείες με έδρα χώρα του Ενιαίου Οικονομικού Χώρου θα μπορούν να το καταβάλουν σε οποιοδήποτε τραπεζικό ίδρυμα κράτους μέλους του ΕΟΧ.
Εναρμονίζεται το θεσμικό πλαίσιο των Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις με εκείνο των Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, ενώ θεσμοθετείται η αναλογική επιβολή προστίμων σε περίπτωση παραβίασης.
Με άλλη τροπολογία μέχρι τον Οκτώβριο του 2016 αντί του Νοεμβρίου ορίζεται ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πώληση του 20% του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή.
Τα χρονοδιαγράμματα γίνονται πιο πιεστικά καθώς η ΔΕΗ θα πρέπει να προκηρύξει διαγωνισμό σε 4 μήνες μετά την γενική συνέλευση του Ιουνίου.
Δεν υπάρχει ωστόσο ρητή αναφορά στις τροπολογίες ότι αν δεν περπατήσει το ισοδύναμο ελληνικό σχέδιο, τότε θα επανέλθει το σενάριο της πλήρους ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ.
Επισημαίνεται όμως ότι «ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ υλοποιείται ως εναλλακτικό, προς την πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, σχέδιο», καθώς με την κίνηση αυτή «διασφαλίζονται ισοδύναμα αποτελέσματα ως προς τον ανταγωνισμό και τις προοπτικές επενδύσεων, σύμφωνα με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές».
Αναφορικά με τα ποσοστά των προς δημοπράτηση ποσοστών ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ δεν αλλάζει κάτι.
Για το έτος 2016, θα δημοπρατηθεί ποσοστό 8%, για το 2017 12%, για το 2018 13% όπως και για το 2019 13%. Προβλέπεται επίσης η δυνατότητα της ΡΑΕ να ρυθμίζει με απόφασή της, περιπτώσεις που υπερβαίνουν τους ετήσιους στόχους ανακατανομής των μεριδίων της ΔΕΗ και των ιδιωτών παρόχων.
Με την ψήφιση αυτών των τροπολογιών -με εξαίρεση αυτής της πώλησης των «κόκκινων» δανείων με εγγύηση του Δημοσίου σε funds που παραμένει σε εκκρεμότητα - και αυτών που θα έρθουν σήμερα αναμένεται να «ξεκλειδώσει» η υποδόση των 7,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, η αποδέσμευση της υποδόσης αναμένεται το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου αφού προηγουμένως οι τεχνοκράτες της ευρωζώνης (Euro Working Group) πιστοποιήσουν ότι υλοποιήθηκαν τα προαπαιτούμενα και πέντε κοινοβούλια κρατών-μελών της ευρωζώνης δώσουν την έγκρισή τους για την εκταμίευση.
Η συνεδρίαση του Euro Working Group αναμένεται να γίνει την ερχόμενη Πέμπτη, ενώ ορισμένες πηγές την τοποθετούσαν ακόμα νωρίτερα.
Μ.Χ.
www.bankingnews.gr
Ειδικά η αλλαγή του συντελεστή στον συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ για τις ΑΕΕΑΠ οδηγεί σε πρόσθετα έσοδα 6,5 εκατ. ευρώ.
Επίσης, με άλλη διάταξη αποσαφηνίζεται πλήρως το τοπίο για την εφαρμογή του «κόφτη» στις δαπάνες του κράτους σε περίπτωση αποκλίσεων του ελληνικού προγράμματος από τους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα (0,5% για το 2016, 1,75% για το 2017 και 3,5% για το 2018).
Με τη νέα διάταξη ο υπουργός Οικονομικών στην έκθεση για την εφαρμογή του κόφτη θα περιγράφει το ποσό των προτεινόμενων μέτρων σε καθαρή βάση και όχι μόνο ως ποσοστό του ΑΕΠ.
Περιγράφεται επίσης και ο μαθηματικός τύπος βάσει των οποίου μπορούν να μειωθούν τα ανώτατα όρια εκτέλεσης των δαπανών γενικής κυβέρνησης.
Τονίζεται ότι σε περίπτωση εξαιρετικών συνθηκών φυσικές καταστροφές ο μηχανισμός θα εφαρμόζεται μετά από συμφωνία με τους θεσμούς και όχι κατόπιν ειδικής διαβούλευσης όπως ισχύει σήμερα.
Σε ξεχωριστή τροπολογία η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2016 θα έχουν βρεθεί τα ισοδύναμα που θα αντικαταστήσουν το «πάγωμα» για την διετία 2017-2018 κάθε μισθολογικής ωρίμανσης και προαγωγής όσων αμείβονται με ειδικά μισθολόγια.
Θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2017.
Σε ότι αφορά το ΕΚΑΣ από 1ης Ιουνίου και όχι από 1ης Ιανουαρίου θα εφαρμόζονται τα νέα εισοδηματικά κριτήρια του βοηθήματος, που οδηγούν σε περικοπή του επιδόματος για περίπου 80.000 χαμηλοσυνταξιούχους το οποίο καταργείται από το 2020.
Στα «κόκκινα» και τα ενήμερα δάνεια η κυβέρνηση ανοίγει «παράθυρο» εξαιρέσεων στην γενική απαγόρευση στους εκδοχείς δανείων να αυξάνουν το επιτοκιακό περιθώριο δανείων με κυμαινόμενα επιτόκια.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση η εξαίρεση αυτή στοχεύει στο να κρίνονται σύννομες οι αυξήσεις σε ορισμένες περιπτώσεις μεγάλων επιχειρηματικών δανείων, των οποίων οι συμβάσεις περιέχουν όρους που καθορίζουν συγκεκριμένους δείκτες για την αυξομείωση του περιθωρίου (π.χ σύνολο δανείων προς λειτουργικά αποτελέσματα).
Επίσης, καταργείται η υποχρέωση των ξένων εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων και παροχής πιστώσεων να καταθέτουν σε μετρητά το μετοχικό τους κεφάλαιο (4,5 εκατ. ευρώ) στις ελληνικές τράπεζες όταν διευρύνουν την δραστηριότητα τους στην δανειοδότηση δανειοληπτών.
Η υποχρέωση θα ισχύει μόνο για τις ελληνικές εταιρείες, ενώ οι εταιρείες με έδρα χώρα του Ενιαίου Οικονομικού Χώρου θα μπορούν να το καταβάλουν σε οποιοδήποτε τραπεζικό ίδρυμα κράτους μέλους του ΕΟΧ.
Εναρμονίζεται το θεσμικό πλαίσιο των Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις με εκείνο των Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, ενώ θεσμοθετείται η αναλογική επιβολή προστίμων σε περίπτωση παραβίασης.
Με άλλη τροπολογία μέχρι τον Οκτώβριο του 2016 αντί του Νοεμβρίου ορίζεται ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πώληση του 20% του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή.
Τα χρονοδιαγράμματα γίνονται πιο πιεστικά καθώς η ΔΕΗ θα πρέπει να προκηρύξει διαγωνισμό σε 4 μήνες μετά την γενική συνέλευση του Ιουνίου.
Δεν υπάρχει ωστόσο ρητή αναφορά στις τροπολογίες ότι αν δεν περπατήσει το ισοδύναμο ελληνικό σχέδιο, τότε θα επανέλθει το σενάριο της πλήρους ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ.
Επισημαίνεται όμως ότι «ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ υλοποιείται ως εναλλακτικό, προς την πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, σχέδιο», καθώς με την κίνηση αυτή «διασφαλίζονται ισοδύναμα αποτελέσματα ως προς τον ανταγωνισμό και τις προοπτικές επενδύσεων, σύμφωνα με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές».
Αναφορικά με τα ποσοστά των προς δημοπράτηση ποσοστών ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ δεν αλλάζει κάτι.
Για το έτος 2016, θα δημοπρατηθεί ποσοστό 8%, για το 2017 12%, για το 2018 13% όπως και για το 2019 13%. Προβλέπεται επίσης η δυνατότητα της ΡΑΕ να ρυθμίζει με απόφασή της, περιπτώσεις που υπερβαίνουν τους ετήσιους στόχους ανακατανομής των μεριδίων της ΔΕΗ και των ιδιωτών παρόχων.
Με την ψήφιση αυτών των τροπολογιών -με εξαίρεση αυτής της πώλησης των «κόκκινων» δανείων με εγγύηση του Δημοσίου σε funds που παραμένει σε εκκρεμότητα - και αυτών που θα έρθουν σήμερα αναμένεται να «ξεκλειδώσει» η υποδόση των 7,5 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, η αποδέσμευση της υποδόσης αναμένεται το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου αφού προηγουμένως οι τεχνοκράτες της ευρωζώνης (Euro Working Group) πιστοποιήσουν ότι υλοποιήθηκαν τα προαπαιτούμενα και πέντε κοινοβούλια κρατών-μελών της ευρωζώνης δώσουν την έγκρισή τους για την εκταμίευση.
Η συνεδρίαση του Euro Working Group αναμένεται να γίνει την ερχόμενη Πέμπτη, ενώ ορισμένες πηγές την τοποθετούσαν ακόμα νωρίτερα.
Μ.Χ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών