Νέα ρύθμιση οφειλών με 60 δόσεις μελετά το Υπουργείο Εργασίας
Νέα ρύθμιση οφειλών για τη διευκόλυνση των οφειλετών που έχασαν τη ρύθμιση των 100 δόσεων επεξεργάζεται το υπουργείο εργασίας με το βλέμμα στραμμένο στη βελτίωση της εισπραξιμότητας των εισφορών.
Αν τα έσοδα υποχωρήσουν, όπως πιθανολογείται, αντί να αυξηθούν, δεν αποκλείεται να βγει στο προσκήνιο από το 2017 και δεύτερος «κόφτης», η ρήτρα αυτόματης μείωσης συντάξεων.
Πάντως οι ισχύουσες ρυθμίσεις χρεών φυλλοροούν εξαιτίας των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΚΕΑΟ μόλις 49.359 ήταν «ρυθμισμένοι» την 1η Απριλίου 2016 από τους 73.096 που είχαν ενταχθεί στις ευνοϊκές ρυθμίσεις τον περασμένο Αύγουστο.
Δηλαδή έχασαν τη ρύθμιση σχεδόν οι μισοί.
Η νέα ρύθμιση, σύμφωνα με πληροφορίες, θα προβλέπει 60 δόσεις αντί 100 με δεδομένο ότι επανάληψη μιας τόσο ευνοϊκής ρύθμισης όπως ήταν η ρύθμιση των 100 δόσεων δε θα γίνει δεκτή από τους δανειστές.
Ο υφυπουργός Εργασίας κ. Τάσος Πετρόπουλο έχει δηλώσει στη Βουλή ότι η νέα ρύθμιση θα έχει "άλλη λογική" σε σχέση με την περσινή, καθώς θα βασίζεται στις "πραγματικές δυνατότητες" των οφειλετών και θα διευκολύνει αυτούς που πραγματικά δε μπορούν να πληρώσουν.
Παράλληλα, συζητείται και η ρύθμιση «πακέτο» των οφειλών προς την εφορία και ταμεία καθώς οι μηχανισμοί είσπραξης θα ενοποιηθούν το 2017 .
Το ΙΚΑ και ο ΟΑΕΕ έχουν ήδη υποβάλει προτάσεις για νέα ρύθμιση οφειλών προς το Υπουργείο Εργασίας .
Στην πρόταση της, η διοίκηση του ΟΑΕΕ, ενσωματώνει το πάγιο αίτημα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) για κεφαλαιοποίηση και «πάγωμα» των οφειλών προς τον ΟΑΕΕ και για ποσά άνω των 20.000 €,(περίπου 7 δις ευρώ), με δυνατότητα αποποίησης ασφαλιστικού χρόνου.
Αυτή η λύση, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, θα ενισχύσει την ταμειακή ρευστότητα και θα συμβάλει στη βιωσιμότητα του ταμείου που βρίσκεται σε δεινή οικονομική κατάσταση.
Το ταμείο των ελεύθερων επαγγελματιών αναμένεται να λάβει πρόσθετη κρατική χρηματοδότηση που ενδέχεται να ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ για να πληρωθούν οι συντάξεις έως το τέλος του χρόνου, καθώς έως τον Ιούνιο το ταμείο είχε απορροφήσει το 65% της αρχικά προβλεπόμενης κρατικής χρηματοδότησης για φέτος (545 εκατ. ευρώ από τα αρχικά 834 εκατ. ευρώ)
"Είναι γεγονός ότι η ρύθμιση των 100 δόσεων ήταν η καλύτερη και πιο αποδοτική ρύθμιση που έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα, με την ένταξη περίπου 80.000 οφειλετών", επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης, σε επιστολή του προς τον Υπουργό Εργασίας.
Όμως, η περιορισμένη εφαρμογή της, οδήγησε στην απένταξη από τη ρύθμιση άνω των 36.000, κυρίως εξαιτίας της αύξησης των ληξιπρόθεσμων φόρων, αλλά και της σκληρής στάσης που σύμφωνα με την έκθεση του ΚΕΑΟ "έριξε" τον στόχο εσόδων κατά 52% και από τα 3,2 δις στα 1,6 δις ευρώ από ένα σύνολο ασφαλιστικών οφειλών 16,6 δις ευρώ.
Είναι επίσης γεγονός ότι η σχετική ρύθμιση "χτύπησε" επάνω στην ακατανόητη άρνηση των θεσμών και στην επιμονή τους να σταματήσει να ισχύει και να γίνουν πολύ πιο αυστηροί οι όροι της για τους λίγους τυχερούς που ακόμη υπόκεινται σε αυτήν.
Είναι αυτονόητο ότι εμείς θέλουμε μία ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, η οποία θα είναι αντικειμενική, χωρίς χρονικούς περιορισμούς ή υποκειμενικά κριτήρια, που θα λαμβάνει υπόψη τις σημερινές εξαιρετικά ευμετάβλητες συνθήκες στην αγορά και τις αντίστοιχες περιορισμένες δυνατότητες των επιχειρήσεων.
Η κυβέρνηση έχει καθήκον να πείσει το κουαρτέτο να δεχτεί την πρόταση που έχουμε επανειλημμένως υποβάλλει για το δικαίωμα της "αποποίησης" του οφειλόμενου ασφαλιστικού χρόνου από ληξιπρόθεσμες οφείλες και να αποδεχθεί το διαχρονικό αίτημά μας, όπως άλλωστε οικονομετρικά το έχουμε τεκμηριώσει.
Παράλληλα, θα πρέπει να δοθούν ελκυστικά κίνητρα για τους συνεπείς εργοδότες, όπως συζητείται να δοθεί ασυλία στους "καταδότες".
Η υπερφορολόγηση σε συνδυασμό με την ασφαλιστική φορολογία, όχι μόνο δεν θα βελτιώσει τη κατάσταση, αλλά θα περιορίσει τα δημόσια έσοδα, θα αυξήσει λουκέτα και ληξιπρόθεσμα, ενώ θα απομακρύνει επενδύσεις και ανάπτυξη..».
Συγκεκριμένα η ΕΣΕΕ προτείνει από την κεφαλαιοποίηση και εφεξής, το ενιαίο κεφάλαιο θα επιβαρύνεται με ένα στοιχειώδες και τυπικό επιτόκιο ύψους 1-1,5%, ενώ στην ουσία οι επιλογές που θα βρίσκονται στη διάθεση του εκάστοτε ενδιαφερομένου, εξειδικεύονται ως εξής:
➢ Κατά την περίοδο θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, να δίνεται η δυνατότητα αποπληρωμής του συσσωρευμένου χρέους (κεφάλαιο), είτε μέσω της εφάπαξ καταβολής του απαιτούμενου ποσού είτε μέσω αναλογικής παρακράτησης της χορηγούμενης σύνταξης για χρονικό διάστημα μέχρι την πλήρη διαγραφή του χρέους, οπότε και θα επέρχεται αναπροσαρμογή των αποδοχών στα προβλεπόμενα επίπεδα.
➢ Η δεύτερη εναλλακτική λύση στην οποία η ΕΣΕΕ αποδίδει ιδιαίτερη βαρύτητα, αποτυπώνεται στο δικαίωμα που θα πρέπει να παρέχεται στον προς συνταξιοδότηση επιτηδευματία για αποποίηση του ασφαλιστικού χρόνου που θα αντιστοιχεί στην κεφαλαιοποιημένη οφειλή, μία δυνατότητα που θα έχει ανάλογες επιπτώσεις στις συντάξιμες αποδοχές του (αναλογική μείωση συντάξεων).
Η παραπάνω πρόταση εδράζεται στην αρχή ότι ο ασφαλισμένος, ως συνταξιούχος, θα εισπράξει τελικά την αναλογία αυτών που έχει δώσει προς τον ΟΑΕΕ και τα οφειλόμενα ποσά θα συνυπολογιστούν στο τελικό ύψος της σύνταξης που θα λάβει.
Φυσικά, απαραίτητη προϋπόθεση για την απρόσκοπτη εφαρμογή της εν λόγω θέσης συνιστά η άμεση επανέναρξη καταβολής των τρεχουσών εισφορών από τους οφειλέτες που κάνουν χρήση της κεφαλαιοποίησης.
Οι προτάσεις που έχει υποβάλει το ΙΚΑ δίνουν την δυνατότητα επανένταξης των οφειλετών στη ρύθμιση των 100 δόσεων με δύο εναλλακτικούς όρους:
α) ο οφειλέτης να πληρώσει στο ακέραιο τις δόσεις που δεν μπόρεσε να καταβάλλει με την προϋπόθεση ότι πληρώνει κανονικά τις τρέχουσες εισφορές
β) αν δεν είναι ενήμερος, θα του δοθεί η δυνατότητα ένταξης στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων για την εξόφληση των τρεχουσών εισφορών ενώ υποχρεούται παράλληλα να καταβάλει και τις ληξιπρόθεσμες δόσεις.
Το ισχύον καθεστώς προβλέπει τις εξής διευκολύνσεις:
α) ένταξη στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων όσον αφορά τις προσαυξήσεις που « τρέχουν» από την μη πληρωμή των τρεχουσών εισφορών και όχι για τις οφειλές που συσσωρεύονται από το κεφάλαιο
β) καθυστέρηση ελέγχου της καταβολής των εισφορών έως και δύο μήνες ώστε να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις, παίρνοντας μια άτυπη περίοδο χάριτος
γ) ελαστική αντιμετώπιση των οφειλετών που έκαναν κάποιο λάθος , καταβάλλοντας ηλεκτρονικά τις εισφορές.
Η υποχρεωτική καταβολή των εισφορών μαζί με την μισθοδοσία και το φόρο μισθωτών υπηρεσιών μέσω τραπεζών από την 1η Ιουνίου 2016, θα δυσκολέψει ακόμα περισσότερο τις επιχειρήσεις που στενάζουν από την έλλειψη ρευστότητας.
Οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων έχουν ζητήσει να προβλεφθεί ένα «ακατάσχετο» όπως ισχύει με τα φυσικά πρόσωπα ώστε να μην κινδυνεύουν με κατασχέσεις.
Όλες οι προτάσεις και οι τελικές αποφάσεις θα πρέπει να πάρουν το πράσινο φως από τους δανειστές οι οποίοι στον παρελθόν με μεγάλη δυσκολία αποδέχτηκαν ρυθμίσεις χρεών.
www.bankingnews.gr
Αν τα έσοδα υποχωρήσουν, όπως πιθανολογείται, αντί να αυξηθούν, δεν αποκλείεται να βγει στο προσκήνιο από το 2017 και δεύτερος «κόφτης», η ρήτρα αυτόματης μείωσης συντάξεων.
Πάντως οι ισχύουσες ρυθμίσεις χρεών φυλλοροούν εξαιτίας των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΚΕΑΟ μόλις 49.359 ήταν «ρυθμισμένοι» την 1η Απριλίου 2016 από τους 73.096 που είχαν ενταχθεί στις ευνοϊκές ρυθμίσεις τον περασμένο Αύγουστο.
Δηλαδή έχασαν τη ρύθμιση σχεδόν οι μισοί.
Η νέα ρύθμιση, σύμφωνα με πληροφορίες, θα προβλέπει 60 δόσεις αντί 100 με δεδομένο ότι επανάληψη μιας τόσο ευνοϊκής ρύθμισης όπως ήταν η ρύθμιση των 100 δόσεων δε θα γίνει δεκτή από τους δανειστές.
Ο υφυπουργός Εργασίας κ. Τάσος Πετρόπουλο έχει δηλώσει στη Βουλή ότι η νέα ρύθμιση θα έχει "άλλη λογική" σε σχέση με την περσινή, καθώς θα βασίζεται στις "πραγματικές δυνατότητες" των οφειλετών και θα διευκολύνει αυτούς που πραγματικά δε μπορούν να πληρώσουν.
Παράλληλα, συζητείται και η ρύθμιση «πακέτο» των οφειλών προς την εφορία και ταμεία καθώς οι μηχανισμοί είσπραξης θα ενοποιηθούν το 2017 .
Το ΙΚΑ και ο ΟΑΕΕ έχουν ήδη υποβάλει προτάσεις για νέα ρύθμιση οφειλών προς το Υπουργείο Εργασίας .
Στην πρόταση της, η διοίκηση του ΟΑΕΕ, ενσωματώνει το πάγιο αίτημα της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) για κεφαλαιοποίηση και «πάγωμα» των οφειλών προς τον ΟΑΕΕ και για ποσά άνω των 20.000 €,(περίπου 7 δις ευρώ), με δυνατότητα αποποίησης ασφαλιστικού χρόνου.
Αυτή η λύση, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, θα ενισχύσει την ταμειακή ρευστότητα και θα συμβάλει στη βιωσιμότητα του ταμείου που βρίσκεται σε δεινή οικονομική κατάσταση.
Το ταμείο των ελεύθερων επαγγελματιών αναμένεται να λάβει πρόσθετη κρατική χρηματοδότηση που ενδέχεται να ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ για να πληρωθούν οι συντάξεις έως το τέλος του χρόνου, καθώς έως τον Ιούνιο το ταμείο είχε απορροφήσει το 65% της αρχικά προβλεπόμενης κρατικής χρηματοδότησης για φέτος (545 εκατ. ευρώ από τα αρχικά 834 εκατ. ευρώ)
"Είναι γεγονός ότι η ρύθμιση των 100 δόσεων ήταν η καλύτερη και πιο αποδοτική ρύθμιση που έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα, με την ένταξη περίπου 80.000 οφειλετών", επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης, σε επιστολή του προς τον Υπουργό Εργασίας.
Όμως, η περιορισμένη εφαρμογή της, οδήγησε στην απένταξη από τη ρύθμιση άνω των 36.000, κυρίως εξαιτίας της αύξησης των ληξιπρόθεσμων φόρων, αλλά και της σκληρής στάσης που σύμφωνα με την έκθεση του ΚΕΑΟ "έριξε" τον στόχο εσόδων κατά 52% και από τα 3,2 δις στα 1,6 δις ευρώ από ένα σύνολο ασφαλιστικών οφειλών 16,6 δις ευρώ.
Είναι επίσης γεγονός ότι η σχετική ρύθμιση "χτύπησε" επάνω στην ακατανόητη άρνηση των θεσμών και στην επιμονή τους να σταματήσει να ισχύει και να γίνουν πολύ πιο αυστηροί οι όροι της για τους λίγους τυχερούς που ακόμη υπόκεινται σε αυτήν.
Είναι αυτονόητο ότι εμείς θέλουμε μία ρύθμιση για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, η οποία θα είναι αντικειμενική, χωρίς χρονικούς περιορισμούς ή υποκειμενικά κριτήρια, που θα λαμβάνει υπόψη τις σημερινές εξαιρετικά ευμετάβλητες συνθήκες στην αγορά και τις αντίστοιχες περιορισμένες δυνατότητες των επιχειρήσεων.
Η κυβέρνηση έχει καθήκον να πείσει το κουαρτέτο να δεχτεί την πρόταση που έχουμε επανειλημμένως υποβάλλει για το δικαίωμα της "αποποίησης" του οφειλόμενου ασφαλιστικού χρόνου από ληξιπρόθεσμες οφείλες και να αποδεχθεί το διαχρονικό αίτημά μας, όπως άλλωστε οικονομετρικά το έχουμε τεκμηριώσει.
Παράλληλα, θα πρέπει να δοθούν ελκυστικά κίνητρα για τους συνεπείς εργοδότες, όπως συζητείται να δοθεί ασυλία στους "καταδότες".
Η υπερφορολόγηση σε συνδυασμό με την ασφαλιστική φορολογία, όχι μόνο δεν θα βελτιώσει τη κατάσταση, αλλά θα περιορίσει τα δημόσια έσοδα, θα αυξήσει λουκέτα και ληξιπρόθεσμα, ενώ θα απομακρύνει επενδύσεις και ανάπτυξη..».
Συγκεκριμένα η ΕΣΕΕ προτείνει από την κεφαλαιοποίηση και εφεξής, το ενιαίο κεφάλαιο θα επιβαρύνεται με ένα στοιχειώδες και τυπικό επιτόκιο ύψους 1-1,5%, ενώ στην ουσία οι επιλογές που θα βρίσκονται στη διάθεση του εκάστοτε ενδιαφερομένου, εξειδικεύονται ως εξής:
➢ Κατά την περίοδο θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, να δίνεται η δυνατότητα αποπληρωμής του συσσωρευμένου χρέους (κεφάλαιο), είτε μέσω της εφάπαξ καταβολής του απαιτούμενου ποσού είτε μέσω αναλογικής παρακράτησης της χορηγούμενης σύνταξης για χρονικό διάστημα μέχρι την πλήρη διαγραφή του χρέους, οπότε και θα επέρχεται αναπροσαρμογή των αποδοχών στα προβλεπόμενα επίπεδα.
➢ Η δεύτερη εναλλακτική λύση στην οποία η ΕΣΕΕ αποδίδει ιδιαίτερη βαρύτητα, αποτυπώνεται στο δικαίωμα που θα πρέπει να παρέχεται στον προς συνταξιοδότηση επιτηδευματία για αποποίηση του ασφαλιστικού χρόνου που θα αντιστοιχεί στην κεφαλαιοποιημένη οφειλή, μία δυνατότητα που θα έχει ανάλογες επιπτώσεις στις συντάξιμες αποδοχές του (αναλογική μείωση συντάξεων).
Η παραπάνω πρόταση εδράζεται στην αρχή ότι ο ασφαλισμένος, ως συνταξιούχος, θα εισπράξει τελικά την αναλογία αυτών που έχει δώσει προς τον ΟΑΕΕ και τα οφειλόμενα ποσά θα συνυπολογιστούν στο τελικό ύψος της σύνταξης που θα λάβει.
Φυσικά, απαραίτητη προϋπόθεση για την απρόσκοπτη εφαρμογή της εν λόγω θέσης συνιστά η άμεση επανέναρξη καταβολής των τρεχουσών εισφορών από τους οφειλέτες που κάνουν χρήση της κεφαλαιοποίησης.
Οι προτάσεις που έχει υποβάλει το ΙΚΑ δίνουν την δυνατότητα επανένταξης των οφειλετών στη ρύθμιση των 100 δόσεων με δύο εναλλακτικούς όρους:
α) ο οφειλέτης να πληρώσει στο ακέραιο τις δόσεις που δεν μπόρεσε να καταβάλλει με την προϋπόθεση ότι πληρώνει κανονικά τις τρέχουσες εισφορές
β) αν δεν είναι ενήμερος, θα του δοθεί η δυνατότητα ένταξης στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων για την εξόφληση των τρεχουσών εισφορών ενώ υποχρεούται παράλληλα να καταβάλει και τις ληξιπρόθεσμες δόσεις.
Το ισχύον καθεστώς προβλέπει τις εξής διευκολύνσεις:
α) ένταξη στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων όσον αφορά τις προσαυξήσεις που « τρέχουν» από την μη πληρωμή των τρεχουσών εισφορών και όχι για τις οφειλές που συσσωρεύονται από το κεφάλαιο
β) καθυστέρηση ελέγχου της καταβολής των εισφορών έως και δύο μήνες ώστε να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις, παίρνοντας μια άτυπη περίοδο χάριτος
γ) ελαστική αντιμετώπιση των οφειλετών που έκαναν κάποιο λάθος , καταβάλλοντας ηλεκτρονικά τις εισφορές.
Η υποχρεωτική καταβολή των εισφορών μαζί με την μισθοδοσία και το φόρο μισθωτών υπηρεσιών μέσω τραπεζών από την 1η Ιουνίου 2016, θα δυσκολέψει ακόμα περισσότερο τις επιχειρήσεις που στενάζουν από την έλλειψη ρευστότητας.
Οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων έχουν ζητήσει να προβλεφθεί ένα «ακατάσχετο» όπως ισχύει με τα φυσικά πρόσωπα ώστε να μην κινδυνεύουν με κατασχέσεις.
Όλες οι προτάσεις και οι τελικές αποφάσεις θα πρέπει να πάρουν το πράσινο φως από τους δανειστές οι οποίοι στον παρελθόν με μεγάλη δυσκολία αποδέχτηκαν ρυθμίσεις χρεών.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών