Λίγες ημέρες πριν την έλευση του Ιουλίου και η ηγεσία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων δεν έχει οργανώσει ακόμα τον ελεγκτικό μηχανισμό στα νησιά
Ορατός είναι ο κίνδυνος να χάσει και φέτος το υπουργείο Οικονομικών - εν προκειμένω ο κρατικός κορβανάς - τη «μάχη των αποδείξεων» στα τουριστικά θέρετρα.
Λίγες ημέρες πριν την έλευση του Ιουλίου και η ηγεσία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, παρά τα αρνητικά μηνύματα που έχει πάρει από το μέτωπο των εισπράξεων στο ΦΠΑ (μέχρι και -60%! ), δεν έχει οργανώσει ακόμα τον ελεγκτικό μηχανισμό στα νησιά, με αποτέλεσμα οι φοροφυγάδες να δρουν ανενόχλητοι, περιγελώντας μάλιστα τους συνεπείς φορολογούμενους λόγω της προστασίας που τους προσφέρει το ισχύον καθεστώς των ανύπαρκτων ουσιαστικά προστίμων.
Τα ελάχιστα ελεγκτικά συνεργεία που έχουν επιφορτισθεί με τον προληπτικό έλεγχο στις τουριστικές περιοχές της χώρας, σε καμιά περίπτωση δεν επαρκούν, έστω για να δημιουργήσουν το απαραίτητο κλίμα συμμόρφωσης με τη φορολογική νομοθεσία και εν τέλει να κάνουν αισθητή την παρουσία των ελεγκτών του υπουργείου Οικονομικών στις περιοχές που ανθεί το σπορ της φοροδιαφυγής.
Η ολιγωρία στο θέμα των ελέγχων έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά άλλων προβλημάτων που έχουν προκαλέσει οι καθυστερήσεις του υπουργείου Οικονομικών στην εφαρμογή συγκεκριμένων εξαγγελιών που σχετίζονται γενικότερα με το θέμα της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής.
Η περιλάλητη «μαύρη λίστα» με ονόματα οφειλετών του Δημοσίου, παραμένει ακόμα άφαντη, με αποτέλεσμα να καθυστερεί και η εφαρμογή των μέτρων αναγκαστικής είσπραξης (κατασχέσεις κλπ) που προβλέπει η φορολογική νομοθεσία.
Το σχέδιο της ΓΓΔΕ προέβλεπε ότι κάθε τρίμηνο θα δημοσιοποιείται ειδική λίστα με τα ονόματα φυσικών και νομικών προσώπων τα οποία χρωστούν από 150.000 ευρώ και άνω, συμπεριλαμβανομένων μάλιστα των τόκων και προσαυξήσεων.
Οι συγκεκριμένες λίστες θα περιελάμβαναν:
*Για τα φυσικά πρόσωπα: ΑΦΜ, ονοματεπώνυμο, όνομα πατέρα και μητέρας, βασική οφειλή, συνεισπραττόμενα, σύνολο οφειλόμενου ποσού και παρατηρήσεις.
*Για τις επιχειρήσεις: ΑΦΜ, επωνυμία, διεύθυνση έδρας, βασική οφειλή, συνεισπραττόμενα, σύνολο οφειλόμενου ποσού και παρατηρήσεις.
Υπήρχε πρόβλεψη ακόμα και για τους ανήλικους οφειλέτες. Σύμφωνα μ' αυτή, θα αναγράφονταν μόνο τα αρχικά του επωνύμου, του ονόματος, του ονόματος του πατέρα και της μητέρας, η συνολική οφειλή χωρίς το ΑΦΜ και με την ένδειξη «ανήλικος» στις παρατηρήσεις.
Οι λίστες υποτίθεται ότι θα στόχευαν σε οφειλές που μπορούν να εισπραχθούν και όχι σε οφειλές οι οποίες κρίνονται ανεπίδεκτες είσπραξης ή οφειλές για τις οποίες έχει χορηγηθεί αναστολή καταβολής με προσωρινή διαταγή δικαστικής απόφαση, πράξη διοικητικού οργάνου ή εκ του νόμου.
Πρόστιμα
Ωστόσο, το ζήτημα που επείγει περισσότερο από όλα είναι αυτό της αλλαγής του καθεστώτος των προστίμων, τα οποία - στο πλαίσιο της τελευταίας μεταρρύθμισης - ουσιαστικά μηδενίστηκαν αποτελώντας κίνητρο, και όχι αντικίνητρο, για τους φοροφυγάδες.
Στο «συμπληρωμένο» τρίτο μνημόνιο που υπεγράφη πρόσφατα μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών προβλέπεται η επιστροφή στο καθεστώς των αυτοτελών προστίμων για κάθε απόδειξη που δεν εκδίδει ο επιτηδευματίας.
Σύμφωνα με το σενάριο που βρίσκεται στο τραπέζι, τα αυτοτελή πρόστιμα από 250 έως 500 ευρώ ανά απόδειξη (ανάλογα με την κατηγορία των βιβλίων) που ήταν μέχρι τον περασμένο Οκτώβριο, θα διαμορφωθούν μεταξύ 150 και 300 ευρώ ανάλογα με το αν η επιχείρηση που δεν εκδίδει τις αποδείξεις τηρεί απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία.
Σήμερα το πρόστιμο για μη έκδοση απόδειξης ανέρχεται στο 50% του ΦΠΑ που εμπεριέχεται στη συναλλαγή για την οποία δεν εκδόθηκε απόδειξη.
Στις περιπτώσεις επαγγελματικών κλάδων οι οποίοι απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ, όπως είναι οι γιατροί δεν προβλέπεται καν η επιβολή προστίμου και οι ελεγκτές περιορίζονται μόνο στο να επιδίδουν στους παραβάτες μια απλή έκθεση παραβάσεων χωρίς άλλες κυρώσεις.
Λουκέτα
Η ηγεσία της ΓΓΔΕ σε μια προσπάθεια να .υψώσει έστω ένα πρόχειρο ανάχωμα στη φοροδιαφυγή προτού αλλάξει και πάλι το καθεστώς των προστίμων, σχεδιάζει την ενεργοποίηση ισχυουσών διατάξεων, οι οποίες προβλέπουν ακόμα και κλείσιμο καταστημάτων για φορολογικές παραβάσεις.
Οι ελεγκτικές υπηρεσίες δεν θα φτάσουν με την πρώτη παράβαση στο κλείσιμο καταστημάτων ακόμα και για 30 ημέρες - όπως προβλέπουν οι ισχύουσες διατάξεις - αλλά θα δίνουν μια δεύτερη ευκαιρία σε όσους κατά τον πρώτο έλεγχο διαπιστώνεται ότι δεν εκδίδουν τα προβλεπόμενα παραστατικά.
Ωστόσο εάν διαπιστωθεί ότι συνεχίζουν να φοροδιαφεύγουν, τότε θα μπαίνει «λουκέτο» για 48 ώρες, ενώ η ίδια διαδικασία θα ακολουθείται σε όσους παρεμποδίζουν τον έλεγχο.
Πέρα από την ενεργοποίηση των διατάξεων για τα «λουκέτα», θα φτιάξει «μαύρη» λίστα, στην οποία θα μπαίνουν όσοι εντοπίζονται με μεγάλες αποκλίσεις τζίρου.
Συγκεκριμένα, εάν οι εισπράξεις που παρουσιάζουν τις ημέρες των ελέγχων είναι πολύ διαφορετικές από τις υπόλοιπες ημέρες, τότε θα μπαίνουν στη «μαύρη» λίστα και θα οδηγούνται σε τακτικό έλεγχο.
Τα κριτήρια, τα όρια αποκλίσεων και οι ελεγκτικές διαδικασίες θα οριστούν με σχετική εγκύκλιο, στην οποία θα ληφθούν υπόψιν οι πρακτικές που ακολουθούν ελεγκτικές μονάδες άλλων χωρών.
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού ερευνητικού οργανισμού διαΝΕΟσις, η φοροδιαφυγή στην Ελλάδα εκτιμάται ότι κυμαίνεται από 6-9% του ΑΕΠ.
Εξαιτίας της φοροδιαφυγής, το κράτος χάνει ως και 16 δισ. το χρόνο ενώ αντίστοιχα, το κράτος δαπανά ετησίως 28 δισ. για συντάξεις, 15 δισ. για μισθούς στο Δημόσιο και 12 δισ. το χρόνο κοστίζει η εξυπηρέτηση του χρέους.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Λίγες ημέρες πριν την έλευση του Ιουλίου και η ηγεσία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, παρά τα αρνητικά μηνύματα που έχει πάρει από το μέτωπο των εισπράξεων στο ΦΠΑ (μέχρι και -60%! ), δεν έχει οργανώσει ακόμα τον ελεγκτικό μηχανισμό στα νησιά, με αποτέλεσμα οι φοροφυγάδες να δρουν ανενόχλητοι, περιγελώντας μάλιστα τους συνεπείς φορολογούμενους λόγω της προστασίας που τους προσφέρει το ισχύον καθεστώς των ανύπαρκτων ουσιαστικά προστίμων.
Τα ελάχιστα ελεγκτικά συνεργεία που έχουν επιφορτισθεί με τον προληπτικό έλεγχο στις τουριστικές περιοχές της χώρας, σε καμιά περίπτωση δεν επαρκούν, έστω για να δημιουργήσουν το απαραίτητο κλίμα συμμόρφωσης με τη φορολογική νομοθεσία και εν τέλει να κάνουν αισθητή την παρουσία των ελεγκτών του υπουργείου Οικονομικών στις περιοχές που ανθεί το σπορ της φοροδιαφυγής.
Η ολιγωρία στο θέμα των ελέγχων έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά άλλων προβλημάτων που έχουν προκαλέσει οι καθυστερήσεις του υπουργείου Οικονομικών στην εφαρμογή συγκεκριμένων εξαγγελιών που σχετίζονται γενικότερα με το θέμα της αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής.
Η περιλάλητη «μαύρη λίστα» με ονόματα οφειλετών του Δημοσίου, παραμένει ακόμα άφαντη, με αποτέλεσμα να καθυστερεί και η εφαρμογή των μέτρων αναγκαστικής είσπραξης (κατασχέσεις κλπ) που προβλέπει η φορολογική νομοθεσία.
Το σχέδιο της ΓΓΔΕ προέβλεπε ότι κάθε τρίμηνο θα δημοσιοποιείται ειδική λίστα με τα ονόματα φυσικών και νομικών προσώπων τα οποία χρωστούν από 150.000 ευρώ και άνω, συμπεριλαμβανομένων μάλιστα των τόκων και προσαυξήσεων.
Οι συγκεκριμένες λίστες θα περιελάμβαναν:
*Για τα φυσικά πρόσωπα: ΑΦΜ, ονοματεπώνυμο, όνομα πατέρα και μητέρας, βασική οφειλή, συνεισπραττόμενα, σύνολο οφειλόμενου ποσού και παρατηρήσεις.
*Για τις επιχειρήσεις: ΑΦΜ, επωνυμία, διεύθυνση έδρας, βασική οφειλή, συνεισπραττόμενα, σύνολο οφειλόμενου ποσού και παρατηρήσεις.
Υπήρχε πρόβλεψη ακόμα και για τους ανήλικους οφειλέτες. Σύμφωνα μ' αυτή, θα αναγράφονταν μόνο τα αρχικά του επωνύμου, του ονόματος, του ονόματος του πατέρα και της μητέρας, η συνολική οφειλή χωρίς το ΑΦΜ και με την ένδειξη «ανήλικος» στις παρατηρήσεις.
Οι λίστες υποτίθεται ότι θα στόχευαν σε οφειλές που μπορούν να εισπραχθούν και όχι σε οφειλές οι οποίες κρίνονται ανεπίδεκτες είσπραξης ή οφειλές για τις οποίες έχει χορηγηθεί αναστολή καταβολής με προσωρινή διαταγή δικαστικής απόφαση, πράξη διοικητικού οργάνου ή εκ του νόμου.
Πρόστιμα
Ωστόσο, το ζήτημα που επείγει περισσότερο από όλα είναι αυτό της αλλαγής του καθεστώτος των προστίμων, τα οποία - στο πλαίσιο της τελευταίας μεταρρύθμισης - ουσιαστικά μηδενίστηκαν αποτελώντας κίνητρο, και όχι αντικίνητρο, για τους φοροφυγάδες.
Στο «συμπληρωμένο» τρίτο μνημόνιο που υπεγράφη πρόσφατα μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών προβλέπεται η επιστροφή στο καθεστώς των αυτοτελών προστίμων για κάθε απόδειξη που δεν εκδίδει ο επιτηδευματίας.
Σύμφωνα με το σενάριο που βρίσκεται στο τραπέζι, τα αυτοτελή πρόστιμα από 250 έως 500 ευρώ ανά απόδειξη (ανάλογα με την κατηγορία των βιβλίων) που ήταν μέχρι τον περασμένο Οκτώβριο, θα διαμορφωθούν μεταξύ 150 και 300 ευρώ ανάλογα με το αν η επιχείρηση που δεν εκδίδει τις αποδείξεις τηρεί απλογραφικά ή διπλογραφικά βιβλία.
Σήμερα το πρόστιμο για μη έκδοση απόδειξης ανέρχεται στο 50% του ΦΠΑ που εμπεριέχεται στη συναλλαγή για την οποία δεν εκδόθηκε απόδειξη.
Στις περιπτώσεις επαγγελματικών κλάδων οι οποίοι απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ, όπως είναι οι γιατροί δεν προβλέπεται καν η επιβολή προστίμου και οι ελεγκτές περιορίζονται μόνο στο να επιδίδουν στους παραβάτες μια απλή έκθεση παραβάσεων χωρίς άλλες κυρώσεις.
Λουκέτα
Η ηγεσία της ΓΓΔΕ σε μια προσπάθεια να .υψώσει έστω ένα πρόχειρο ανάχωμα στη φοροδιαφυγή προτού αλλάξει και πάλι το καθεστώς των προστίμων, σχεδιάζει την ενεργοποίηση ισχυουσών διατάξεων, οι οποίες προβλέπουν ακόμα και κλείσιμο καταστημάτων για φορολογικές παραβάσεις.
Οι ελεγκτικές υπηρεσίες δεν θα φτάσουν με την πρώτη παράβαση στο κλείσιμο καταστημάτων ακόμα και για 30 ημέρες - όπως προβλέπουν οι ισχύουσες διατάξεις - αλλά θα δίνουν μια δεύτερη ευκαιρία σε όσους κατά τον πρώτο έλεγχο διαπιστώνεται ότι δεν εκδίδουν τα προβλεπόμενα παραστατικά.
Ωστόσο εάν διαπιστωθεί ότι συνεχίζουν να φοροδιαφεύγουν, τότε θα μπαίνει «λουκέτο» για 48 ώρες, ενώ η ίδια διαδικασία θα ακολουθείται σε όσους παρεμποδίζουν τον έλεγχο.
Πέρα από την ενεργοποίηση των διατάξεων για τα «λουκέτα», θα φτιάξει «μαύρη» λίστα, στην οποία θα μπαίνουν όσοι εντοπίζονται με μεγάλες αποκλίσεις τζίρου.
Συγκεκριμένα, εάν οι εισπράξεις που παρουσιάζουν τις ημέρες των ελέγχων είναι πολύ διαφορετικές από τις υπόλοιπες ημέρες, τότε θα μπαίνουν στη «μαύρη» λίστα και θα οδηγούνται σε τακτικό έλεγχο.
Τα κριτήρια, τα όρια αποκλίσεων και οι ελεγκτικές διαδικασίες θα οριστούν με σχετική εγκύκλιο, στην οποία θα ληφθούν υπόψιν οι πρακτικές που ακολουθούν ελεγκτικές μονάδες άλλων χωρών.
Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού ερευνητικού οργανισμού διαΝΕΟσις, η φοροδιαφυγή στην Ελλάδα εκτιμάται ότι κυμαίνεται από 6-9% του ΑΕΠ.
Εξαιτίας της φοροδιαφυγής, το κράτος χάνει ως και 16 δισ. το χρόνο ενώ αντίστοιχα, το κράτος δαπανά ετησίως 28 δισ. για συντάξεις, 15 δισ. για μισθούς στο Δημόσιο και 12 δισ. το χρόνο κοστίζει η εξυπηρέτηση του χρέους.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών