Το άγος του χρέους, το οποίο τουλάχιστον κατά το 70% προέρχεται από τις κυβερνήσεις των χωρών της ευρωζώνης και τους μηχανισμούς του ευρώ, δεν αφήνει πολλά περιθώρια ελιγμών
Έναν από τους πιο αδύναμους κρίκους στην αλυσίδα των εξελίξεων που δρομολογεί το δημοψήφισμα του Brexit στη Μεγάλη Βρετανία, θα αποτελέσει η Ελλάδα, ανεξαρτήτως της ταχύτητας με την οποία θα διαχειριστεί τη νέα κατάσταση το «διευθυντήριο» των Βρυξελλών.
«Αλυσοδεμένη» στο άρμα του τρίτου μνημονίου, η χώρα έχει αναλάβει συγκεκριμένες υποχρεώσεις και δεσμεύσεις, οι οποίες ισχύουν στο διηνεκές ακόμα και αν η Ε.Ε. σκορπιστεί στα εξ ων συνετέθη.
Το άγος του χρέους, το οποίο τουλάχιστον κατά το 70% προέρχεται από τις κυβερνήσεις των χωρών της ευρωζώνης και τους μηχανισμούς του ευρώ, δεν αφήνει πολλά περιθώρια ελιγμών.
Ακόμα και αν οι Βρυξέλλες «λογικευτούν» και θέσουν σε νέες βάσεις το οικονομικό- κοινωνικό οικοδόμημα της Ενωμένης Ευρώπης, τα οφέλη για την ελληνική οικονομία θα είναι περιορισμένα και σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να αντισταθμίσουν το βάρος που έχει αναλάβει η χώρα στο πλαίσιο των μνημονικών της υποχρεώσεων.
Με την εκταμίευση των 7,5 δισ. ευρώ στις αρχές της εβδομάδας, το σύνολο των εκταμιεύσεων από το EFSF και ESM, έφθασε τα 170 δισ. ευρώ, ποσό που καθιστά το μηχανισμό μακράν τον μεγαλύτερο πιστωτή της Ελλάδας.
Ασφαλείς προβλέψεις για το τι μέλλει γενέσθαι, είναι δύσκολο να γίνουν.
Ωστόσο, ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει ότι σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα τουλάχιστον, μόνο πιέσεις θα δεχθεί η χώρα για αυστηρή τήρηση των συμφωνηθέντων χωρίς καθυστερήσεις και φιοριτούρες.
Η νέα κατάσταση δεν προσφέρεται για ατέρμονες διαπραγματεύσεις και αναβολές των αξιολογήσεων. Άλλωστε, κανείς δεν θα έχει την όρεξη από πλευράς Βρυξελών να καταναλώνει φαιά ουσία για την τύχη του «καρυδότσουφλου» όταν το «υπερωκεάνιο» θα κλυδωνίζεται ανάμεσα σε παγόβουνα.
Η άλλη άποψη, που λέει ότι είναι πλεονέκτημα που η χώρα μας βρίσκεται σ' αυτή τη συγκυρία σε πρόγραμμα, ισχύει υπό τον όρο ότι η κυβέρνηση θα εφαρμόσει και θα υλοποιήσει εντός χρονοδιαγραμμάτων τις δεσμεύσεις.
Μέχρι τις αρχές του Φθινοπώρου η κυβέρνηση καλείται να υλοποιήσει τουλάχιστον 56 (15+41) προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δεύτερης υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ και το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης.
Στη λίστα των 15 προαπαιτούμενων για τα 2,8 δισ. ευρώ του φθινοπώρου ξεχωρίζουν απαιτητικά μέτρα όπως: η αξιολόγηση των συμβουλίων των τραπεζών ως το τέλος Ιουνίου, η συμφωνία με τους δανειστές εντός του Ιουνίου για τη στελέχωση του εποπτικού συμβουλίου του Υπερταμείου Αποκρατικοποιήσεων και η ολοκλήρωση του εσωτερικού κανονισμού του, η μεταφορά δεύτερου πακέτου ΔΕΚΟ στο Ταμείο, η κύρωση της συμφωνίας για το Ελληνικό από τη Βουλή, μέτρα για την επάρκεια πόρων (ανθρώπινων και υλικών) της Αρχής Δημοσίων Εσόδων και ο διορισμός των μελών του συμβουλίου διοίκησης της Αρχής, η απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου, η προκήρυξη για την πώληση του 20% του ΑΔΜΗΕ τον Ιούλιο.
Για τη δεύτερη αξιολόγηση, το μεγαλύτερο «αγκάθι» είναι οι παρεμβάσεις στα εργασιακά. Όπως αναφέρεται στο «συμπληρωμένο μνημόνιο» Μνημόνιο, η Ελλάδα δεσμεύεται για ευθυγράμμιση του καθεστώτος των ομαδικών απολύσεων, των συλλογικών διαπραγματεύσεων και του συνδικαλιστικού νόμου με τις βέλτιστες πρακτικές της Ε.Ε. εντός του Σεπτεμβρίου. Επιπλέον, η κυβέρνηση, μεταξύ άλλων, θα πρέπει: να ψηφίσει το Νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2017-2020, να προχωρήσει το άνοιγμα της αγοράς ενέργειας και να ολοκληρώσει την «πρώτη φάση εξορθολογισμού» των ειδικών μισθολογίων (η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για ισοδύναμα ως τον Σεπτέμβριο, προκειμένου να μην ισχύσει το «πάγωμα» των μισθολογικών ωριμάνσεων και προαγωγών από το 2017).
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
«Αλυσοδεμένη» στο άρμα του τρίτου μνημονίου, η χώρα έχει αναλάβει συγκεκριμένες υποχρεώσεις και δεσμεύσεις, οι οποίες ισχύουν στο διηνεκές ακόμα και αν η Ε.Ε. σκορπιστεί στα εξ ων συνετέθη.
Το άγος του χρέους, το οποίο τουλάχιστον κατά το 70% προέρχεται από τις κυβερνήσεις των χωρών της ευρωζώνης και τους μηχανισμούς του ευρώ, δεν αφήνει πολλά περιθώρια ελιγμών.
Ακόμα και αν οι Βρυξέλλες «λογικευτούν» και θέσουν σε νέες βάσεις το οικονομικό- κοινωνικό οικοδόμημα της Ενωμένης Ευρώπης, τα οφέλη για την ελληνική οικονομία θα είναι περιορισμένα και σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να αντισταθμίσουν το βάρος που έχει αναλάβει η χώρα στο πλαίσιο των μνημονικών της υποχρεώσεων.
Με την εκταμίευση των 7,5 δισ. ευρώ στις αρχές της εβδομάδας, το σύνολο των εκταμιεύσεων από το EFSF και ESM, έφθασε τα 170 δισ. ευρώ, ποσό που καθιστά το μηχανισμό μακράν τον μεγαλύτερο πιστωτή της Ελλάδας.
Ασφαλείς προβλέψεις για το τι μέλλει γενέσθαι, είναι δύσκολο να γίνουν.
Ωστόσο, ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει ότι σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα τουλάχιστον, μόνο πιέσεις θα δεχθεί η χώρα για αυστηρή τήρηση των συμφωνηθέντων χωρίς καθυστερήσεις και φιοριτούρες.
Η νέα κατάσταση δεν προσφέρεται για ατέρμονες διαπραγματεύσεις και αναβολές των αξιολογήσεων. Άλλωστε, κανείς δεν θα έχει την όρεξη από πλευράς Βρυξελών να καταναλώνει φαιά ουσία για την τύχη του «καρυδότσουφλου» όταν το «υπερωκεάνιο» θα κλυδωνίζεται ανάμεσα σε παγόβουνα.
Η άλλη άποψη, που λέει ότι είναι πλεονέκτημα που η χώρα μας βρίσκεται σ' αυτή τη συγκυρία σε πρόγραμμα, ισχύει υπό τον όρο ότι η κυβέρνηση θα εφαρμόσει και θα υλοποιήσει εντός χρονοδιαγραμμάτων τις δεσμεύσεις.
Μέχρι τις αρχές του Φθινοπώρου η κυβέρνηση καλείται να υλοποιήσει τουλάχιστον 56 (15+41) προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δεύτερης υποδόσης των 2,8 δισ. ευρώ και το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης.
Στη λίστα των 15 προαπαιτούμενων για τα 2,8 δισ. ευρώ του φθινοπώρου ξεχωρίζουν απαιτητικά μέτρα όπως: η αξιολόγηση των συμβουλίων των τραπεζών ως το τέλος Ιουνίου, η συμφωνία με τους δανειστές εντός του Ιουνίου για τη στελέχωση του εποπτικού συμβουλίου του Υπερταμείου Αποκρατικοποιήσεων και η ολοκλήρωση του εσωτερικού κανονισμού του, η μεταφορά δεύτερου πακέτου ΔΕΚΟ στο Ταμείο, η κύρωση της συμφωνίας για το Ελληνικό από τη Βουλή, μέτρα για την επάρκεια πόρων (ανθρώπινων και υλικών) της Αρχής Δημοσίων Εσόδων και ο διορισμός των μελών του συμβουλίου διοίκησης της Αρχής, η απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου, η προκήρυξη για την πώληση του 20% του ΑΔΜΗΕ τον Ιούλιο.
Για τη δεύτερη αξιολόγηση, το μεγαλύτερο «αγκάθι» είναι οι παρεμβάσεις στα εργασιακά. Όπως αναφέρεται στο «συμπληρωμένο μνημόνιο» Μνημόνιο, η Ελλάδα δεσμεύεται για ευθυγράμμιση του καθεστώτος των ομαδικών απολύσεων, των συλλογικών διαπραγματεύσεων και του συνδικαλιστικού νόμου με τις βέλτιστες πρακτικές της Ε.Ε. εντός του Σεπτεμβρίου. Επιπλέον, η κυβέρνηση, μεταξύ άλλων, θα πρέπει: να ψηφίσει το Νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2017-2020, να προχωρήσει το άνοιγμα της αγοράς ενέργειας και να ολοκληρώσει την «πρώτη φάση εξορθολογισμού» των ειδικών μισθολογίων (η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για ισοδύναμα ως τον Σεπτέμβριο, προκειμένου να μην ισχύσει το «πάγωμα» των μισθολογικών ωριμάνσεων και προαγωγών από το 2017).
Μάριος Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών