Κανονικά το Μεσοπρόθεσμο έπρεπε να είναι ήδη έτοιμο αλλά τώρα αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομικών δεν αποκλείουν να καθυστερήσει και να έρθει τον Αύγουστο στην Βουλή.
Πίσω πηγαίνει η κατάρτιση του νέου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2017 – 2020, από τη στιγμή που οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018 είναι ακόμη υπό διαπραγμάτευση με τους δανειστές.
Κανονικά το Μεσοπρόθεσμο έπρεπε να είναι ήδη έτοιμο αλλά τώρα αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομικών δεν αποκλείουν να καθυστερήσει και να έρθει τον Αύγουστο στην Βουλή.
Το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση έχει εντείνει τις προσπάθειες της προκειμένου να πετύχει την μείωση του «αποπνικτικού» για την ελληνική οικονομία στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2% μετά το 2018.
Μάλιστα o υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος σκόπευε στο χθεσινό Eurogroup να έθιγε στο θέμα της μείωσης παρουσιάζοντας στοιχεία με τους απλήρωτους φόρους των Ελλήνων που φθάνουν στο 50% του ΑΕΠ ή στα 89 δις. ευρώ, όμως οι κυρώσεις σε Ισπανία και Πορτογαλία άλλαξαν τα σχέδια του Έλληνα υπουργού.
Διαισθανόμενος το σήμα των Ευρωπαίων για συνέχιση της «σκληρής» δημοσιονομικής γραμμής ο κ. Τσκαλώτος γρήγορα αντιλήφθηκε ότι το ελληνικό αίτημα για επιείκεια και μικρότερα πρωτογενή πλεονάσματα δεν θα είχε καμία τύχη.
Μάλιστα ενώ στο Eurogrouo o υπουργός επιχειρηματολόγησε υπέρ της ανάγκης να μην υποστούν οι δύο χώρες κυρώσεις για την υπέρβαση στο έλλειμμά τους, βλέποντας τα «σκούρα», ότι δηλαδή τα επιχειρήματά του δεν έπεισαν τους περισσότερους ομολόγους του, τα «μάζεψε» και συναίνεσε στην ομόφωνη απόφαση του Ecofin υπέρ της επιβολής κυρώσεων.
Η εντολή στήριξης της Πορτογαλίας και της Ισπανίας είχε δοθεί στον κ. Τσακαλώτο από τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, σύμφωνα με διαρροές από το Μέγαρο Μαξίμου.
Ο υπουργός Οικονομικών υποστήριξε ότι οι υπερβάσεις στο έλλειμμα των δύο χωρών ήταν δικαιολογημένες και ότι οι κυρώσεις «δεν θα ήταν καλό σήμα μετά το Brexit και τον ευρωσκεπτικισμό που υπάρχει».
Ωστόσο, όπως παραδέχθηκε χθες ο κ. Τσακαλώτος, «δεν υπήρχε η κατάλληλη πλειοψηφία για να απορριφθεί η πρόταση της Κομισιόν, οπότε ομόφωνα η θέση του Eurogroup ήταν να αρχίσει η διαδικασία» υπερβολικού ελλείμματος σε βάρος των δύο κρατών.
Άλλωστε την Αθήνα δεν την συμφέρει σε αυτή την φάση να συγκρουστεί με τους δανειστές από τη στιγμή που έχει μπροστά της μία δεύτερη και ιδιαίτερα αξιολόγηση του τρίτου Μνημονίου στο επίκεντρο της οποίας είναι οι επώδυνες ανατροπές στα εργασιακά ενώ θα πρέπει να υλοποιήσει μία σειρά από προαπαιτούμενα μέτρα για την υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ του Σεπτεμβρίου.
Από την άλλη με μεγάλη καθυστέρηση και αφού θα έχει παρέλθει ουσιαστικά το καλοκαίρι, θα καταφθάσουν στη Βουλή τα κρίσιμα νομοσχέδια για το «πλαστικό» χρήμα, τα αδήλωτα κεφάλαια και την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στα καπνικά προϊόντα για τα οποία οι δανειστές είχαν ζητήσει την άμεση προώθηση τους.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό τα νομοσχέδια, που αφορούν κρίσιμα ζητήματα όπως αυτό των αποδείξεων δαπανών, του αφορολογήτου ορίου και των προστίμων, θα κατατεθούν στη Βουλή μέχρι τις 5 Αυγούστου.
Σε κάθε περίπτωση έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος στο κυνήγι των φοροφυγάδων, οι οποίοι ενθαρρυμένοι από το νέο καθεστώς προστίμων, που ισχύει από τον περασμένο Οκτώβριο, αλλά και την απουσία ικανού αριθμού ελεγκτών στα τουριστικά θέρετρα ξεχνούν να κόβουν αποδείξεις, όταν ο ΦΠΑ στα περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες έχει ανέβει στο 24%!
Τα νομοθετήματα πάντως για το «πλαστικό» και το «αδήλωτο» χρήμα είναι ουσιαστικά έτοιμα εδώ και αρκετό καιρό και είναι απορίας άξιον γιατί δεν έχουν προχωρήσει για ψήφιση στη Βουλή.
Με το νομοσχέδιο για το «πλαστικό» χρήμα θα καθορίζεται το ύψος των αποδείξεων που θα πρέπει να συγκεντρώνουν εφεξής μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες προκειμένου να εξασφαλίσουν το νέο «κουρεμένο» αφορολόγητο ποσό (πλέον κλιμακώνεται από 8.636 έως 9.545 ευρώ ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του καθενός).
Κατά πληροφορίες, το συνολικό ύψος των αποδείξεων για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου θα είναι συνάρτηση του ετήσιου εισοδήματος.
Ειδικότερα, θεσπίζεται κλίμακα με διαφορετικά ποσοστά δαπανών ανά εισοδηματική κατηγορία που θα πρέπει να γίνονται με πλαστικό χρήμα.
Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να καλύπτουν ένα ποσοστό του ετησίου εισοδήματός τους με δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών εξοφληθείσες μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών ή μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), προκειμένου να κατοχυρώνουν το αφορολόγητο όριο εισοδήματος.
Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, όσοι δηλώνουν ποσά ετησίου εισοδήματος μέχρι το επίπεδο του ισχύοντος κατά περίπτωση αφορολογήτου ποσού θα πρέπει να καλύπτουν ποσοστό 15% του εισοδήματος αυτού με δαπάνες εξοφληθείσες με «πλαστικό» ή ηλεκτρονικό χρήμα.
Για όσους δηλώνουν ετήσια εισοδήματα από μισθούς ή συντάξεις πάνω από το ισχύον κατά περίπτωση αφορολόγητο και μέχρι 20.000 ευρώ το ποσοστό του εισοδήματος που πρέπει να καλύπτεται με «πλαστικό» ή ηλεκτρονικό χρήμα θα ανέλθει στο 30% ενώ για όσους δηλώνουν πάνω από 20.000 ευρώ το ποσοστό αυτό θα ανέλθει στο 40%.
Στις δαπάνες που θα αναγνωρίζονται για την κατοχύρωση του αφορολογήτου θα περιλαμβάνονται όλες οι αγορές καταναλωτικών αγαθών και οι παροχές υπηρεσιών, εκτός από τις υπηρεσίες των ΔΕΚΟ.
Για το 2016 έχει προβλεφθεί μεταβατική περίοδος κατά την οποία η κάλυψη του 15%-40% του ετησίου εισοδήματος θα μπορούσε να πραγματοποιείται με δαπάνες εξοφληθείσες είτε με πλαστικό είτε με ηλεκτρονικό χρήμα είτε με μετρητά. Για τις δαπάνες που εξοφλούνται με μετρητά η προϋπόθεση που είχε τεθεί ήταν να συλλέγονται και να φυλάσσονται από τους φορολογούμενους οι σχετικές αποδείξεις.
Το νομοσχέδιο για την οικειοθελή αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων, θα προβλέπει τα κίνητρα και τις κυρώσεις χωρίς όμως να οδηγεί σε αμνηστία.
Ο φόρος για τη νομιμοποίηση των κεφαλαίων θα φθάνει ακόμη και το 45% και θα υπολογίζεται με βάση τη φορολογική κλίμακα του εισοδήματος των φυσικών προσώπων του έτους κατά το οποίο αποκτήθηκαν τα κεφάλαια. Η επιλογή του έτους θα είναι δικαίωμα του φορολογούμενου. Όσοι μεταφέρουν τα κεφάλαιά τους από το εξωτερικό στην Ελλάδα ή από τα .σεντούκια στο τραπεζικό σύστημα θα έχουν σημαντική έκπτωση από τον φόρο.
Οι εισηγήσεις που δέχεται η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών είναι σε αυτό το νομοσχέδιο να περιληφθούν ακόμη και οι υποθέσεις οι οποίες δεν έχουν ακόμη εκδικαστεί στα διοικητικά δικαστήρια προκειμένου να υπάρξει αποσυμφόρηση για τη Δικαιοσύνη αλλά και για να στεφθεί με σίγουρη εισπρακτική επιτυχία το εγχείρημα.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Κανονικά το Μεσοπρόθεσμο έπρεπε να είναι ήδη έτοιμο αλλά τώρα αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομικών δεν αποκλείουν να καθυστερήσει και να έρθει τον Αύγουστο στην Βουλή.
Το τελευταίο διάστημα η κυβέρνηση έχει εντείνει τις προσπάθειες της προκειμένου να πετύχει την μείωση του «αποπνικτικού» για την ελληνική οικονομία στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος από το 3,5% του ΑΕΠ στο 2% μετά το 2018.
Μάλιστα o υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος σκόπευε στο χθεσινό Eurogroup να έθιγε στο θέμα της μείωσης παρουσιάζοντας στοιχεία με τους απλήρωτους φόρους των Ελλήνων που φθάνουν στο 50% του ΑΕΠ ή στα 89 δις. ευρώ, όμως οι κυρώσεις σε Ισπανία και Πορτογαλία άλλαξαν τα σχέδια του Έλληνα υπουργού.
Διαισθανόμενος το σήμα των Ευρωπαίων για συνέχιση της «σκληρής» δημοσιονομικής γραμμής ο κ. Τσκαλώτος γρήγορα αντιλήφθηκε ότι το ελληνικό αίτημα για επιείκεια και μικρότερα πρωτογενή πλεονάσματα δεν θα είχε καμία τύχη.
Μάλιστα ενώ στο Eurogrouo o υπουργός επιχειρηματολόγησε υπέρ της ανάγκης να μην υποστούν οι δύο χώρες κυρώσεις για την υπέρβαση στο έλλειμμά τους, βλέποντας τα «σκούρα», ότι δηλαδή τα επιχειρήματά του δεν έπεισαν τους περισσότερους ομολόγους του, τα «μάζεψε» και συναίνεσε στην ομόφωνη απόφαση του Ecofin υπέρ της επιβολής κυρώσεων.
Η εντολή στήριξης της Πορτογαλίας και της Ισπανίας είχε δοθεί στον κ. Τσακαλώτο από τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, σύμφωνα με διαρροές από το Μέγαρο Μαξίμου.
Ο υπουργός Οικονομικών υποστήριξε ότι οι υπερβάσεις στο έλλειμμα των δύο χωρών ήταν δικαιολογημένες και ότι οι κυρώσεις «δεν θα ήταν καλό σήμα μετά το Brexit και τον ευρωσκεπτικισμό που υπάρχει».
Ωστόσο, όπως παραδέχθηκε χθες ο κ. Τσακαλώτος, «δεν υπήρχε η κατάλληλη πλειοψηφία για να απορριφθεί η πρόταση της Κομισιόν, οπότε ομόφωνα η θέση του Eurogroup ήταν να αρχίσει η διαδικασία» υπερβολικού ελλείμματος σε βάρος των δύο κρατών.
Άλλωστε την Αθήνα δεν την συμφέρει σε αυτή την φάση να συγκρουστεί με τους δανειστές από τη στιγμή που έχει μπροστά της μία δεύτερη και ιδιαίτερα αξιολόγηση του τρίτου Μνημονίου στο επίκεντρο της οποίας είναι οι επώδυνες ανατροπές στα εργασιακά ενώ θα πρέπει να υλοποιήσει μία σειρά από προαπαιτούμενα μέτρα για την υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ του Σεπτεμβρίου.
Από την άλλη με μεγάλη καθυστέρηση και αφού θα έχει παρέλθει ουσιαστικά το καλοκαίρι, θα καταφθάσουν στη Βουλή τα κρίσιμα νομοσχέδια για το «πλαστικό» χρήμα, τα αδήλωτα κεφάλαια και την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου στα καπνικά προϊόντα για τα οποία οι δανειστές είχαν ζητήσει την άμεση προώθηση τους.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό τα νομοσχέδια, που αφορούν κρίσιμα ζητήματα όπως αυτό των αποδείξεων δαπανών, του αφορολογήτου ορίου και των προστίμων, θα κατατεθούν στη Βουλή μέχρι τις 5 Αυγούστου.
Σε κάθε περίπτωση έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος στο κυνήγι των φοροφυγάδων, οι οποίοι ενθαρρυμένοι από το νέο καθεστώς προστίμων, που ισχύει από τον περασμένο Οκτώβριο, αλλά και την απουσία ικανού αριθμού ελεγκτών στα τουριστικά θέρετρα ξεχνούν να κόβουν αποδείξεις, όταν ο ΦΠΑ στα περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες έχει ανέβει στο 24%!
Τα νομοθετήματα πάντως για το «πλαστικό» και το «αδήλωτο» χρήμα είναι ουσιαστικά έτοιμα εδώ και αρκετό καιρό και είναι απορίας άξιον γιατί δεν έχουν προχωρήσει για ψήφιση στη Βουλή.
Με το νομοσχέδιο για το «πλαστικό» χρήμα θα καθορίζεται το ύψος των αποδείξεων που θα πρέπει να συγκεντρώνουν εφεξής μισθωτοί, συνταξιούχοι και αγρότες προκειμένου να εξασφαλίσουν το νέο «κουρεμένο» αφορολόγητο ποσό (πλέον κλιμακώνεται από 8.636 έως 9.545 ευρώ ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση του καθενός).
Κατά πληροφορίες, το συνολικό ύψος των αποδείξεων για το «χτίσιμο» του αφορολόγητου θα είναι συνάρτηση του ετήσιου εισοδήματος.
Ειδικότερα, θεσπίζεται κλίμακα με διαφορετικά ποσοστά δαπανών ανά εισοδηματική κατηγορία που θα πρέπει να γίνονται με πλαστικό χρήμα.
Οι φορολογούμενοι θα πρέπει να καλύπτουν ένα ποσοστό του ετησίου εισοδήματός τους με δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών εξοφληθείσες μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών ή μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), προκειμένου να κατοχυρώνουν το αφορολόγητο όριο εισοδήματος.
Σύμφωνα με το επικρατέστερο σενάριο, όσοι δηλώνουν ποσά ετησίου εισοδήματος μέχρι το επίπεδο του ισχύοντος κατά περίπτωση αφορολογήτου ποσού θα πρέπει να καλύπτουν ποσοστό 15% του εισοδήματος αυτού με δαπάνες εξοφληθείσες με «πλαστικό» ή ηλεκτρονικό χρήμα.
Για όσους δηλώνουν ετήσια εισοδήματα από μισθούς ή συντάξεις πάνω από το ισχύον κατά περίπτωση αφορολόγητο και μέχρι 20.000 ευρώ το ποσοστό του εισοδήματος που πρέπει να καλύπτεται με «πλαστικό» ή ηλεκτρονικό χρήμα θα ανέλθει στο 30% ενώ για όσους δηλώνουν πάνω από 20.000 ευρώ το ποσοστό αυτό θα ανέλθει στο 40%.
Στις δαπάνες που θα αναγνωρίζονται για την κατοχύρωση του αφορολογήτου θα περιλαμβάνονται όλες οι αγορές καταναλωτικών αγαθών και οι παροχές υπηρεσιών, εκτός από τις υπηρεσίες των ΔΕΚΟ.
Για το 2016 έχει προβλεφθεί μεταβατική περίοδος κατά την οποία η κάλυψη του 15%-40% του ετησίου εισοδήματος θα μπορούσε να πραγματοποιείται με δαπάνες εξοφληθείσες είτε με πλαστικό είτε με ηλεκτρονικό χρήμα είτε με μετρητά. Για τις δαπάνες που εξοφλούνται με μετρητά η προϋπόθεση που είχε τεθεί ήταν να συλλέγονται και να φυλάσσονται από τους φορολογούμενους οι σχετικές αποδείξεις.
Το νομοσχέδιο για την οικειοθελή αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων, θα προβλέπει τα κίνητρα και τις κυρώσεις χωρίς όμως να οδηγεί σε αμνηστία.
Ο φόρος για τη νομιμοποίηση των κεφαλαίων θα φθάνει ακόμη και το 45% και θα υπολογίζεται με βάση τη φορολογική κλίμακα του εισοδήματος των φυσικών προσώπων του έτους κατά το οποίο αποκτήθηκαν τα κεφάλαια. Η επιλογή του έτους θα είναι δικαίωμα του φορολογούμενου. Όσοι μεταφέρουν τα κεφάλαιά τους από το εξωτερικό στην Ελλάδα ή από τα .σεντούκια στο τραπεζικό σύστημα θα έχουν σημαντική έκπτωση από τον φόρο.
Οι εισηγήσεις που δέχεται η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών είναι σε αυτό το νομοσχέδιο να περιληφθούν ακόμη και οι υποθέσεις οι οποίες δεν έχουν ακόμη εκδικαστεί στα διοικητικά δικαστήρια προκειμένου να υπάρξει αποσυμφόρηση για τη Δικαιοσύνη αλλά και για να στεφθεί με σίγουρη εισπρακτική επιτυχία το εγχείρημα.
Μ. Χριστοδούλου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών